EU kan tvinga strömningstjänster att satsa på europeiskt innehåll

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst på mer misstänker jag att det här förslaget är nog 90% Tyskland som vill främja sitt subventionerade filmskapande på den internationella marknaden. De har gett oss mästarregissörer som Uwe Boll, som pumpade ut kultklassiker ovanpå varandra tidigt 2000-tal. Ingen ville se filmerna och de gick aldrig plus i kassan men det fortsatte ändå.

Det är inte USAs fel att Hollywood producerar de mest framgångsrika filmerna i väst, det enda som kommer hända om förslaget går igenom är att massa amerikanskt material tas bort för att fördelningen ska se bättre ut.

Crunchyroll kan väl fylla ut 30% med Mumintrollet i värsta fall, författaren till böckerna var väl ändå europeisk :/.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Men vanlig tv ska få ha enbart amerikanska program..

00:00 Family Guy
00:30 Family Guy
01:00 American Dad
01:30 American Dad
02:00 Superstore
02:30 Brooklyn Nine-Nine
02:50 My Name Is Earl
03:15 Community
03:35 Family Guy
04:00 Family Guy
04:25 American Dad
04:45 American Dad
05:10 Våra värsta år
05:35 Våra värsta år
06:00 Jims värld
06:25 Community
06:45 Stargate SG-1
07:35 Våra värsta år
08:00 Våra värsta år
08:30 Jims värld
09:00 Brooklyn Nine Nine
09:30 2 1/2 män
10:00 Cops
10:30 Cops
11:00 Seinfeld
11:30 Seinfeld
12:00 Stargate SG-1
13:00 How I Met Your Mother
13:30 How I Met Your Mother
14:00 Scrubs
14:30 Scrubs
15:00 Cops
15:30 Cops
16:00 NCIS: Los Angeles
17:00 Seinfeld
17:30 Seinfeld
18:00 How I Met Your Mother
18:30 How I Met Your Mother
19:00 Simpsons
19:30 Simpsons
20:00 Brooklyn Nine Nine
20:30 2 1/2 män
21:00 Sabotage
23:15 Simpsons
23:45 Simpsons

Dold text

Märkligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hjälpsam

Sweet! Mer spagetti western, ge mig mer Bud Spencer & Terence Hill. Bara deras videotek borde kunna fylla vilken 30% kvot som helst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det är inte USAs fel att Hollywood producerar de mest framgångsrika filmerna i väst, det enda som kommer hända om förslaget går igenom är att massa amerikanskt material tas bort för att fördelningen ska se bättre ut.

Crunchyroll kan väl fylla ut 30% med Mumintrollet i värsta fall, författaren till böckerna var väl ändå europeisk :/.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte samma sak som dig först, gällande att de lika gärna kan minska mängden utomeuropeisk film. Men sen kom jag att tänka på att den strömningstjänst som behåller ett stort utbud får en konkurrensfördel, så det kanske inte blir så ändå. Därmed inte sagt att jag tycker att det är en bra idé.

Och Tove Jansson (författaren till mumin) kommer från Finland

Permalänk
Medlem

Tror som många andra att detta inte kommer leda till mer europeiskproducerat material utan bara mindre utomeuropeiskt innehåll. Vad som faktiskt är ett problem är den ojämlika fördelningen av materialet inom och utanför EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vilket svammel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det här måste vara ett skämt.

Permalänk
Medlem

Kvotera in 30%.... näe... fyfan vad korkat!

Vad ska det var bra till, förbättrar ju i sig inte kvalitén på det som trycks ut inom EU. Inte för att det inte görs en sjuhelvetes massa bra material men det här är inte rätt sätt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Helt obegripligt varför EU ska reglera saker "från ovan" och ruta in företag i en kravspecifikation i stället för att vägleda och skapa bättre förutsättningar för verksamhet i EU istället.

Det verkar som att tvång är deras enda verktyg i verktygslådan.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Låter som ett idiotiskt förslag. Men liknande finns väl t.ex. redan i Frankrike där en viss procent av det som visas på TV behöver vara på franska.

https://www.svd.se/fransk-film-och-det-kulturella-undantaget
https://sv.wikipedia.org/wiki/Film_i_Frankrike

Tanken med förslaget(rätt eller fel) är att behandla streaming content precis som inhemska tv-kanaler. Alla tv-kanaler som verkar inom EU är redan tvingade att producera inhemskt content och content som är producerat inom EU(även om procentsatsen skiljer sig från land till land). Även länder utanför EU som Kanada har liknande regler. Det var därför Netflix investerade några miljarder i kanadensiskt content nyligen. Man vill alltså se till att reglerna som gäller för tv-kanaler i EU också gäller för streamat content.

Enligt reuters är netflix redan väldigt nära 30%-spärren så någon större skillnad mot nuvarande utbud är inte att förvänta.

Skrivet av Storage Jar:

Men vanlig tv ska få ha enbart amerikanska program..

00:00 Family Guy
00:30 Family Guy
01:00 American Dad
01:30 American Dad
02:00 Superstore
02:30 Brooklyn Nine-Nine
02:50 My Name Is Earl
03:15 Community
03:35 Family Guy
04:00 Family Guy
04:25 American Dad
04:45 American Dad
05:10 Våra värsta år
05:35 Våra värsta år
06:00 Jims värld
06:25 Community
06:45 Stargate SG-1
07:35 Våra värsta år
08:00 Våra värsta år
08:30 Jims värld
09:00 Brooklyn Nine Nine
09:30 2 1/2 män
10:00 Cops
10:30 Cops
11:00 Seinfeld
11:30 Seinfeld
12:00 Stargate SG-1
13:00 How I Met Your Mother
13:30 How I Met Your Mother
14:00 Scrubs
14:30 Scrubs
15:00 Cops
15:30 Cops
16:00 NCIS: Los Angeles
17:00 Seinfeld
17:30 Seinfeld
18:00 How I Met Your Mother
18:30 How I Met Your Mother
19:00 Simpsons
19:30 Simpsons
20:00 Brooklyn Nine Nine
20:30 2 1/2 män
21:00 Sabotage
23:15 Simpsons
23:45 Simpsons

Dold text

Märkligt.

Märkligt. Antar att de kan komma undan med detta eftersom kanalen ägs av viasat som i sin tur äger massa kanaler som producerar en del svenskt/europeiskt content.

Skrivet av Ratatosk:

Äntligen!

Jag har alltid längtat efter att se en Bulgarisk fim, på 2½ timme, handlande om hur en lungsjuk gruvarbetare hjälper sin demanta morfar, gå till utedasset

Ett annat sätt, förutom att köpa in färdigt content från EU är att man producerar en del av det egenproducerade utbudet(filmer/serier) i Europa. En del av amazons nya serie "Jack Ryan" utspelar sig exempelvis i Frankrike(Paris) och för dessa delar har man även använt sig av ett franskt filmcrew.

Rent spontant känns förslaget märkligt men det har alltid funnits vissa krafter inom EU som är väldigt angelägna bevara och skydda varje nation och minoritets språk/kultur i takt med att vi går mot en mer globaliserad värld.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnamat:

Spontant känns det som en väldigt dålig idé, låt kreativ frihet styra liksom. Samtidigt kan jag utan att ha koll på exakta siffror tänka mig att Amazon och Netflix m.fl. har/kommer få en ruskigt dominerande ställning på marknaden och om de då förlägger all produktion till USA är det inte oproblematiskt. Generellt sett kan jag även känna att det är väldigt uppfriskande med lite mindre "amerikanskt" innehåll, även om Netflix har en tendens att amerikanisera sina europeiska produktioner också...

Berätta vad du avser istället för det där målande språket.

Exakt vad är problematiskt med att produktionen sker i USA?

Vad betyder "ruskigt dominerande"?

Vad innebär "amerikanisering" av en produktion?

