Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Avstängd

@RaZman:
Nä amd är helt ute och cyklar med sina grafikkort.
Dessutom strömtörstiga/värmen som blir av det.
Men låt dom tro att dom är på rätt spår.
plus all besikelse för varenda släpp dom gör.
Vi kloka som vill ha prestanda och hanterbar värme,kör nvidia.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag hade tänkt på ett GTX 2080TI Men jag kan bara inte, jag spelar ju bara i 1080p så trots allt.

Det står mellan 2080 eller 1080ti, resten av datorn ska ju köpas också och jag är sugen på Intels nya 8 kärniga med HT.

Sen är det enda som saknas en OLED, HDR 4K 55" TV,

Sen får vi se vad AMDs Navi ger vilket förmodligen är det som kommer sitta i PS5 och Nästa XBOX, och det är förmodligen tekniken I konsollernera som kommer sätta agendan. Det vore trevligt om ett vanligt 1080 skulle klara 1080p@60fps i 2 till 3 år eller Navi om den presterar tillräckligt, eller tills 3000 serien kommer. För när Red dead Redemption 2 släpps så kommer ett vanligt 1080 inte äns klara 1080p50 stabilt, och få mina favorit spel är den typen av öppna tåg så måste det bli ett 2080 eller 1080Ti

RD2 kanske aldrig ens släpps till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Voodoo2 12MB kostade runt 3500:- - 4000:-/styck i Sverige så en SLI-uppsättning gick lös på 7 papp eller mer. Rätt mycket pengar 1998. Du var en förmögen 16-åring helt klart.

Glöm inte inflation 3500-4000 kr i Sverige 1998 blir ca 4400-5000 kr idag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Vad fasen har hänt med Sweclockers medlemmar när man framför bakåtsträvande argument om och om igen. Köpa ett 1080Ti istället för ett 2080, hur fan tänker man då?

Hmm. Initialt blir det väl ganska ospännande siffror när 2080 varken har bättre prestanda per krona eller prestanda per effekt än 1080Ti. Det är en tämligen välanvänd måttstock som har varit användbar genom åren.
Men ja, med alla nya tekniker som verkar komma med så lär det iaf finnas en del nyheter man kan dra nytta av så jag hade inte heller tagit 1080Ti före 2080.

Skrivet av Bascule666:

Alla skriker om priserna men vad förväntar ni er när Nvidia har noll konkurrens?

Det är väl en ganska väntad konsekvens att skenande priser ger en del missnöje. Eller? På ungefär samma sätt som att prishöjningen är en konsekvens av bristen på konkurrens.
Det förvånar mig lite att du står så oförstående till missnöjet som en konsekvens på prishöjningen samtidigt som du både förstår och exemplifierar kring varför prishöjningen sker.
Sedan är det väl även så att även om man förstår varför priserna sticker upp så måste det ju inte betyda att man är nöjd med prisläget ändå.

Skrivet av Bascule666:

AMD har fullständigt floppat med allt som har med grafik att göra de senaste åren trots allt tjat i trådarna om DX12, Vulcan och Async Compute som skulle nå nya höjder, de är mer eller mindre döda idag. Alla AMD fans som i sanslösa mängder inlägg i trådarna försvarade Vega hade uppenbarligen helt fel. Vega 64 var dyrt, drog löjligt mycket ström och är nu helt överspelat.

Kanske tänker folk likadant kring nvidias nya tekniker som du presenterar AMDs tekniker i dagsläget?
Huruvida det är rättvist eller ej har jag ingen aning om. Eller ja, själv tror jag nog det kan bli en del bra av nvidianyheterna framöver (but who knows) samtidigt som jag inte håller med riktigt av din svartmålning av AMDs tekniker.
Men det kanske svarar på frågan ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Voodoo2 12MB kostade runt 3500:- - 4000:-/styck i Sverige så en SLI-uppsättning gick lös på 7 papp eller mer. Rätt mycket pengar 1998. Du var en förmögen 16-åring helt klart.

https://imgur.com/a/cvd8x#KrVmvzF kolla sidan 42 och 43

Voodoo 2 12MB 1350:-/1450:- Okt 1998

Har personligen inget minne av att Voodoo2 korten skulle ha kostat 3-4000kr, snarare var det priser runt 16-1800kr

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om någon verkar upprörd verkar det snarare vara du, istället för att läsa det jag föreslog blir du upprörd att jag påpekar hur fel allt du skrev var. Så låt mig bryta ner det så du förstår varför det du skrev är helt åt skogen fel.

"Absolut inget nyskapande eller köpvärt här."
Halva kretsen här är nyskapande, RT-kärnor och Tensor-kärnor. Du kan inte påstå att detta inte är något nytt och har funnits tidigare, för det har det inte.

"Bara dyra gimmickar och marginella prestandaökningar."
Ray Tracing är ingen gimmick som Nvidia hittat på, det är en metod att skapa fotorealistisk grafik och har använts sjukt länge, enda problemet är att det krävts grym brute prestanda för att lösa det. Nu har Nvidia skapat en hårdvarulösning som gör att istället för att rendera något över extrem lång tid kan vi till och med lägga in det i spel och få snyggare grafik som aldrig tidigare varit möjlig.

Marginella ökningar gäller givetvis för äldre spel, men det finns helt enkelt inte plats på kretsen, den är redan mycket större än vad man trodde det var möjligt.

"Tippar på att raytracing läggs till i Gameworks som ytterligare ett sätt att sätta käppar i hjulet för AMD."
RTX implementerar sig mot DirectX Ray Tracing och vad det nu heter i Vulcan, det är fullt öppet för andra att implementera mot detta och det är därför till exempel Pascal kan köra RT, bara att det inte finns något hårdvarustöd för det.

Så med detta sagt så har du skapat ett hatinlägg mot Nvidia över något du inte verkar förstått eller så har du läst information som är helt åt skogen felaktig.

Att man tycker att korten är utanför sin prisklass får man tycka, bara att inte köpa. Pajkastning om att folk är korkade, dumma etc för att de köper är obefogade och rent ut sagt ganska barnsligt, vi sitter faktiskt på ett teknikforum. Att Nvidia kör fulspel och mjölkar sina kunder utan att göra något nytt är felaktigt då de uppenbarligen gjort väldigt mycket nytt.

Ehh. Det var ditt inlägg som hade ett väldigt känslostarkt intryck och nedvärderande ton. Jag bara informerade dig om att du inte har en aning om vad jag läst eller sett och vad jag bildat min uppfattning på.

Allt det du säger vet jag sedan tidigare, och det förändrar inte min inställning. Det jag skrev kan aldrig bli "åt skogen fel" eftersom det är mina åsikter. Jag säger ingenstans att det är fakta. Eller ska man behöva lägga till en disclaimer också, så att du förstår det?

Tja, det är ganska starka ordval, det ska jag medge. Men det har att göra med att jag helt enkelt inte gillar Nvidia, och that's that. Är det inte lov att skriva om man inte gillar dem?

Har inte sagt ett ord om att folk är korkade som köper skiten. De får använda pengarna som de vill. Försök inte sätta ord i munnen på mig. Barnsligt var det ja. Sopa rent framför egen dörr och allt det där.

Men nej, jag tycker vi ska låta den här diskussionen mellan oss vara, det är hursomhelst OT. Känner att det inte kommer ge mig (oss?) något att prata vidare med varandra.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bascule666:

Denna tråden är sorglig. Nvidia lanserar en ny generation grafikkort där det snabbaste kortet är bra mycket snabbare än den förra ettan men alla bara klagar. Dessutom är den nya andraplatsen mer än 35% snabbare än den gamla tvåan. Sedan finns en hel del nya spännande tekniker inför framtiden. Vad fasen har hänt med Sweclockers medlemmar när man framför bakåtsträvande argument om och om igen. Köpa ett 1080Ti istället för ett 2080, hur fan tänker man då?

