Köpa billig ficklampa

Som sagt slarvpellar i olika definitioner och därav kanske att ersättningslagret inte har så attraktiva modeller om man har förbrukat sin 'årsbudget' i ficklampor långt innan året är slut... det är samma problem med handverktyg av olika slag...

Köpte nyligen i all hast ersättning för en havererade black diamond-pannlampa en Petzl actik core, 3 ljusstyrkor (1 lågnivå flood och 2 beam) samt 1 röd-läge varav den starkaste läget trycker på riktigt bra (350 lm) med LiIon-pack men utformad också för att kunna husera 3 st AAA-batterier på dess plats när Lion-packet är slutkörd. beamen är halv-bred vilket gör att det lyser upp ganska bra i större område även inomhus men är inte typen för att belysa på ett objekt 200 meter bort. Att lysa upp i tak för att leta läckor i tak skulle den defintivt räcka till för.

LiIon-packet i sig laddas med USB (har en micro-USB kontakt i sig) och indikeringslampa röd/grön för att veta när det är färdigladdat.

Den nya hade dock inte som den havererade (brunnen elektronik) black diamond-pannlampan steglös ljusreglering, men 3 steg får duga

Smidigt i storlek, får lätt rum i fickan utan att bula för mycket och att ha 3 st AAA-batterier i reserv i fickan är inte speciellt betungande. Har inte kört drifttidstester men anges att kunna köra på max (350 lm) i 2 timmar och standard i 7 timmar - flood-ljus läge och rödljus lär hålla över 1 dygn gissar jag.

nackdel - inte dränkvattentät men skall hålla för regn... (dom vattentäta på riktigt är enklare, färre nivåer och svagare ljusstyrka generellt - där kanske man skall titta på annat...)

---

Om du köper batterier hos ahsell så får du skylla dig själv - dom tar asmycket i marginaler på just sådana förbrukningsvaror som man tar på 'vägen ut genom kassan'... CR123-batterier hittar man från 25:- styck och i storpack ännu billigare och varje sådan är typ värd 3 st AAA-batterier i energi ungefär - som i fyrpack är nästan samma pengar som 1 CR123-batteri köpt på rätt ställe.

Sedd till min egen förbrukning så byter jag CR123-batterierna max 2 gånger per år i en liten 1-batteris ficklampa av Fenix-typ som jag alltid har med mig och då räknas jag ändå som power-user iom. arbete i tunnlar. Mycket av hemligheten till låg batteriförbrukning är att lampan startar på sin svagaste läge först, inte den starkaste - för i flesta fall behövs inte mycket mer än så och i låg och mellanlägen på ficklampor lyser man många timmar, över 10-tal i mellanläge till kanske över 100 timmar i lägsta läget.

Att skaffa ficklampor som inte har olika ljusstyrkenivåer (och att de startar och stegar åt rätt håll - från svagt till starkt) kommer att synas på batterikontot senare... och de flesta ficklampor med olika nivåer på ljusstyrkan har också elektronisk reglering och därmed stabil ljusstyrka tills batteriet börjar vara riktigt tom.

Senast redigerat 2018-09-09 14:57

@ilstallione: jag hade inte köpt den från Kjell med 2 ljusstyrkor och SOS.
Jag har ficklampor med samma funktion och personligen tycker jag det är skitstörigt att varje gång man vill använda ficklampan på full styrka (vad annars?) får man slå på och av 3 gånger för att komma till det läget.

Måste ju tänka på arbetstimmarna som går åt för att bestämma sig för ljusstyrkan varje 30sek session per vecka också. Det kan ändå löna sig med bara två alternativ. Ljus eller mörkt!

Skrivet av tBiorrith:

@ilstallione: jag hade inte köpt den från Kjell med 2 ljusstyrkor och SOS.
Jag har ficklampor med samma funktion och personligen tycker jag det är skitstörigt att varje gång man vill använda ficklampan på full styrka (vad annars?) får man slå på och av 3 gånger för att komma till det läget.

För min del är det väldigt sällan man kör med full gas, i de flesta fallen räcker första läget med minst ljus, är ögonen delvis mörkeranpassad så är det ingen fördel att det plötsligt blåser på med maxgas utan tas bara när det behövs - oftast för att belysa avlägsna objekt eller det är väldigt mörk ytbeläggning.

Det gäller förstås att hitta ficklampa med bra balans mellan sina olika ljusstyrkelägen så att den 'svaga' läget inte är för svag.

och slutligen - varje upplevd fördubbling i ljusstyrka motsvarar av att man drar 10 ggr mer ström ur batteriet och är en förklaring varför ficklampa på sin svagaste läge och ändå lyser hyffsat, kan hålla 100-200 timmar medans den starkaste läget kan dra ut batterierna på 1-2 timmar och lampan bli mycket het

Senast redigerat 2018-09-09 15:12
Skrivet av AndreaX:

Måste ju tänka på arbetstimmarna som går åt för att bestämma sig för ljusstyrkan varje 30sek session per vecka också. Det kan ändå löna sig med bara två alternativ. Ljus eller mörkt!

Jag tror det är försumbart men tar såklart med det som en faktor.
Ibland är det kul att nörda ner sig lite i något och fly vardagen med något för många trivialt. Denna gången blev det ficklampor.
Jag är förvånad över responsen och har lärt mig lite om ficklampor på kuppen.
Men som sagt, kan vi spara ner bläddrandet mellan ljusstyrka så gör vi såklart det. Tack för din input!

Skickades från m.sweclockers.com

Ett råd efter att ha haft ficklampor i typ 18 år i jobbet - vid mindre stav-ficklampor, välj lampor med knapp baki i ändan av ficklampan och med skyddande sarg runt denna, denna 'taktiska' knapp hindrar inte att man kan blinka sig fram för starkare ljusstyrka för vissa lampsorter som tex. Fenix olika ficklampor.

Huvudorsaken till denna rekommendation är att med knappen baki så är det ytterst sällan att de slår på av sig själva i tex. fickan, och om det mot förmodan skulle hända - slår på sig i det svagaste läget och kan lysa i många 10-tal timmar och med stor sannolikhet upptäckas i tid innan batteriet är tomt, och slutligen slitaget på gummiblåsan minskas markant i jämförelse med knappsats på sidan. (att Fenix skickade med extra gummiblåsor, smörjmedel, extra O-ring med ficklampan (vet inte om de gör så nu längre) använde AR-glas gav ganska så seriöst intryck på det hela på sin tid)

Tidigare förslag med bl.a olight med knapp på sidan, trots påslagssäkring aktiverad så var lampan tömd allt för ofta för att det skulle kännas pålitlig då när den rumstrerade om i fickan kunde få tryckkombination som tog bort påslagssäkringen och lampan tändes och inte sällan med full styrka och det börja bränna i fickan efter ett tag... - så vill man inte ha det efter ett tag...

Senast redigerat 2018-09-09 21:26

@xxargs Tack för input, har du något konkret förslag på lampa?

En rätt billig uppladdningsbar lampa, (dock inte fickmodellen, mer för ryggsäcken/väskan) med batteri jag ännu inte lyckats tömma hittas faktiskt på Clas ohlson https://www.clasohlson.com/se/Laddningsbar-ficklampa-LED/36-5.... - det är en typisk lampa i minilagret som du ger till den anställde som har slarvat bort sin egna dyrare lampa för det här året...

OK det är inte någon värsting, 'glaset' kan kännas löst efter några marksyningar (går att dra till igen) och är knappast AR-behandlad eller dränk-tät - men omfokuseringsbar och trycker på ganska bra med ljus - styrd med knapp baki men är inte taktisk (dvs kan inte 'telegrafera' med denna), batteriet är klart synlig i förpakningen man köper och är äkta skyddad 18650 Samsung-batteri (ICR18650-28A) och inte en av dessa alla miljoner varianter av fejkade Ultrafire-batterier med orimligt höga Amperetimmetal, tar slut på ingen tid alls och väger ultralätt på vågen alternativt omförpackad begagnad laptop-batteri och potentiell brandbomb...

tyvärr verkar fenix också övergett bakknapps-tryckning på de flesta av sina modeller men ett par (och inte så ljusstarka) kan hittas https://www.lucendi.se/product/fenix-ld02-led-ficklampa, https://www.lucendi.se/product/fenix-e12-led-ficklampa (AAA och AA-batteridrivna)

och den bästa ersättningen för min gamla PD20 med en enda CR123-cell verkar vara http://shop.rindab.se/sv/artiklar/fenix-ficklampa-pd22.html med tail-knapp för av och på men ogillar skarpt sidknappen då sådant mals sakta sönder av andra saker man har i sina fickor... PD20 var alldeles utmärkt som den var....

andra har säkert bättre förslag på andra märken då jag inte hållit mig uppdaterade då dessa Fenix-lampor är något som man har och använder i antal år - ja tills man slarvar bort dem helt enkelt...

Senast redigerat 2018-09-09 22:52

Jag har min olight (sidoknapp) i endera ficka. Ena fickan har jag både bilnyckel, hemnycklar och arbetsmycklar. I den andra en massa bits, en ”stockholms-nyckel” och vagos.

Kan inte påminna mig att den någonsin varit påslagen av misstag (ej heller medvetet nedstoppad påslagen).

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft en olight med 1 CR123-cell och den dummade sig så många gånger trots knapplås inställt (förvarad i fickan) att jag var tvungen att klassa den som oduglig - det går inte att stå med plötlig ej fungerande ficklampa som lyst ut sig i en ficka efter en halv dag i teknikrum för att sedan inte kunna ge klartecken till mötande tunnelbanetåg när man sedan skall ut på spåret - man måste ha grejor som funkar - alltid!, inte bara ibland... - visserligen har man med sig reservficklampa i dom här lägen men det är jäkligt irriterande...

De som bevisligen fungerar och inte okynnes-tänder sig erfarenhetsmässigt är de med tail-knapp med skyddande sarg - och tex. i fenix fall så trycker man med fjäderkraft en bit in till ett låst inre läge för kontinuerlig belysning och i det fallet verkar det vara hinder nog för att det aldrig skall okynnestända sig.

Men även nämnda CO:s uppladdningsbara Askaklitt-lampan där man stegar med 3 tryck i en cykel (och för boost håller man in ca 5 sekunder och lyse starkt en ganska kort stund och sedan återgår till svagare nivå) så har det inte okynnestänt sig vad jag vet (knappen är relativt försänkt och skyddad med sarg även där), men den rumsterar mer i väska/ryggsäck än ficka så det kan vara andra rörelser där.

Senast redigerat 2018-09-09 23:50

Har också spår-behörighet och jag kan efter alla år förlita mig till 100% på min olight. Nu använde jag iofs 18650 och håller ett par veckor mellan laddningarna (används tämligen ofta då den även används som pannlampa).

Borde vara väldigt varmt i fickan efter en kort stund om den är på?

Skickades från m.sweclockers.com

jo, varmt blir det men märks inte när lampan ligger i en ficka i en lysväst/jacka upphängd någonstans i ett varmt teknikrum medans man jobbar... - och jo - ja brukar komma ihåg att stänga av lampan...

men oftast har det hänt med lägre lyslägen som inte värmer så mycket och i arbetsbyxa över natten etc. - och finner att lampan inte fungerar när man skall ut på spår eller tillbaka, hände tillräckligt ofta för att inte ha förtroende längre för lampan och jag har aldrig haft det problemet med några andra (dvs Fenix)

Senast redigerat 2018-09-10 00:01

Köra laddningsbara AAA i lampor blir skit, när de batterierna är toppfyllda lyser lampan som när 3 slit-och-släng (i batteriåtervinningen) är sopslut.

Har köpt en del billiga små ficklampor på Ali innan, tycker de gör ett mycket bra jobb för sitt pris på 20:-. Lyser med lätthet upp ett helt rum.
Gillar bäst de med 14500 Li-Ion batteri, känns som det bästa av 2 världar. Batterierna som brukar skickas med är kanske inte de bästa men de gör sitt jobb! Kan behövas laddas ibland såklart så medför ju vissa bekymmer om inte alla kan ladda på samma plats.

http://www.valostore.se/produkt/olight_i3e/

Har den som extralampa, för 300:-.
För storleken är det riktigt bra ljuskägla, och drivs dessutom av AAA batteri.

Ontopic,
Hur många "timmar" per dag ska de gå runt å lysa?
CR123 batterierna är ju inte överdrivet dyra, om man inte handlar på Ahlsel.
Å går de inte runt med lampan på maxläge så lär det ju inte behöva gå åt mer än 1-2 per månad tänker jag?
Eller hur snålt är "verktygskontot" satt?
http://www.valostore.se/produkt/olight_s_mini/
Köpte hursom den till Far min, något HELT annat än diverse ClasOhlsson, Jula och andra skrotlampor jag testat.

Den startar förövrigt senaste läget den var på, och lägsta läget är absolut tillräckligt för att navigera sig runt med.
klick - last mode
klick - stänga av.

Jag säger inte att olight är dåliga - den jag köpte lyste som sjuttsingen, med den olyckliga kombinationen med knappen på sidan och att knapplåset inte var 100% säkert (dvs fickrörelserna kunde simulera fram upplåsnings-sekvensen ofrivilligt) och lampan kunde okynnestända sig så passade det inte _min_ användning - det behöver inte betyda att alla andra har problem med det.

Skrivet av Panzerfister:

Köra laddningsbara AAA i lampor blir skit, när de batterierna är toppfyllda lyser lampan som när 3 slit-och-släng (i batteriåtervinningen) är sopslut.

Blir så om man har lampor utan elektronisk omvandlare (boost-omvandlare) och strömåterkoppling (vilket dyrare ficklampor alltid har). När de lyser ordentligt med nya batterier så är lysdioden i själva verket mer eller mindre hårt överlastade och vettigare strömnivå för lysdioden först när batteriet är halvtomt, blir också väldigt känsligt när matningsspänningen går under en viss spänningsknä (ca 3 Volt) då strömmen genom lysdioden nästan stannar helt.

Uppladdningsbara NiMh-batterier ligger redan väldigt nära den punkten där det slutar att leda genom LED som nyladdade där 0.1 Volt/cell skillnad i urladdningsspänningen under last har väldig avgörande ur hur stor del av batteriladdningen man få nytta av.

Tex. batterier från klassiska Sanyo Eneloop ligger ca 0.07-0.1 Volt/cell högre i urladdningsspänning än många konkurrenter och i dessa fall kan vara skillnaden mellan acceptabel användbar kapacitet och icke användbara batterier trots att de är fulladdade. - det har med vilka ämnen som används i metallhydriden och Sanyo hade en patenterad blandning som gav en smula högre urladdningsspänning under användandet och därför ser man inte samma sak med batterier från andra tillverkare som LG , VARTA mfl.

Ikeas 'LADDA' säges ha samma batterikemi som den tidigare Eneloop (görs på samma japanska fabrik som tidigare gjorde Sanyo Eneloop) - men nu dyker upp i en rad olika 'noname' batterier förutom Ikeas - det gäller att få tag på _rätt_ noname batterier med rätt kemi om det skall bli bättre ljus på dessa enklare ficklampor utan reglerkrets med uppladdningsbara batterier...

bästa är förstås lite bättre ficklampor som har omvandlare i sig och ser till att strömmen är konstant genom lysdioden även om batteriet varierar i spänning ganska mycket.

---

Ficklampor som har mer än 1 Lithium-batteri (3V) i serie eller 4 AA(A) celler och fler brukar ha buck-omvandlare som tar ned spänningen istället och har kontrollerad ström genom lysdioden. - somliga omvandlare kan jobba med batterispänningen både under och över spänningen som den vita Led kräver.

Ficklampor med buck/boost-omvandlare kan ofta växla mellan olika ljusstyrkor med bra verkningsgrad då det ofta är en liten specialprocessor som styr omvandlaren som gör jobbet - äldre LED-lampor så såg man mer eller mindre tydlig blinkning - stroboskopeffekt när man körde i dimmade lägen, men idag är detta mycket bättre gjort.

Senast redigerat 2018-09-10 01:02

Mina IKEA Ladda AAA (nya eneloop pro-varianten) fungerar bra i oreglerade Led Lenser L7, trots att det avråds av LL. Lyser starkt och bra. Dock inte använt tillräckligt länge för att veta hur livslängden påverkas.