Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem

Små lägenheter kommer att fortsätta att ligga högt i pris då efterfrågan på dessa är stor samtidigt som den faktiska boendekostnaden är låg. Även med ett lån på 1,5 miljoner med 1,5% ränta, en belåningsgrad på 75% och en avgift på 3000 kr så handlar det om utgifter på under 9000 kr i månaden. Det är hanterbart även för någon med lägre lön. Anta kraftigt höjda räntor upp till 5% - fortfarande hanterbart även om det blir mindre över till lyx. Så små lägenheter i centralt läge kommer inte att åka på några prisras om inte marknaden totalkraschar.

De som köpt treor och fyror i nyproduktion är de som ska oroa sig i första hand, för de kan komma att finna sig i en jävligt jobbig sits när det där lånet på fyra miljoner blir dyrare samtidigt som fastigheten börjar kosta pengar i form av underhåll.

Den lite mer intressanta frågan är varför en student tycker att det är rimligt att denne ska ha råd att bo centralt i en större stad i ett land där brist på billiga och små lägenheter råder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

@Valiumballong: En student ska ha råd med en studentlägenhet på cykelavstånd, förutsatt att denna har kötid osv. Om inte så har en student råd att vara inneboende. Om inte det duger så finns det fortfarande lägenheter att hyra hyfsat kort buss eller tågtur bort. Lån? Det är det ju bara studentens föräldrar som har råd med. Då är det ju också deras eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Att äga sin egen bostad har alltid och kommer alltid vara mest lönsamt. Varför skulle det bli lågkonjunktur nu, finns väl inga tecken på det?

Tja, som jag ser det finns det väl ovanligt mycket som talar för en ganska rejäl sättning inom de närmaste åren... Och vill det sig illa kan den både bli ovanligt djup och långdragen - inte minst eftersom den förra krisen primärt hanterades genom att centralbankerna gick in med massiva räntesänkningar och QE-program (QE = quantitative easing - dvs att centralbankerna köper långa räntepapper på marknaden för att därigenom pressa ner de långa räntorna - reporäntan påverkar ju ffa de korta räntorna), något som skapat betydande obalanser i ekonomin - vilket eg denna tråd är ett ganska bra exempel på. Det är alltid svårt att svara på när obalanserna korrigeras - men för eller senare händer det...

Och jag är knappast ensam - se ex Anders Borgs kommentarer om privatekonomi/hushållssektor (från 2.15 i klippet):
https://www.di.se/nyheter/borg-och-persson-allt-talar-for-en-...

/M

Permalänk
Medlem

det är rätt sjuka priser ja! i kungsbacka ( 3 mil söder om gbg ) kostar en 24kvm ( nyproduktion 1,4m ) med en avgift på 2800 ca. så ja...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Inte alltid roligt att bo i bostadsrätt, javisst, alla säger det i längden blir billigare men just nu tar det en hel del av mina utgifter men jag amortering hyffsat hårt också. Tänker "Spara till mig själv-tänket". Och nu när räntorna är låga.
Vill du måla om ett rum men har inte kunskapen? Då får man börja ringa runt, be om offerter...ok måla om va kanske dåligt exempel, tror de flesta kan slänga upp lite färg efter att följt en youtube-film..

Nu ska föreningen höja hyran från 3500kr till 4000kr pga ett större underhåll som sker 2022. De kommer göra det stegvis så man anpassar sig väl, boendet är väl de sista man överger?

Visst man kan sitta i styrelsen coh påpeka saker & ting men ett hus byggt 1940 kräver lite restoration.. Men personligen vill jag egentligen bara komma ner på 70% belåningsgrad. Då är man rätt säker och köper/säljer isf på en marknad som då också är 30% lägre (I'm Speaking about worst case scenario nu..*crash*)
Jag har redan betalat 15% så ligger väl jämsides med någon som tog ett lån för 3-4 år sen.... där kraven inte fanns.

info: liten 3:a centralt nv-skåne. Tror inte den kommer tappa så mycket i värde pga läget/skicket.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Snittpriset utslaget över tid för bostadsrätter (i Uppsala nedan) tycks onekligen ha överlevt även den tidigare lågkonjunkturen. Är det inte så att du är lite väl alarmistisk, @Mighty Mic? Kan personligen för lite om nationalekonomi för att kunna uttala mig närmre, så jag frågar vänligen. ^^

Men det verkar onekligen finnas stor variation mellan olika perioder under året ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Tja - jag kanske är alarmistisk. Jag är iaf tillräckligt gammal för att komma ihåg när reporäntan var 500 %, min mamma arbetade som fastighetsmäklare då - det var inte roligt. Jag är säkert också färgad av de universitetskurser som jag läst i ekonomi och ekonomisk historia, vid Lund men också vid Columbia, Yale, New York Institute of Finance och IMF samt de lärare som jag haft (Ex Tim Geithner - finansminister under Obamas första period, dvs den som fick städa efter finanskrisen i USA, och Rob Shiller - nobelpristagare som forskat om tillgångsbubblor).

Och visst - jag ansåg att bostadsmarknaden i allt väsentligt var fullvärderad för ca 10 år sedan - och har med andra ord haft fel sedan dess. Samtidigt så bör det kommas ihåg att bostadsräntorna sedan dess mer än halverats genom extraordinära (och i mina ögon allt för långtgående) insatser av Riksbanken - något som egentligen är den enda förklaringen till mitt "misstag".

Min syn på ekonomin är bostadsräntorna är artificiellt låga pga insatserna av centralbankerna. Huvudorsaken till att vi i Sverige fortfarande har en negativ reporänta (dvs bankerna får betala för att deponera pengar hos riksbanken över natten) är inte att vi drabbades så hårt av finanskrisen, utan snarare att resten av Europa (ffa Portugal, Italien, Grekland och Spanien - PIGS) fick problem med de höjda räntor som följde i spåren av ökad finansiell turbulens (när det bli oroligt på marknaderna så kräver investerare generellt högre riskpremier, vilket leder till ett högre ränteläge - lugn, det kommer att handa igen...). För att försäkra sig om svensk konkurrenskraft och försöka stimulera inflation (riksbankens primära mål om "prisstabilitet" är ju formulerat som ett inflationsmål på 2%) valde riskbanken att "överträffa" ECB genom att konsekvent lägga sig lite under deras ränta. Ex har ECB idag en reporänta på -0,4% och riksbanken ligger därför på -0,5%. Men Sverige hade aldrig de fundamentala problem som PIGS-länderna hade (och fortfarande till stor del har) - och bör därför inte ha en sådan krisränta. Snarare påminner det om en knarkare som tar lite extra morfin för att kompisen brutit benet och har ont.

För man bör vara medveten om att en artificiellt låg ränta medför betydande långsiktiga risker för ekonomin, av flera skäl. Den främsta är kanske att de internationella räntorna brukar variera över tid - och kan mycket väl gå upp några procentenheter i samband med en internationell kris. I vanliga fall kan det resultera i en fördjupad lågkonjunktur eller liknande - tråkigt, men fortfarande hanterligt. Men med ett ränteläge som det vi har idag skulle en höjd internationell ränta på 2-3 %-enheter få mycket mycket stora konsekvenser. Och det saknas ju inte kandidater till nästa kris - ex Trumps handelskrig, Italiens regering och eventuella uttåg från ECB, obalanser på tillväxtmarknader som Kina och Turkiet etc.

Så visst - jag är kanske alarmistisk - men jag tror inte det. Tvärt om känner jag mig ovanligt säker och "trygg" i min analys. Som jag ser det är inte frågan om utan när. Och ju längre det dröjer innan korrektionen kommer, desto kraftigare kommer den sannolikt att bli...

/M

Permalänk
Medlem

Vill varna för nybyggda bostadsrätter. Belåningen i alla dom jag har kollat på är på tok för hög. Skulle räntan gå upp blir det här ett helvete.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Vill varna för nybyggda bostadsrätter. Belåningen i alla dom jag har kollat på är på tok för hög. Skulle räntan gå upp blir det här ett helvete.

Håller med, inte alls ovanligt att det kan finnas en ”gömd” skuld i miljonklassen på en helt vanlig trea på typ 70-80m2.

Permalänk
Medlem

Jag vet folk som, självklart efter att själva investerat en massa pengar, sagt att det kommer gå upp 10% per år och det har det alltid gjort. Förutom att det är fel, rent historiskt, så är uppgångarna fullständigt ohållbara. Med normala löneökningar på kanske 2-3% så säger det sig självt att priserna ökar så pass fort att folk med ihållande takt hade fått lägga 100% av sin lön varje månad.

Självklart inte hållbart. Så vi kommer nå en plats där folk inte längre anser sig kunna betakla det. Om inte banker blir giriga och lånar ut in i det sista och vi istället får en krash likt den i USA 2008.

Det kommer alltid finnas en del folk osm kan lägga 6 eller 10 miljoner på ett hus. Men skaran som kommer kunna lägga de summor som folk som köpt dyra hus för måste sälja dem för kommer minska. Med resultatet att de blir svårare att få sålda.

Det som är lite skrämmande är när man hör folk som säger "om räntan går upp 1% så börjar det bli tight"... What? Ingen bör räkna på en ränta under 6-7%. Om folk tror att dagens ränteläge är normalt och belånat sig utifrån det antagandet så kommer det bli ett tufft uppvaknande.

Lika skrämd blir jag av folk som köper en bostadsrätt och inte förstår att de inte köpt en lägenhet. "Jo, jag köpte den ju"... Nej, du har köpt rätten att bo i den lägenheten. Du har en del av en förening. En förening som, även om du sköter alla dina betalningar på ditt lån, KAN gå i konkurs och du står utan boende. Att INTE förstå detta INNAN man köper är skrämmande. Att mäklare inte tydligt informerar om det är minst lika skrämmande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vad som verkar hända just nu på bostadsmarknaden är dels att prisutvecklingen bromsat en hel del, men framför allt att det tar mycket längre tid att få en lägenhet såld idag jämfört med för ett par år sedan.
Färre personer är villiga (eller kapabla) att betala de priser som begärs.
Detta syns inte så mycket på priserna för de lägenheter som faktiskt säljs, då säljarna (av lätt insedda skäl) oftast är ovilliga att sälja för mindre än vad de själva gav för lägenheten. Istället så bor de kvar tills de kan få lägenheten såld till begärt pris. Och då flesta köpt sina lägenheter dyrt, så ligger priserna kvar rätt högt än så länge.

Permalänk
Medlem

Oxford Economics rankar den svenska bomarknaden som världens mest riskfyllda

Länk Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-13/australia-one-of-the-four-riskiest-housing-markets-oxford-says

Länk till rapporten:
https://www.oxfordeconomics.com/my-oxford/publications/456721

Permalänk

Tror frågan bäst kan besvaras såhär:

OM din plan är att endast bo där 4-5 år och sedan sälja. Har du då otur med konjunkturcykeln (lågkonjunktur) och behöver sälja så kan det såklart innebära en förlust så visst innebär köp en risk hur du än vrider och vänder på det.

Dock. Att döma av historien, på längre sikt kommer det alltid gå upp om du köper i ett attraktivt område. Helt enkelt för att utbudet (det går inte bygga mer i centrum) understiger efterfrågan (folk i allmänhet tenderar att vilja bo centralt).

Om man någon gång tänker sig att köpa hus eller en större/finare lgh, är det nog en bra idé generellt att bita i det sura äpplet och gå in och ta chansen och på sätt låta värdeökningen bygga ditt kapital (Om man nu inte haft turen att ärva eller tjäna ihop det på annat sätt såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tror frågan bäst kan besvaras såhär:

OM din plan är att endast bo där 4-5 år och sedan sälja. Har du då otur med konjunkturcykeln (lågkonjunktur) och behöver sälja så kan det såklart innebära en förlust så visst innebär köp en risk hur du än vrider och vänder på det.

Dock. Att döma av historien, på längre sikt kommer det alltid gå upp om du köper i ett attraktivt område. Helt enkelt för att utbudet (det går inte bygga mer i centrum) understiger efterfrågan (folk i allmänhet tenderar att vilja bo centralt).

Om man någon gång tänker sig att köpa hus eller en större/finare lgh, är det nog en bra idé generellt att bita i det sura äpplet och gå in och ta chansen och på sätt låta värdeökningen bygga ditt kapital (Om man nu inte haft turen att ärva eller tjäna ihop det på annat sätt såklart)

Skall du senare köpa något dyrare så kommer ju det dyrare generellt sett gå ner mer i kronor än det billigare. Det viktigare är att du är tillräckligt likvid för att lösa nuvarande lån och ha tillräckligt med pengar till nästa kontantinsats även om marknaden gått ner. Du skall ju bo någonstans under tiden och 4-5 år är en lång tid att bo någonstans man inte vill.

Permalänk
Medlem

Även Stefan Ingves (chef på Riksbanken) pratar nu om svagheterna i svensk ekonomi:

"Sverige är mer sårbart nu än under finanskrisen för tio år sedan. En bostadsmarknad i obalans, räntekänsliga och högt skuldsatta hushåll och vår stora banksektor oroar mest."

Länk till artikeln

En marknad i balans går lite upp och ner, med jämna mellanrum kommer det bra tillfällen för att både köpa och sälja. Men svensk bostadsmarknad är inte i balans - långt ifrån. Det finns många orsaker till detta, ex dysfunktionell hyresmarknad, men den mest centrala är ändå att det är så krångligt och dyrt att bygga i Sverige. Därför tar det lång tid att bygga nytt och det som byggs blir väldigt dyrt. Exempelvis är det mer än dubbelt så dyrt att bygga 20 minuter från centrum i Stockholm jämfört med Berlin, och det tar flera år längre tid.

Eftersom det blir dyrt med nyproduktion så lönar bara att bygga för dem som verkligen har råd - vilket inte alls behöver vara samma sak som de som har störst behov. Men bo måste man ju, så då pressas priserna upp på det befintliga utbudet - och när räntorna så sänks så stiger bostadspriserna i motsvarande grad. Det här skapar stora svagheter på marknaden om vi skulle högre (dvs mer normala) räntor eller om vi skulle få betydande arbetslöshet, där färre klarar av att betala amorteringar och räntor - precis som det blev i samband med 90-talskrisen.

Med tanke på att vi nu ser konsekvenser av stora teknikskiften, exempelvis "butiksdöd" i spåren av en allt mer framgångsrik e-handel, samtidigt som system baserade på artificiell intelligens snart kommer att konkurrera med såväl taxichaufförer som jurister (juridisk bedömning av ett case samt lämplig argumentation) och läkare (diagnostik), så är det lätt att se att det kan bli lite skakigt framöver. Sedan finns det ju mycket som talar ny teknik kan revolutionera bostadsbyggandet också, ex genom att bygga hus med 3D-skrivare. Det här knepiga huset på 38 kvadrat kostar 90 000 kr, tar ett dygn att bygga och ska hålla i minst 175 år.

/M

Permalänk
Inaktiv

@Mighty Mic:

Har inte så mycket att tillföra förutom att det sista du länkade såg riktigt häftigt ut. Inte ofta man tänker på Ryssland och innovation i samma mening.