Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag hade precis samma diskussion med min fru som precis kom tillbaka från röstningen (Vi gick var sin gång, då vi har småbarn hemma som inte behöver störa i lokalen). Det är fruktansvärt när man står i en kö och ska ta valsedlar, och alla ser vad man tar för något. Att rösta är för mig en personlig angelägenhet. Frågar någon vad jag röstar på så får dom tyvärr ett syrligt svar, att det är en personlig angelägenhet.

Bra att dom började med det hos er, Punnisher. Hoppas fler röstlokaler tar efter!

Om inte din röstlokal fixar detta till nästa gång så kan du ju antingen ordna valsedlar i förväg eller så tar du en av varje när du står i kön.

Jag var och förtidsröstade för ett tag sedan och då var det så att man fick vara ensam bland valsedlarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Större fråga är väl varför man inte kan rösta på internet? Med bank id, går ju bra för skatten, banken m.m?

Skickades från m.sweclockers.com

#17523494
Den här tråden pratar om det.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Kan någon förklara för en oinsatt hur själva rösträkningen fungerar och hur den säkerställs vara korrekt? Hur vet jag att den som räknar min röst verkligen rapporterar samma röst? Vad hindrar t.ex att några av rösträknarna i min vallokal går samman och väljer att t.ex felrapportera SD:s röster?

Alla röster måste rapporteras och finnas fysiskt, dom måste alltså bytas ut mot något annat. Rösträknarna måste då vara överens om inte bara att ta bort något partis röster, dom måste också vara överens om hur dom ska ersättas.

Att alla rösträknare i en vallokal skulle vara korrupta och överens om hur dom ska vara det ser jag som så osannolikt att det är omöjligt.

Är du orolig för att det ska hända har du möjlighet att sitta med när dom räknar rösterna.

Permalänk
Medlem

@Viochee: Vi pratade om det på jobbet, vi tror att det skulle öka valdeltagandet, men samtidigt, hur gör man med hemligheten i rösten då? Visst, man visar sitt leg när man röstar, men jag tror att BankID:t går att lagra på ett annat sätt, jag vet faktiskt inte, bara dumma spekulationer

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

@Viochee: Vi pratade om det på jobbet, vi tror att det skulle öka valdeltagandet, men samtidigt, hur gör man med hemligheten i rösten då? Visst, man visar sitt leg när man röstar, men jag tror att BankID:t går att lagra på ett annat sätt, jag vet faktiskt inte, bara dumma spekulationer

mjo, är dock inte orolig för "dubbel" röster, det är väl som tidigare nämnt att det är lättare att manipulera i hemmet vad den andra ska rösta på (dock tror jag att om man kan göra det i hemmet kan man nog göra det i vallokalen) samt eventuella virus

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viochee:

Går ju att plocka lite olika sedlar om man inte vill visa vad man röstar på

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ta en blank och skriva själv eller ta med valsedlar själv, det kommer nog att bli annorlunda i nästa val (EU 2019) då det är en lagändring på gång om hur valselar ska hanteras.
https://www.regeringen.se/49c58e/contentassets/bb8b2c1314884f... och ingen lär nog försöka rösta ner just detta förslag till förändring av valsystemet.
Starkare skydd av valhemlighet är däremot nått som kommer att öka jobbet för de som som ska hålla koll på valsedlar och lokal, det berör också frågan nedan.

Skrivet av Viochee:

Större fråga är väl varför man inte kan rösta på internet? Med bank id, går ju bra för skatten, banken m.m?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är oerhört svårt att få till ett transparent och säkert system via datorer, att rösta på internet innebär enorma problem med att garantera valhemligheten och att ingen tvingas rösta på nått visst sätt och den teknisk säkerheten är också svår att lösa eftersom ett enda "hål" kan påverka så mycket, dagens system är oerhört robust och säkert och om ett misstag ändå skulle slinka in så påverkar det enstaka röster, det är också en öppen och relativt lättförståelig process till skillnad från om man skulle datorisera det för hur många kan granska att koden gör rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Förtidsröstade igår, och blev förvånad över att de inte använda såna där kuvert med tejp istället för att man ska behöva slicka på dem. Inte coolt :/ Men de kanske samlar in DNA i smyg?

@Pusherstyle:
Detta väcker dock en rätt intressant frågeställning; är det verkligen bättre för samhället att individer som inte är intresserade/insatta i politik röstar? Ska dess ignoranta ställningstagande verkligen ha samma genomslagskraft som den insattes? Jag är inte så säker på det... aja, vill inte kapa tråden. Tycker bara det är intressant. Personligen förespråkar jag Single Transferable Vote.

God valdag på er alla!

Jag har varit inne på samma tankegång men landat i att viss svinn får man räkna med
Sen finns det inget som hindrar okunniga att hitta kunskap, finns ju hur mycket som helst! Personer som är ointresserade borde verkligen tänka om och åtminstone göra några valkompasser eller två för att i alla fall få en hum om hur dom tycker. Det gäller ändå deras framtid och det om något borde få dom att engagera sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag hade precis samma diskussion med min fru som precis kom tillbaka från röstningen (Vi gick var sin gång, då vi har småbarn hemma som inte behöver störa i lokalen). Det är fruktansvärt när man står i en kö och ska ta valsedlar, och alla ser vad man tar för något. Att rösta är för mig en personlig angelägenhet. Frågar någon vad jag röstar på så får dom tyvärr ett syrligt svar, att det är en personlig angelägenhet.

Bra att dom började med det hos er, Punnisher. Hoppas fler röstlokaler tar efter!

Ta lappar för flera partier över blockgränserna så vet dom inte vad vilka ni stoppat in.

Permalänk
Medlem

Jag förtidsröstade (kändes smidigare när man har en 1,5åring och en 5åring).
3 gången jag röstar och har varit olika partier varje gång som jag röstat på. Dock aldrig partier som ligger åt vänster.

Är det förövrigt inte standard att man tar lite olika valsedlar med sig in för att det ska bli hemligt?
Alltid fått lära mig det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min vallokal har bara öppet från 09:00 till 12:00 så ska strax dra dit.

Velar fortfarande mellan två parti...oerhört svårt att bestämma mig. Känns som att alla partierna vill samma sak, baktalar varandra och ljuger hit och dit.

Är det en förtidsröstningslokal? Eller buss? Är det ens lagligt att ha så korta öppettider på valdagen? Har för mig att jag läst att den första vallokalen stänger 16:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Nytt för i år, i alla fall där jag röstar är att en åt gången släpps in i rummet där valsedlarna och röstbåset finns så att ingen ser vad man tar för sedlar. En bra sak som jag undrar varför de inte infört tidigare.
Det där med Landstingen var ju svårt att välja, samtidigt som det står 15 personer och väntar på att man ska välja klart så där hade man inte tänkt klart riktigt men vad kan hända om man väljer... Inget parti lär ju få 50-100% vilket är tur.

Vi hade den diskussionen i den vallokal där jag är ordförande. Men på grund av utrymmesskäl, väder och att man även passerar ut genom det rummet valde vi att inte göra så.

Permalänk
Medlem

Till er som tycker det borde gå att rösta digitalt: https://www.youtube.com/watch?v=w3_0x6oaDmI

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Är det en förtidsröstningslokal? Eller buss? Är det ens lagligt att ha så korta öppettider på valdagen? Har för mig att jag läst att den första vallokalen stänger 16:00.

Vallagen 7 kapitlet

1 § En vallokal skall vara öppen för röstning
1. vid val till Europaparlamentet: mellan klockan 8.00 och 21.00,
2. vid övriga val: mellan klockan 8.00 och 20.00.
Om väljarna i ett valdistrikt ändå har tillräckligt goda möjligheter att rösta, får kommunen bestämma att de öppettider som sägs i första stycket skall begränsas för en viss vallokal. En vallokal måste dock alltid vara öppen
1. vid val till Europaparlamentet: minst mellan klockan 9.00 och 13.00 samt mellan klockan 17.00 och 21.00,
2. vid övriga val: minst mellan klockan 9.00 och 13.00 samt mellan klockan 17.00 och 20.00.

24 §
På valdagen ska minst en röstningslokal i varje kommun vara öppen för röstmottagning under den tid som enligt 21 § första stycket gäller för röstning i en vallokal. Lag (2014:301).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja. Var precis iväg och röstade och köpte mig en muffin som belöning för att jag gjort min medborgerliga plikt.
Går man inte och röstar har man förbrukat sin rätt att gnälla i fyra år om fel "låt" vinner.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Jag förtidsröstade (kändes smidigare när man har en 1,5åring och en 5åring).
3 gången jag röstar och har varit olika partier varje gång som jag röstat på. Dock aldrig partier som ligger åt vänster.

Är det förövrigt inte standard att man tar lite olika valsedlar med sig in för att det ska bli hemligt?
Alltid fått lära mig det.

Tar alltid med mig valsedlar från varje parti när jag ska rösta just för att bara jag ska veta vilket parti jag har valt i och med att det alltid är en himla massa folk som kikar både till vänster och höger.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Ja. Var precis iväg och röstade och köpte mig en muffin som belöning för att jag gjort min medborgerliga plikt.
Går man inte och röstar har man förbrukat sin rätt att gnälla i fyra år om fel "låt" vinner.

Om man tycker alla låtar är skit då?

Permalänk
Medlem

Kom hem från vallokalen nyss.
Känns skönt att ha röstat, väldigt viktigt val detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Megacrash:

Om man tycker alla låtar är skit då?

Rösta blankt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har full respekt för dem som väljer att inte välja mellan regering och skenopposition, eller är ointresserade av de godkända partiernas sandlådemotsättningar. Den torgförda politiken är som amerikanska nyheter, som visar allt annat än nyheter, men som genom sitt namn definierar vad som ryms inom begreppet i människors sinnen.

Friheten att välja mellan olika klickar bolagsrepresentanter för att administrera ett system som inte går att välja bort är som att debattera vilket fotbollslag som ska vinna, när det är spelets regler som diskussionen egentligen borde gälla.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om man tycker alla låtar är skit då?

Då kan man skriva en egen låt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Rösta blankt?

Varför ens bemöda sig att gå till vallokalen då? Rösten betyder ju noll iallafall.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Det är ingen ny situation, lite annan fördelning av mandat än sist bara.

Jag ska iväg senare idag.

Klart det är en ny situation. Ett parti ingen säger sig vilja samarbeta med kan bli största parti, nästan garanterat näst största. Risken att MP åker ur är också uppenbar. Det sammantaget kommer ge en mycket svår regeringsbildning, för att inte tala om alla kommande omröstningar om budgetar osv där underlaget för 50% inom en sida inte finns.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Rösta blankt?

Nu ska jag inte säga åt andra hur dom ska göra, utan det är strikt mitt perspektiv, men det är lika illa som att strunta i att rösta. Man påverkar absolut inget. Jag hade lagt en missnöjesröst på det parti som man anser orsakar minst skada inom det område man prioriterar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Recall:

Varför ens bemöda sig att gå till vallokalen då? Rösten betyder ju noll iallafall.

För att man visar att där inte fanns ett parti man ville rösta på, dvs visar sitt missnöje så att säga

Skrivet av HoboCop:

Nu ska jag inte säga åt andra hur dom ska göra, utan det är strikt mitt perspektiv, men det är lika illa som att strunta i att rösta. Man påverkar absolut inget. Jag hade lagt en missnöjesröst på det parti som man anser orsakar minst skada inom det område man prioriterar.

Nej, det är upp till var och en hur man gör och vad man anser vara bäst (därav frågetecknet i slutet)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Var nere några minuter efter att dom hade öppnat, är alltid en sådan speciell känsla som jag inte kan sätta fingret på som inträffar varje gång man är och röstar. Kommer bli rätt skönt att alla valkampanjer är över dessutom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Rösta blankt?

Och vilken skillnad gör det, man röstar ju inte på någon...låter fånigt och totalt meningslöst

Permalänk
Medlem

Om man röstar i vallokalen man tillhör behöver man bara ha med sig giltig legitimation, röstkortet krävs bara för förhandsröstning, även om röstkortet underlättar, och man kan få det på fax (kan på mail också, aldrig prövat) om man tappat bort det, även på valdagen (blev tvungen att poströsta på valdagen 2010).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Brukar det inte heta förhandsrösta? Förtidsrösta låter efterblivet i mina öron.

OT: Jag får inte rösta eftersom jag inte har något svenskt medborgarskap, är nämligen finländare och bor i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Och vilken skillnad gör det, man röstar ju inte på någon...låter fånigt och totalt meningslöst

Fel! Om man förmår sig att ens klaga så har man en plikt att gå och rösta. Rösta blankt uppvisar missnöje, att inte rösta överhuvudtaget uppvisar bara lathet och annat som jag inte tänker skriva då det ses som angrepp.

Och självklart, ju högre procent av röstberättigade människor som röstat, desto bättre!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är oerhört svårt att få till ett transparent och säkert system via datorer, att rösta på internet innebär enorma problem med att garantera valhemligheten och att ingen tvingas rösta på nått visst sätt och den teknisk säkerheten är också svår att lösa eftersom ett enda "hål" kan påverka så mycket, dagens system är oerhört robust och säkert och om ett misstag ändå skulle slinka in så påverkar det enstaka röster, det är också en öppen och relativt lättförståelig process till skillnad från om man skulle datorisera det för hur många kan granska att koden gör rätt.

Dagens system är inte så säkert som man gärna vill tro. Finns redan rapporter om valsedlar som helt försvunnit och förra året var det någon i min valkrets som hade gömt "mina" valsedlar bakom andra partiers. Hur många fler ställen händer det liknande saker på?

Tror personligen att i dessa tider så är det många som inte gärna då går och säger till. Särskilt inte om dina grannar (som röstar annorlunda) står där. Dessutom så räcker det ju med att någon står bakom en och hotar om att man ska ta "rätt" lappar. Blev glad när jag hörde att en och en får gå in och ta sina valsedlar i lugn och ro. Snyggt löst!

Kanske ett förenklat isolerat digitaliserat system är lösningen. Då kanske vi även får färre felröster där t.ex Sverigedemokraterna blandas ihop med / läses som Socialdemokraterna.