Permalänk
Medlem

Räcker det med bara en radiator?

Hej!

Jag ska bygga en ny dator, och skulle vilja satsa på bättre processorskylning, så jag kan överklocka ordentligt. Förut har jag alltid kört med luftkylning, men hade tänkt prova med vattenkylning nu. Jag har kollat på denna:

https://www.inet.se/produkt/5320481/corsair-hydro-h115i-pro-r...

Dock så är jag lite förvirrad. Räcker det med en sån där "radiator" som det tydligen kallas, som jag monterar i toppen av chassit, eller behöver jag någon sorts pump och slangar som pumpar vätska? Har sett det på bild förut.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

@Razmion:
Den du har länkat är en AIO (AllInOne), så du behöver inget till den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Okej super, tack!

Är det enkelt att montera sådana? Och kan man göra det när moderkortet är förmonterat, alltså man behöver inte komma åt baksidan av moderkortet eller så? Och (en sista fråga), har jag valt en bra kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej super, tack!

Är det enkelt att montera sådana? Och kan man göra det när moderkortet är förmonterat, alltså man behöver inte komma åt baksidan av moderkortet eller så? Och (en sista fråga), har jag valt en bra kylare?

Det är inget fel på sådana AIO:s. Och sålänge du inte ska köra en threadripper/x299 plattform så ska det räcka utan några problem.

Det är väldigt lätt att montera AIO:s. Faktiskt lättare än många luftkylare då kylblocket är lätt att komma åt för montage.

Har för mig att du har en backplate till domdär om du kör mainstream-plattform. Dvs 4-6kärniga intel-cpuerna. Men många chassin har utskärning bak just för att kunna montera en backplate

Permalänk
Medlem

Okej det låter bra! Ja jag har sett att det chassi jag har nu har en "ruta" till moderkortet. Men vad tycker ni om AIO modellen jag valt? Den lockade med RGB-stöd och så verkade den vara en mera high-end utav Corsairs modeller.

Permalänk
Medlem

Visstja ska nämna att jag ska köpa ett Z390 med en 9700k eller 9900k. Men antar att det inte gör någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Visstja ska nämna att jag ska köpa ett Z390 med en 9700k eller 9900k. Men antar att det inte gör någon skillnad

Ja det ska gå bra. Inget fel alls på den aion så den blir jättebra. Alla aios har samma grund-tillverkare (asetek). Så dom presterar likvärdigt och största skillnaden är utseende och medföljande fläktar.

Jag hade valt corsairs modeller pga deras garanti är rätt omtäckande om aio:n skulle läcka

Permalänk
Avstängd

Vad för luftkylning har du nu? För en NH-D15, eller Dark Pro 4 presterar likt dessa dyrare AIO's.

Mindre krångel med drivrutiner och slangar, sladdar m.m hos luftkylare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad för luftkylning har du nu? För en NH-D15, eller Dark Pro 4 presterar likt dessa dyrare AIO's.

Mindre krångel med drivrutiner och slangar, sladdar m.m hos luftkylare.

Oj TACK, det där var ett bra inlägg. Jag kanske ska köra på mera traditionell kylning alltså. Det du nämnde med drivrutiner och slangar låter skönt att slippa. Nu har jag en billig luftkylare för typ 200 från Arctic någonting. Är det något som väger över för någon utav de två kylarna du nämnde, eller kan jag gå helt på utseende och välja Dark Pro 4:an?

Permalänk
Medlem

ATTANS! Chassit jag har siktat in mig på har endast plats för kylare upp till 160 mm höjd. Både NH-D15 och Dark Pro 4 ligger över detta.

Tyckte verkligen chassit verkade coolt: https://www.inet.se/produkt/6902393/bitfenix-aurora-svart

Menmen, då är det bara att söka efter ett annat då

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6902712/phanteks-enthoo-pro-tempe...
kolla in dessa oxå ,tycker själv att phanteks är mycket bra

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

DEN var nice, tack för tipset! Av det jag läst verkar den riktigt bra. Den hamnar på inköpslistan Är det här någon sorts speciell version typ, eller kommer den vara kvar även i början av 2019?

Permalänk
Avstängd

Finns även top-flow kylare som är riktigt bra och ej är så höga, dessa får enkelt plats i smalare datorlådor.

Exempel https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3142277

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad för luftkylning har du nu? För en NH-D15, eller Dark Pro 4 presterar likt dessa dyrare AIO's.

Mindre krångel med drivrutiner och slangar, sladdar m.m hos luftkylare.

Det är inte riktigt sant. De flesta kylare funkar bra upp till en viss mängd värme men de har olika nivåer där de börjar krokna. Luftkylarna tenderar att just krokna tidigare än AiO (självklart beroende på vilka modeller man jämför). Tyvärr reflekteras det dåligt i de flesta tester då värmeutvecklingen från processorn tenderar att vara moderat. Utöver det finns en ännu en aspekt, vilken är den att i verkligheten lever inte processorkylaren helt ensam för sig själv. Om du belastar processorn samtidigt som du har hög värmeutveckling från grafikkortet kommer luftkylaren krokna helt. Lösningen blir högre luftflöde genom datorn och snart låter den som en tornado.
En AiO bekymras inte av detta alls i lika hög grad. Särskilt inte en AiO med större radiator. De värms inte upp av omgivningen på samma sätt och dessutom får du en del luftflöde "gratis" genom radiatorfläktarna.

Att luftkylare ger mindre krångel är förvisso sant men AiO-kylarna är inte så farligt krångliga heller. Corsair är väl krångligast med sjuttioelva sladdar som sitter fast i vattenblocket, men det är ändå inte särskilt svårmonterat. En stor fördel är sedan att det blir mycket mer ledigt utrymme runt processorsockeln..

Skrivet av zfrigg:

https://www.inet.se/produkt/6902712/phanteks-enthoo-pro-tempe...
kolla in dessa oxå ,tycker själv att phanteks är mycket bra

Jag har ett Enthoo Luxe chassi, som är väldigt likt Pro, och tycker det är prisvärt och genomtänkt. Finns en del utrymme för att montera vattenkylning också (tror dock Luxe är bättre i det avseendet men Pro verkar också bra). Det jag mest önskar att de gjort bättre är PWM-huben (dålig kvalité) och att vissa saker kunde varit enklare att modda. Ska man ta bort hårddiskplatserna och sidoplåten för dem, dvs inte bara de vanliga hårddiskvaggorna som är hur enkla som helst, så sitter de med sjuttioelva skruvar och chassit känns inte lika stabilt efteråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är inte riktigt sant. De flesta kylare funkar bra upp till en viss mängd värme men de har olika nivåer där de börjar krokna. Luftkylarna tenderar att just krokna tidigare än AiO (självklart beroende på vilka modeller man jämför). Tyvärr reflekteras det dåligt i de flesta tester då värmeutvecklingen från processorn tenderar att vara moderat. Utöver det finns en ännu en aspekt, vilken är den att i verkligheten lever inte processorkylaren helt ensam för sig själv. Om du belastar processorn samtidigt som du har hög värmeutveckling från grafikkortet kommer luftkylaren krokna helt. Lösningen blir högre luftflöde genom datorn och snart låter den som en tornado.
En AiO bekymras inte av detta alls i lika hög grad. Särskilt inte en AiO med större radiator. De värms inte upp av omgivningen på samma sätt och dessutom får du en del luftflöde "gratis" genom radiatorfläktarna.

Att luftkylare ger mindre krångel är förvisso sant men AiO-kylarna är inte så farligt krångliga heller. Corsair är väl krångligast med sjuttioelva sladdar som sitter fast i vattenblocket, men det är ändå inte särskilt svårmonterat. En stor fördel är sedan att det blir mycket mer ledigt utrymme runt processorsockeln..

Du behöver nog tänka om lite En massa fel i din text där.

1: Radiatorn påverkar också av den heta luften inuti datorlådan som genereras av de olika komponenterna, om du ej har radiatorn i fronten och suger in den varma luften i datorlådan, då påverkar hela datorn av den heta luften som fläktarna på radiatorn suger in i datorn.

2: Moderkortets mosfet och speciellt runt sockeln brukar bli varmare hos en AIO då ingen direkt luftomsvepning är där.

3. En AIO-radiator tar ca 30-45min att värmas upp, men mot detta tar det också lång tid för den att kylas ner, en luftkylare fixar detta direkt därav kan en AIO ''verka'' bättre men i verkligheten är de ej det..såklart, beroende på kylare mot kylare.

En bra film om hur AIO's siffror är lite vilseledande.
https://www.youtube.com/watch?v=eSOcUnn1mtQ

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Oj TACK, det där var ett bra inlägg. Jag kanske ska köra på mera traditionell kylning alltså. Det du nämnde med drivrutiner och slangar låter skönt att slippa. Nu har jag en billig luftkylare för typ 200 från Arctic någonting. Är det något som väger över för någon utav de två kylarna du nämnde, eller kan jag gå helt på utseende och välja Dark Pro 4:an?

Låt dig inte skrämmas. AIO kylare är inte mycket svårare än alla andra att montera. Drivrutinerna är till för att styra RGB tex inte värre än så.
Du kan även slå ett öga på NZXTs serie Kraken som oftast vinner i tester av kylare då dem är tystast och kyler bäst.
https://www.inet.se/kategori/1079/slutna-vattenkylningssystem...

Permalänk
Medlem

Ojoj nu var det mycket info! x) Tack för alla svaren, nu har jag mera info. Vi får se hur jag gör angående kylaren. Det blir nog en Dark Pro 4 ändå, då kan jag montera fläktar i toppen också.

Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Du behöver nog tänka om lite En massa fel i din text där.

1: Radiatorn påverkar också av den heta luften inuti datorlådan som genereras av de olika komponenterna, om du ej har radiatorn i fronten och suger in den varma luften i datorlådan, då påverkar hela datorn av den heta luften som fläktarna på radiatorn suger in i datorn.

2: Moderkortets mosfet och speciellt runt sockeln brukar bli varmare hos en AIO då ingen direkt luftomsvepning är där.

3. En AIO-radiator tar ca 30-45min att värmas upp, men mot detta tar det också lång tid för den att kylas ner, en luftkylare fixar detta direkt därav kan en AIO ''verka'' bättre men i verkligheten är de ej det..såklart, beroende på kylare mot kylare.

En bra film om hur AIO's siffror är lite vilseledande.
https://www.youtube.com/watch?v=eSOcUnn1mtQ

Inte alls, jag är väl medveten om vad du anför men...

1. Jag vet att det är en ständig debatt bland vattenkylningsentusiaster kring huruvida fläktarna på radiatorn ska riktas inåt lådan eller utåt, samt om de ska trycka eller suga luften genom ratiatorn. Jag kan då inte se några fördelar med att låta radiatorfläktarna suga ut luften i lådan. Inte bara försöker du då kyla med varmluft utan du måste också ha fler fläktar som drar in luft i burken om du inte vill ha lågt lufttryck och täcka komponenterna med all världens damm.
Sätt istället fläktarna på att dra in luft utifrån. Den luften blir inte så farligt uppvärmd, så den extra värmen är ganska lätt att bli av med. Du får istället bra luftgenomströmning samtidigt som du kyler processorn. Att luften blir lite varmare gör inte så mycket - det viktigaste är att flytta varmluften från komponenterna.

Jag har för övrigt både processor och grafikkort som utvecklar en hel del värme. Tidigare en överklockad 5820K - dessa blir rejält varma - och nu en 8086K som även den kräver sin kylning. Utöver det har jag ett 1080Ti. När jag skaffade grafikkortet hade jag för tillfället en Noctua NH-D15. Den kroknade rätt rejält när både processor och grafikkort belastades. Jag har inga sådana problem med AiO, samtidigt som även grafikkortet har helt normala temperaturer.

2. Det beror på… Har du bara luftintag från en radiator i fronten kan det bli lite kinkigt, fast då har du förmodligen plats någonstans för att montera en fläkt till VRM. Annars kanske du kan toppmontera radiatorn, så en del av fläktarna hamnar precis ovanför VRM.
Min VRM ligger runt lite dryga 65c när jag kör Prime95 small FFT. Det är en alldeles utmärkt temperatur.

3. Att det tar tid för vattnet att värmas upp är ingen nyhet - det är själva grunden till vattenkylning. Vattenflödet transporterar värme från vattenblocket till radiatorn, som sprider ut vattnet för större area så fläktarna snabbare kan kyla ned det. Eftersom det krävs mer energi för vattnet att bli uppvärmt kan du flytta mer värme från processorn den vägen.

Givetvis måste man testa efter att temperaturerna stabiliserats. Nu ger dock inte det hela bilden heller. De flesta laster är inte konstanta över en lång tid, det är främst stresstester som är det.