Fråga om installera esxi och köra 2 win16servrar samtidigt. Möjligt?

Permalänk
Medlem

Fråga om installera esxi och köra 2 win16servrar samtidigt. Möjligt?

Jag har en serverburk hemma för att labba med.

Det jag vill få till är att kunna köra 2 servers från 1 dator där 2 personer kan vara inne och köra samtidigt. Det som förmodligen kommer köras är Windows 2016 server med Hyper-V på båda med ett par VM's med t.ex ubuntu och windows på.
Hur gör jag och är det möjligt med min setup?
Har en Fujitsu Primergy tx1310 med Xeon e3-1226v3 3.30ghz,32gb ram med 240gb SSD+2tb HD.

Kör nu windows server 2016 där jag kör Hyper-V och kör VM's på. Testade att installera esxi 5.5 först men förstod mig inte på menyn och hade dåligt med tid och ville ha igång servern, så installerade windows 2016 server istället.

Tacksam för hjälp och förslag!

Permalänk
Medlem

Varför inte köra ESXi direkt och sen köra alla virtuella maskiner du vill på ESXi'n ?

Ta en titt på denna, inte speciellt avancerat att installera ESXi, vill du ha nån annan version än just 6.5 så finns det garanterat någon som gjort en video på det också.

https://www.youtube.com/watch?v=tVsepuLiXK8

Permalänk
Medlem

Det var så jag tänkte gjort först, men fastna på menyn i esxi och det var sent på kvällen i lördags och ville bara fått igång den för att kikat lite, så drog igång win16 till slut.
Tänkte jag skulle ge det ett nytt försök på onsdag
Och den länken var nog precis det jag sökte! Tack!

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så installera ESXi på en usb pinne (av bra kvalite) eller ett SD kort om du burk har ett sånt uttag på moderkortet. Så slipper du offra en liten bit av hårddisken där du vill ha dina VM:ar

Sen när det är klart så är det bara att surfa till maskinen så har du alla settings du behöver där.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Har en SSD + 2x 1TB diskar på. Tänkte SSD'n funkar till att ha det på. Eller kanske onödigt? Eller hur är säkraste lösningen om något mot all förmodan skulle krascha?
Nu är ju det inte något jag oroar mig för idag, då det ändå mest är att labba med. Men tänker om man skulle få för sig att köra server på riktigt sen.

En annan fråga. Jag har installerat esxi nu, men vet inte hur jag kopplar upp till den. Kör localhost samt ip den fått, men hittar inte in till den?
Nu har jag dock DHCP lookup failed. Men vad är det man måste ändra för att nå sin esxi för att komma in i själva servern för att skapa vm's och hantera esxi?

Följde guiden och frågan är om jag måste ha någon speciell dns hostname?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonLa:

Har en SSD + 2x 1TB diskar på. Tänkte SSD'n funkar till att ha det på. Eller kanske onödigt? Eller hur är säkraste lösningen om något mot all förmodan skulle krascha?
Nu är ju det inte något jag oroar mig för idag, då det ändå mest är att labba med. Men tänker om man skulle få för sig att köra server på riktigt sen.

En annan fråga. Jag har installerat esxi nu, men vet inte hur jag kopplar upp till den. Kör localhost samt ip den fått, men hittar inte in till den?
Nu har jag dock DHCP lookup failed. Men vad är det man måste ändra för att nå sin esxi för att komma in i själva servern för att skapa vm's och hantera esxi?

Följde guiden och frågan är om jag måste ha någon speciell dns hostname?

Många kör på USB-sticka då det är lätt att flytta den till en annan dator och klona den.

Har du flera nätverkskort på servern? Kolla under "configure network" i ESXi så att allt är rätt. Sen kan du testa "restart management network" så du får IP-adress via DHCP (förutsatt att du har en DHCP-server) alternativt ställa in statisk IP.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att förstå exakt vad du vill uppnå med din setup.

Utveckla gärna lite vad du menar med "två som ska vara inne samtidigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har svårt att förstå exakt vad du vill uppnå med din setup.

Utveckla gärna lite vad du menar med "två som ska vara inne samtidigt".

Precis som det låter. 2 som kan vara inne samtidigt och labba utan att det stör den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Många kör på USB-sticka då det är lätt att flytta den till en annan dator och klona den.

Har du flera nätverkskort på servern? Kolla under "configure network" i ESXi så att allt är rätt. Sen kan du testa "restart management network" så du får IP-adress via DHCP (förutsatt att du har en DHCP-server) alternativt ställa in statisk IP.

Där var problemet! Har 2 nätverkskort och har tidigare när jag hade igång win2016 kört med den andra och den jag provat att köra igenom. Men självklart så var det den som var av och den andra som var den aktiva.

Permalänk
Medlem

För att två ska vara inne så behöver du inte köra två instanser utan bara köra två samtidigt på samma instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

För att två ska vara inne så behöver du inte köra två instanser utan bara köra två samtidigt på samma instans.

Men skulle jag kört win2016 och två kört på samma instans, så hade väl det båda gjort sparats på samma?
Eller vart och hur menar du med samma instans?
Tanken var att det skulle vara 2 separata VM's där win16 kördes där båda kunde härja fritt som en "egen".

Som sagt så är jag ny på servers, så stor risk att det är något jag missat.

Edit: Löste diskarna

Permalänk
Medlem

Om du skapar två adminkonton på hyper-v hosten så kan ni ha varsin session uppe med Fjärrskrivbord och konsoler till de virtuella maskinerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KonLa:

Precis som det låter. 2 som kan vara inne samtidigt och labba utan att det stör den andra.

Labba med själva virtualiseringen eller med det som går ovanpå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Labba med själva virtualiseringen eller med det som går ovanpå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ovanpå.

Som sagt så är jag ny på detta som det kanske märkts och hjälpen uppskattas. Men jag tror att det börjar att snurras till lite här

För att göra det simpelt.
Vilken väg är bäst att gå om man har 1x serverburk där jag vill kunna ha fler användare som kan köra samtidigt med nested VM's på? Alltså Windows16 med Hyper-V med ett Windows16 på.

Esxi som grund med VM's med nested VM's?
Eller 1x Windows 16 med Hyper-V som i sin tur kör fler guest-os som kör nested i sitt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KonLa:

Ovanpå.

Som sagt så är jag ny på detta som det kanske märkts och hjälpen uppskattas. Men jag tror att det börjar att snurras till lite här

För att göra det simpelt.
Vilken väg är bäst att gå om man har 1x serverburk där jag vill kunna ha fler användare som kan köra samtidigt med nested VM's på? Alltså Windows16 med Hyper-V med ett Windows16 på.

Esxi som grund med VM's med nested VM's?
Eller 1x Windows 16 med Hyper-V som i sin tur kör fler guest-os som kör nested i sitt?

Varför ska du nästla virtuella maskiner om syftet är att labba med de virtuella servrarna i sig och inte med virtualiseringen?

Det är det jag inte riktigt fattar...

Krångla inte till det för mycket nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför ska du nästla virtuella maskiner om syftet är att labba med de virtuella servrarna i sig och inte med virtualiseringen?

Det är det jag inte riktigt fattar...

Krångla inte till det för mycket nu

Inception, dream within a dream.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide.

Två personer vill labba oberoende av varandra med Windows 2016 server och Hyper-V.
Varför inte göra detta på en maskin med ESXi i botten?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför ska du nästla virtuella maskiner om syftet är att labba med de virtuella servrarna i sig och inte med virtualiseringen?

Det är det jag inte riktigt fattar...

Krångla inte till det för mycket nu

Alltså problemet är ju inte för mig när jag kör, då jag kan starta om och ändra som jag vill så det funkar.

Men om någon annan skulle labba som tanken är att det ska finnas möjlighet till, så är det väl lättare att personen härjar fritt på en VM själv där han kan lägga till fler VM's med olika OS. Alltså på liknande sätt som om personen själv skulle suttit på en egen server och då inte behöva vänta på att jag ska sätta igång något igen om något råkar gå fel så hans VM dör.
Hänger du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Inception, dream within a dream.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide.

Två personer vill labba oberoende av varandra med Windows 2016 server och Hyper-V.
Varför inte göra detta på en maskin med ESXi i botten?

Ja precis!

Men vad är fördelen med att köra ESXi i botten, eller är det likadant som om jag skulle köra Win16 med Hyper-V?
Alla har sagt olika och någon ifrågasatt varför jag viljat köra ESXi, medan någon annan som jag läst varit för ESXi.
Kanske har dom inte alla fattat vad jag menat, då jag själv tycker det blir invecklat att förklara alla virtualiseringar

Men från början.
Det jag vill kunna är att med 1 burk installera 2-4 Windows Server 2016 på som ska vara unika och ha egna rdp logins.
På de 2-4 Windows Server 2016 körs sedan ett par VM's t.ex Windows Server 2016, Ubuntu, Windows på för labba.

Permalänk
Sötast

Du kan i princip köra det precis hur du vill.

Win2016 (fysisk) |-- Linux |-- Win2016 |-- Win7 |-- etc etc ESXi (fysisk) |--Win2016 | └──Win2016 |-- Linux |-- Win7 etc ESXi (fysisk) |--Win2016 | └── Linux | └──Win2016 | └── Linux | └── Win3.1 |-- Linux | └── Win7 |-- Win2016 |-- Win7 etc

Du BEHÖVER inte använda ESXi överhuvudtaget, men det går, och du kan.

Du kan använda ESXi som hypervisor, men det går "lika bra" med winsrv.

Du kan ju t.ex

Win2016 (fysisk) |-- Win2016 | └──RDP1 |-- Win2016 | └──RDP2 | -- Win2016 | └── Din egen labb som ej påverkar de andras och även du kan starta om hej vilt.

Där har du en fysisk 2016 som kör 2 virtuella 2016 som andra sedan kan labba med och som ej påverkas av varandra.
Samma med ESXi, eller annan valfri mjukvara för virtualisering.

Exakt samma kan du göra med ESXi

ESXi (fysisk) |-- Win2016 | └──RDP1 |-- Win2016 | └──RDP2 | -- Win2016 | └── Din egen labb som ej påverkar de andras och även du kan starta om hej vilt.

Glöm rätt å fel, labba på tills ögonen blöder.

Edit: Slutligen vad är fördelen med ESXi i botten över 2016?

ESXi i sig är bara en hypervisor och kostar i princip ingen prestanda alls, i denna har du bra översikt på din hårdvara som du kan binda till olika virtuella maskiner, som nätverkskort, diskar etc.

Har du Win2016 i botten så har du "ett helt operativsystem" som ligger och körs och som kostar betydligt mer diskutrymme, ram och systemresurser.

Utöver det så handlar det väl om licenser också, en åt helvete för att bara stå och tugga.
Antar att migration till annan hårdvara lär vara smidigare med ESXi också.

Permalänk
Skrivet av KonLa:

Ja precis!

Men vad är fördelen med att köra ESXi i botten, eller är det likadant som om jag skulle köra Win16 med Hyper-V?
Alla har sagt olika och någon ifrågasatt varför jag viljat köra ESXi, medan någon annan som jag läst varit för ESXi.
Kanske har dom inte alla fattat vad jag menat, då jag själv tycker det blir invecklat att förklara alla virtualiseringar

Men från början.
Det jag vill kunna är att med 1 burk installera 2-4 Windows Server 2016 på som ska vara unika och ha egna rdp logins.
På de 2-4 Windows Server 2016 körs sedan ett par VM's t.ex Windows Server 2016, Ubuntu, Windows på för labba.

Finns bara fördelar i min mening..Jag bytte från Windows Server med hyper-v som hypervisor till ESXi, mycket enklare och framförallt snabbare. Dessutom slipper du fjärrstyra din hypervisor, kör vcenter direkt från din burk för att administrera allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Finns bara fördelar i min mening..Jag bytte från Windows Server med hyper-v som hypervisor till ESXi, mycket enklare och framförallt snabbare. Dessutom slipper du fjärrstyra din hypervisor, kör vcenter direkt från din burk för att administrera allt.

Men vcenter funkar väl bara i 60 dagar utan licens, sen måste man väl betala för den. Därmotj tycker jag det räcker bra med webintefacet för hemmabruk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KonLa:

Alltså problemet är ju inte för mig när jag kör, då jag kan starta om och ändra som jag vill så det funkar.

Men om någon annan skulle labba som tanken är att det ska finnas möjlighet till, så är det väl lättare att personen härjar fritt på en VM själv där han kan lägga till fler VM's med olika OS. Alltså på liknande sätt som om personen själv skulle suttit på en egen server och då inte behöva vänta på att jag ska sätta igång något igen om något råkar gå fel så hans VM dör.
Hänger du med?

Om du litar på din kompis skulle jag bara låta honom härja runt med att skapa VM:ar direkt på din hårdvaran, så ni båda har adminkonto där. Dela upp det hela på nästlade hypervisors blir bara onödig komplexitet.

Om du inte tycker det är kul att meka med alltså så det är ett självändamål. Kör på isåfall.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Men vcenter funkar väl bara i 60 dagar utan licens, sen måste man väl betala för den. Därmotj tycker jag det räcker bra med webintefacet för hemmabruk.

Nej. Jag kör fortfarande ESXi 5.5 för jag gillar vSphere client, och den ersattes i senare versioner med HTML5-klienten. Licensen hämtade jag gratis från VMWares hemsida. Minns att jag hade lite strul för jag blev vidarebefordrad bort från nedladdningarna efter att jag gjorde ett konto, men googla free esxi license så ska du komma rätt.

https://my.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Nej. Jag kör fortfarande ESXi 5.5 för jag gillar vSphere client, och den ersattes i senare versioner med HTML5-klienten. Licensen hämtade jag gratis från VMWares hemsida. Minns att jag hade lite strul för jag blev vidarebefordrad bort från nedladdningarna efter att jag gjorde ett konto, men googla free esxi license så ska du komma rätt.

https://imgur.com/IczFLqC.png

https://my.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6

Du skrev ju faktisk om vCenter som installeras på en server, och den kräver license eftr 60 dagar.
Ja såklart, om man inte vill använda senaste version av ESXi så kan man ju fortfarande även använda vSphere

Däremot tycker jag webklienten funkar alldeles utmärkt i ESXi 6.5, en lite irriterande begränsning är dock att prestandagraferna endast sträcker sig en timme tillbaka.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Du skrev ju faktisk om vCenter som installeras på en server, och den kräver license eftr 60 dagar.
Ja såklart, om man inte vill använda senaste version av ESXi så kan man ju fortfarande även använda vSphere

Däremot tycker jag webklienten funkar alldeles utmärkt i ESXi 6.5, en lite irriterande begränsning är dock att prestandagraferna endast sträcker sig en timme tillbaka.

Rätt, blandade ihop lite där..

Permalänk
Medlem

vCenter behövs ju bara om du har fler än en fysisk Host. Finns ju massor med fyndiga funktioner i vCenter iof, som tex. live migrering av VM mellan hostar och lagring. Allt blir lättare när man ska ta ner och mecka med något som inte fungerar eller en lagringsenhet behöver startas om.

Jag håller på att byta ut min Nexenta installation (där vissa av VMarna ligger) till FreeNAS för att kunna byta ut IB-korten till vanliga 10Gbit kort och ev. några FC-kort. För att där efter kunna uppgradera från ESXi och vCenter 5.5. till 6.7.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

vCenter behövs ju bara om du har fler än en fysisk Host. Finns ju massor med fyndiga funktioner i vCenter iof, som tex. live migrering av VM mellan hostar och lagring. Allt blir lättare när man ska ta ner och mecka med något som inte fungerar eller en lagringsenhet behöver startas om.

Jag håller på att byta ut min Nexenta installation (där vissa av VMarna ligger) till FreeNAS för att kunna byta ut IB-korten till vanliga 10Gbit kort och ev. några FC-kort. För att där efter kunna uppgradera från ESXi och vCenter 5.5. till 6.7.

Abslout, ett vCenter är för många ett krav om du kör en lite seriösare lösning (troligen på ett företag). Ett vCenter ger mer möjligheter än HA och DRS. En liten, men otroligt skön sak är möjligheten att skapa templates och deploya direkt från dem. Men det är förstås en licensfråga också.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

En liten, men otroligt skön sak är möjligheten att skapa templates och deploya direkt från dem. Men det är förstås en licensfråga också.

Håller med. Något jag dock inte förstått är varför man måste konvertera ett templat till VM igen bara för att flytta/migrera det från en Storage till en annan?! (för att sedan konvertera tillbaka till template när man flyttat klart)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.