Alla skriker om priserna men vad förväntar ni er när Nvidia har noll konkurrens? AMD har fullständigt floppat med allt som har med grafik att göra de senaste åren trots allt tjat i trådarna om DX12, Vulcan och Async Compute som skulle nå nya höjder, de är mer eller mindre döda idag. Alla AMD fans som i sanslösa mängder inlägg i trådarna försvarade Vega hade uppenbarligen helt fel. Vega 64 var dyrt, drog löjligt mycket ström och är nu helt överspelat.

Påminner mig om när 3DFx släppte sina kort på nittiotalet, de kunde ta hur mycket som helst betalt då de var överlägsna och det gjorde de också.

Jag skiter personligen vem som tillverkar min hårdvara bara prylarna är bra och nu finns bara Nvidia att välja på när det gäller grafik.

Jag gav 7200:- för mitt GTX1080 från Palit sommaren 2016 och är beredd att betala mer för ett bättre kort idag.

Har idag en 3440x1440 skärm som klarar 100Hz med G-Sync och mitt nuvarande GTX1080 fixar inte 100Hz i alla spel med höga inställningar. Så det lutar mot ett RTX 2080 som borde vara perfekt för min upplösning (har inga planer på att byta skärm på många år än). Kostar detta RTX2080 en tusenlapp mer än mitt GTX1080 kan jag leva med det. GTX1080Ti för några kronor mindre känns ointressant för mig.

Kommer dock inte att köpa något innan jag läst tester på tredjepartstillverkarnas prylar. Skulle helst vilja ha ett Palit-kort med samma typ av kylare som GTX1080 Super Jetstream har.

Håller inte med din kritik av Vega.
Vi som du så gärna kallar för AMD fans hade rätt, du fel.
Vulkan, DX12 och Async är framtiden och den är snart här, den kommer med Turing, Turing och Vega är bra på DX12, Vulkan och Async Compute, Pascal är bara riktigt bra i DX11.

Om Vulkan
https://www.anandtech.com/show/13346/the-nvidia-geforce-rtx-2...
Här går Vega 64 ungefär lika bra som GTX1080 Ti.

Ja; i Wolfenstein går GTX2080 och 2080Ti skitbra, de är uppenbarligen konstruerade för ett nytt API liksom Vega är.

Om Async Compute.
Pascal suger på Async, det gör inte Turing, vi lär säkert se fler titlar där Gameworks stödjer Async Compute.
Till saken hör också att DX12 och Async Compute avlastar CPU:n, det har inte testsaiternas monsterriggar någon nytta av, men vanligt folk har det.

Om Vega.
Det krävs Vulkan eller DX12 för strålspårning, vi kommer att se fler titlar med Vulkan och DX12, Vega är bra i DX12 och skitbra i Vulkan.

En sak och det är ingen liten sak, kan man lägga Vega till last och det är att det inte har gått att köpa Vega, pga av mining boomen, korten har varit bra men det är en klen tröst när de inte gått att köpa till vettiga priser.

Om Turing
Ja Turing presterar onekligen bra, de finns ny intressant teknik i dem, men de är också dyra, man behöver inte vara en "AMD fan" för att konstatera det.

Personligen tänker jag inte köpa Turing, men jag skulle dock helt klart valt 2080 före 1080 Ti, det prispåslaget är en nyare arkitektur värd enligt mig, där håller jag med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alla skriker om priserna men vad förväntar ni er när Nvidia har noll konkurrens? AMD har fullständigt floppat med allt som har med grafik att göra de senaste åren trots allt tjat i trådarna om DX12, Vulcan och Async Compute som skulle nå nya höjder, de är mer eller mindre döda idag. Alla AMD fans som i sanslösa mängder inlägg i trådarna försvarade Vega hade uppenbarligen helt fel. Vega 64 var dyrt, drog löjligt mycket ström och är nu helt överspelat.

Håller inte med om att Vulkan, DX12 eller Async Compute skulle vara döda. Det känns mer som de nu håller på att få momentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

När spel som Shadow of the Tomb Raider börjar dyka upp är 1080Ti inte längre ett alternativ för 4K

1080Ti @ 4k i Shadow of the Tomb Raider verkar funka ganska bra, visst han har stängt av AA men vem fan har multisampling på i 4k?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

1080Ti @ 4k i Shadow of the Tomb Raider verkar funka ganska bra, visst han har stängt av AA men vem fan har multisampling på i 4k?

Jag. Tills 8K-skärmar kommer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det finns 1440p@60Hz skärmar som är dyrare än dito gaming skärmar, de kallas proffsskärmar men det kanske har undgått dig? Gaming skärmar är mest plastigt skit med bling bling som bara oinsatta går igång på.

Vem köper dyra proffsskärmar för spel och vad har det med mitt inlägg att göra? "Gaming skärmar" kan vara både dåliga och billiga 1080p med TN paneler men också dyra och bra 3440x1440@120Hz som X34P men det har kanske undgått dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Denna tråden är sorglig. Nvidia lanserar en ny generation grafikkort där det snabbaste kortet är bra mycket snabbare än den förra ettan men alla bara klagar. Dessutom är den nya andraplatsen mer än 35% snabbare än den gamla tvåan. Sedan finns en hel del nya spännande tekniker inför framtiden. Vad fasen har hänt med Sweclockers medlemmar när man framför bakåtsträvande argument om och om igen. Köpa ett 1080Ti istället för ett 2080, hur fan tänker man då?

Alla skriker om priserna men vad förväntar ni er när Nvidia har noll konkurrens? AMD har fullständigt floppat med allt som har med grafik att göra de senaste åren trots allt tjat i trådarna om DX12, Vulcan och Async Compute som skulle nå nya höjder, de är mer eller mindre döda idag. Alla AMD fans som i sanslösa mängder inlägg i trådarna försvarade Vega hade uppenbarligen helt fel. Vega 64 var dyrt, drog löjligt mycket ström och är nu helt överspelat.

Påminner mig om när 3DFx släppte sina kort på nittiotalet, de kunde ta hur mycket som helst betalt då de var överlägsna och det gjorde de också.

Jag skiter personligen vem som tillverkar min hårdvara bara prylarna är bra och nu finns bara Nvidia att välja på när det gäller grafik.

Jag gav 7200:- för mitt GTX1080 från Palit sommaren 2016 och är beredd att betala mer för ett bättre kort idag.

Har idag en 3440x1440 skärm som klarar 100Hz med G-Sync och mitt nuvarande GTX1080 fixar inte 100Hz i alla spel med höga inställningar. Så det lutar mot ett RTX 2080 som borde vara perfekt för min upplösning (har inga planer på att byta skärm på många år än). Kostar detta RTX2080 en tusenlapp mer än mitt GTX1080 kan jag leva med det. GTX1080Ti för några kronor mindre känns ointressant för mig.

Kommer dock inte att köpa något innan jag läst tester på tredjepartstillverkarnas prylar. Skulle helst vilja ha ett Palit-kort med samma typ av kylare som GTX1080 Super Jetstream har.

Poängen är väl att det endast är 2080Ti som överhuvudtaget tillför något i den här lanseringen och då just det kortet är snuskigt dyrt så gnäller folk.
Folk hade hoppats på att kunna uppgradera sina 1060-1080 utan att lägga över 10000:-, men där tillför 20-serien absolut ingenting - 1060-1080 ägarna fick inget nytt alternativ utan gamla 1080Ti som funnits i två år motsvarar 2080 i prestanda/krona alternativ.
Därför menar jag att lanseringen endast är för de som inte är nöjda med sina 1080Ti. Nya 2080 är ju typ samma som gamla 1080Ti i både pris och prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Poängen är väl att det endast är 2080Ti som överhuvudtaget tillför något i den här lanseringen och då just det kortet är snuskigt dyrt så gnäller folk.
Folk hade hoppats på att kunna uppgradera sina 1060-1080 utan att lägga över 10000:-, men där tillför 20-serien absolut ingenting - 1060-1080 ägarna fick inget nytt alternativ utan gamla 1080Ti som funnits i två år motsvarar 2080 i prestanda/krona alternativ.
Därför menar jag att lanseringen endast är för de som inte är nöjda med sina 1080Ti. Nya 2080 är ju typ samma som gamla 1080Ti i både pris och prestanda

RTX 2080 har ju en ny helt ny arkitektur, det vi har sett är prestandatester på är gamla spel och det med en beta klassad driver. Turing har ju bland annat förbättrad async compute, vilket sög på Pascal kretsarna. Skulle jag uppgradera och står i valet mellan att uppgradera till RTX 2080 eller till GTX 1080Ti så skulle jag lätt välja den nyare arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

https://imgur.com/a/cvd8x#KrVmvzF kolla sidan 42 och 43

Voodoo 2 12MB 1350:-/1450:- Okt 1998

Har personligen inget minne av att Voodoo2 korten skulle ha kostat 3-4000kr, snarare var det priser runt 16-1800kr

Känner inte heller igen det. Köpte vodoo1 för runt 1500:- - vilket var mycket pengar på 90 talet visserligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

RTX 2080 har ju en ny helt ny arkitektur, det vi har sett är prestandatester på är gamla spel och det med en beta klassad driver. Turing har ju bland annat förbättrad async compute, vilket sög på Pascal kretsarna. Skulle jag uppgradera och står i valet mellan att uppgradera till RTX 2080 eller till GTX 1080Ti så skulle jag lätt välja den nyare arkitekturen.

Jo ioch för sig om 2080 ramlar ner till 1080Ti priser snart.
Själv är jag dock i mellansegmentet (och med det menar jag xx60-kort för runt 2000-3000kr) - och där verkar det ju ligga långt borta att lansera något.
Om man är sugen på att lägga just 2000-3000kr på grafik så hoppas man ju på att få mer prestanda 2018 än man fick 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Ehh. Det var ditt inlägg som hade ett väldigt känslostarkt intryck och nedvärderande ton. Jag bara informerade dig om att du inte har en aning om vad jag läst eller sett och vad jag bildat min uppfattning på.

Allt det du säger vet jag sedan tidigare, och det förändrar inte min inställning. Det jag skrev kan aldrig bli "åt skogen fel" eftersom det är mina åsikter. Jag säger ingenstans att det är fakta. Eller ska man behöva lägga till en disclaimer också, så att du förstår det?

Tja, det är ganska starka ordval, det ska jag medge. Men det har att göra med att jag helt enkelt inte gillar Nvidia, och that's that. Är det inte lov att skriva om man inte gillar dem?

Har inte sagt ett ord om att folk är korkade som köper skiten. De får använda pengarna som de vill. Försök inte sätta ord i munnen på mig. Barnsligt var det ja. Sopa rent framför egen dörr och allt det där.

Men nej, jag tycker vi ska låta den här diskussionen mellan oss vara, det är hursomhelst OT. Känner att det inte kommer ge mig (oss?) något att prata vidare med varandra.

Om det är din uppfattning kan jag inte mer än beklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad svamlar du om när det gäller 3Dfx-korten? De var superdyra när de släpptes (jag vet då jag och polarna drev en spelbutik i Gbg som sålde dessa kort). Vi sålde en hel del speciellt av Voodoo2 men folk grät när de drog fram plånboken. Har för mig att mina två Voodoo2 i SLI betingade ett rent löjligt högt butikspris.

Jasså? Jag var då en fattig student och hade råd med ett Voodoo2 12MB som då kostade runt 3000kr. Det blir ca 4000kr i dagens värde. Visst var SLI dyrt. Man fick ju betala dubbelt så mycket men ändå var det mindre än vad du får ett 2080 för idag. Dvs du fick två stycken av det bästa som fanns för mindre än en styck 2080 som presterar ungefär som förra generationens toppkort 1080Ti som har funnits ute i 1,5 år! Ska du ha två stycken av det bästa som finns idag så får du betala närmare 30000kr! Det är löjligt.

Skrivet av Bascule666:

Denna tråden är sorglig. Nvidia lanserar en ny generation grafikkort där det snabbaste kortet är bra mycket snabbare än den förra ettan men alla bara klagar. Dessutom är den nya andraplatsen mer än 35% snabbare än den gamla tvåan. Sedan finns en hel del nya spännande tekniker inför framtiden. Vad fasen har hänt med Sweclockers medlemmar när man framför bakåtsträvande argument om och om igen. Köpa ett 1080Ti istället för ett 2080, hur fan tänker man då?

Alla skriker om priserna men vad förväntar ni er när Nvidia har noll konkurrens? AMD har fullständigt floppat med allt som har med grafik att göra de senaste åren trots allt tjat i trådarna om DX12, Vulcan och Async Compute som skulle nå nya höjder, de är mer eller mindre döda idag. Alla AMD fans som i sanslösa mängder inlägg i trådarna försvarade Vega hade uppenbarligen helt fel. Vega 64 var dyrt, drog löjligt mycket ström och är nu helt överspelat.

Påminner mig om när 3DFx släppte sina kort på nittiotalet, de kunde ta hur mycket som helst betalt då de var överlägsna och det gjorde de också.

Jag skiter personligen vem som tillverkar min hårdvara bara prylarna är bra och nu finns bara Nvidia att välja på när det gäller grafik.

Jag gav 7200:- för mitt GTX1080 från Palit sommaren 2016 och är beredd att betala mer för ett bättre kort idag.

Har idag en 3440x1440 skärm som klarar 100Hz med G-Sync och mitt nuvarande GTX1080 fixar inte 100Hz i alla spel med höga inställningar. Så det lutar mot ett RTX 2080 som borde vara perfekt för min upplösning (har inga planer på att byta skärm på många år än). Kostar detta RTX2080 en tusenlapp mer än mitt GTX1080 kan jag leva med det. GTX1080Ti för några kronor mindre känns ointressant för mig.

Kommer dock inte att köpa något innan jag läst tester på tredjepartstillverkarnas prylar. Skulle helst vilja ha ett Palit-kort med samma typ av kylare som GTX1080 Super Jetstream har.

Vad har hänt med folk? Alla är kanske inte blinda? Priset har stor betydelse och går inte bara bortse ifrån.
Du får nog fräscha upp minnet.

Voodoo2 lanserades i mars 1998. Jag bläddrade i mina gamla PCGamer tidningar och hittade april utgåvan från 1998 med annonser där 3D Blaster Voodoo2 med 8MB kostar 2295kr och 12MB versionen går för 2995kr på JME data i Malmö. I samma tidning finns reklam från Software Express AB och där har de Creative Labs kort 12MB för 2789kr och 8MB för 2379kr.

Här finns också en recension av Creative Labs Voodoo2 kortet där man anger ett pris på 3195kr och ger det 90% i betyg samt recension av Orchid Righteous 3D II 12MB som får 94% och kostar 2950kr.

Själv köpte jag Orchid kortet med 12MB för runt 2800kr. Visst fick man sedan leva på nudlar som fattig student men jag hade råd iaf. Vilken student har råd med 2080Ti idag?

Problemet är att priserna på hårdvaran har bara ökat och ökat och det hela blivit så normaliserat att folk inte ens inser vad som hänt och sedan klagar på oss som klagar på priset. Det finns också något som kallas sunt förnuft. Det ska inte kosta en förmögenhet att spela datorspel i bra kvalite och upplösning. Vad är nästa steg om det hela bara accepteras av majoriteten? Konsoler för 15000kr? 20000kr? Om ett grafikkort kan kosta 14000kr varför inte släppa konsol för 20000 nu när alla blir som galna och skriker "shut up and take my money"? Att spela datorspel ska INTE bli en klassfråga! Det är bara löjligt!

Om du köpte ditt grafikort för 7200kr år 2016 och vill betala mer för bättre kort idag så är du resultatet av prismanipulationen utan att ens förstå det. Lär dig istället hur Nvidia smyghöjd priser om och om igen. Hur man introducerade Titan kort för att få vanliga kort att se "billiga" ut. Lär dig hur marknadsstrategi fungerar och hur psykologiska knepp används för att lura befolkningen och normalisera det som skulle vara helt absurd bara några år tidigare.

RTX 2080Ti är ett bra grafikkort men till alldeles för hög pris. Hela marknaden idag är helt förvriden pga mininghysteriken innan och som du själv säger ingen konkurrens från AMD. 1080Ti kort bode kosta under 5000kr idag. 2080 skulle inte kosta mer än 5500kr med tanke på prestandan och 2080Ti skulle inte kostat mer än 8000kr. Detta jämfört med de senaste årens priser. Ska vi jämföra med ännu äldre priser så borde kostanden för dagens grafikkort vara ännu lägre än så.

Skrivet av Bascule666:

Voodoo2 12MB kostade runt 3500:- - 4000:-/styck i Sverige så en SLI-uppsättning gick lös på 7 papp eller mer. Rätt mycket pengar 1998. Du var en förmögen 16-åring helt klart.

Läs ovanför angående priser. Jag var då också tydligen en förmögen student...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

https://imgur.com/a/cvd8x#KrVmvzF kolla sidan 42 och 43

Voodoo 2 12MB 1350:-/1450:- Okt 1998

Har personligen inget minne av att Voodoo2 korten skulle ha kostat 3-4000kr, snarare var det priser runt 16-1800kr

Dustin sålde bara till företag på den tiden så dessa priser är exkl moms.

Permalänk
Medlem

Hoppar hellre ut för ett stup med en tulpan i röven än betalar 15 lax för ett grafikkort. Men jag är å andra sidan en sådan där anspråkslös typ som köper spel som är 2-3 år gamla och faktiskt hittills klarat mina spelbehov med ett 660ti, ett xbox 360, ett ps3 och ca 2 ICA-kassar begagnade och billiga ebay spel till dessa som jag löpande beställt från England. 660-kortet ska uppgraderas, men det blir inget med det förrän priserna blir vettiga. 15000 gav jag förresten för min bil som jag nu haft i 5 år. Å andra sidan är villan betald och jag är skuldfri sedan 4 år, och har därför kunnat spara en hel del, så visst skulle jag ha råd. Men i helvete heller.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArtMan:

Vem köper dyra proffsskärmar för spel och vad har det med mitt inlägg att göra? "Gaming skärmar" kan vara både dåliga och billiga 1080p med TN paneler men också dyra och bra 3440x1440@120Hz som X34P men det har kanske undgått dig?

Försa mig lite. Självklart finns det bra gamingskärmar men de är inte många och nästan alla är hutlöst fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Problemet är att priserna på hårdvaran har bara ökat och ökat och det hela blivit så normaliserat att folk inte ens inser vad som hänt och sedan klagar på oss som klagar på priset. Det finns också något som kallas sunt förnuft. Det ska inte kosta en förmögenhet att spela datorspel i bra kvalite och upplösning. Vad är nästa steg om det hela bara accepteras av majoriteten? Konsoler för 15000kr? 20000kr? Om ett grafikkort kan kosta 14000kr varför inte släppa konsol för 20000 nu när alla blir som galna och skriker "shut up and take my money"? Att spela datorspel ska INTE bli en klassfråga! Det är bara löjligt!

