Skälig tid för reklamation/reparation av dator, komplett.se tolkar rekommendation av ARN konstigt

Permalänk

Är intresserad hur kom ni fram till denna slutsats att börja räkna när verkstaden har fått produkten?
Förmedlar ni kund detta att det kommer ta extra lång tid eftersom ni skickar till annat land vid inlämning?

/Kortleken

Skrivet av Komplett:

Hej allihopa,

När det kommer till den tid som verkstaden, i det här fallet Acer, har på sig att åtgärda felet har vi precis som alla andra målet att ärendet skall avslutas så snart som möjligt. När en reparation däremot pågår under en längre tid och vi tittar på vad som skulle vara skäligt börjar vi som regel räkna från dess att verkstaden mottagit produkten då det först är då som felet faktiskt kan avhjälpas.

Med vänliga hälsningar,
Noa, Kundkoordinator, Komplett.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

1. så från 20180822
2. och du tycker från 20180810 ?

det går ju omöjligen ha servicecenter i varje stad eller ens i varje land. lite därför det kanske finns en i Tyskland, usa, Asien, och troligen Australien.

reparationen av din dator kan ju inte inträffa föränn den anländer i tyskland?
om det skulle varit acceptabelt med en servicestid på upp till tre veckor. men hur gör man med tredje part om DHL eller UPS klantar sig och det tar för lång tid, var ska du då klaga?

Den dagen man anmäler diverse sak som defekt är den dagen som ska räknas..inte den dagen varan anländer till stationen för reparation.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska tillägga att vid kontakt med Noa bad jag om en av följande lösningar för att kunna komma till ett direkt avslut. Då hade vi ännu inte informationen att datorn är redo att skeppas.

* Kreditera mig köpet.

* Låt mig köpa en likadan dator som numera är tusen kronor dyrare, jag betalar mellanskillnaden.

* Ersätt mig med en likadan dator ur demokategorin om sådan finnes.

Inget av detta accepterades i nuläget utan komplett önskade vänta 30 dagar efter att verkstaden mottagit datorn, detta enligt deras nuvarande interna rutiner. Efter lite dividerande dram och tillbaka gick de med på att diskutera alternativen när 30 dagar efter att jag skickat datorn passerat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har inte gjort affär med Acer, jag har handlat av komplett som skyltar med att de följer rekommendation från ARN. Hur komplett sen hanterar saker är för mig ointressant, jag nöjer med att de följer rekommendation från ARN vilket för mig som konsument borgar för en skälig service. Därav att jag handlar av dom.
Nu visar det sig att komplett inte alls följer rekommendation, därav min trådstart.

Skrivet av Shakermaker:

Att återförsäljaren väljer en usel servvicepartner lär knappast vara något som gör lagen "töjbar".

Skrivet av Blomman90:

Fast som sagt, vart ÅF väljer att skicka produkter för service är helt och hållet upp till dem. Man kan inte skylla på att tillverkaren "tvingar" dem att skicka produkten till andra länder. Att de även kan ha problem att komma i kontakt med dessa "tekniker" är också ett helt och hållet internt problem som de får lösa själva och lagen lämnar helt därhän. Konsumenten ska inte lastas för att ÅF har dålig kommunikation med eller lång transportsträcka till servicecentret.

Nu tror jag dock att ACER alltid tar hand om sina RMA själva. ÅF har nog inget större val än att skicka den till tyskland om du lämnar in den. Vem ska annars betala reparationen? Det är inte komplett som tillverkat den. Det är isf Acer's pissiga service ni får klaga på.
Har googlat lite om Acer datorer på service, och det verkar vara så att man ska kontakta ACER själv, och alla verkar få skicka till Tyskland.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

Nu tror jag dock att ACER alltid tar hand om sina RMA själva. ÅF har nog inget större val än att skicka den till tyskland om du lämnar in den. Vem ska annars betala reparationen? Det är inte komplett som tillverkat den. Det är isf Acer's pissiga service ni får klaga på.
Har googlat lite om Acer datorer på service, och det verkar vara så att man ska kontakta ACER själv, och alla verkar få skicka till Tyskland.

Det är vanlig praxis att ÅF ber en kontakta tillverkarens servicepartner direkt med argumentet att det spar tid på service.
De kan dock aldrig neka att hantera ärendet men kommer alltid försöka. Detta för att slippa stå för frakten mellan dem som ÅF och konsument, de får nämligen inte den betald av sin leverantör.
I mitt fall skulle jag inte gjort så, då hade jag sluppit en massa tjafs.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
Låter ju sjukt smidigt isåfall. Anmäla den som defekt. Vänta 2-3 veckor med att skicka in den och sedan gnälla första dagen att servicen tar tid!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

"Den erbjudna rättelsen skall ske inom skälig tid. I annat fall kan köparen enligt 28 § kräva prisavdrag eller häva köpet. Tiden skall räknas från reklamationen och säljaren skall i princip vara beredd att omgående ta hand om varan och skyndsamt reparera den, om han vill utnyttja sin rätt all avhjälpa felet. Vissa fel är dock sådana att felsökning kan ta viss tid i anspråk och det kan krävas en tids provdrift för att fastställa t. ex. ett periodiskt återkommande fel i en tv-apparat. En annan anledning till att ett avhjälpande kan ta längre tid i anspråk är att varan måste sändas tillbaka till fabriken eller till en serviceverkstad pä annan ort. Om det inte är fråga om nägra särskilda förhållanden av det angivna slaget eller liknande, bör en köpare normalt kunna räkna med att avhjälpandet skall klaras av på ett par dagar från det säljaren fick hand om varan. Om köparen måste vara utan varan i mer än en vecka, bör det i regel kunna krävas alt säljaren ställer en ersättningsvara till köparens förfogande under reparationstiden. Detta gäller givetvis inte när det är fråga om en vara som köparen ändå inte skulle ha använt under reparationstiden, t. ex. när användningen är säsongsbunden. I ett sådant fall bör säljaren också medges en större tidsmarginal för reparationen." - Regeringens proposition 1989/90:89 (kan exempelvis läsas på https://data.riksdagen.se/dokument/GD0389 )

Edit: Fixat länk

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

"Den erbjudna rättelsen skall ske inom skälig tid. I annat fall kan köparen enligt 28 § kräva prisavdrag eller häva köpet. Tiden skall räknas från reklamationen och säljaren skall i princip vara beredd att omgående ta hand om varan och skyndsamt reparera den, om han vill utnyttja sin rätt all avhjälpa felet. Vissa fel är dock sådana att felsökning kan ta viss tid i anspråk och det kan krävas en tids provdrift för att fastställa t. ex. ett periodiskt återkommande fel i en tv-apparat. En annan anledning till att ett avhjälpande kan ta längre tid i anspråk är att varan måste sändas tillbaka till fabriken eller till en serviceverkstad pä annan ort. Om det inte är fråga om nägra särskilda förhållanden av det angivna slaget eller liknande, bör en köpare normalt kunna räkna med att avhjälpandet skall klaras av på ett par dagar från det säljaren fick hand om varan. Om köparen måste vara utan varan i mer än en vecka, bör det i regel kunna krävas alt säljaren ställer en ersättningsvara till köparens förfogande under reparationstiden. Detta gäller givetvis inte när det är fråga om en vara som köparen ändå inte skulle ha använt under reparationstiden, t. ex. när användningen är säsongsbunden. I ett sådant fall bör säljaren också medges en större tidsmarginal för reparationen." - Regeringens proposition 1989/90:89 (kan exempelvis läsas på https://data.riksdagen.se/dokument/GD0389)

Länken verkar bruten?

Hur som, av texten att döma har jag svårt att se att mitt ärende är inom tänkt tid. Tvärtom borde det vara löst för länge sen.

Jag är galet nyfiken på var @komplett.se har fått att 30 dagar är skälig tid för reparation och att den tiden räknas från att datorn ankom servicestället vilket är vad kundservice med bestämdhet hävdar innan man börjar "bråka".
Kan ni inte peka på källan till det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Köparens rättigheter
När det är fel på varan har köparen rätt till någon av följande åtgärder.
Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar lång tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.

https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/lag...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Man får nog kallt räkna med att en konsumentdator kommer att vara borta i en månad innan man får tillbaka den om man skickar iväg den på service. De större datortillverkarna har sin egen support och tar hand om servicebiten själv, butiken blir ofta bara en mellanhand vid serviceärenden.

Jag jobbade på teknisk telefonsupport åt en av de största datortillverkarna i världen och vi hade en egen avdelning för reklamationer, klagomål och återköp - jag antar att det är samma tillvägagångssätt hos Acer också.
De flesta återförsäljare hade i princip inget med support och garantiärenden att göra om det inte bara var någon dag efter köp så de kunde lämna in den för DOA (i dessa fall så anmälde återförsäljaren in det till oss själv via en webbportal).

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/15220 nämns att praxis enligt ARN är upp till 3 veckor när det rör sig om tekniskt komplicerade produkter såsom datorer.

Konsumentservice i Piteå, Konsument Göteborg och konsumentvägledare i Trollhättan och Falun säger samma sak.
https://www.pitea.se/Medborgarservice/Konsumentservice/Fragor...
http://www.gp.se/livsstil/konsument/reparationen-tog-18-dagar...
https://www.trollhattan.se/startsida/omsorg-och-hjalp/konsume...
https://www.falun.se/stod--omsorg/konsumentradgivning/fel-i-v...

De enda som säger mer än 3 veckor, som jag hittat, är Råd & Rön. "Hjälpen ska ske inom skälig tid från det du har reklamerat, vanligtvis 3–4 veckor."
https://www.radron.se/guider/guide-sa-klagar-du-nar-kopet-gar...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

Köparens rättigheter
När det är fel på varan har köparen rätt till någon av följande åtgärder.
Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar lång tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.

https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/lag...

Precis därför man kikar på tidigare fall som bedöms vara praxis. Vad gäller bärbara datorer så är praxis upp till tre veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton89:

Man får nog kallt räkna med att en konsumentdator kommer att vara borta i en månad innan man får tillbaka den om man skickar iväg den på service. De större datortillverkarna har sin egen support och tar hand om servicebiten själv, butiken blir ofta bara en mellanhand vid serviceärenden.

Jag jobbade på teknisk telefonsupport åt en av de största datortillverkarna i världen och vi hade en egen avdelning för reklamationer, klagomål och återköp - jag antar att det är samma tillvägagångssätt hos Acer också.
De flesta återförsäljare hade i princip inget med support och garantiärenden att göra om det inte bara var någon dag efter köp så de kunde lämna in den för DOA (i dessa fall så anmälde återförsäljaren in det till oss själv via en webbportal).

Som du beskriver det är mycket riktigt hur det fungerar praktiskt men som konsument kan du kräva att ÅF hanterar ditt ärende.
Personligen kommer jag alltid att göra det hädanefter för att slippa bli bollad mellan ÅF och dess leverantör när olyckan är framme och de har en risig kundservice.

Varför ska man kallt räkna med en månad när ARN säger upp till tre veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i samma bransch var det 21 arbetsdagar som gällde vid ett vanligt garantiärenden som ÅF hade på sig att åtgärda felet. Om det gäller reklamation så har ÅF längre tid på sig, oftast är reklamation ett ganska luddigt ärende, då kunden ska kunna bevisa att felet är ursprungsfel, resultat blir då att hanteringstider är längre ett ett garantiärende. Hoppas att allt löser sig så att båda blir nöjda!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Varför ska man kallt räkna med en månad när ARN säger upp till tre veckor?

Köper man en konsument-PC med pissigt serviceavtal så är det så här verkligheten ser ut, ingen idé att gnälla på supporten från ÅF när det inte ens är dom som har hand om ditt supportärende.

Man ska först bråka med datortillverkarens telefonsupport för att ens få skicka iväg datorn och sen ska den stå i kö för reparation på ett knökfullt servicecenter innan dom reparerar, testar och skickar tillbaka den - i värsta fall måste dom kanske beställa delar om den del som förväntades vara trasig inte var problemet. Det som tar mest tid är kö för reparation samt logistiken som säkerligen tar en vecka totalt.

Jag har ganska dålig koll på konsumenträtt men om du har ARN på din sida så har du såklart rätten att utnyttja det men att beskylla Komplett för den "risiga support" som Acer tillhandahåller tycker jag är fel.

Hoppas det löser sig för dig i all fall

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton89:

Köper man en konsument-PC med pissigt serviceavtal så är det så här verkligheten ser ut, ingen idé att gnälla på supporten från ÅF när det inte ens är dom som har hand om ditt supportärende.

Man ska först bråka med datortillverkarens telefonsupport för att ens få skicka iväg datorn och sen ska den stå i kö för reparation på ett knökfullt servicecenter innan dom reparerar, testar och skickar tillbaka den - i värsta fall måste dom kanske beställa delar om den del som förväntades vara trasig inte var problemet. Det som tar mest tid är kö för reparation samt logistiken som säkerligen tar en vecka totalt.

Jag har ganska dålig koll på konsumenträtt men om du har ARN på din sida så har du såklart rätten att utnyttja det men att beskylla Komplett för den "risiga support" som Acer tillhandahåller tycker jag är fel.

Hoppas det löser sig för dig i all fall

Med att vara ÅF följer ett ansvar, samma regler för alla. Många väljer att peka på att de följer rekommendation från ARN vilket ska borga för konsumentskydd. Problemet är när ÅF inte håller vad de lovar. Vad som än sker mellan ÅF och deras leverantörer blir aldrig enskild konsuments problem. Aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Med att vara ÅF följer ett ansvar, samma regler för alla. Många väljer att peka på att de följer rekommendation från ARN vilket ska borga för konsumentskydd. Problemet är när ÅF inte håller vad de lovar. Vad som än sker mellan ÅF och deras leverantörer blir aldrig enskild konsuments problem. Aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi förvänta oss att du kommer göra en anmälan till ARN?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Hallihallå folkz!
Jag tror (med betoning på TROR) att det är lite begreppsförvirring i tråden. Ni får jättegärna rätta mig om det är så att jag har fel.

När ett företag säger att det följer ARN's rekommendationer så gör de förmodligen det! ARN har i _just det här specifika fallet_ inte kommit med någon rekommendation, för fallet är ju inte behandlat av ARN. Allmänna reklamationsnämnden kan ju knappast komma med någon rekommendation innan de har fått in ett ärende i frågan. ARN's rekommendationer är - såvitt jag förstår - i stort sett ALLTID på fall-till-fall-basis. Att de sedan uppger att "bransch-praxis är", "normaltiden för..." och så vidare är nog rätt irrelevant i sammanhanget. Om/när _just det här_ fallet hamnar hos ARN och de kommer med en rekommendation, så är jag övertygad om att Komplett kommer att följa den.

Till TS. Jag hoppas att du inte tycker att jag är allt för jävlig med dig. Jag har varit i samma sits och väntat och väntat på en produkt som ska komma... Jag vill bara försöka reda ut begreppen lite...

Permalänk

Personligt, tre veckor från inlämning. Juridiskt tills att varan mottagits av servicestället skulle jag tro.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

När jag är i liknande situationer kräver jag att ÅF tar emot den defekta varan. Om de sedan lagar den på plats eller skickar dem jorden runt spelar ingen roll, det är stad bekymmer. Nu när TS har skickat in den direkt till tillverkaren vet jag inte riktigt vad lagen säger. Lämnar man in den direkt till ÅF räknas självklart tiden från att du reklamerar varan och lämnar in den till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Kan vi förvänta oss att du kommer göra en anmälan till ARN?

Jag vet inte än. Vi kan väl se om det kommer något med substans i här i tråden som gör att jag kan slippa det.

Skrivet av SheRe_KhaN:

Hallihallå folkz!
Jag tror (med betoning på TROR) att det är lite begreppsförvirring i tråden. Ni får jättegärna rätta mig om det är så att jag har fel.

När ett företag säger att det följer ARN's rekommendationer så gör de förmodligen det! ARN har i _just det här specifika fallet_ inte kommit med någon rekommendation, för fallet är ju inte behandlat av ARN. Allmänna reklamationsnämnden kan ju knappast komma med någon rekommendation innan de har fått in ett ärende i frågan. ARN's rekommendationer är - såvitt jag förstår - i stort sett ALLTID på fall-till-fall-basis. Att de sedan uppger att "bransch-praxis är", "normaltiden för..." och så vidare är nog rätt irrelevant i sammanhanget. Om/när _just det här_ fallet hamnar hos ARN och de kommer med en rekommendation, så är jag övertygad om att Komplett kommer att följa den.

Till TS. Jag hoppas att du inte tycker att jag är allt för jävlig med dig. Jag har varit i samma sits och väntat och väntat på en produkt som ska komma... Jag vill bara försöka reda ut begreppen lite...

Absolut ingen fara, jag vill bara att rätt ska vara rätt.
Jag tror dock att du tolkar praxis fel i detta fallet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttspraxis

"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

Jag tolkar det precis tvärtom mot vad du gör.

Skrivet av twk:

När jag är i liknande situationer kräver jag att ÅF tar emot den defekta varan. Om de sedan lagar den på plats eller skickar dem jorden runt spelar ingen roll, det är stad bekymmer. Nu när TS har skickat in den direkt till tillverkaren vet jag inte riktigt vad lagen säger. Lämnar man in den direkt till ÅF räknas självklart tiden från att du reklamerar varan och lämnar in den till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man gardera sig med hängslen och livrem är det nog enda vägen tyvärr.

För att ge en uppdatering på mitt ärende står datorn fortfarande som "ready to ship" på serviceportalen. Vilken skräll...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Idag har jag fått tillbaka min Chromebook, det tog alltså fem veckor minus en dag från att jag felanmälde den till anvisad service-verkstad.
Det som blev bytt är moderkort, skärm, wifi-kort och musplattan. På en Chromebook för 3000 kr.

Komplett har erbjudit mig någon form av kompensation för mina besvär och bett mig höra av mig inför nästa köp.
Jag hade kunnat tycka det vore intressant att få veta hur de resonerar kring accepterad tid men tyvärr verkar det inte helt lätt att få dom att diskutera det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Idag har jag fått tillbaka min Chromebook, det tog alltså fem veckor minus en dag från att jag felanmälde den till anvisad service-verkstad.
Det som blev bytt är moderkort, skärm, wifi-kort och musplattan. På en Chromebook för 3000 kr.

Komplett har erbjudit mig någon form av kompensation för mina besvär och bett mig höra av mig inför nästa köp.
Jag hade kunnat tycka det vore intressant att få veta hur de resonerar kring accepterad tid men tyvärr verkar det inte helt lätt att få dom att diskutera det.

undrar hur mycket snabbare det hade gått att bara ge dig en ny Chromebook eller migrera hårddisken till den nya.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu packat upp datorn och den är helt misshandlad. Stora bucklor runt skärmen och glapp mellan skärm och beezel på 2mm på vissa ställen. Ska bli intressant hur komplett går vidare nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ilstallione:

Har nu packat upp datorn och den är helt misshandlad. Stora bucklor runt skärmen och glapp mellan skräm och beezel på 2mm på vissa ställen. Ska bli intressant hur komplett går vidare nu.

Påminner om mitt ärende med laptop från en stor laptoptillverkare. Skickades till verkstad i Sverige som var utvald av tillverkare.

Du ska inte slänga upp en bild?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alltid kul att få tillbaka något från reparation, alltid är det något som de gjort galet... Nu bör du helt enkelt få lämna in din gamla och få en ny. Kanske till och med någon form av kompensation eftersom det tagit sin lilla tid.

Tid = pengar, underskatta aldrig det.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett skickar mig en ny dator idag.
Väntar fortfarande besked på någon form av muta från dom för att få tyst på mig.
Jag ska uppgradera privata luren så bett om pris på en Moto G6 plus som dom har i sin demo-kategori. Ska bli kul att se vad de kommer med.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu dog datorn efter max en timmes användning. Samma som ursprungliga felet, helt död och inga led lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det är inga bucklor, det är Acers nya Wave-design...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det så sjukt illa uppstyrt på skälig tid?
Lämna i butik = 21 dagar

Skicka in grejor:
Skicka mail, vänta på svar i tre dagar, en dag för att posta = 3 dagar borde räknas där
Posten 3 dagar = 3 dagar borde räknas
Ligger kvar på posten 1 dag innan det hämtas = 1 extra dag
Tre veckor service, 21 dagar = 21 dagar
Posten, tre dagar = 3 dagar till räknas
=31 dagar, men dom har bara tagit 21 på sig...lul
?