Vad innebär "uppfriskande"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sweet! Mer spagetti western, ge mig mer Bud Spencer & Terence Hill. Bara deras videotek borde kunna fylla vilken 30% kvot som helst.

Tips: Amazon Prime har i princip varenda film den duon medverkat i.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Tror också som andra skrivit. Det kommer istället medföra att de kvoterar bort utomeruopéiskt innehåll för att nå 30% kvoten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Äntligen!

Jag har alltid längtat efter att se en Bulgarisk fim, på 2½ timme, handlande om hur en lungsjuk gruvarbetare hjälper sin demanta morfar, gå till utedasset

Klockren beskrivning av SVT på 70-80 talet innan medelsvensson kunde skaffa parabol och fly eländet !

Permalänk
Medlem

Lite underhållande förslag men kan se en tanke bakom, att främja lokala idéer, känslor och kunnande etc. Det kan låta korkat men att vi lokalt bryr oss om ett ämne eller har vissa idéer (se ex. politiskt står Sverige väldigt vänster jämfört med USA) och att då ha media som inte reflekterar dem kan påverka mer än man kan tro...

Och för er som tjatar om ett svenskt "brexit" ta och titta på lite lokala brittiska nyheter om ämnet och se hur "positiva" folk/nyheterna faktiskt är om ämnet... Den fria handeln och rörligheten är enormt positivt självklart har EU fel som bör göras något åt så se efter vad partierna tycker och rösta enligt vad du tycker i nästa EU-val 23-26maj 2019 (Wikipedia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Innehållsägarna vill alltså inte ha pengar.

Större utbud = fler kunder.
Mer pengar för netflix, netflix betalar innehållsägarna mer pengar.

Kommer aldrig betala för Netflix SE eller Prime Video SE för att utbudet är så sjukt begränsat och man är alltid ett år bakom i serier.

Så man blir ju sönderspoilad.

Det är inte riktigt så enkelt, som jag förstått det. Någon tv-kanal i något land kan t.ex. ha köpt exklusiva sändningsrättigheter, och Netflix har då ingen rätt att sända det innehållet i det landet. Innehållsägarna ser nog till att dra in så mycket pengar som möjligt, och tjänar de mer på att sälja till någon annan än Netflix så gör de nog det. Och det är väl en av anledningarna till varför Netflix satsar hårt på eget material som de kan sända överallt.

Har ingen aning vad Netflix har för utbud utanför Sverige, så jag är lyckligt ovetande.

Svenska Prime verkar däremot mest vara skräp, hittade inget som var tillräckligt intressant för att abonnera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad räknas procenten på? Minuter? Antal filmer/avsnitt?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

För att främja filmskapande i Europa vill EU införa en ny lag, vilken innebär att 30 procent av innehållet hos strömningstjänsterna måste vara producerat i regionen.

Kan det inte vara bättre att själva främja filmskapandet i EU genom att erbjuda utbildning och stipendier å liknande i just EU? Istället för att straffa ett bolag för att EU producerar usel film/serier?

...alternativt bidra till en nationell filmfond genom att höja sin prenumerationskostnad något

Ja men tack EU, tvinga privata företag att höja sina kostnader så att vi slutanvändare måste betala mer för att artsyfartsy film/serier ska vara genomförbara här i EU. Sluta med jädra bidrag till att producera skit. Det gäller Sverige med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För att främja filmskapande i Europa vill EU införa en ny lag, vilken innebär att 30 procent av innehållet hos strömningstjänsterna måste vara producerat i regionen.

Kan det inte vara bättre att själva främja filmskapandet i EU genom att erbjuda utbildning och stipendier å liknande i just EU? Istället för att straffa ett bolag för att EU producerar usel film/serier?

...alternativt bidra till en nationell filmfond genom att höja sin prenumerationskostnad något

Ja men tack EU, tvinga privata företag att höja sina kostnader så att vi slutanvändare måste betala mer för att artsyfartsy film/serier ska vara genomförbara här i EU. Sluta med jädra bidrag till att producera skit. Det gäller Sverige med.

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här är ju riktigt efterblivet. Snacka om onödig reglering.

EDIT: EU har ju i min mening gjort mycket bra - avskaffandet av tullavgifter, harmonisering av standarder m.m. inom EU, avskaffandet av Roaming avgifter... Kvar i EU borde vi vara. Men det här var däremot ett snedsteg av rang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
SpelClockers

Så utbudet kommer bli ännu sämre, för att få släppa 7 amerikanska filmer så måste dom hitta 3 st europeiska? Hur kan något så dumt vara en ren formalitet att röstas igenom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har Viaplay, Amazon Prime Video och Netflix. Svenska utbudet i dessa tjänster är redan katastrofala och tvingar mig fortfarande att se det jag vill illegalt. Utbudet lär nog bli ännu sämre nu när dessa streaming tjänster måste spendera 30% av sin budget för europeiskt innehåll.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Att lagstifta om företags produktutbud för att främja godtyckliga grupper är dessutom inte en "oviktig struntsak". Om det var det hade inte EU använt sin tvångsapparat för att styra i frågan.

Vad är de "vidare konskevenserna" av att lämna EU? Att vi blir som u-landet Norge?

Finns inget värre än människor som försöker göra saker svårare än de är för att ge sken av intelligens. "Omöjligt att överblicka konsekvenserna" är pseudointellektuellas motto.

Nu är ju dessutom ännu fler i GB för att lämna än vid folkomröstningen, såatteh...

Norge är en del av EFTA, tvingas att godta nästan alla EU:s direktiv (de har ett fåtal undantag tex för fiske), det är en del av den inre marknaden och Schengenområdet. De slipper att betala en avgift till EU men har inte heller något att säga till om.

Är det det du vill ha?

Att gå ut ur EU är inte att bli som Norge eller Schweiz.

(Norge har också en massa olja....)

Permalänk
Medlem

Utarmning av den svenska kulturen verkar ju inte vara ett problem för ett flertal i tråden som anger att de skall rösta på ett visst parti. Så länge vår kultur utarmas av amerikansk kultur alltså...

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de som röstar om förslaget är lite smartare än de som la fram det.
Inte för att jag ens använder streaming tjänster men en sådan här sak skulle ta bort alla som helst funderingar på att ens prova på.

Permalänk
Medlem

Inga problem, finns tillräckligt många Bäck och Johan Falk filmer för att fylla ut och nå 30% av svenska utbudet av netflix.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Haha, underbart! 🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Snacka om att försöka samla pengar till EU-kassan på alla möjliga sätt och vis.

Jag ogillar detta, främst för att det blir en form av kvotering vilket jag också ogillar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klockren beskrivning av SVT på 70-80 talet innan medelsvensson kunde skaffa parabol och fly eländet !

Ja, precis. På 80-talet var det misär på SVT. De visade dåliga tråkiga utländska serier som V, Dallas, Dynasty, MASH, Das Boot, Black Adder, Murder She Wrote, Miami Vice, Knight Rider, Twillight Zone. Horribelt var det. Man var tvung.... Vänta lite nu...

Så skönt med människor med selektivt minne.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Snacka om att försöka samla pengar till EU-kassan på alla möjliga sätt och vis.

Jag ogillar detta, främst för att det blir en form av kvotering vilket jag också ogillar.

Hur hamnar pengar i EU-kassan?
Jag kan se hur pengar hamnar i kassan hos filmbolag och TV-bolag i EU om det spelas in mer filmer och tv-serier i EU.
Jag kan se hur detta också innebär att andra företag, i EU, får in mer pengar genom detta.
Jag kan även se hur länder i Europa får in mer pengar i form av skatter och dylikt.

Jag kan dock inte se hur dessa pengar skulle hamna i EU-kassan, och varför de skulle göra det? Har EU en skatt eller en avgift på film och tv-produktion?