Om du köpte ditt grafikort för 7200kr år 2016 och vill betala mer för bättre kort idag så är du resultatet av prismanipulationen utan att ens förstå det. Lär dig istället hur Nvidia smyghöjd priser om och om igen. Hur man introducerade Titan kort för att få vanliga kort att se "billiga" ut. Lär dig hur marknadsstrategi fungerar och hur psykologiska knepp används för att lura befolkningen och normalisera det som skulle vara helt absurd bara några år tidigare.

RTX 2080Ti är ett bra grafikkort men till alldeles för hög pris. Hela marknaden idag är helt förvriden pga mininghysteriken innan och som du själv säger ingen konkurrens från AMD. 1080Ti kort bode kosta under 5000kr idag. 2080 skulle inte kosta mer än 5500kr med tanke på prestandan och 2080Ti skulle inte kostat mer än 8000kr. Detta jämfört med de senaste årens priser. Ska vi jämföra med ännu äldre priser så borde kostanden för dagens grafikkort vara ännu lägre än så.

Man måste inte köpa ett av de nya korten för att kunna spela i bra kvalité och upplösning. Om jag skulle påstå att du gillar att överdriva, vad skulle du svara då?

Vad vet du om kostnaden för att få fram de nya grafikkorten? Det kan faktiskt vara så att dessa kort kostar mer att tillverka än tidigare generationer, har den tanken slagit dig?

Du sitter inte på mer information än någon annan, det du kommer med är rena spekulationer. Du är dessutom ganska otrevlig.

Lär dig att stava.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Nöjd med prestandan i mitt 2080 FE, men tyvärr så är en av fläktarna trasig och kör alltid på 100%. Låter som en dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Nöjd med prestandan i mitt 2080 FE, men tyvärr så är en av fläktarna trasig och kör alltid på 100%. Låter som en dammsugare.

RMA eller bättre fläktar och buntband.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

RMA eller bättre fläktar och buntband.

Snackar med support. Tvivlar på att dom kan fixa det, men känns tungt om jag måste skicka tillbaka det för RMA.

Permalänk
Medlem

@Snowy86: Har du tur så kan du få fläktar skickade att byta själv. Det är lätt. En idé du kan föreslå till dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Man måste inte köpa ett av de nya korten för att kunna spela i bra kvalité och upplösning. Om jag skulle påstå att du gillar att överdriva, vad skulle du svara då?

Vad vet du om kostnaden för att få fram de nya grafikkorten? Det kan faktiskt vara så att dessa kort kostar mer att tillverka än tidigare generationer, har den tanken slagit dig?

Du sitter inte på mer information än någon annan, det du kommer med är rena spekulationer. Du är dessutom ganska otrevlig.

Lär dig att stava.

Svarar gärna när jag lärt mig att stava

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Snowy86: Har du tur så kan du få fläktar skickade att byta själv. Det är lätt. En idé du kan föreslå till dom.

Det skulle vara grymt. Tack, ska föreslå det när dom återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Dustin sålde bara till företag på den tiden så dessa priser är exkl moms.

Detta förklarar varför jag minns priser på ca 16-1800kr då

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Snowy86: Har du tur så kan du få fläktar skickade att byta själv. Det är lätt. En idé du kan föreslå till dom.

Lätt och lätt....
https://www.youtube.com/watch?v=w9FtXZGQzfM

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bascule666:

Vad svamlar du om när det gäller 3Dfx-korten? De var superdyra när de släpptes (jag vet då jag och polarna drev en spelbutik i Gbg som sålde dessa kort). Vi sålde en hel del speciellt av Voodoo2 men folk grät när de drog fram plånboken. Har för mig att mina två Voodoo2 i SLI betingade ett rent löjligt högt butikspris.

Kunderna borde köpt från Dustin i stället, då hade det blivit mindre tårar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |