Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ratatosk:

Wolfenstein II verkar fungera, men det blir löjligt höga fps i lägre upplösningar.
https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2...

Ser inte ut som att det är ett FPS-lås i alla fall. Det är ett plus

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Kanske ska tummarna ändå hållas för DX12?

"Besides VK_NVX_raytracing there is also VK_NV_mesh_shader, VK_NV_compute_shader_derivatives, VK_NV_corner_sampled_image, VK_NV_fragment_shader_barycentric, VK_NV_representative_fragment_test, VK_NV_scissor_exclusive, VK_NV_shader_image_footprint, and VK_NV_shading_rate_image"

Vulkan kommer säker standardisera flera av dessa utökningar, men i närtid kommer det ändå vara så att strålspårning är en standardfunktioner i DX12 medan det är Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan.

Nu betyder inte "Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan" att det är Nvidia specifikt. Som jag har förstått den här typen av utökningar är det fritt fram för andra att implementera det. Vad det betyder är att Nvidia har helt på egen hand dikterat funktionen av utökningarna.

Den här typen av utökningar är rätt vanligt och med tiden styr Khronos upp det hela genom att lägga till utökningen (potentiellt modifierad för att vara mer generell) som standardfunktioner längre fram.

Ja vi får hålla tummarna.
Vet inte hur Khronos grupp fungerar, men det du skriver känns inte långsökt, de standardiseras nog på lite sikt.
Men till dess DX12!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Det är inga psykologiska knep det handlar om utan helt enkelt ett företag som kan erbjuda en produkt ingen annan kan. Är man ensam om en unik produkt kan man enkelt sätta vilket pris man vill, svårare än så är det inte

Fast jag skulle nog säga att det här handlar om psykologi ändå. Eller att det har använts för att flytta prisribban iaf.
Det är priming som utförs på kundbasen i kombination med ankringseffekten skulle jag säga.
Att bara ha bästa produkten räcker inte för att sätta vilket pris som helst. Det hade säkerligen gått att sälja korten för 25.000 eller även 35.000:- styck också, men med resultatet att ännu fler hade sagt "nu får det vara nog".
Och även nu märker du ju att ganska många knorrar kring priset. Medan andra upplever att det är värt prislappen. Det är just det här med upplevelsen av vad det är värt som man kan jobba med.
Hade apple gått från sin prissättning på telefoner från 6000 spänn direkt upp till vad det nu är för de dyraste 16.000 spänn (?) så hade det kunnat slå bakut försäljningsmässigt. Stegringen av mobilpriserna har skett inkrementellt vilket gör att större kundgrupper har lättare att acceptera prisstegringarna inom branchen.

Jag hörde en så rolig historia kring det här ganska nyligen.
Någon som nämnde att om denne hade åkt tillbaka i tiden 10 år och berättat för sitt yngre jag att om 10 år kommer "du" ha en mobil som kostar 14.000 spänn som vardagstelefon. Svaret från ens forna jag var då:
Jaha, så jag är alltså rik om 10 år?! Waow!
Svaret var bara:
Nej

Det intressanta är hur vi har ställt om vad som anses vara rimligt att betala för en telefon. Hade en bred kundskaka accepterat mobilpriser på 12-16.000 spänn för 10 år sedan så hade mobiltillverkarna gaaaaranterat också tillgodosett det behovet. Men mentalt var vi inte där för 10 år sedan.

En tillräckligt stor kundbas måste känna att "det ändå är värt det". Kan man höja maxtaket för vad denna känsla tillåter så kan man också öka produktpriserna.
Och ja som sagt. Just denna känsla kan man faktiskt jobba med. Något jag tycker mig se att Nvidia också har gjort när de introducerat extra dyra titan kort.

Jag kan rekommendera en bok i ämnet som i mångt och mycket handlar om vad vi inte förstår att vi inte förstår. Rolig mening ;).
Tänka snabbt och långsamt heter den.
Skriven av en psykolog som fått nobelpris för sitt arbete kring hur vi funkar i huvudet och framförallt hur blinda vi ofta är för vår omgivnings påverkansfaktorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@scara: fast dom är ganska smarta. Om man kan sälja ett kort med 1080 prestanda till <4000kr och fortfarande göra fina vinster så ligger man bra till. Andelen som sitter på 1080Ti/2080/2080TI är <1% av alla gamers.

Nu när nvidia står still i prestanda per krona så är det guldläge för AMD.

Smart vet jag inte. De gör det enda de kan göra...försöka konkurrera i mellansegmentet med prestanda/pris. Det har de gjort i många år nu. Jag ser då inte speciellt mycket vinst för RTG senaste åren. De höga marginalerna finns i high/top-end segmenten.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
Statistiken ovan är inte representativ för alla gamers men det säger något..det är jävlig många fler än <1% av alla gamers som har high end kort.. Endast 1080TI har 1.5%...1070 har 4.15%.

Permalänk
Medlem

@scara: Rakt ur AMD Q12018 rapport:

"Revenue was $1.65 billion, up 40 percent year-over-year and 23 percent quarter-over-quarter, driven primarily by higher revenue in the Computing and Graphics segment."

Så visst tjänar RTG bra med pengar!

http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-repo...

EDIT: RTG har i princip sålt varend 480/580 dom har kunnat producerat i över 2 års tid. Ganska bra resultat. Även Vega 56/64 har varit omöjliga att få tag på pga högt tryck. Sedan att dom inte går till gamers är inte relevant. Dom tjänar fint med pengar så man kan göra mera R/D.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@scara: Rakt ur AMD Q12018 rapport:

"Revenue was $1.65 billion, up 40 percent year-over-year and 23 percent quarter-over-quarter, driven primarily by higher revenue in the Computing and Graphics segment."

Så visst tjänar RTG bra med pengar!

http://ir.amd.com/news-releases/news-release-details/amd-repo...

EDIT: RTG har i princip sålt varend 480/580 dom har kunnat producerat i över 2 års tid. Ganska bra resultat. Även Vega 56/64 har varit omöjliga att få tag på pga högt tryck. Sedan att dom inte går till gamers är inte relevant. Dom tjänar fint med pengar så man kan göra mera R/D.

Du är medveten om att AMD har slagit ihop CPU och GPU under "Computing and Graphics"? Men ja, vinst gör de - men hur mycket? Även VEGA drar ju stålar men det kan man tycka miners för. Frågan är om de är nöjda med att bara konkurrera i mellansegmentet? Många entusiaster tycker inte det...när ska det vända? Har inte haft AMD GPU sen 290X och det ser ut som att man får vänta 2+ år innan de blir aktuella i high-end...möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast jag skulle nog säga att det här handlar om psykologi ändå. Eller att det har använts för att flytta prisribban iaf.
Det är priming som utförs på kundbasen i kombination med ankringseffekten skulle jag säga.
Att bara ha bästa produkten räcker inte för att sätta vilket pris som helst. Det hade säkerligen gått att sälja korten för 25.000 eller även 35.000:- styck också, men med resultatet att ännu fler hade sagt "nu får det vara nog".
Och även nu märker du ju att ganska många knorrar kring priset. Medan andra upplever att det är värt prislappen. Det är just det här med upplevelsen av vad det är värt som man kan jobba med.
Hade apple gått från sin prissättning på telefoner från 6000 spänn direkt upp till vad det nu är för de dyraste 16.000 spänn (?) så hade det kunnat slå bakut försäljningsmässigt. Stegringen av mobilpriserna har skett inkrementellt vilket gör att större kundgrupper har lättare att acceptera prisstegringarna inom branchen.
En tillräckligt stor kundbas måste känna att det ändå är värt det. Kan man höja maxtaket för vad denna känsla tillåter så kan man också öka produktpriserna.
Och ja som sagt. Just denna känsla kan man faktiskt jobba med. Något jag tycker mig se att Nvidia också har gjort när de introducerat extra dyra titan kort.

