HP 14-cm0812no med Ryzen 5 2500U

Permalänk
Medlem

HP 14-cm0812no med Ryzen 5 2500U

Lyfter disskutionen från fynd tråden eftersom det blev för många inlägg.

Tråden gäller HP 14-cm0812no 14" bärbar dator (svart)
med ryzen 2500u och 8gb ram som elgiganten säljer för 5490kr.

Syftet med tråden är att de som har köpt datorn skall kunna ge lite input till oss som funderar på att köpa den.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Hur upplever ni skärmen/prestandan/smidigheten är osv och tror ni den skulle kunna vara bra som en dator att ha med till skolan?

Permalänk

Sambon köpte en nu i tisdags. För priset kan jag bara säga köp. Visst datorn är lite plastig men väger ju i princip ingenting, fläkten låter, men inte mer än någon annan dator. Har inte testast några spel men ska inte vara några större problem med lägre grafik. 8gb ram och 256ssd och bra cpu får man inte för det här priset. Måste upp i 8000-10000 för att få detta annars. Perfekt studentdator skulle jag sammanfatta det hela

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem

Har köpt vad jag tror är 17 tummaren av de du länkar (HP Notebook 17-ca0023no)
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=4KH75E...
Fläkten låter en aning ljusare (troligtvis en mindre storlek på fläkten än normalt?) men helt ok i min mening.

Har även köpt en HP ENVY x360 15-bq101no vid julen, den har dock utgått tror jag så jag antar att denna är uppföljaren? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Den låter mindre både i volym och frekvens d.v.s. "mörkare" fläktljud som kan upplevas mindre störigt än "ljusare" fläktljud

Permalänk
Medlem

Klipper in det jag skrivit i "Dagens fynd — Diskussionstråden":

Hittills är det så att vid normal användning att den inte är tyst (kortare stunder är den helt tyst), inte blivit särskilt varm vid normalt användande.

- - - -

Finns en del bloat men har inte orkat köra en ren installation (det får bli i helgen).

Angående temperaturer så har det legat på 40~55 C för CPU vid vanligt surfande och sedan runt 60~70 vid spelande (satt dock inte längre än en timma). Jag körde Car Mechanic Simulator 2018, PC Building Simulator samt Lord of the Rings Online (LotRO) då jag endast är ute efter enklare spel fram tills nästa år då kör stationärt igen. Fick tumma en del på inställningarna som väntat. För att hamna runt 50 fps blev det 720p samt att dra tillbaka på en del ögongodis. PC Building Simulator känns som om det borde vara mer lättdrivet än vad det är, optimering?

I LotRO var fps lite överallt men som väntat för ett onlinespel med ojämn belastning. I Bree låg det runt 30~40 beroende på antal spelare, precis utanför (efter justering av inställningar) lyckades jag få till allt mellan 70~120 (hoppande), skulle dock säga mest runt 70 vid rörelse. I nyare delar av spelet hamnade jag på stabila 50~60.

Allt som allt är jag nöjd med köpet vilket är det bästa för pengarna för stunden om man inte går upp i prisklass. Byggkvalitén är helt okej och det enda jag kan anmärka på skärmen är lite glow mot botten när skärmen är mörk. För priset bra skärm. Datorn driver 4K-material på Youtube, det händer att klippet hakar upp sig några sekunder innan helskärm är igång. Jag upplevde färre problem med 4K på Youtube när i helskärm.

Högtalarna imponerade! Mycket trevligt att uppåtriktad "högtalarremsa" placerats precis ovan tangentbordet.

- - - -

Angående jämfört med min andra dator:

Hittills inte jättestor skillnad ännu, det har dock varit lättare att få flyt i Car Mechanic Simulator 2018 än tidigare då jag hackat mig fram när jag gått i spelet, med AMD var det utan lagg. Köpte ny dator nu för att använda när jag pendlar till och från jobbet. Min andra har en skärm som inte fungerar så jag har nu ett bildskärm jag kopplat till den nya, jag har därför inte kollat så noga på skillnaden på dem. Enligt jämförelser ska det dock vara stor skillnad mellan GeForce 920M och Vega 8 där många spel blir spelbara på Vega 8 medan det på 920M kommer i flera fall vara sämre upplevelse än på konsol, enligt nedanstående jämförelser:

https://www.notebookcheck.net/Vega-8-vs-GeForce-920M_8144_622...
https://technical.city/en/video/Radeon-RX-Vega-8-vs-GeForce-9...

Någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag inte är jätteinsatt i grafik för bärbart.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att det finns en ny BIOS uppdatering, jag tror att ingen har den nya än men kolla

Är det någon som vet vart man hittar drivruntiner på amds hemsida?
Jag gillar inte riktigt att ta från HP då de ofta är gamla.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Nu la jag en reservation på datorn så kan man ju testa datorn i en månad iallafall.

Datorn verkar ju helt ok, det enda som jag blir tveksam till är fläktljudet så ni får gärna skriva mer om hur mycket det egentligen låter.
Sitter nu med en HP EliteBook 820 G3, förvisso helt annan dator, men den låter endast när fläkten går igång vilket är väldigt sällan. För det mesta är den väldigt tyst.

Gällande drivers hittade jag endast för 2400GE:
Vet dock inte hur fel det är att installera det...
https://www.amd.com/en/support/apu/amd-ryzen-processors/amd-ryzen-5-desktop-processors-radeon-vega-graphics/amd-ryzen-5

Permalänk
Medlem

Fundering jag har är om man ska slå till på denna eller vänta till black Friday

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tammar:

Fundering jag har är om man ska slå till på denna eller vänta till black Friday

Skickades från m.sweclockers.com

Jag betvivlar starkt att den kommer kosta mindre än 5490kr. När det kommer till pris/prestanda så är den nog en svårslagen deal.

Permalänk
Medlem

... och nu har priset gått upp till 6999 kr igen :/
Grattis ni som fick tag på den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Klipper in det jag skrivit i "Dagens fynd — Diskussionstråden":

Hej! Tack för långt inlägg om datorn En fråga bara, har den belyst tangentbord?

Edit! Fler frågor. Det står att den inte har stöd för ac-wifi, stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till fråga 2
Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Hej! Tack för långt inlägg om datorn En fråga bara, har den belyst tangentbord?

Edit! Fler frågor. Det står att den inte har stöd för ac-wifi, stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Tangentborder är inte belyst och wifi har inte ac.
Jag får ut ca 50mbit/s när jag sitter 1-2m ifrån min router så kabel föredras när det går.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

... och nu har priset gått upp till 6999 kr igen :/
Grattis ni som fick tag på den!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
5490kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Hej! Tack för långt inlägg om datorn En fråga bara, har den belyst tangentbord?

Edit! Fler frågor. Det står att den inte har stöd för ac-wifi, stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lasseTM:

Tangentborder är inte belyst och wifi har inte ac.
Jag får ut ca 50mbit/s när jag sitter 1-2m ifrån min router så kabel föredras när det går.

Bäste kund, denna vecka erbjuder vi den nya modellen för 5790 kr HP14CM0822NO (ord. pris 7495 kr) som är utrustad med bättre och snabbare trådlös nätverksanslutning. Den nya modellen är utrustad med AC-nätverk som ger dig bättre trådlös täckning och dessutom med högre hastighet.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Bäste kund, denna vecka erbjuder vi den nya modellen för 5790 kr HP14CM0822NO (ord. pris 7495 kr) som är utrustad med bättre och snabbare trådlös nätverksanslutning. Den nya modellen är utrustad med AC-nätverk som ger dig bättre trådlös täckning och dessutom med högre hastighet.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Nu vill jag inte verka snål med är det värt 300:- för bättre wifi om det är den enda skillnaden?
Jag kör alltid på kabel om jag ska spela och kör enbart wifi om jag ska sitta i soffan och slösurfa och då spelar ju inte 50mbit eller 150mbit någon större roll anser jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu vill jag inte verka snål med är det värt 300:- för bättre wifi om det är den enda skillnaden?
Jag kör alltid på kabel om jag ska spela och kör enbart wifi om jag ska sitta i soffan och slösurfa och då spelar ju inte 50mbit eller 150mbit någon större roll anser jag.

Då är det nog inte så värt.
Hade nog lagt 300kr ändå bara för att få den senaste. När man ändå betalar 5.5k+ så är 300kr hit eller dit ingenting.

Jag sitter själv aldrig med kabel så hade jag varit köpare hade jag självklart lagt på de 300kr extra.
Allt är relativt. Vill du spara 300kr så duger säkerligen den tidigare modellen.

