Samsung och SK Hynix sänker expansionstakten för minnestillverkning

Permalänk
Melding Plague

Samsung och SK Hynix sänker expansionstakten för minnestillverkning

Dalande försäljningspriser och en långsammare ökning av efterfrågan på minneskretsar gör att tillverkare som Samsung kan komma att skära i sina ambitiösa expansionsplaner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck.. kartellen slår till igen

Permalänk

Kom igen Kina! Mer spioneri tack!
https://www.sweclockers.com/nyhet/25985-kinesiska-foretag-ank...
Edit: Länk

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bra då håller min dator längre och min mobil också.
Palla punga ut 10k för en mobil vartannat år.

Permalänk
Medlem

Nästa gång de döms för kartellbildning borde straffet bli att ALLA deras DRAM- och litografipatent blir open source!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Bra då håller min dator längre och min mobil också.
Palla punga ut 10k för en mobil vartannat år.

Köp förra årets topp modell för typ halva priset vartannat år istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Ramminnespriser är som priser på kollektivtrafiken.

Ett tag fick de fick höja priserna för att så få åkte med kollektivtrafiken.
Några år senare fick de höja priserna för att så många åkte med kollektivtrafiken.
Och nu senaste så fick de höja priserna för att kollektivtrafiken var lagom belastad.

Samma sak är det med priser på ramminne, det kvittar vad som händer så lär priserna ökas p.g.a. detta.

Annars en helt vanlig arbetsdator bör idag ha 16GB, ska man köpa en populär arbetsdator som Thinkpad P1, så kostar den idag nästan 27 000kr med 8GB ram. https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...
Man får lägga till över 1400kr för att få 16GB ram och man blir bara förbannad.

Nu är väl denna laptop exotisk dyr även om modellen är populär bland vanliga ingenjörer, men det är många dyra laptops som har på tok för lite ram och priserna måste ner. Jag vill ha 16GB ram på alla 15" laptop från runt 8000kr.
*edit*
Kollar man på P52 som är lite större, så billigaste modellen går på runt 23000kr.
Den har en 6 kärnig Intel Core i7-8750H-processor, det är grymt. Men rammängd, jo 8GB som standard som de flesta företagsdatorer. Vem tusan köper en Intel Core i7-8750H med 8B ram? Det är lite som att köpa ett Nvida 2080Ti till en intel celeron.

Nej dagens rampriser leder till konstiga datorkonfigurationer och priserna måste ner.

Permalänk
Medlem

Huvudsaken för mig är att priserna går ned. Om de tycker att de kan klara av att sänka priserna till nivåer jag kan acceptera utan att bygga fler fabriker så visst, kör på bara. Men ge fan i att bete er på ett sätt som håller priserna uppe eller ännu värre, får dem att stiga. Det har varit verkliga sötebrödsdagar för minnestillverkarna och nu måste det få lov att vara slut med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Huvudsaken för mig är att priserna går ned. Om de tycker att de kan klara av att sänka priserna till nivåer jag kan acceptera utan att bygga fler fabriker så visst, kör på bara. Men ge fan i att bete er på ett sätt som håller priserna uppe eller ännu värre, får dem att stiga. Det har varit verkliga sötebrödsdagar för minnestillverkarna och nu måste det få lov att vara slut med det.

Plus på denna!

Jag får verkligen inte det att gå ihop? Det är ju inte konstigt att det är en låg efterfrågan på minnen när priserna på minnen redan är rekordhöga. Då vill de alltså sänka minnestillverkningen så priserna höjs ytterliggare och efterfrågan sjunker med det. Folk klagar på grafikkortsprishysterin när det bara att kolla på kartellbildningen inom minnesindustrin som fortgått i minst ett par år nu. Men tänker man efter så har nog kartellbildningen körts i minst tio år vid det här laget.

Ren jävla idioti!

Permalänk
Skrivet av Jones377:

Nästa gång de döms för kartellbildning borde straffet bli att ALLA deras DRAM- och litografipatent blir open source!

Fast patent är open source bortsett från licensieringsmodellen, så med andra ord vill du att nyttjandet av deras patent inte ska innebära någon licensieringskostnad.

Nu kan jag inte svara på hur stor del av kostanden som härrör till patenten, men gissningsvis en substantiellt mindre del än kostnaden av en ny fabrik. Enda parten jag kan se som skulle bli påverkad skulle vara TSMC som skulle kunna fabricera sina egna minneschip samt att Kinas dispyt skulle lösas.

Patents är förövrigt ett otroligt internationellt rättsområde, och det finns inget sätt att upplösa ett patent på det sättet som du vill.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Intressant om den strategi som Samsung, Hynix samt Micron framförallt använt sig av är att de delar sina patent mellan sig men låter ingen annan vara med. På så sätt kan de här tre som dominerar totalt hålla uppe priserna.

Permalänk
Hjälpsam

Inget fel med det, det är klart att företag vill tjäna pengar...
Nej jag skojar så klart, väldigt mycket fel med kartell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Bra då håller min dator längre och min mobil också.
Palla punga ut 10k för en mobil vartannat år.

Så priset på nyare varor bestämmer när de gamla går sönder? Där ser man...

Permalänk
Medlem

Jahopp. Så Samsung har hittat ännu en orsak att hålla priserna på minnen uppe. Börjar ana en trend här....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Priserna ökar 300% sen minskar 10% och de tycker det minskar för mycket?

Säljs idag datorer med mindre minne än för några år sedan. Många laptops har bara 4GB RAM fast de annars har bra CPU och hyffsad grafikdel typ GTX1050. Min gamla från 2012 har 6GB och var långt ifrån värstingdator då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Men....vad in i glödheta...

Jag kan glatt gå med på att minnespriserna var låga för några år sedan (när man kunde se billiga packardbell burkar med amd e1 cpu'er och 8gb ram) men nu har det som sagt skevat låångt åt andra hållet när svindyra datorer med i7 ibland kommer med bara 4gb...

Skulle inte bli det minsta förvånad om Intel plötsligt började tillverka minneskretsar igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jones377:

Nästa gång de döms för kartellbildning borde straffet bli att ALLA deras DRAM- och litografipatent blir open source!

Haha visst, de skulle nog snarare välja att sluta sälja till om det vore hela världen utom korea än att ge ifrån sig sin tekonologi gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Nästa gång de döms för kartellbildning borde straffet bli att ALLA deras DRAM- och litografipatent blir open source!

Bästa förslaget jag läst på Sweclockers!
Kommer dessvärre aldrig att hända.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Fast patent är open source bortsett från licensieringsmodellen, så med andra ord vill du att nyttjandet av deras patent inte ska innebära någon licensieringskostnad.

Nu kan jag inte svara på hur stor del av kostanden som härrör till patenten, men gissningsvis en substantiellt mindre del än kostnaden av en ny fabrik. Enda parten jag kan se som skulle bli påverkad skulle vara TSMC som skulle kunna fabricera sina egna minneschip samt att Kinas dispyt skulle lösas.

Patents är förövrigt ett otroligt internationellt rättsområde, och det finns inget sätt att upplösa ett patent på det sättet som du vill.

Du har så klart rätt i att det är väsentligt dyrare att bygga nya fabriker än eventuell licensieringskostnad.
Själv tor jag att själva patentlagstiftelsen som den ser ut idag är det största hindret för innovation. Jo jag vet att det är ett kontroversiellt påstående. Men frågan är hurvida den tekniska utvecklingen verkligen skulle avstanna utan den, eller om det rent av skulle påskynda innovation kan diskuteras.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Fast patent är open source bortsett från licensieringsmodellen, så med andra ord vill du att nyttjandet av deras patent inte ska innebära någon licensieringskostnad.

Nu kan jag inte svara på hur stor del av kostanden som härrör till patenten, men gissningsvis en substantiellt mindre del än kostnaden av en ny fabrik. Enda parten jag kan se som skulle bli påverkad skulle vara TSMC som skulle kunna fabricera sina egna minneschip samt att Kinas dispyt skulle lösas.

Patents är förövrigt ett otroligt internationellt rättsområde, och det finns inget sätt att upplösa ett patent på det sättet som du vill.

De kan helt blockera andra tillverkare att använda dessa patent eller kräva så höga licenskostnader att ingen har råd att använda dem. De (DRAMurai) kan inte göra så mot varandra eftersom de behöver varandras patent för att tillverka ett komplett DRAM. Då sker så kallad cross-licensering utan att större mängder pengar betalas mellan företagen.

Det räcker till exempel att patenten upplöses i USA om en dom kommer i USA för att påverka större delen av marknaden. Om alla deras patent upplöses på en stor marknad (USA eller EU) skulle det möjliggöra för många fler tillverkare att designa och sälja DRAM fritt på den marknaden, därigenom bryta kartellen för evigt!

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Du har så klart rätt i att det är väsentligt dyrare att bygga nya fabriker än eventuell licensieringskostnad.
Själv tor jag att själva patentlagstiftelsen som den ser ut idag är det största hindret för innovation. Jo jag vet att det är ett kontroversiellt påstående. Men frågan är hurvida den tekniska utvecklingen verkligen skulle avstanna utan den, eller om det rent av skulle påskynda innovation kan diskuteras.

Ja, absolut! Det största fördelen med patenten är i min mening öppenheten med dem - istället för att skydda nyheter som företagshemligheter och hålla dom i en så liten, sluten krets som möjligt basunerar man ut till världen exakt hur man gör för att få ett skydd.

Skrivet av Jones377:

De kan helt blockera andra tillverkare att använda dessa patent eller kräva så höga licenskostnader att ingen har råd att använda dem. De (DRAMurai) kan inte göra så mot varandra eftersom de behöver varandras patent för att tillverka ett komplett DRAM. Då sker så kallad cross-licensering utan att större mängder pengar betalas mellan företagen.

Det räcker till exempel att patenten upplöses i USA om en dom kommer i USA för att påverka större delen av marknaden. Om alla deras patent upplöses på en stor marknad (USA eller EU) skulle det möjliggöra för många fler tillverkare att designa och sälja DRAM fritt på den marknaden, därigenom bryta kartellen för evigt!

Ja, du behöver inte låta någon nyttja ditt patent. Det går dock att få till stånd tvångslicensiering.

Ja fast nej, upplösning av patent på det sättet är fortfarande inte en grej. Pariskonventionen gör tydligt att olika nationella patent är att se som fria enheter gentemot varandra, så även om du får till stånd upplösning får det ingen rättsverkan utanför den nationen. D.v.s. rättighetshavaren har möjlighet att stoppa alla varor från den nya illegala aktören till alla andra ~170 länder som skrivit under Pariskonventionen.

Jag kan rekommendera dig att läsa vår svenska patentlag, specifikt 52 paragrafen.

Om du har de 5 miljarder dollrna som Intels Fab42 kostade är nog licensieringskostnaden försvinnande liten.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Hjälpsam

Ganska deprimerande nyhet, inte nog med vad de gör, de gör det helt öppet och verkar komma undan med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snart har man väntat ett år på förändring.

Snart tar ursäkterna slut. Vilken dag som helst...

VILDA PANDOR INVADERAR MINNESFABRIK! CHOCKHÖJNING AV PRISER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska deprimerande nyhet, inte nog med vad de gör, de gör det helt öppet och verkar komma undan med det.

Dock så säger dom själv att priserna kommer ha droppa totalt 30% tills årsskiftet. Ganska mycket ändå.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man borde köpt upp minne medan det var billigt. Snart lär vi använda det som valuta.

Edit: Shit, kollade på prisjakt och billigaste 8GB stickorna ligger på 1800 fortfarande. 2x8 då men fortfarande brutalt dyrt jämfört med tidigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Implor:

Dock så säger dom själv att priserna kommer ha droppa totalt 30% tills årsskiftet. Ganska mycket ändå.

Detta från en fördubbling kanske trippling av priserna, nej 30% är ganska lite, vi har nu ett oligopol på minnen, de kan sätta vilka priser de vill.
Resultatet är uppskjutna investeringar i ny hårdvara från konsumenterna, drabbar hela PC industrin.
Man skall också ah klart för sig, att detta även ökar priset på grafikkort.

Är ingen vän av diktaturen Kina, men visst vore de bra om de kunde få i gång en tillverkning av minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: 30% är som sagt bara till årsskiftet dvs 3 månader bort. Prisfallet lär bara fortsätta.

Samsung satsning på mera tillverkning är inget vi skulle se någon effekt av på den korta tidsrymden. Tidigast om 2-3 år.

Kollar man på prisjakt så ser man tydligt att priserna är på väg neråt nu. Kommer kanske hamna på 1200-1000kr för 16GB under våren. Då är vi nere på rimliga pengar iallafall!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro