Djupdykning: Nvidia Turing under luppen – arkitekturen bakom Geforce RTX 2000-serien

Permalänk
Melding Plague

Djupdykning: Nvidia Turing under luppen – arkitekturen bakom Geforce RTX 2000-serien

Det är inte långt kvar till Nvidia lanserar Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti. Inför detta avtäcks detaljerna för arkitekturen Turing, som är en helt ny skapelse med tio års utveckling i bagaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaja NVIDIA, gief oberoende test nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en till artikel om detta som guru3d har snickrat ihop också
https://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-turing-geforce-2...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Verkar kanske inte helt genomtänkt att skippa nvlink/sli på de billigare modellerna. Det finns en tid då det är enklare att köpa de billigare korten och ett par av dom när nya generationer osv kommit. Men samtidigt kan man ju hålla med om att multi-gpu inte är vettigt av praktiska skäl. Kan bara ana hur många klagomål som kommit av problem med sli-setup och allt därtill.

Permalänk
Avstängd

Känns lite som en klassisk säljpitch där man slutligen avslöjar att produkten givetvis är hutlöst dyr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jaja NVIDIA, gief oberoende test nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Testet kommer någon gång nästa vecka.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@Epic: Jag gissar på Onsdag kl 15.00;)

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@André: Jag gissar på Onsdag kl 15.00;)

13:37

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Herregud vilka massiva kretsar.

Ska Nvidia behålla lönsamheten per krets så förstår jag varför de tar så hutlöst betalt.

Att det som har varit budget/mellankortskretsen nu är nästan lika stor som förra generationens toppkrets är så man tappar hakan.

Det är mycket kretsyta som går åt för Tensor och RT-kärnorna man får hoppas att man kan ha nytta av dem även om man inte vill spela med DLSS eller RTX.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Innebär detta att amd måste utveckla sin egna raytracing som sen får impementeras seperat i spelen? Alltså ingen öppen standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av serverfel:

Innebär detta att amd måste utveckla sin egna raytracing som sen får impementeras seperat i spelen? Alltså ingen öppen standard?

Skickades från m.sweclockers.com

RTX skall ligga under DXR alltså närmare hårdvaran så RTX är en stängd standard för Nvidia men spelen kan använda DXR vilket, i alla fall i teorin, skulle innebära att en AMD-variant också fungerar. Inte riktigt som tidigare GameWorks-tramset.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av serverfel:

Innebär detta att amd måste utveckla sin egna raytracing som sen får impementeras seperat i spelen? Alltså ingen öppen standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle spontant säga nej. Nvidia siktar Microsofts API DirectX Raytracing (DXR) så det är "bara" för AMD att hoppa på med stöd för DXR i en framtida arkitektur. Jag finner det också högst otroligt att AMD inte haft åtminstone ett finger i spelet för att ta fram DXR och redan är i full gång med ... någonting. Vidare har Nvidia valt att använda den algoritm som är vanligast för strålspårning när de tagit fram sin hårdvaruacceleration i Turing (RT Core).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Har inte Nvlink funnits i flera år inom grafikkort för de lite större grabbar och damerna, som t. ex har Quadro GP100 etc?

Strålspårning är sedan coolt, men de flesta efterfrågar bäst prestanda och tur för Nvidia att deras konkurrenter ligger efter så att folk tvingas att köpa deras dyra kort om de vill ha en hög prrsyanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel!

Att Nvidia börjar lägga till Tensor cores i deras konsument kort är ett stort plus för mig! Slipper lägga 30000 kr på Titan V och istället kan ta del av färre Tensor cores för en lägre prislapp, vilket för min del är perfekt - snabbar upp träningen av ANN betydligt

Har det fortfarande inte framkommit hur många Tensor och RT cores som kommer att ingå i 2080 Ti, 2080 och 2070? Eller har jag missat detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Intressant läsning även om man inte förstår allt! 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kul med ny hårdvara, men frågan om det är slutet för AMD på GPU-marknaden.
Efter flopparna Fury och Vega är jag inte jätteoptimistisk att AMD har något i bakfickan, får nog leva med Nvidias ockerpriser.
Får nog sitta på mitt 1080 i många år.

Permalänk
Medlem

NVlink 2 är väldigt likt pcie 5.0 i bandbredd, kanske en variant av den med ev. lägre latenser eller annan funktion?

Permalänk
Medlem

Såg ett demo nyss: https://www.youtube.com/watch?v=1IIiQZw_p_E
Spelet verkar riktigt intressant

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Kul med ny hårdvara, men frågan om det är slutet för AMD på GPU-marknaden.
Efter flopparna Fury och Vega är jag inte jätteoptimistisk att AMD har något i bakfickan, får nog leva med Nvidias ockerpriser.
Får nog sitta på mitt 1080 i många år.

Det är knappast slutet för AMD. Turing är en flopp. Nvidia har satsat på en teknik som verkligen inte är mogen för marknaden. Prestandan finns helt enkelt inte där.

AMD kommer snart ut med riktigt prisvärda Navi-korten som kommer ta Nvidia på sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

RTX skall ligga under DXR alltså närmare hårdvaran så RTX är en stängd standard för Nvidia men spelen kan använda DXR vilket, i alla fall i teorin, skulle innebära att en AMD-variant också fungerar. Inte riktigt som tidigare GameWorks-tramset.

Skrivet av Jacob:

Skulle spontant säga nej. Nvidia siktar Microsofts API DirectX Raytracing (DXR) så det är "bara" för AMD att hoppa på med stöd för DXR i en framtida arkitektur. Jag finner det också högst otroligt att AMD inte haft åtminstone ett finger i spelet för att ta fram DXR och redan är i full gång med ... någonting. Vidare har Nvidia valt att använda den algoritm som är vanligast för strålspårning när de tagit fram sin hårdvaruacceleration i Turing (RT Core).

Hoppas ni har rätt. För det ser onekligen jävligt fräckt ut på skärmdumparna vi fått se än så länge.

Men nvidias priser på sina kort är bortom galenskap. Så ett mellanklasskort från tex amd vore nice.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det där sista meningen...folk köper SLI just för att få valuta för pengarna t.ex. 2x 560Ti = 580 för mindre peng. Populärt är också 2x x70> x80Ti så hela poängen är väl att nVidia vill få folk att köpa toppkorten. Lite bullshit över det hela

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon114264:

Det är knappast slutet för AMD. Turing är en flopp. Nvidia har satsat på en teknik som verkligen inte är mogen för marknaden. Prestandan finns helt enkelt inte där.

AMD kommer snart ut med riktigt prisvärda Navi-korten som kommer ta Nvidia på sängen.

Det är knappast slutet för AMD. Turing är en flopp. Nvidia har satsat på en teknik som verkligen inte är mogen för marknaden. Prestandan finns helt enkelt inte där.

Hur i hela världen kan du svara på det?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är knappast slutet för AMD. Turing är en flopp. Nvidia har satsat på en teknik som verkligen inte är mogen för marknaden. Prestandan finns helt enkelt inte där.

AMD kommer snart ut med riktigt prisvärda Navi-korten som kommer ta Nvidia på sängen.

Om de vill pusha för strålspårning så måste de börja någonstans.
Troligtvis kommer framtida kort ha RTX 2080+ prestanda i lägre segment som fler har råd med.

Nu verkar de ha kommit tillräckligt långt för att kunna introducera produkter till priser som 5% av konsumenterna tycker är i närheten av rimliga priser för ett grafikkort.

Även om detta inte var en komplett recension så kan man ändå klart se att en dator från 2018 med ett RTX 2080Ti presterar bättre i strålspårning än en dator från 1979. Utvecklingen har helt klart gått framåt på dessa blott 39 år.
Om mindre än 39 år till så kommer alla nya grafikkort ha stöd för strålspårning.

Dessutom kommer de här korten kunna hjälpa en att avgöra om en produkt är en katt eller något annat.
Mycket hjälpsamt för alla som sysslar med inköp!
Om man privat råkar köpa en katt så kan det vara besvärligt att returnera.
Men tänk större företag som råkar köpa in tusentals katter istället för andra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om de vill pusha för strålspårning så måste de börja någonstans.
Troligtvis kommer framtida kort ha RTX 2080+ prestanda i lägre segment som fler har råd med.

Nu verkar de ha kommit tillräckligt långt för att kunna introducera produkter till priser som 5% av konsumenterna tycker är i närheten av rimliga priser för ett grafikkort.

Även om detta inte var en komplett recension så kan man ändå klart se att en dator från 2018 med ett RTX 2080Ti presterar bättre i strålspårning än en dator från 1979. Utvecklingen har helt klart gått framåt på dessa blott 39 år.
Om mindre än 39 år till så kommer alla nya grafikkort ha stöd för strålspårning.

Dessutom kommer de här korten kunna hjälpa en att avgöra om en produkt är en katt eller något annat.
Mycket hjälpsamt för alla som sysslar med inköp!
Om man privat råkar köpa en katt så kan det vara besvärligt att returnera.
Men tänk större företag som råkar köpa in tusentals katter istället för andra produkter.

E de du eller ja som låter? Turing, katt, eller både och? Hmm känner mig lite kluven där måste jag säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Även om detta inte var en komplett recension så kan man ändå klart se att en dator från 2018 med ett RTX 2080Ti presterar bättre i strålspårning än en dator från 1979. Utvecklingen har helt klart gått framåt på dessa blott 39 år.
Om mindre än 39 år till så kommer alla nya grafikkort ha stöd för strålspårning.

Från runt 0.000023 FPS i 512x512 för ett simpelt test till 21 FPS i 1080p i fullskalig film. Runt 1 miljon gånger snabbare om vi inte kollar på upplösning och testet.

Hade varit lite kul att se hur ett 2080Ti hade presterat i samma test ifrån 1979.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Om de vill pusha för strålspårning så måste de börja någonstans.
Troligtvis kommer framtida kort ha RTX 2080+ prestanda i lägre segment som fler har råd med.

Nu verkar de ha kommit tillräckligt långt för att kunna introducera produkter till priser som 5% av konsumenterna tycker är i närheten av rimliga priser för ett grafikkort.

Även om detta inte var en komplett recension så kan man ändå klart se att en dator från 2018 med ett RTX 2080Ti presterar bättre i strålspårning än en dator från 1979. Utvecklingen har helt klart gått framåt på dessa blott 39 år.
Om mindre än 39 år till så kommer alla nya grafikkort ha stöd för strålspårning.

Dessutom kommer de här korten kunna hjälpa en att avgöra om en produkt är en katt eller något annat.
Mycket hjälpsamt för alla som sysslar med inköp!
Om man privat råkar köpa en katt så kan det vara besvärligt att returnera.
Men tänk större företag som råkar köpa in tusentals katter istället för andra produkter.

Och om 39år kanske vi lever som i jetson XD hehe..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Från runt 0.000023 FPS i 512x512 för ett simpelt test till 21 FPS i 1080p i fullskalig film. Runt 1 miljon gånger snabbare om vi inte kollar på upplösning och testet.

Hade varit lite kul att se hur ett 2080Ti hade presterat i samma test ifrån 1979.

Du har gjort uträkningen till FPS så jag slipper.
Dessutom så trodde jag att "real time raytracing" var i 30 FPS.
Lite svårt att göra bra diagram när skillnaderna är så stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

E de du eller ja som låter? Turing, katt, eller både och? Hmm känner mig lite kluven där måste jag säga.

Det är Schrödingers katt som jamar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du har gjort uträkningen till FPS så jag slipper.
Dessutom så trodde jag att "real time raytracing" var i 30 FPS.
Lite svårt att göra bra diagram när skillnaderna är så stora.

Filmer spelas fortfarande upp i 24FPS, så det var nog deras mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är knappast slutet för AMD. Turing är en flopp. Nvidia har satsat på en teknik som verkligen inte är mogen för marknaden. Prestandan finns helt enkelt inte där.

AMD kommer snart ut med riktigt prisvärda Navi-korten som kommer ta Nvidia på sängen.

Känner att jag behöver uppgradera min sarkasmdetektor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080