Jag kan rekommendera en bok i ämnet som i mångt och mycket handlar om vad vi inte förstår att vi inte förstår. Rolig mening ;).
Tänka snabbt och långsamt heter den.
Skriven av en psykolog som fått nobelpris för sitt arbete kring hur vi funkar i huvudet och framförallt hur blinda vi ofta är för vår omgivnings påverkansfaktorer.

Jag tror du och andra helt enkelt överdramasiterar prispunkten på de nya 2000-korten. De är dyra för att de kan vara dyra. Behövs ingen bok för att förstå sambandet. Vi har ett par kort som krossar allt som tidigare är släppt, detta är priset om du vill var med på tåget. Vissa säger nej och tillräckligt många säger ja och affären är i hamn.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jag tror du och andra helt enkelt överdramasiterar prispunkten på de nya 2000-korten. De är dyra för att de kan vara dyra. Behövs ingen bok för att förstå sambandet. Vi har ett par kort som krossar allt som tidigare är släppt, detta är priset om du vill var med på tåget. Vissa säger nej och tillräckligt många säger ja och affären är i hamn.

Har ändrat mitt inlägg lite med en rolig anektot/historia i mitt inlägg ovan;).

Det här handlar inte bara om senaste generationens lansering från nvidia utan ett strategiskt tänk över ett helt gäng generationer. De har varit bra på att höja priserna och ta betalt. Något man behöver göra på rätt sätt för att få kundernas acceptans.

Du har helt rätt i att vissa säger nej och tillräckligt många säger ja och affären är i hamn. Frågan är hur man får med "tillräckligt många". En del av svaret är psyklologi. Ja och tillräckligt bra produkter också. Givetvis. Men inte bara.
Svårt att upptäcka för den som inte tänkt i dessa banor tidigare.

Återigen rekommenderar jag dig att att kolla igenom Tänka snabbt och långsamt. För det är en ögonöppnar för hur vi konstant styrs av grejer vi inte visste existerade. Högst nyttig för alla faktiskt
Det här används ju inte bara i ovanliga fall som här utan exempelvis varje mäklare använder sig av anchoring effects och de bakas bullar för lukten och dekoreras för att kunderna även ska primeas. Vi är koooonstant utsatta för psykologi i handeln.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad svamlar du om när det gäller 3Dfx-korten? De var superdyra när de släpptes (jag vet då jag och polarna drev en spelbutik i Gbg som sålde dessa kort). Vi sålde en hel del speciellt av Voodoo2 men folk grät när de drog fram plånboken. Har för mig att mina två Voodoo2 i SLI betingade ett rent löjligt högt butikspris.

Jag betalade under 2000 kr för mitt voodoo 1 och 2600 kr för Voodoo 2 när det begav sig. Rätt stor skillnad mot idag, och 3dfx var ju i samma sits som Nvidia är nu, d.v.s. ingen konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag betalade under 2000 kr för mitt voodoo 1 och 2600 kr för Voodoo 2 när det begav sig. Rätt stor skillnad mot idag, och 3dfx var ju i samma sits som Nvidia är nu, d.v.s. ingen konkurrens.

La runt 2k per kort jag med här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har ändrat mitt inlägg lite med en rolig anektot/historia i mitt inlägg ovan;).

Det här handlar inte bara om senaste generationens lansering från nvidia utan ett strategiskt tänk över ett helt gäng generationer. De har varit bra på att höja priserna och ta betalt. Något man behöver göra på rätt sätt för att få kundernas acceptans.

Du har helt rätt i att vissa säger nej och tillräckligt många säger ja och affären är i hamn. Frågan är hur man får med "tillräckligt många". En del av svaret är psyklologi. Ja och tillräckligt bra produkter också. Givetvis. Men inte bara.
Svårt att upptäcka för den som inte tänkt i dessa banor tidigare.

Återigen rekommenderar jag dig att att kolla igenom Tänka snabbt och långsamt. För det är en ögonöppnar för hur vi konstant styrs av grejer vi inte visste existerade. Högst nyttig för alla faktiskt
Det här används ju inte bara i ovanliga fall som här utan exempelvis varje mäklare använder sig av anchoring effects och de bakas bullar för lukten och dekoreras för att kunderna även ska primeas. Vi är koooonstant utsatta för psykologi i handeln.

Klart att psykologi finns i handeln. Men insatta konsumenter som jag själv (yes, jag vågar påstå det efter 25 år i branschen) kan nog avgöra vad som är viktigast vid ett inköp. Just nu verkar ett RTX2080 helt rätt för mig bara det kommer tester på de olika tredjeparts korten.

Att smygande prishöjningar existerar är självklart. Ingen kan ha missat det. Idag är ett grafikkort av toppklass helt enkelt dyrare än det var för tio år sedan, någon som är förvånad?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag betalade under 2000 kr för mitt voodoo 1 och 2600 kr för Voodoo 2 när det begav sig. Rätt stor skillnad mot idag, och 3dfx var ju i samma sits som Nvidia är nu, d.v.s. ingen konkurrens.

Skrivet av Valonen:

La runt 2k per kort jag med här.

#17561340

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Implor: Tänkte på lite äldre än så.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske ska tummarna ändå hållas för DX12?

"Besides VK_NVX_raytracing there is also VK_NV_mesh_shader, VK_NV_compute_shader_derivatives, VK_NV_corner_sampled_image, VK_NV_fragment_shader_barycentric, VK_NV_representative_fragment_test, VK_NV_scissor_exclusive, VK_NV_shader_image_footprint, and VK_NV_shading_rate_image"

Vulkan kommer säker standardisera flera av dessa utökningar, men i närtid kommer det ändå vara så att strålspårning är en standardfunktioner i DX12 medan det är Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan.

Nu betyder inte "Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan" att det är Nvidia specifikt. Som jag har förstått den här typen av utökningar är det fritt fram för andra att implementera det. Vad det betyder är att Nvidia har helt på egen hand dikterat funktionen av utökningarna.

Den här typen av utökningar är rätt vanligt och med tiden styr Khronos upp det hela genom att lägga till utökningen (potentiellt modifierad för att vara mer generell) som standardfunktioner längre fram.

Det är väl på samma sätt som det funkat i OpenGL, finns ett gäng NV* extensions där, men det har mig veterligen inte varit låst till Nivdia hårdvara, är ju fritt fram för andra att bygga lämplig hårdvara nyttja dessa som dom vill.
Är ju bra om Khronos trycker in dom i standarden om dom är generellt användbara , Vulkan är i mina ögon bra mycket mer intressant än DX12 som bara fungerar på en plattform.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Klart att psykologi finns i handeln. Men insatta konsumenter som jag själv (yes, jag vågar påstå det efter 25 år i branschen) kan nog avgöra vad som är viktigast vid ett inköp. Just nu verkar ett RTX2080 helt rätt för mig bara det kommer tester på de olika tredjeparts korten.

Att smygande prishöjningar existerar är självklart. Ingen kan ha missat det. Idag är ett grafikkort av toppklass helt enkelt dyrare än det var för tio år sedan, någon som är förvånad?

Givetvis är du en insatt konsument. Min gissning är att du inte bara har bättre koll än mig på marknaden utan även bättre koll än de flesta. Och du har absolut inte blivit hypnotiserad att köpa något du egentligen inte är intresserad av. På intet sätt!
Jag skulle inte heller kalla det att bli lurad att köpa dyra produkter. Snarare att vi blir påverkade att ändra uppfattning av vad som anses vara rimligt.

Men ja, man ska nog ha ganska klart för sig att de som anser sig själv inte bli styrda i sina produktval av marknaden faktiskt är de som är lättast att styra över. Vår största svaghet är ofta inte vår omedvetenhet. Det är snarare att vi är omedvetna om att vi är omedvetna som bedrar oss mest. Att vi inte ens inser att vi har svagheter att kunna föras eller förledas.
Den här delen är tänkvärd och det är därför man bör läsa dessa böcker om hur vår hjärna faktiskt fungerar och att vårt medvetande sitter i baksätet och tror vi bestämmer medan vårt undermedvetna sitter vid ratten.

Är någon förvånad att grafikkortspriserna är bra mycket högre idag än för säg... 5 år sedan då?
Njaa en del är nog faktiskt lite förvånade. Eller kanske är det snarare så att en del av kunderna inte har påverkats av marknadsföringen och anser fortfarande att toleransnivån för maxpris/scope för rimligt grafikkortspris inte har behövt höjas.
Samma grej har jag sett på mobilsidan faktiskt. Många säger att telefonen ändå inte är så jädra rolig och kunde man köpa telefon för några år sedan för 3-4000 spänn så får den summan räcka idag också.
Här finns det inte rätt eller fel inställlning.
Men det finns de som med åren har ändrat uppfattning av vad som är rimliga prisnivåer, och så finns de de som inte har ändrat var det här området ligger.

Edit:
Fast ja. Nu har jag nog halkat lite ur kurs från trådämnet här tror jag.
Poängen var att jag upplever att nvidia har haft en stategi för att bearbeta kundbasen att acceptera att grafikkort ska kosta mer och jag anser att de har gjort ett bra jobb med det här. Helt OK att det finns större spread på hårdvaruutbudet.
Min önskan är att runda av sidspåret här. Får se om det blir så ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Precis vad jag trodde.... Helt för dyrt sett till prestandan man får....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Voodoo2 12MB kostade runt 3500:- - 4000:-/styck i Sverige så en SLI-uppsättning gick lös på 7 papp eller mer. Rätt mycket pengar 1998. Du var en förmögen 16-åring helt klart.

Hade bara studiebidrag så förmögen var jag långt ifrån.
Kan hända att dom hade nått sjukt pris veckorna i början men dom kosta mellan 1000-2000 kr styck när jag köpte dom någon gång under 1998.
Lanseringspriset var 200-250 dollar så har svårt att tro dom hade 3000-4000 kr lanseringspris i Sverige.

EDIT: Sommaren 1998, 1500/1400 kr styck kostade dom, Righteous 3D II 12MB. Köpte dom med några veckors mellanrum.
Quake 2 i "högupplösning" var grejer det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD har sagt att de kan nå 35% högre prestanda med 7nm GPUerna vilket skulle placera dem i närheten av 1080Ti. Detta sker tidigast någon gång under 2019.

Källa?

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men ja, man ska nog ha ganska klart för sig att de som anser sig själv inte bli styrda i sina produktval av marknaden faktiskt är de som är lättast att styra över. Vår största svaghet är ofta inte vår omedvetenhet. Det är snarare att vi är omedvetna om att vi är omedvetna som bedrar oss mest. Att vi inte ens inser att vi har svagheter att kunna föras eller förledas.
Den här delen är tänkvärd och det är därför man bör läsa dessa böcker om hur vår hjärna faktiskt fungerar och att vårt medvetande sitter i baksätet och tror vi bestämmer medan vårt undermedvetna sitter vid ratten.

Måste hålla med om detta, även fast detta kanske är oft.
Människor idag är lätt påverkade och i viss mån styrda även fast vi kanske själva tror att vi inte är det.
En proffesor i hjärnforskning sa att: människans hjärna är som gjord för att manipuleras. Kommer inte ihåg vem som sa det just nu, men tror han har helt rätt.
Vi tror att vi är i kontroll men vårt undermedvetna är det som styr.

ONT: Nvidia har nu bumpat upp priserna igen och tagit lägre kretsar till en högre nivå!
RTX 2080Ti borde vara RTX 2080
RTX 2080 borde vara RTX2070
Till liknande priser som förra gen.
Sen vet vi också att RTX 2070 baseras på en krets som igentligen borde varit till 2060 serien, om man går efter krets namnen.
Visst dom har laggt till RT och DLSS funktioner, men ingen idagsläget som vet om detta kommer ge något överhuvudtaget, troligen tar det, minst till nästa gen innan vi har ett flertal spel med stöd för t.ex RT.
Visst får man lägga sina pengar på vad man vill, men tror denna gen är mest en "money grab, stop gap" inna de lanserar kort på 7nm, troligtvis kommer dessa kort ha större prestanda skillnader änn 20xx serien och då kommer folk att hylla deras nya release och så är cirkeln sluten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Kanske ska tummarna ändå hållas för DX12?

"Besides VK_NVX_raytracing there is also VK_NV_mesh_shader, VK_NV_compute_shader_derivatives, VK_NV_corner_sampled_image, VK_NV_fragment_shader_barycentric, VK_NV_representative_fragment_test, VK_NV_scissor_exclusive, VK_NV_shader_image_footprint, and VK_NV_shading_rate_image"

Vulkan kommer säker standardisera flera av dessa utökningar, men i närtid kommer det ändå vara så att strålspårning är en standardfunktioner i DX12 medan det är Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan.

Nu betyder inte "Nvidia-specificerade utökningar i Vulkan" att det är Nvidia specifikt. Som jag har förstått den här typen av utökningar är det fritt fram för andra att implementera det. Vad det betyder är att Nvidia har helt på egen hand dikterat funktionen av utökningarna.

Den här typen av utökningar är rätt vanligt och med tiden styr Khronos upp det hela genom att lägga till utökningen (potentiellt modifierad för att vara mer generell) som standardfunktioner längre fram.

Men rent teoretiskt är det inget som hindrar AMD från att implementera detta förutsatt att man kopierar hårdvarans funktion?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag betalade under 2000 kr för mitt voodoo 1 och 2600 kr för Voodoo 2 när det begav sig. Rätt stor skillnad mot idag, och 3dfx var ju i samma sits som Nvidia är nu, d.v.s. ingen konkurrens.

Skrivet av Valonen:

La runt 2k per kort jag med här.

Skrivet av Söderbäck:

Givetvis är du en insatt konsument. Min gissning är att du inte bara har bättre koll än mig på marknaden utan även bättre koll än de flesta. Och du har absolut inte blivit hypnotiserad att köpa något du egentligen inte är intresserad av. På intet sätt!
Jag skulle inte heller kalla det att bli lurad att köpa dyra produkter. Snarare att vi blir påverkade att ändra uppfattning av vad som anses vara rimligt.

Men ja, man ska nog ha ganska klart för sig att de som anser sig själv inte bli styrda i sina produktval av marknaden faktiskt är de som är lättast att styra över. Vår största svaghet är ofta inte vår omedvetenhet. Det är snarare att vi är omedvetna om att vi är omedvetna som bedrar oss mest. Att vi inte ens inser att vi har svagheter att kunna föras eller förledas.
Den här delen är tänkvärd och det är därför man bör läsa dessa böcker om hur vår hjärna faktiskt fungerar och att vårt medvetande sitter i baksätet och tror vi bestämmer medan vårt undermedvetna sitter vid ratten.

Är någon förvånad att grafikkortspriserna är bra mycket högre idag än för säg... 5 år sedan då?
Njaa en del är nog faktiskt lite förvånade. Eller kanske är det snarare så att en del av kunderna inte har påverkats av marknadsföringen och anser fortfarande att toleransnivån för maxpris/scope för rimligt grafikkortspris inte har behövt höjas.
Samma grej har jag sett på mobilsidan faktiskt. Många säger att telefonen ändå inte är så jädra rolig och kunde man köpa telefon för några år sedan för 3-4000 spänn så får den summan räcka idag också.
Här finns det inte rätt eller fel inställlning.
Men det finns de som med åren har ändrat uppfattning av vad som är rimliga prisnivåer, och så finns de de som inte har ändrat var det här området ligger.

