Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hoppar den här serien. Mitt 1080 kommer hålla mig flytande en generation till, och priser är bara för mycket. Skulle det sjunka ner till ca 8k under någon drive kanske jag i ett svagt ögonblick slår till.

Jag känner att om Ti hade legat på 2080's prisnivå och denna runt 6-7000:- hade jag köpt ett Ti omgående.
Men 14000:-? Då blir det tyvärr att skippa denna generation och antigen hoppas på Navi eller slå till vid nån riktig men sällsynt supeedeal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

1070ti och Vega64 samma prestanda ändå är Vega 64 nästan 1500kr dyrare varför ska man välja AMD Vega 64? Säljer AMD fortfarande mer kort än de kan producera där av prisskillnaden?

Eddit skrev fel ska vara GTX 1080 och inget annat

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

1070ti och Vega64 samma prestanda ändå är Vega 64 nästan 1500kr dyrare varför ska man välja AMD Vega 64? Säljer AMD fortfarande mer kort än de kan producera där av prisskillnaden?

Är det inte så att Vega64 och GTX 1080 har ungefär samma prestanda

Dock kan jag hålla med om att Vega64 är för dyrt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Av nyfikenhet, blir det ett 2080 eller ett 2080Ti?

Det blev ett Ti. Jag sitter med en 4K skärm och vill gärna kunna köra spelen i 4K också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är det inte så att Vega64 och GTX 1080 har ungefär samma prestanda

Dock kan jag hålla med om att Vega64 är för dyrt.

Skrev fel skulle givetvis vara 1080

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det blev ett Ti. Jag sitter med en 4K skärm och vill gärna kunna köra spelen i 4K också.

En fråga bara. Jag har en 30 tums 2560x1600 skärm. Är det en stor skillnad visuellt mellan en sådan skärm och en 32 tums 4k skärm i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Jasså? Jag var då en fattig student och hade råd med ett Voodoo2 12MB som då kostade runt 3000kr. Det blir ca 4000kr i dagens värde. Visst var SLI dyrt. Man fick ju betala dubbelt så mycket men ändå var det mindre än vad du får ett 2080 för idag. Dvs du fick två stycken av det bästa som fanns för mindre än en styck 2080 som presterar ungefär som förra generationens toppkort 1080Ti som har funnits ute i 1,5 år! Ska du ha två stycken av det bästa som finns idag så får du betala närmare 30000kr! Det är löjligt.

Vad har hänt med folk? Alla är kanske inte blinda? Priset har stor betydelse och går inte bara bortse ifrån.
Du får nog fräscha upp minnet.

Voodoo2 lanserades i mars 1998. Jag bläddrade i mina gamla PCGamer tidningar och hittade april utgåvan från 1998 med annonser där 3D Blaster Voodoo2 med 8MB kostar 2295kr och 12MB versionen går för 2995kr på JME data i Malmö. I samma tidning finns reklam från Software Express AB och där har de Creative Labs kort 12MB för 2789kr och 8MB för 2379kr.

Här finns också en recension av Creative Labs Voodoo2 kortet där man anger ett pris på 3195kr och ger det 90% i betyg samt recension av Orchid Righteous 3D II 12MB som får 94% och kostar 2950kr.

Själv köpte jag Orchid kortet med 12MB för runt 2800kr. Visst fick man sedan leva på nudlar som fattig student men jag hade råd iaf. Vilken student har råd med 2080Ti idag?

Problemet är att priserna på hårdvaran har bara ökat och ökat och det hela blivit så normaliserat att folk inte ens inser vad som hänt och sedan klagar på oss som klagar på priset. Det finns också något som kallas sunt förnuft. Det ska inte kosta en förmögenhet att spela datorspel i bra kvalite och upplösning. Vad är nästa steg om det hela bara accepteras av majoriteten? Konsoler för 15000kr? 20000kr? Om ett grafikkort kan kosta 14000kr varför inte släppa konsol för 20000 nu när alla blir som galna och skriker "shut up and take my money"? Att spela datorspel ska INTE bli en klassfråga! Det är bara löjligt!

Om du köpte ditt grafikort för 7200kr år 2016 och vill betala mer för bättre kort idag så är du resultatet av prismanipulationen utan att ens förstå det. Lär dig istället hur Nvidia smyghöjd priser om och om igen. Hur man introducerade Titan kort för att få vanliga kort att se "billiga" ut. Lär dig hur marknadsstrategi fungerar och hur psykologiska knepp används för att lura befolkningen och normalisera det som skulle vara helt absurd bara några år tidigare.

RTX 2080Ti är ett bra grafikkort men till alldeles för hög pris. Hela marknaden idag är helt förvriden pga mininghysteriken innan och som du själv säger ingen konkurrens från AMD. 1080Ti kort bode kosta under 5000kr idag. 2080 skulle inte kosta mer än 5500kr med tanke på prestandan och 2080Ti skulle inte kostat mer än 8000kr. Detta jämfört med de senaste årens priser. Ska vi jämföra med ännu äldre priser så borde kostanden för dagens grafikkort vara ännu lägre än så.

Varför måste alla grafikkort vara inriktade mot den stora massan? Ingen tvingar någon att lägga ut pengarna, det finns massor med olika prestandaklasser att välja på, inget tvång om att man måste punga ut 15000:- för att kunna spela PC-spel. Du kan köpa ett billigare grafikkort. Däremot har tillgång och efterfrågan lämnat tydliga spår där vissa kort är dubbelt så dyr jämfört med innan mining-boomen.

Sedan gissar jag på att du syftar på "prestandan" när du säger att priset är för högt. Halva kretsen på RTX-serien är något helt nytt som tidigare kort inte har. Går vi efter gamla spel och metoder att mäta så ser det mediokert ut, men du har då också bara kollat på halva kortets funktionalitet. Ungefär som att jämföra en CPU med en kärna i 5GHz mot en CPU med två kärnor i 6GHz och använda ett program som bara kör en tråd. Utvecklingen kommer ske snabbt för stöd av nya tekniken, Nvidia verkar storsatsa på det, utvecklare ser ut att tycka det är helt underbart. Det är heller inte låst utan AMD och Intel kan rida på vågen om de så vill.

Nvidia hade säkert kunnat gjort det gamla vanliga med en större ökning i CUDA-kärnor och billigare pris. Hade du/folk varit gladare då? Ska vi hämma innovation när den står här vid vår dörr? Är det ens idé att teknikforum existerar då om vi ratar ny teknik för att det kostar att ta första steget?

Nvidia verkar ju redan nu ha problem att mätta intresset för 2080Ti. Det är en gigantiskt stor krets som således borde vara mycket svår att tillverka, någon får gärna svara på om det hänt något mirakulöst på senare tid som gör det mycket lättare att tillverka så stora bestar. Hur hade inte intresset sett ut om kortet kostat runt 10 tusen? Tror inte det funnits en chans att Nvidia kunnat möta den efterfrågan tills 7nm hade kommit. Man hade fått förboka och vänta månader på sina kort om man väntat ett tag på att beställa.

Om nu inte 7nm skulle vara extremt dyrt, dålig yield eller Nvidia gör något extremt med nästa serie finns det inget incitament för att höja massor. Däremot kan jag tänka mig att vi har en högsta nivå inom grafikkort, bortsett ifrån Titan, men Titan gav inte speciellt mycket till gamers, det gör RTX.

Spelkonsoler kommer i väldigt färre modeller, skulle dessa kosta 15-20000:- skulle du låsa ute massor med kunder, det gör man inte med grafikkort då det som sagt finns olika nivåer.

Permalänk
Medlem

De har skjutit på lanseringen, vart ser det ut att de har svårt att mätta efterfrågan?

För övrigt tänker jag att korten inte riktar sig till den stora massan, då kommer intresset att utveckla stöd för det i spel inte heller vara stort, beroende på om det är kostsamt eller inte.
Skall bli kul och se vart detta tar vägen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En fråga bara. Jag har en 30 tums 2560x1600 skärm. Är det en stor skillnad visuellt mellan en sådan skärm och en 32 tums 4k skärm i spel?

Det kan jag inte svara på. Det enda jag kan säga är att jag har en 1440p 27" som 2:a skärm och jag ser skillnad mellan 32" 4K skärmen och den. Jag köpte 32" skärmen för fotoredigering och hade tänkt att använda den som 2:a skärm men den blev istället min primära skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

De har skjutit på lanseringen, vart ser det ut att de har svårt att mätta efterfrågan?

För övrigt tänker jag att korten inte riktar sig till den stora massan, då kommer intresset att utveckla stöd för det i spel inte heller vara stort, beroende på om det är kostsamt eller inte.
Skall bli kul och se vart detta tar vägen.

Citera gärna eller använd @, var en slump att jag såg ditt inlägg och visade att det var mot mig.

Varför jag tror de har svårt att mätta efterfrågan? Ja, lanseringen sköts upp till butik, men de som beställt får sina kort så fort de kan skicka ut. Ena lär det något logistiskt problem som påverkat en del av korten, eller så kan de helt enkelt inte möta efterfrågan. Med tanke på att de visste flera dagar innan att det var problem och att det skulle ta 11 dagar att fixa det, samt att butiker säger att det är fortsatt bra med beställningar så chansar jag på att det är brist av kort som är problemet. Om det nu inte är PostMord som hanterat leveransen.

Jag tror nog även att Nvidia satsar stort på RT. Här har ni lite RTX-kort och vi ger er hjälp att implementera det i ett stora spel. Listan har ju växt sedan presentationen, så vi lär nog få se fler och fler spel som kommer eller lägger till stöd.

Permalänk
Medlem

@wargreymon ligger i 40 graders feber så missade detta, ber om ursäkt. 🙂 Ja det kan något i det du skriver och jag är för ny teknik, tänker att om implementation av den nya tekniken blir kostsam (arbetstid etc) så kan det ju bromsa pga att den stora massan inte riktigt är.där än.
Tillbaka till kudden så får jag se imorgon om jag feberyrat oförståeligt här. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Mycket oimponerad , sjukaste lanseringen någonsin , man tar till fullo betalt för den medelmåttiga prestandaökningen mot föregående generation.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@wargreymon ligger i 40 graders feber så missade detta, ber om ursäkt. 🙂 Ja det kan något i det du skriver och jag är för ny teknik, tänker att om implementation av den nya tekniken blir kostsam (arbetstid etc) så kan det ju bromsa pga att den stora massan inte riktigt är.där än.
Tillbaka till kudden så får jag se imorgon om jag feberyrat oförståeligt här. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju riktigt nytt, så visst blir det annorlunda och det tar nog ett tag att göra rätt och få det att se bra ut, men istället för att fejka massa ljus etc så behöver man ju inte göra det. Vill minnas att jag såg någon kommentar ifrån utvecklare att det var väldigt lätt att använda. Den dagen man inte behöver göra annat än RT för att det är standarden så blir det nog mycket lättare än idag.

Skrivet av Klargplutte:

Mycket oimponerad , sjukaste lanseringen någonsin , man tar till fullo betalt för den medelmåttiga prestandaökningen mot föregående generation.

Precis, de tar betalt för de extra CUDA-kärnorna. GDDR6, RT-kärnor och Tensor-kärnor är ju helt gratis.

Om du ska jämföra prestanda så jämför prestandan hos alla funktioner och inte en del utav kretsen. Blir väldigt missvisande då.

Permalänk
Medlem

Normal/förväntad prestandökning (~30%).
Katastrofalt galen prisökning.

Hade mycket väl kunnat tänka mig uppgradera mitt GTX 1080 till ett RTX 2080 Ti om det hade kostat ~7000-8000:-, men nu när det visar sig kosta nästan det dubbla finns det inte en chans i helvetet att jag köper ett nytt kort.

RTX 2000-serien lär bli den första generationen på många år som jag hoppar över helt och hållet.
Kanske Raytracing och DLSS får tid att mogna på köpet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Guru 3d testar MSI GeForce RTX 2080 Ti DUKE.
https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klargplutte:

Mycket oimponerad , sjukaste lanseringen någonsin , man tar till fullo betalt för den medelmåttiga prestandaökningen mot föregående generation.

Ja vi har gått igenom det här några gånger nu...det är inte den medelmåttiga konventionella prestandaökningen som nvidia tar betalt för här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@Valonen: Krya på dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är ju riktigt nytt, så visst blir det annorlunda och det tar nog ett tag att göra rätt och få det att se bra ut, men istället för att fejka massa ljus etc så behöver man ju inte göra det. Vill minnas att jag såg någon kommentar ifrån utvecklare att det var väldigt lätt att använda. Den dagen man inte behöver göra annat än RT för att det är standarden så blir det nog mycket lättare än idag.

Det tror jag är oerhört viktigt, att det är lätt att implementera. Hoppas att du minns rätt för det är goda nyheter.

Skrivet av Ratatosk:

@Valonen: Krya på dig.

Tack, legat sedan onsdag kväll och denna morgon är första utan medicin, håller tummarna här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja vi har gått igenom det här några gånger nu...det är inte den medelmåttiga konventionella prestandaökningen som nvidia tar betalt för här.

Skickades från m.sweclockers.com

Utan den långa och kostsamma pr kampanjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Intressant test, i BF1 är ökningen från mitt 1080 mycket högre än vad Sweclockers test visar. Visst att olika test ser annorlunda ut men skillnaden mellan 1080 korten är mycket lägre och Guru3Ds stämmer mer väl med min egna upplevelse i det spelet vid 1440p.

Den prestandaskillnaden gör iaf mig väldigt intresserad av att byta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aktsu:

Intressant test, i BF1 är ökningen från mitt 1080 mycket högre än vad Sweclockers test visar. Visst att olika test ser annorlunda ut men skillnaden mellan 1080 korten är mycket lägre och Guru3Ds stämmer mer väl med min egna upplevelse i det spelet vid 1440p.

Den prestandaskillnaden gör iaf mig väldigt intresserad av att byta.

Bägge testen i Ultra, kan det vara TAA?
Kör Guru med något annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bägge testen i Ultra, kan det vara TAA?
Kör Guru med något annat?

Ingen aning faktiskt, de säger att de sätter preset på ultra och då skall TAA vara på så jag antar det. Jag kör det själv och hamnar vid onlinespel runt 100 fps i 2560x1440 med mitt 1080 iaf.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aktsu:

Intressant test, i BF1 är ökningen från mitt 1080 mycket högre än vad Sweclockers test visar. Visst att olika test ser annorlunda ut men skillnaden mellan 1080 korten är mycket lägre och Guru3Ds stämmer mer väl med min egna upplevelse i det spelet vid 1440p.

Den prestandaskillnaden gör iaf mig väldigt intresserad av att byta.

Skrivet av Ratatosk:

Bägge testen i Ultra, kan det vara TAA?
Kör Guru med något annat?

Svårt att veta detaljer när det är helt olika tester som sagt, men Guru3D ligger väldigt mycket högre i bildfrekvens för BF1 över hela brädet. Det tyder normalt på att de kör en enklare sekvens där GPU:n inte belastas lika hårt. Då kan resultaten bli ganska annorlunda. Vill du testa "vår", kör uppdraget "Steel on Steel" enligt videon som ligger i toppen på testsidan!

Nämnvärt är också att de inte verkar låst upp 200 FPS-gränsen som ligger (se 1080p). Det bidrar sannolikt till att jämna ut siffrorna i toppen även för 2560, antagligen är samtliga 2080 Ti-kort ännu lite snabbare än vad som visas där..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Svårt att veta detaljer när det är helt olika tester som sagt, men Guru3D ligger väldigt mycket högre i bildfrekvens för BF1 över hela brädet. Det tyder normalt på att de kör en enklare sekvens där GPU:n inte belastas lika hårt. Då kan resultaten bli ganska annorlunda. Vill du testa "vår", kör uppdraget "Steel on Steel" enligt videon som ligger i toppen på testsidan!

Nämnvärt är också att de inte verkar låst upp 200 FPS-gränsen som ligger (se 1080p). Det bidrar sannolikt till att jämna ut siffrorna i toppen även för 2560, antagligen är samtliga 2080 Ti-kort ännu lite snabbare än vad som visas där..

Ah olika testsekvenser!
Tack Emil, då kan slipper jag grubbla över detta i natt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Utan den långa och kostsamma pr kampanjen.

Ja för att inse andra anledningar måste man ha viss teknisk förståelse vilket uppenbarligen är en övermäktig uppgift för många här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läser en del inlägg här och där om att priset är som det är på grund av saknad konkurrens. Låt säga att AMD släpper ett kort som presterar i klass med 2080Ti så lär dom knappast sälja det för 5000:- eller runt den summan. Det är en av nackdelarna med att den här serien är så dyr jämfört med tidigare. När AMD (och kanske Intel om ett par år?) ser att dom kan ta så mycket för ett toppkort är det självklart att dom kommer hänga på. Oavsett är det imponerande kort, speciellt Ti även om det svider lite för mycket för min egna plånbok är jag säker på att dom som köper det inte kommer bli missnöjda.

Hoppas DLSS hittar in i några titlar snart! Det är nog det jag tycker är mest intressant nu faktiskt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja för att inse andra anledningar måste man ha viss teknisk förståelse vilket uppenbarligen är en övermäktig uppgift för många här.

Skickades från m.sweclockers.com

Teknisk förståelse för att dom släppt ett workstationkort där 50% av GPUn är värdelös för spel och om/när spel börjar utnyttja sådan beräkningskraft så kommer de här korten vara för långsamma för att någonsin berättiga inköpspriset.

Jag utgår från att du har ett par Frontier edition kort hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Teknisk förståelse för att dom släppt ett workstationkort där 50% av GPUn är värdelös för [konventionella] spel

Exakt så. Du kan ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läser en del inlägg här och där om att priset är som det är på grund av saknad konkurrens. Låt säga att AMD släpper ett kort som presterar i klass med 2080Ti så lär dom knappast sälja det för 5000:- eller runt den summan. Det är en av nackdelarna med att den här serien är så dyr jämfört med tidigare. När AMD (och kanske Intel om ett par år?) ser att dom kan ta så mycket för ett toppkort är det självklart att dom kommer hänga på. Oavsett är det imponerande kort, speciellt Ti även om det svider lite för mycket för min egna plånbok är jag säker på att dom som köper det inte kommer bli missnöjda.

Hoppas DLSS hittar in i några titlar snart! Det är nog det jag tycker är mest intressant nu faktiskt.

Om AMD skulle kunna tillverka det kortet i massor och till billigt pris skulle dom med glädje sälja det för 5000kr och ta 100% av marknaden från nVidia istället för att sälja det för 15000kr och ta 5% av marknaden. Det du pratar om är kartellbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt så. Du kan ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag räknar ju inte star wars demon som ett konventionellt spel det har du rätt i.