Vet inte om wifi är den enda skillnaden då jag inte kollat upp ingående men troligtvis är det så och då är det ju upp till en själv om man tycker det är värt 300kr extra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min dator ett tag nu. Aldrig haft en laptop innan, reagerar på att den är så himla seg i webläsaren, laggar när man scrollar och känns allmänt slö.. Är det något fel på min dator eller vad kan det bero på?

EDIT: Misstänkte att något var galet så jag körde userbenchmark och fick ett fruktansvärt resultat http://www.userbenchmark.com/UserRun/11072279

Permalänk
Medlem

Zoorex ja detdär ser ju riktigt knasigt ut. Skulle kunna vara w10 update som drar men aldrig sett den dra ned prestandan till en sån nivå.

Testa stänga av real-time protection i windows eller annat anti-virus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zoorex: Hade du kabel i eller körde du på batteri?
Jag upplever att min är slöare på batteri än på kabel även om jag har samma profil men ska köra en userbench för att se.

Med strömadapter: http://www.userbenchmark.com/UserRun/11080328
På batteri: http://www.userbenchmark.com/UserRun/11080368

EDIT: Det var ganska tydligt att datorn underpresterar på batteri även om man kör på samma energischema. Ditt resultat ser ju mer ut som mitt när jag kör på batteri.
Har du rensat datorn på bloatware?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Testade starta om datorn och köra testet. Bättre resultat nu http://www.userbenchmark.com/UserRun/11080926 men det är fortfarande jäkligt märkligt att datorn blir så pass seg i mellan åt.. Funderar på att ta mig till elgiganten och byta mot versionen med snabbare WIFI ändå.

Permalänk
Datavetare

Att det är viss skillnad mellan resultatet när man kör batteri jämfört med när man kör med nätadapter får man nog vänta sig på alla bärbara som har över 15 W TDP. R5-2500U har en nominell TDP på 15 W, men HP 14" och så vitt jag vet alla lanserade R5-2500U/R7-2700U modeller kör med s.k. cTDP-up vilket sätter TDP till 25W.

Känns ändå som skillnaden är lite väl stor. Blir det någon skillnad om man kör på energiläge "rekommenderat" vs "bättre prestanda" vs "bästa prestanda"?

Testade min Windows-laptop (Surface Pro som i.o.f.s. är en 15 W TDP maskin), kör jag "bästa prestanda" är det inom felmarginalen samma resultat om man kör på de två senare lägena. Skiljer i.o.f.s. marginellt även om man kör "rekommenderat".

Är dock inte omöjligt att BIOS/UEFI i bärbara begränsar klockfrekvensen rätt kraftigt när man kör på batteri. Hade haft det problemet på mer "släpbara" laptops med 35-45 W TDP CPU i, vilket gör dem tämligen meningslösa på batteridrift. Det är helt enkelt flyttbara stationära, inte bärbara datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att det är viss skillnad mellan resultatet när man kör batteri jämfört med när man kör med nätadapter får man nog vänta sig på alla bärbara som har över 15 W TDP. R5-2500U har en nominell TDP på 15 W, men HP 14" och så vitt jag vet alla lanserade R5-2500U/R7-2700U modeller kör med s.k. cTDP-up vilket sätter TDP till 25W.

Känns ändå som skillnaden är lite väl stor. Blir det någon skillnad om man kör på energiläge "rekommenderat" vs "bättre prestanda" vs "bästa prestanda"?

Testade min Windows-laptop (Surface Pro som i.o.f.s. är en 15 W TDP maskin), kör jag "bästa prestanda" är det inom felmarginalen samma resultat om man kör på de två senare lägena. Skiljer i.o.f.s. marginellt även om man kör "rekommenderat".

Är dock inte omöjligt att BIOS/UEFI i bärbara begränsar klockfrekvensen rätt kraftigt när man kör på batteri. Hade haft det problemet på mer "släpbara" laptops med 35-45 W TDP CPU i, vilket gör dem tämligen meningslösa på batteridrift. Det är helt enkelt flyttbara stationära, inte bärbara datorer.

