Nvidias Geforce GTX 1000-serie kvar på samma prisnivåer som i fjol

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Geforce GTX 1000-serie kvar på samma prisnivåer som i fjol

Inför lanseringen av Nvidias nya Geforce RTX 2000-grafikkort passar SweClockers på att titta närmare på prishistoriken för Geforce GTX 1000-serien, som varierat en hel del under livstiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska man slå till på ett 1080ti eller värt att vänta till nya 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt nytt förr men sneglar nu på Sweclockers marknad bland annat.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Inte ett dugg förvånad. Förklaringen är bristande konkurrens, det positiva i eländet med höga priser är att konkurrenterna får lättare att komma ikapp. Intel dröjer 2år, AMD kommer väl med en nytt snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rareixarna:

Ska man slå till på ett 1080ti eller värt att vänta till nya 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Så vida du inte tänker delta i en turnering eller liknande ikväll så gör du nog bäst i att vänta ett par dagar tills recensionerna av 2080ti kommer ut och utifrån det besluta dig för om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Ska man slå till på ett 1080ti eller värt att vänta till nya 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte koll på 2070-prognoserna men om det är i princip jämnt skägg med 1080Ti i alla applikationer utanför RTX, OCH kostar ungefär lika mycket så är det lite hål i huvudet att välja 1080Ti. Det enda du gör då är ju plockar ett likvärdigt alternativ för samma pris med sämre gardering för framtida tekniker liksom.

Är det signifikant mycket billigare däremot kanske det kan vara vettigt att låta RTX mogna lite före man köper in sig.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

1080ti för strax under 8000:- som lägst enligt grafen men jag köpte 1080ti för strax under 7000:-
på Webhallen Juli 2017.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bosteed:

1080ti för strax under 8000:- som lägst enligt grafen men jag köpte 1080ti för strax under 7000:-
på Webhallen Juli 2017.

Ekonomiråd 2016/2017. Sälj huset, belåna er så mycket som det bara går. Köp ram och grafikkort för pengarna och förvara dem oöppnade, sälj sedan dessa för betydligt mer pengar 2018 och bli snuskigt rik.

Det är inte så många gånger i tiden då prisutvecklingen på datateknik har varit sådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rareixarna:

Ska man slå till på ett 1080ti eller värt att vänta till nya 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man verkligen kan hålla dig så tycker jag du borde vänta till 2020. Både AMD och Intel kommer med helt nya artitekturer. Nvidia kommer inte känna sig säkra då.

På ett sätt är det bra att Nvidia håller upp priserna. Andra kommer lättare ikapp som Johan86cc skrev.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Om man verkligen kan hålla dig så tycker jag du borde vänta till 2020. Både AMD och Intel kommer med helt nya artitekturer. Nvidia kommer inte känna sig säkra då.

På ett sätt är det bra att Nvidia håller upp priserna. Andra kommer lättare ikapp som Johan86cc skrev.

Jo det hade varit sjukt nice med ny artitektur men har inget system nu så vill gärna köpa nåt snart. Tänkte para ihop nya 9gen i7/i5 med nya 2070 kortet eller köpa begagnad 1080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köpte ett nytt MSI GTX 1070 Gaming för 3000 kr maj 2017 typ, er prishistorik är inadekvat. Lägsta pris gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rareixarna:

Ska man slå till på ett 1080ti eller värt att vänta till nya 2070?

Skickades från m.sweclockers.com

Illavarslande nog så sade Swec i Fredagspanelen att 2080 ryktas prestera som 1080Ti, de om några vet ju hur det ligger till redan. Har själv bara sett ryktet om att 2070 ska prestera som 1080Ti.

2080 måste vara betydligt bättre än 1080Ti i genomsnitt för att vi inte ska gå bakåt i utvecklingen i pris/prestanda.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av bosteed:

1080ti för strax under 8000:- som lägst enligt grafen men jag köpte 1080ti för strax under 7000:-
på Webhallen Juli 2017.

Skrivet av r3mpuh:

Köpte ett nytt MSI GTX 1070 Gaming för 3000 kr maj 2017 typ, er prishistorik är inadekvat. Lägsta pris gäller.

Som syns i linjediagrammet handlar det bara om data från de utskrivna tidpunkterna och där är vare sig maj eller juli 2017 representerade. Att manuellt kontrollera alla datum är lite knepigt, men en sammanställning från maj eller juni kan absolut läggas in mellan september och mars. Jag förtydligade även tidpunkterna i texten.

Eftersom det är medelvärden av priserna för tolv grafikkort av varje modell syns ju av förklarliga skäl inte enskilda och avvikande priser i så hög utsträckning. Det är dessutom de tolv grafikkort som enligt Prisjakt är mest populära som kontrollerats, och det kan ju innebära att just de modellerna ni har inte är representerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är inte så många gånger i tiden då prisutvecklingen på datateknik har varit sådan.

Visst hade vi nyligen en period där SSD gick upp typ 50% också? Tycker mig minnas att mina 850 EVO kostade 1150kr när jag köpte dem, gick upp till typ 18-1900 och nu är nere på kring 1200 igen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Köpte ett nytt MSI GTX 1070 Gaming för 3000 kr maj 2017 typ, er prishistorik är inadekvat. Lägsta pris gäller.

Det intressanta är den generella prisnivån, inte vad priserna var vid någon rea eller när någon butik firade något, osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Ekonomiråd 2016/2017. Sälj huset, belåna er så mycket som det bara går. Köp ram och grafikkort för pengarna och förvara dem oöppnade, sälj sedan dessa för betydligt mer pengar 2018 och bli snuskigt rik.

Det är inte så många gånger i tiden då prisutvecklingen på datateknik har varit sådan.

Inte många hade köpt skumma datordelar från en svettig lurifax.
Förvaringen hade ätit upp hans vinst dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Illavarslande nog så sade Swec i Fredagspanelen att 2080 ryktas prestera som 1080Ti, de om några vet ju hur det ligger till redan. Har själv bara sett ryktet om att 2070 ska prestera som 1080Ti.

2080 måste vara betydligt bättre än 1080Ti i genomsnitt för att vi inte ska gå bakåt i utvecklingen i pris/prestanda.

https://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xv-official-s...

Det har läckt lite tester iaf för detta spel.
Vet dock inte om det är senaste drivrutinerna eller så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Visst hade vi nyligen en period där SSD gick upp typ 50% också? Tycker mig minnas att mina 850 EVO kostade 1150kr när jag köpte dem, gick upp till typ 18-1900 och nu är nere på kring 1200 igen.

Glömde bort dem, det var en dyster period.

Skrivet av tumvanten:

Inte många hade köpt skumma datordelar från en svettig lurifax.
Förvaringen hade ätit upp hans vinst dessutom.

Just ramminne så sa alla det skulle stiga i pris inom kort. Men att köpa på sig känsliga produkter och sedan sälja dyrare är riskfyllt.

Permalänk
Medlem

@tumvanten: men endå ser man trådar om folk som köpt fake grafikkort för hittepå summor på wish, även fast jag kan garantera att dem flesta visste att det var för bra för å vara sant i förväg ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Jo det hade varit sjukt nice med ny artitektur men har inget system nu så vill gärna köpa nåt snart. Tänkte para ihop nya 9gen i7/i5 med nya 2070 kortet eller köpa begagnad 1080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Nya processorerna kommer ju i Oktober kanske tillsammans med RTX 2070, tycker det är självklart du borde vänta åtminstone så länge för de gamla korten bara droppar i pris desto längre du väntar nu, borde vara i Oktober och speciellt November som man får tag på begagnade GTX 1xxx serien väldigt billigt, precis värsta tidpunkten att köpa begagnat är strax före en lansering då både butiker och folk på forum försöker punga ut det sista utav den gamla serien.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nya processorerna kommer ju i Oktober kanske tillsammans med RTX 2070, tycker det är självklart du borde vänta åtminstone så länge för de gamla korten bara droppar i pris desto längre du väntar nu, borde vara speciellt i Oktober och speciellt November som man får tag på begagnade GTX 1xxx serien väldigt billigt, precis värsta tidpunkten att köpa begagnat är strax före en lansering då både butiker och folk på forum försöker punga ut det sista utav den gamla serien.

Det har du helt rätt i, tack för svaret och dina tankar. Jag avvaktar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk om scenariot med bristande konkurrens också fanns i t ex klädindustrin.

En tröja från sommarkollektionen kostar 199 kr. Lite bättre tröja ur höstkollektionen landar på 399 kr. Vinter, 799 kr. Vår, 1599 kr samtidigt som sommarkollektionen fasas ut till oförändrat pris.

Ett år senare kostar en moderiktig tröja 25 papp.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att priserna inte går ner när de nya korten blir så dyra. Mitt 1070 gav jag 4k för 2 år sedan. Var bland de dyraste grafikkort jag köpt. De flesta innan låg på mellan 1500 och 2500kr och de kunde alltid Maxxa spelen som fanns när de korten köptes. 10k för grafikkort är sjukt men så kostar en iPhone 15k idag.

Min PS4 slim kostade 2190kr strax efter den modellen kom. Nu ligger de på 3k.

Xbox one var ner på 1790kr för nått år sedan nu kostar den 2500kr.

Elektronik har inte blivit billigare. Men å andra sidan om de höjer räntan så kronan stärks blir bolånet dyrare och det skulle kosta betydligt mer så betalar hellre lite mer för varorna än 1-2k mer i månaden i ränta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag som trodde jag skulle få ångra mig mars 2017 när jag slog till på mitt första grafikkort för 5500kr på Elgiganten.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3790280

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

kan inte alla bara kollektivt bojkotta grafikkort tills de inser att priserna är på tok för höga? så normalt folk får lust att köpa nya kort igen också?

visst har man råd men vägrar köpa till dessa ockerpriser grafikkort / ram har kommit upp till.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv

Om Volvo skulle släppa en ny motor till alla deras bilar, mer hästkrafter, varför skulle de börja prisdumpa de andra? Komponentmarknaden är den samma, du får fortfarande ett mycket bra kort i 1000 serien för den peng du lägger?

Permalänk
Medlem

@anon34034: Med samma logik borde alltså Volvo, Nvidia osv. konstant förskjuta priserna; generation ett 1000kr, generation två 2000kr, generation tre 3000kr... Och efter 15 år i branschen så kostar nu den senaste generationen 15000 kr, 15 gånger mer än den första. Att det inte fungerar så beror ju på att varken Volvo eller Nvidia kan eller vill hålla samtliga generationer i produktion; i samma veva som en ny generation släpps så justeras priserna så att de fortfarande kan sälja föregående generation till en billigare peng parallellt med den nya, priser justeras efter tillgång, efterfrågan, marknadsställning, osv.

Att Nvidia avviker på detta sätt jämfört med tidigare, beror enbart på bristande konkurrens. De har i stort sett monopol på högpresterande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

kan inte alla bara kollektivt bojkotta grafikkort tills de inser att priserna är på tok för höga? så normalt folk får lust att köpa nya kort igen också?

visst har man råd men vägrar köpa till dessa ockerpriser grafikkort / ram har kommit upp till.

Kostar att ligga på topp...livet är kort, man måste passa på att unna sig saker man verkligen gillar även om det kostar:D

Permalänk
Medlem

@suzieq: Fast Vega 64 är inte så dåligt. Nvidia har nu "bara" 4 kort som är klart bättre (1080TI, 2080, 2080TI, Titan).

Visst, AMD är klart efter men andelen som köper kort med prestanda över 1080 är ganska liten (även om en stor del här gör det).

Hoppas AMD/Radeon får något liknande Zen för grafikkort att fungera bra. Det vore underbart med en skalbar design.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

det är lite snett i komponentmarknaden när du inte får "dubbla" prestandan till samma pris för varje generation, det blir ju knappas dyrare per transistor med förfinad tillverkning.
numera är det +10% prestanda, +50% pris, inflationskorrigeringen är bara 150:- på ett 5000:- kort mellan generationerna.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds