Fnatic Gear Flick 2 – pålitlig mus utan överraskningar

Permalänk
Melding Plague

Fnatic Gear Flick 2 – pålitlig mus utan överraskningar

Färgen orange tar över testlabbet när Fnatic Gear med spelmusen Flick 2 får bekänna färg hos redaktionen. På menyn står bland annat ambidexter form och högpresterande optisk sensor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som den perfekta datormusen för mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hade en Flick (1) förutom som var buggig som attan trots senaste firmware. Vid en setting för 400DPI hade den fastnat på full angle snapping, gick inte att få bort på något sätt och gick bara att föra muspekaren diagonalt oavsett vilket håll man drog musen :D. skön mus i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade en Flick (1) förutom som var buggig som attan trots senaste firmware. Vid en setting för 400DPI hade den fastnat på full angle snapping, gick inte att få bort på något sätt och gick bara att föra muspekaren diagonalt oavsett vilket håll man drog musen :D. skön mus i övrigt.

Tror du att det var ett måndagsexemplar eller var modellen allmänt buggig? Får se om man ska slå till på Flick 2 som inte kostar så värst mycket. Håller mig helst till möss som kostar 400 - 700 kronor

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ha trådade möss när det finns sladdlösa, jag kan garantera att man inte känner någon skillnad. År 2016 blev jag introducerad till G900 från Logitech. Sedan dess är sladd ett minne blott, never again. Och då har det ändå kommit flera nya/modernare/bättre trådlösa modeller sedan dess också.

Skulle måhända vara priset som avskräcker folk lite, gissar på att en (bra) trådlös modell alltid är dyrare än exempelvis denna Flick 2.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Är gummit på sidan likt det som sitter på Steelseries Rival?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sist ut är de tre vanliga handgreppen där samtliga fungerar utan några större problem. Undertecknad spelar med greppen palm grip där musen hamnar bekvämt i handen, med knapparna nära tillhands för respektive finger.

Det är ju trevligt men utan skribentens handstorlek är detta ganska fluffigt.

I framtiden vore det en önskvärd förbättring om ni tog med just faktiska dimensioner på möss och hur musens dimensioner passar i olika grepscenarion och handstorlekar. Se exempel:
https://youtu.be/Ks6hAgfg1d4?t=1m53s

Annars tack för en fin recension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ha trådade möss när det finns sladdlösa, jag kan garantera att man inte känner någon skillnad. År 2016 blev jag introducerad till G900 från Logitech. Sedan dess är sladd ett minne blott, never again. Och då har det ändå kommit flera nya/modernare/bättre trådlösa modeller sedan dess också.

Skulle måhända vara priset som avskräcker folk lite, gissar på att en (bra) trådlös modell alltid är dyrare än exempelvis denna Flick 2.

För mig handlar det om vikt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

För mig handlar det om vikt.

Logitech g pro wireless väger endast 80 gram
https://youtu.be/NeWRU92qMUQ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ha trådade möss när det finns sladdlösa, jag kan garantera att man inte känner någon skillnad.

Sladden på min mus är i stort sett aldrig i vägen för mig.
Finns det någon fördel för mig att skaffa trådlös över en med sladd?
Kan nämligen bara komma på nackdelar (vikt, kostnad, batteritid, etc.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sladden på min mus är i stort sett aldrig i vägen för mig.
Finns det någon fördel för mig att skaffa trådlös över en med sladd?
Kan nämligen bara komma på nackdelar (vikt, kostnad, batteritid, etc.)

Håller med. Är själv på jakt efter ny mus, då min börjar ge upp, och letar efter en bra med sladd. Aldrig stört mig på sladden, medan batterikrångel påverkat mig flera gånger. Både med inbyggt och med AA-batterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tror du att det var ett måndagsexemplar eller var modellen allmänt buggig? Får se om man ska slå till på Flick 2 som inte kostar så värst mycket. Håller mig helst till möss som kostar 400 - 700 kronor

Jag vet faktiskt inte om andra har haft samma problem. Jag köpte bara en G403 och gick vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ha trådade möss när det finns sladdlösa, jag kan garantera att man inte känner någon skillnad. År 2016 blev jag introducerad till G900 från Logitech. Sedan dess är sladd ett minne blott, never again. Och då har det ändå kommit flera nya/modernare/bättre trådlösa modeller sedan dess också.

Skulle måhända vara priset som avskräcker folk lite, gissar på att en (bra) trådlös modell alltid är dyrare än exempelvis denna Flick 2.

Du motsäger dig själv lite tycker jag. Man märker som sagt ändå ingen skillnad och därför har jag trådad och så får jag driftsäkerheten på köpet. Själva sladden är ju aldrig i vägen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du motsäger dig själv lite tycker jag. Man märker som sagt ändå ingen skillnad och därför har jag trådad och så får jag driftsäkerheten på köpet. Själva sladden är ju aldrig i vägen.

Det är ju inte per definition en motsägelse bara för att du anser att sladden inte är i vägen.
Jag tycker nämligen den är i vägen, då jag spelar mycket fps-spel (samt att jag har förhållandevis låg sensitivity). Vet inte hur många gånger genom åren sladden varit i vägen. Men som sagt - never again!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sladden på min mus är i stort sett aldrig i vägen för mig.
Finns det någon fördel för mig att skaffa trådlös över en med sladd?
Kan nämligen bara komma på nackdelar (vikt, kostnad, batteritid, etc.)

Sladd: Sladden är enligt mig i vägen, särskilt då jag har rätt låg sensitivity i kombination med att lira fps-spel. Aldrig mer ett problem!
Vikt: Det är bara att se vad andra har skrivit. Hög vikt har inte en direkt relation med att en mus är trådlös. En enkel viktjämförelse mellan de 6 högst rankade mössen, men även G900 som jag själv har (både trådlösa och med sladd) på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4907739,3470915,3073403...
Kostnad: Ja, här kan jag nog ge dig som jag menar i min originalpost, att en trådlös högkvalitetsmus nog alltid är dyrare än en motsvarande trådad. Visst, det får jag ta. Men smakar det så kostar det.
Batteritid: Ja, detta säger väl sig själv. Klart man måste ladda en batteridriven mus. Min 2 år gamla G900 laddar jag ungefär 1 gång varannan vecka nu för tiden. Funkar så jäkla bra. Mycket högre batteritid än jag väntade mig. Kan lägga till att jag inte gamar extremt hardcore / spenderar timmar framför datorn per dag nu för tiden då jag är småbarnsförälder, kan tänka mig att andra laddar lite mer frekvent än mig.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kraeshok:

Det är ju trevligt men utan skribentens handstorlek är detta ganska fluffigt.

I framtiden vore det en önskvärd förbättring om ni tog med just faktiska dimensioner på möss och hur musens dimensioner passar i olika grepscenarion och handstorlekar. Se exempel:
https://youtu.be/Ks6hAgfg1d4?t=1m53s

Annars tack för en fin recension!

Du har en väldigt bra poäng där. Ska lösa det på något smidigt sätt

Permalänk
Skrivet av glad_katt:

Förstår verkligen inte hur man kan vilja ha trådade möss när det finns sladdlösa, jag kan garantera att man inte känner någon skillnad. År 2016 blev jag introducerad till G900 från Logitech. Sedan dess är sladd ett minne blott, never again. Och då har det ändå kommit flera nya/modernare/bättre trådlösa modeller sedan dess också.

Skulle måhända vara priset som avskräcker folk lite, gissar på att en (bra) trådlös modell alltid är dyrare än exempelvis denna Flick 2.

För mig handlar det om vikten. Trådlösa möss väger generellt för mycket. Använder man en mouse bungee så känner man inte ens att sladden är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Så med andra ord, om man inte anser att sladden är ivägen så finns det ingen fördel?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så med andra ord, om man inte anser att sladden är ivägen så finns det ingen fördel?

Om man ska dra det svart på vitt... japp, antar det Men det är tamigtusan också en stor fördel!
Sen om du väljer att lägga ett par riksdaler extra på en trådlös mus alá premiumsegmentet så blir den nog dessutom bättre än många trådade.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Ja...? Vad är skillnaden mellan en trådad och en trådlös mus. Den ena har ingen sladd.

Permalänk
Medlem

Om man tycker att sladden är i vägen kan man investera i en sladdhållare. Funkar ypperligt och driftsäkerheten mosar alla argument för trådlösa möss.

OnT: Verkar vara en skön mus, har tröttnat på min FK1:a som dessutom är för liten för min hand (20/10cm).

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

Simple och stilren. I LIKE IT!

Permalänk
Medlem

Jag sörjer fortfarande min FUNC MS-3 R2, har aldrig haft en bättre mus.
Har enormt stora händer och alla möss är gjorda för dvärgar.
Nästa gång jag hittar en likvärdig köper jag upp mig så att man har i reserv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dave1080:

Om man tycker att sladden är i vägen kan man investera i en sladdhållare. Funkar ypperligt och driftsäkerheten mosar alla argument för trådlösa möss.

OnT: Verkar vara en skön mus, har tröttnat på min FK1:a som dessutom är för liten för min hand (20/10cm).

"Om man tycker att sladden är i vägen kan man investera i en sladdhållare. Funkar ypperligt och driftsäkerheten mosar alla argument för trådlösa möss."

Är i vägen ändå.

"driftsäkerheten"
Haha, du menar den skulle paja som vilken annan mus som helst?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

"Om man tycker att sladden är i vägen kan man investera i en sladdhållare. Funkar ypperligt och driftsäkerheten mosar alla argument för trådlösa möss."

Är i vägen ändå.

"driftsäkerheten"
Haha, du menar den skulle paja som vilken annan mus som helst?

Vi kan nog komma överens om att detta är en högst subjektiv argumentation från bådas perspektiv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vi kan nog komma överens om att detta är en högst subjektiv argumentation från bådas perspektiv.

Förstår inte hur sladden kan vara i vägen när man använder en sladdhållare. Men yes, du har rätt.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Batteritid: Ja, detta säger väl sig själv. Klart man måste ladda en batteridriven mus. Min 2 år gamla G900 laddar jag ungefär 1 gång varannan vecka nu för tiden. Funkar så jäkla bra. Mycket högre batteritid än jag väntade mig. Kan lägga till att jag inte gamar extremt hardcore / spenderar timmar framför datorn per dag nu för tiden då jag är småbarnsförälder, kan tänka mig att andra laddar lite mer frekvent än mig.

Jag har en MX Master som klarar några dagar på batteri och G700s som klarar några timmar på batteri och jag spelar inte heller mycket längre utan det är arbete och surf typ. G700s har jag nästan alltid sladden kopplad trots att jag retar mig som tusan på att kabeln är i vägen hela jäkla tiden. Att det är en proprietär kontakt som är omständig att plugga ur/i musen gör inte saken bättre. På MX Master är det åtminstone standard micro USB så där har jag en magnet adapter så den är busenkelt att koppla i/loss, den kopplar t.o.m. loss sig själv när den förbannade sladden hakar upp sig för mycket i saker.
Man skulle ju vilja tro att batteritekniken gått framåt de senaste 20 åren men jag saknar verkligen MX1000/1100 som klarade flera månader på AA batterier. Skulle Logitech återlansera dem skulle jag köpa såna på studs och slänga de andra. I detta fallet var det bättre förr...

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]