Jag körde båda min test på "Bäst prestanda"

Visa signatur

Blank

Permalänk

Var idag förbi Elgiganten och kikade på 14-cm0822no (AC WiFi). Mina reflektioner:

Dåligt:
- Usel byggkvalitet i för skärm / skärmfäste. "Vobblig" samt att datorn lyfter då man använder ett finger för att öppna enheten. Mycket "flex" då man trycker på enheten när skärmlocket är stängt.
- Svampig känsla runt tangentbordet. Väldigt mycket flex då man trycker mellan tangenterna och på "locket".

Bra:
- Fläkten var förhållandevis tyst då man lastade den med simplare last - det var dock inte en helt tyst miljö runt omkring så möjligt att mitt utlåtande är missvisande. Testade den med följande WebGL benchmark: https://webglsamples.org/aquarium/aquarium.html
- Trackpaden var både stor och precis att använda för både scroll och musrörelser. Skulle säga att den är bland det bästa jag testat i en Windowslaptop.
- Skärmen gav, för prisklassen, ett intryck av att återge ganska naturtrogna färger.
- SSDn är NVMe från Toshiba. Den gjorde att enheten kändes rapp måste jag säga.

Överlag träffar den några av de viktigaste punkterna (skärm, trackpad och SSD). Kommer beställa en åt en släkting. För egen del är jag lite mer kräsen med byggkvaliteten på laptopen, men upplever den inte som ett dåligt val om man söker något i den här prisklassen.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad av en HP 14-cm0822no, men blev lite fundersam kring resultatet ovan. Ni som köpte den tidigare, känner ni er fortfarande nöjda?

Permalänk
Expertgissare

Nu är denna dator aktuell igen med ett ännu bättre pris.
Totalt 4490kr med HP's cashback.
Länk till tippstråden
Till Elgiganten

Ni som äger datorn, vad tycker ni nu när ni haft den ett tag, fortfarande lika nöjda? Jag är väldigt sugen på den, men vet inte hur bra Linux skulle rulla på en sådan här maskin, någon som provat?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Nu är denna dator aktuell igen med ett ännu bättre pris.
Totalt 4490kr med HP's cashback.
Länk till tippstråden
Till Elgiganten

Ni som äger datorn, vad tycker ni nu när ni haft den ett tag, fortfarande lika nöjda? Jag är väldigt sugen på den, men vet inte hur bra Linux skulle rulla på en sådan här maskin, någon som provat?

Köpte denna igår efter några dagar av panik då min gamla håller på att lägga av. Eftersom jag bara haft den ett dygn kan jag inte ge något långsiktigt perspektiv men generellt sett blir värmeproblem värre med åren om man inte dammar av datorn. Kommer fokusera på de negativa bitarna då de positiva är uppenbara (pris/prestanda i en liten och lätt laptop). Du kommer inte få en laptop med 14" 1080p ips skärm, 8gb ram, ryzen 2500u med vega 8 och 256gb SSD såhär billigt igen från en reputabel återförsäljare förutom möjligen under black friday/mellandagsrean om ett halvår, om ens då.

Negativa saker:
1. Den är plastig.Visserligen förväntat men denna är mer plastig än andra laptops i prisklassen runt 4,5-5,5k. Det betyder bland annat att tangenbordet är sådär och trackpaden är sådär. Inget bakgrundsbelyst tangentbord förutom indikationslampor på caps lock och mute knappen.
2. Datorn går varm. Just nu när jag skriver detta inlägg är fläkten helt idle(0rpm). Processorpaketet/gpu ligger mellan 44-53 grader och SSD:n ligger på 50-55 grader vid idle. Det är 10 grader för mycket i mitt tycke.
3. Fläktkurvan på fläkten är dåligt inställd. Fläkten går från 0 rpm till 2200 rpm så fort man startar lite program. Finns liksom inget "mellanläge" där fläkten bara surrar lite grann i bakgrunden.
4. Fläkten är dessutom lite mer högljudd än fläkten på min förra laptop, beror antagligen på att det finns en grill mellan tangentbordet och skärmen där luft trycks ut. Vanligen är ovandelen av laptopen helt stängd och luft ventileras vid sidorna/undersidan vilket gör att man hör det mindre.
5. Vanligen skulle man enkelt kunna komma till rätta med dessa problem genom undervoltning av processorn eller finjustering av fläktkurvan men jag har tittat överallt och detta är ej möjligt på vår laptop då inga program(inklusive AMDs wattman) stödjer detta.

Sammanfattning: Den enda frågan du behöver ställa dig är; Behöver jag den extra grafikprestandan som ryzen 2500u tillsammans med vega 8 ger mig jämfört med laptops med intel CPU och deras integrerade intel HD grafik? Om du inte har behov av detta kan du köpa laptop i samma prisklass med intel cpu som är både svalare och har bättre byggkvalité än denna laptop. Knåpade ihop en lista på prisjakt på laptops med intel core/ryzen, 8gb ram, 256gb ssd, 1080p skärm här : https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s400999480&o=produ... . De flesta av dessa är dock större och tyngre 15.6" laptops.

För min del vill jag kunna ha möjligheten att lira enklare spel som dota 2 på 1080p i nödlägen, den möjligheten har jag inte med en laptop cpu och intel hd grafik. Ska du bara syssla med kontorsarbete och titta på filmer/streams på laptopen räcker en laptop med en intel core i3/i5:a. Kan tillägga att jag prövade spela dota 2 en snabbis i 1080p med lägsta grafikdetaljer("fastest") på denna laptop. Late game med mycket animationer osv. pendlar fps mellan 35-90, snitt runt 55fps. FPS drops ner till runt 35 fps i teamfights). Vega 8 är även kompatibel med externa freesync skärmar om du har en sådan vilket är najs.

Hittade även denna laptop med ryzen 5 2500u. Har klämt på några lenovo v330 och de har bättre byggkvalité, dock är skärmen(en dålig och alldels för mörk TN panel) och batteritiden väldigt mycket sämre än HP 14-cm0822no . Om den är svalare vet jag ej. Dessutom säljs den för tillfället av återförsäljaren ledaco som jag aldrig hört talas om och inte kan hitta ett enda legit omdöme om på prisjakt, finns en risk att de listat den fel.

Du skulle kunna köpa denna laptop idag/imorgon från elgiganten, testa den varsamt 1-2 dagar och lämna tillbaka den om du inte är nöjd.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av bsk!:

Köpte denna igår efter några dagar av panik då min gamla håller på att lägga av. Eftersom jag bara haft den ett dygn kan jag inte ge något långsiktigt perspektiv men generellt sett blir värmeproblem värre med åren om man inte dammar av datorn. Kommer fokusera på de negativa bitarna då de positiva är uppenbara (pris/prestanda i en liten och lätt laptop). Du kommer inte få en laptop med 14" 1080p ips skärm, 8gb ram, ryzen 2500u med vega 8 och 256gb SSD såhär billigt igen från en reputabel återförsäljare förutom möjligen under black friday/mellandagsrean om ett halvår, om ens då.

Negativa saker:
1. Den är plastig.Visserligen förväntat men denna är mer plastig än andra laptops i prisklassen runt 4,5-5,5k. Det betyder bland annat att tangenbordet är sådär och trackpaden är sådär. Inget bakgrundsbelyst tangentbord förutom indikationslampor på caps lock och mute knappen.
2. Datorn går varm. Just nu när jag skriver detta inlägg är fläkten helt idle(0rpm). Processorpaketet/gpu ligger mellan 44-53 grader och SSD:n ligger på 50-55 grader vid idle. Det är 10 grader för mycket i mitt tycke.
3. Fläktkurvan på fläkten är dåligt inställd. Fläkten går från 0 rpm till 2200 rpm så fort man startar lite program. Finns liksom inget "mellanläge" där fläkten bara surrar lite grann i bakgrunden.
4. Fläkten är dessutom lite mer högljudd än fläkten på min förra laptop, beror antagligen på att det finns en grill mellan tangentbordet och skärmen där luft trycks ut. Vanligen är ovandelen av laptopen helt stängd och luft ventileras vid sidorna/undersidan vilket gör att man hör det mindre.
5. Vanligen skulle man enkelt kunna komma till rätta med dessa problem genom undervoltning av processorn eller finjustering av fläktkurvan men jag har tittat överallt och detta är ej möjligt på vår laptop då inga program(inklusive AMDs wattman) stödjer detta.

Sammanfattning: Den enda frågan du behöver ställa dig är; Behöver jag den extra grafikprestandan som ryzen 2500u tillsammans med vega 8 ger mig jämfört med laptops med intel CPU och deras integrerade intel HD grafik? Om du inte har behov av detta kan du köpa laptop i samma prisklass med intel cpu som är både svalare och har bättre byggkvalité än denna laptop. Knåpade ihop en lista på prisjakt på laptops med intel core/ryzen, 8gb ram, 256gb ssd, 1080p skärm här : https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s400999480&o=produ... . De flesta av dessa är dock större och tyngre 15.6" laptops.

För min del vill jag kunna ha möjligheten att lira enklare spel som dota 2 på 1080p i nödlägen, den möjligheten har jag inte med en laptop cpu och intel hd grafik. Ska du bara syssla med kontorsarbete och titta på filmer/streams på laptopen räcker en laptop med en intel core i3/i5:a. Kan tillägga att jag prövade spela dota 2 en snabbis i 1080p med lägsta grafikdetaljer("fastest") på denna laptop. Late game med mycket animationer osv. pendlar fps mellan 35-90, snitt runt 55fps. FPS drops ner till runt 35 fps i teamfights). Vega 8 är även kompatibel med externa freesync skärmar om du har en sådan vilket är najs.

Hittade även denna laptop med ryzen 5 2500u. Har klämt på några lenovo v330 och de har bättre byggkvalité, dock är skärmen(en dålig och alldels för mörk TN panel) och batteritiden väldigt mycket sämre än HP 14-cm0822no . Om den är svalare vet jag ej. Dessutom säljs den för tillfället av återförsäljaren ledaco som jag aldrig hört talas om och inte kan hitta ett enda legit omdöme om på prisjakt, finns en risk att de listat den fel.

Du skulle kunna köpa denna laptop idag/imorgon från elgiganten, testa den varsamt 1-2 dagar och lämna tillbaka den om du inte är nöjd.

Tack för utförligt svar, spel är inget som jag kör på bärbara, en av anledningarna jag är osäker på denna, känns onödigt med Vega grafiken.
Skärm är väl det jag tycker är viktigast, sitter med en bärbar idag som har både konstig upplösning och hopplös bildkvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna. Specsen är ju riktigt bra för prisklassen, men hade några frågor ifall någon som redan har denna känner sig manad.
Hur funkar tangentbordet och touchpaden? Stöter man till touchpaden när man skriver? Hade en gammal Acer dator för många år sen som också var plastig. Där fastnade tangenterna och ibland gick de inte trycka ner. Kan man förvänta sig något sånt för denna?

Har läst att den klarar runt 10 timmar som mest på batteri. Kommer detta gå ner fort om datorn blir så varm som det står ovan eller kan batteriet hålla sig på över 6 timmar, under optimala förhållanden, i några år? (Har aldrig haft en dator med ett bra batteri förut så vet inte riktigt vad man ska förvänta sig efter ett par år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Funderar på att köpa denna. Specsen är ju riktigt bra för prisklassen, men hade några frågor ifall någon som redan har denna känner sig manad.
Hur funkar tangentbordet och touchpaden? Stöter man till touchpaden när man skriver? Hade en gammal Acer dator för många år sen som också var plastig. Där fastnade tangenterna och ibland gick de inte trycka ner. Kan man förvänta sig något sånt för denna?

Har läst att den klarar runt 10 timmar som mest på batteri. Kommer detta gå ner fort om datorn blir så varm som det står ovan eller kan batteriet hålla sig på över 6 timmar, under optimala förhållanden, i några år? (Har aldrig haft en dator med ett bra batteri förut så vet inte riktigt vad man ska förvänta sig efter ett par år)

Jag stöter inte till touchpaden när jag skriver men det har inte varit ett problem för mig med andra laptops heller så det kanske beror på att jag har händerna annorlunda än dig. Inga problem med tangenterna än men det är rätt plastiga, min gamla laptop fastnade också tangenten ibland men tror inte det kommer bli problem med denna laptopen. Vad gäller touchpaden upplever jag att den inte är "lika precis" som min förra laptop men har inte haft tid att finjustera inställningarna än- Vad jag gäller batteritid kan jag inte svara än då jag mest använt den med nätanslutningen än så länge förutom nån timme eller så. De tider som uppges av tillverkaren(tio timmar) brukar oftast vara fantasisiffror vid mycket lätt load. Skulle tippa på 6-7 timmar vid kontorsarbete och kanske 4-5 timmar om man ser på film om du drar ner ljusstyrkan till 75%. Värme påverkar batteritiden negativt över tid men tror inte batteriet blir lika varmt som CPU/SSD. Om jag har tillfälle ska jag se hur långt tid det tar att ladda ur laptopen imorgon.

Jag prövar att citera några av de som äger laptopen så kanske de tittar in i tråden. och kan ge lite feedback.

Skrivet av Yaana:

Klipper in det jag skrivit i "Dagens fynd — Diskussionstråden":

Hittills är det så att vid normal användning att den inte är tyst (kortare stunder är den helt tyst), inte blivit särskilt varm vid normalt användande.

Skrivet av lasseTM:

Jag kan meddela att det finns en ny BIOS uppdatering, jag tror att ingen har den nya än men kolla

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Jag stöter inte till touchpaden när jag skriver men det har inte varit ett problem för mig med andra laptops heller så det kanske beror på att jag har händerna annorlunda än dig. Inga problem med tangenterna än men det är rätt plastiga, min gamla laptop fastnade också tangenten ibland men tror inte det kommer bli problem med denna laptopen. Vad gäller touchpaden upplever jag att den inte är "lika precis" som min förra laptop men har inte haft tid att finjustera inställningarna än- Vad jag gäller batteritid kan jag inte svara än då jag mest använt den med nätanslutningen än så länge förutom nån timme eller så. De tider som uppges av tillverkaren(tio timmar) brukar oftast vara fantasisiffror vid mycket lätt load. Skulle tippa på 6-7 timmar vid kontorsarbete och kanske 4-5 timmar om man ser på film om du drar ner ljusstyrkan till 75%. Värme påverkar batteritiden negativt över tid men tror inte batteriet blir lika varmt som CPU/SSD. Om jag har tillfälle ska jag se hur långt tid det tar att ladda ur laptopen imorgon.

Jag prövar att citera några av de som äger laptopen så kanske de tittar in i tråden. och kan ge lite feedback.

Det låter ju ändå bättre än vad jag förväntade mig! Jag har en större laptop just nu och har aldrig själv haft det problemet att jag själv stöter till touchpaden men jag vet flera som har mindre datorer och blir frustrerade på att det händer.
Förstår att man inte kan förvänta sig 10h i batteri-tid vid vanlig användning men tänker ändå att det borde vara stor skillnad mot när jag köpte den datorn jag har nu då jag har för mig att det stod 4 timmar. Upplevde det alltid som 4 väldigt korta timmar... Men jag antar att den här HP:n borde klara 3-4 h iaf även om man har igång en del program, eller är det för optimistiskt?

Blir nog att jag slår till på den här datorn! Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Funderar på att köpa denna. Specsen är ju riktigt bra för prisklassen, men hade några frågor ifall någon som redan har denna känner sig manad.
Hur funkar tangentbordet och touchpaden? Stöter man till touchpaden när man skriver? Hade en gammal Acer dator för många år sen som också var plastig. Där fastnade tangenterna och ibland gick de inte trycka ner. Kan man förvänta sig något sånt för denna?

Har läst att den klarar runt 10 timmar som mest på batteri. Kommer detta gå ner fort om datorn blir så varm som det står ovan eller kan batteriet hålla sig på över 6 timmar, under optimala förhållanden, i några år? (Har aldrig haft en dator med ett bra batteri förut så vet inte riktigt vad man ska förvänta sig efter ett par år)

Kan ju ge dig lite mer input nu efter att jag använt datorn ett längre tag.
Jag upplever inte att jag stöter till touchpaden men jag har nästan uteslutande det problemet på mac datorer där den är större.
Tangenterna känns helt ok, visst saknar jag mitt mekaniska tangentbord men det känns som vilket rubber dome som helst varken bättre eller sämre.

Mitt batteri håller ändå helt ok anser jag, mina jobbatorer håller betydligt sämre även om dom är nyare (Lenovo T470 och Levono P51)
Men 4-5 timmar uppskattar jag att jag får ut med normalt användande med full ljusstyrka och då ingår ofta lite cad jobb lite slösurf och lite filmtittande.

Jag är fortfarande mycket nöjd med mitt köp med tanke på priset även om datorn upplevs något plastig men alu skal hade säkert gjort 1500 mer på priset.

Visa signatur

Blank