Edit:
Fast ja. Nu har jag nog halkat lite ur kurs från trådämnet här tror jag.
Poängen var att jag upplever att nvidia har haft en stategi för att bearbeta kundbasen att acceptera att grafikkort ska kosta mer och jag anser att de har gjort ett bra jobb med det här. Helt OK att det finns större spread på hårdvaruutbudet.
Min önskan är att runda av sidspåret här. Får se om det blir så ;).

Du gör ett väldig ansträngning för att påstå att jag inte är påverkad av "hypnotiserad" marknadsföring men sedan gör du i texten i princip samma sak.

Du har helt klart halkat ur kurs från trådämnet, där kan vi vara helt överrenens.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sozage:

https://www.pcgamesn.com/amd-7nm-vega-computex-2018-launch

Permalänk
Medlem

Känns som att SweC fjäskar lite väl mycket för Nvidia i den recensionen.
Ett 2080 som inte presterar bättre än 1080ti men kostar mer.
Och ett 2080 ti som presterar 25% bättre men kostar 65% mer.
Kan ju inte riktigt försvara det..
EU borde göra någon sorts monopolutredning mot Nvidia.

Nej... skippar denna generationen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag sparade 1000kr på att beställa första dagen, fick mitt 2080ti för 14,400kr och nu kostar samma kort 15.449kr.

Alla dessa youtube'ers känns tok butthurt att så många bokade korten innan de fick testa dem och komma med sitt utlåtande, det blev som att deras 'jobb' inte blev värt något alls längre eftersom uppenbarligen brydde ingen som bokade 2xxx korten ett dugg om deras utlåtande längre.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Men rent teoretiskt är det inget som hindrar AMD från att implementera detta förutsatt att man kopierar hårdvarans funktion?

Har sett både AMD/ATi OpenGL extensioner implementerade av Nvidia samt Nvidia OpenGL extensioner implementerade av AMD/ATi.

Som jag förstått det fungerar extensioner till Vulkan på samma sätt som i OpenGL, d.v.s. helt fritt fram för AMD, Intel, ARM etc att implementera dessa extensioner som Nvidia skapat för strålföljning (om vi nu ska köra med svenska namn, jag röstar för strålföljning, inte strålspårning då det förra beskriver den faktiskt processen mer korrekt då man matematiskt följer strålar från ögat).

Den uppenbara nackdelen med extensioner är att Nvidia helt dikterat hur dessa fungerar, de lär knappast ha tänkt på någon annan implementation än sin egen. När den här typen av utökningar standardiseras görs ofta lite justeringar så det blir mer generellt.

Ett väldigt aktuellt exempel på detta är Vulkan. Det är baserat på Mantle, men fanns flera saker i Mantle som inte var speciellt vettigt utanför GCN-arkitekturen. Så Vulkan gör i sak samma sak som Mantle, men det skiljer sig på en rad sätt i detaljer för att övriga GPU-tillverkare också ska kunna göra en effektiv implementation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så får jag mitt nästa vecka så att jag kan färdigställa mitt PC bygge men troligtvis blir det en väntan på några veckor till.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Förhoppningsvis så får jag mitt nästa vecka så att jag kan färdigställa mitt PC bygge men troligtvis blir det en väntan på några veckor till.

Av nyfikenhet, blir det ett 2080 eller ett 2080Ti?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppar den här serien. Mitt 1080 kommer hålla mig flytande en generation till, och priser är bara för mycket. Skulle det sjunka ner till ca 8k under någon drive kanske jag i ett svagt ögonblick slår till.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB