DirectX 11 mot DirectX 12 – Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080

DirectX 11 mot DirectX 12 – Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080

Steget från DirectX 11 till DirectX 12 har varit kantat av problem och frågetecken. Varför är det egentligen så svårt, och hur ser läget ut 2018? SweClockers tar en titt! 

Läs hela artikeln här

Hur många läste "RTX" och blev hypade för sedan bli jebaited?

Ang DX12 på Total War: Warhammer 2 så fick jag en stor prestandaboost på mitt 290X när det kom.
Installerade spelet på nytt för lite sedan, och då var det helt plötsligt helt ospelbart (laddningstiderna blev mer eller mindre fördubblad, krascher etc)

Märkligt kan tyckas, men det är å andra sidan varken samma drivrutin eller version av Windows 10 nu som då.

D12 I nya Tomb Raider verkar vara riktigt bra iaf ,

Spelade igår ca två timmar och är riktigt imponerad sjukt bra grafik och flyter på som smööör!

DX12 Fullscreen 1080TI och en 6700K 3440x1440 allt på Ultra im impressed.

Testa gärna det nya Tomb Raider, verkar vara rejäla skillnader mellan 11 och 12. Intressanta siffror: https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=...

Han ä täbacka i rutan jäj.

Om de någon gång gör en nerbantad version av DirectX så borde de kalla den för DietX.

Skrivet av Prahl:

Hur många läste "RTX" och blev hypade för sedan bli jebaited?

Inte jag varför skulle man läsa så

Tryckfelsnisse?

Tack för artikeln, men allt blev nog inte riktigt rätt?

Tryckfelsnisse som varit i farten? Förstår inte tabellen.

Vad jag kan utläsa:
Radeon RX Vega 64
3st vinster i dx11
4st vinster i dx12

GTX1080
3st vinster i dx11
2st vinster i dx12

ex The Division 78/60 > 75/57

Skrivet av gymmarn:

Tack för artikeln, men allt blev nog inte riktigt rätt?

Tryckfelsnisse som varit i farten? Förstår inte tabellen.

Vad jag kan utläsa:
Radeon RX Vega 64
3st vinster i dx11
4st vinster i dx12

GTX1080
3st vinster i dx11
2st vinster i dx12

ex The Division 78/60 > 75/57

Det är inte AMD mot Nvidia som avses med markeringarna. Det är prestanda i DX11 vs. DX12.

Prova gärna några vulkanspel också som doom, wolfenstein II och det nya spelet strange brigade.

Jag saknar också vilka settings ni kör. Sen en video på detta för varje spel så man får se hur framerate varierar då det inte framgår någonstans (om inte jag har missat det). Annars roligt att ni går tillbaka och provar lite

Senast redigerat 2018-09-13 19:35

Finns det många grafiska skillnader mellan dx11 och 12? eller är det prestanda dom de jagar mest med 12?

Diet X <3

@emilakered Skulle du säga att D12 blev ett fiasko? Nu när vi har facit i hand. (sett till förväntningarna menar jag)

Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det många grafiska skillnader mellan dx11 och 12? eller är det prestanda dom de jagar mest med 12?

mestadels prestanda men även Ray tracing api om jag inte har fel!

Skrivet av Oneone:

D12 I nya Tomb Raider verkar vara riktigt bra iaf ,

Spelade igår ca två timmar och är riktigt imponerad sjukt bra grafik och flyter på som smööör!

DX12 Fullscreen 1080TI och en 6700K 3440x1440 allt på Ultra im impressed.

https://www.youtube.com/watch?v=KvN0w51xYdY

Skönt o höra! Själv preordrade jag aldrig men är riktigt stoked för spelet så att säga Då ska jag nog lyckas få ut hyfsade framerates på ultra med mitt 1060 o 7600k i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Strålspårning i spel kräver DX12 eller Vulkan.
Hittills har Nvidia inte varit så pigga på DX12, det blir nog ändring nu.

Skrivet av magma86:

Prova gärna några vulkanspel också som doom, wolfenstein II och det nya spelet strange brigade.

Jag saknar också vilka settings ni kör. Sen en video på detta för varje spel så man får se hur framerate varierar då det inte framgår någonstans (om inte jag har missat det). Annars roligt att ni går tillbaka och provar lite

Tack för feedback! Det kommer rejält med detaljer i samband med nästa stora GPU-test (soon™). Siffrorna är också hämtade därifrån, vi passar som sagt mest på att bryta ut lite intressanta resultat som annars lätt drunknar. Vi hade till exempel en intressant DX11 vs DX12 som del av Vega-testet, men den missades av många.

Skrivet av Alotiat:

@emilakered Skulle du säga att D12 blev ett fiasko? Nu när vi har facit i hand. (sett till förväntningarna menar jag)

Mjae, det tycker jag inte. DX12 är precis vad det lovade att vara, sedan upplever jag att många redan från dag ett haft en felaktig bild. Mycket handlar nog om "propaganda" från olika håll, för att framhäva det ena eller andra som bättre. Så iofs, på sitt sätt är det väl "fiasko" ställt mot förväntningarna. Men mest för att förväntningarna var helt åt skogen.

Saknar data från ett år sedan. typ, jämföra med dåvarande resultat, är det inte det artikeln går ut på?

Artikeln säger att 2018 är ett nådens år, det är fel, 2016 var ett nådens år. Nästa blir 2025.

@emilakered:

Är det bara jag eller har du börjat svära mer efter du blev pappa?

Skrivet av ChaosClocker:

@emilakered:

Är det bara jag eller har du börjat svära mer efter du blev pappa?

Ja de va allt ett par svordomar där

Hittat ett fel i tabellen - ROT Tomb Raider - GTX tog hem båda segrarna eller har jag sett fel?

74/62 DX11 Vega 64

77/66 DX12 Vega 64

86/71 DX11 GTX 1080

81/68 DX12 GTX 1080

@emilakered

Skrivet av NightFred:

Hittat ett fel i tabellen - ROT Tomb Raider - GTX tog hem båda segrarna eller har jag sett fel?

74/62 DX11 Vega 64

77/66 DX12 Vega 64

86/71 DX11 GTX 1080

81/68 DX12 GTX 1080

@emilakered

Läs artikeln... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av emilakered:

Tack för feedback! Det kommer rejält med detaljer i samband med nästa stora GPU-test (soon™). Siffrorna är också hämtade därifrån, vi passar som sagt mest på att bryta ut lite intressanta resultat som annars lätt drunknar. Vi hade till exempel en intressant DX11 vs DX12 som del av Vega-testet, men den missades av många.

Mjae, det tycker jag inte. DX12 är precis vad det lovade att vara, sedan upplever jag att många redan från dag ett haft en felaktig bild. Mycket handlar nog om "propaganda" från olika håll, för att framhäva det ena eller andra som bättre. Så iofs, på sitt sätt är det väl "fiasko" ställt mot förväntningarna. Men mest för att förväntningarna var helt åt skogen.

Skulle ni kunna räkna ut något slags medelvärde för alla spelen i % för DX 11 respektive 12? Skulle vara ganska kul att veta.

Tack Emil då vet man att man ska undvika DX12 och kör vidare på DX11 så länge man kör på nvidia.

Skrivet av anon114264:

Skulle ni kunna räkna ut något slags medelvärde för alla spelen i % för DX 11 respektive 12? Skulle vara ganska kul att veta.

Det kommer prestandaindex och hela klabbet i nästa GPU-test!

Skrivet av DJ-SAAB:

Tack Emil då vet man att man ska undvika DX12 och kör vidare på DX11 så länge man kör på nvidia.

Ja, det är en tumregel i alla fall. Sedan är ju själva grejen med DX12 att det är närmare hårdvaran, och det ger enligt min erfarenhet större variationer mellan system. För vissa fungerar något bra, för andra betydligt sämre. Men, trenden är helt klart att Geforce-kort tappar mer än de tjänar på DX12.

Skrivet av emilakered:

Ja, det är en tumregel i alla fall. Sedan är ju själva grejen med DX12 att det är närmare hårdvaran, och det ger enligt min erfarenhet större variationer mellan system. För vissa fungerar något bra, för andra betydligt sämre. Men, trenden är helt klart att Geforce-kort tappar mer än de tjänar på DX12.

Blir intressant att se hur Nvidias nya serie hanterar DX12.
Men det förutsätter jag att ni testar vid recensionen.
När kommer den förresten, den 20/9 eller lite senare?

Skrivet av stege99:

Blir intressant att se hur Nvidias nya serie hanterar DX12.
Men det förutsätter jag att ni testar vid recensionen.
När kommer den förresten, den 20/9 eller lite senare?

Eftersom strålspårning inte fungerar under DX11, bör Nvidia skärpt till sig ordentligt vad gäller DX12.
Är de under NDA kan Sweclockers inte svara på den frågor om datum, men ryktet säger 19/9.