SweClockers intervjuar riksdagspartierna om teknik och spel

Permalänk
Medlem

SD saknas i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

SD saknas i tabellen.

De ville inte vara med.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av segen:

SD saknas i tabellen.

Bland annat. Tillsammans med kristdemokraterna och vänsterpartiet.
De tre blev också tillfrågade men de kunde inte skaka fram någon representant så det blev inget där.

Det här står i artikeln.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

SD saknas i tabellen.

Skrivet av Maysay:

De ville inte vara med.

Ska man vara kinkig så var väl den officiella versionen att de inte lyckades skaka fram någon att svara på frågorna. Exakt varför de inte lyckades med detta blir mest spekulationer. Att de inte ville är en av flera tänkbara förklaringar

Och de är som sagt inte de enda partiet som tillfrågades men som i slutändan inte ställde upp på utfrågningen.

Edit: Var visst lite sen med det svaret då Söderbäck redan svarade här innan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Riktigt besviken på M som stöder en råvänsteride' som kassettavgiften/privatkopieringsavgiften.
Straffar alla kollektivt och snor deras pengar för något som knappt existerar alls.
Dags att rösta på något riktigt liberalt/högerparti som står upp för sina värderingar.

Misstänker dock att de inte är insatta och verkligen förstår vad detta rör sig om, vilket också är illa.

En råvänsteridé är fri kopiering, såsom det förekommer i alla kommunistiska stater.

Detta är tvärtom, en garant för inkomst trots piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan är det en bra poäng att inte lägga för mycket vikt vid enskilda riksdagsledamöters förhållningssätt och anta att det är hela partiets inställning i alla lägen. Min gissning här är väl att de inbjudna har fått snabbfrågorna på förhand för att kunna stämma av med vad respektive parti faktiskt står så att svaren blir så nära partilinjen som möjligt, men så är det inte alltid.

Skrivet av loevet:

@Söderbäck: Det stämmer alldeles utmärkt det, samtliga vi intervjuade fick frågorna på förhand så att de kunde stämma av med sina partier om vad de skulle säga stämmer överens med partiets linje.

Lite detta förutsatte jag också, och därför anser jag att man måste kunna ta deras enkla svar på snabbfrågorna som ett officiellt politiskt svar. Partiet har fått ta ställning, och de ska representera partierna. Sen förklaringarna bakom, självklart kommer påverkas av den som sitter och framför dem, så är det oavsett om du titta på en som predikar löften på ett torg , i en morgon-soffa hos TV studion eller här.

Man ser dock att inte alla ledamöter här håller med i vad deras parti-tycker dock, då de först direkt säger ett ja/nej, och sedan nästan argumenterar mot sig själv. Här tror jag ett tydligt tecken på att det är trots allt människor som sitter på intervjustolen som man ser i själva intervjun. Och en del är intressant utöver snabbfrågorna. Jag tror inte ens 3 personer inom samma parti tycker lika i allt... utan även där är det som Söderbäck säger, kompromisser för att få "partiets åsikt".

Ta moderaternas svar på kulturstödet, är en sak jag tyckte var konstigt, men han hade en förklaring bakom som jag tycker folk i tråden verkar ha missat och bör se/höra. Om ni håller med den eller ej, är ju helt upp till er, men han förklarade "varför" åsikten är som den är. Det lustiga är ju att många ville samma mål, men hade olika vägar för att nå det.

@gabriel15 Är det inte upp till oss som väljare att välja vad som berör oss?
Självklart är dessa frågor inte viktiga för alla, men för vissa är inte de mest populära frågorna viktiga för mig heller.

Skrivet av Bloopy:

Btw vars var alla frågor om straffskatter på elektronik?

Just den frågan tror jag också var något som missats. Den om något är inte på EU nivå än, och slår hårt mot svenska ÅF vs resten av EUs fria marknad.

Permalänk
Medlem

Just idag tycker jag inte dessa frågor är speciellt viktiga. Sen får jag lägga till att politik i allmänhet är väldigt trist Kommer rösta mer åt vänster även om allt inte är "bra" men för mig är det uppenbart Sverige går bättre med den politiken.

Permalänk
Medlem

Önskar att de hade tagit upp frågan om det hade varit aktuellt att sänka momsen på dator komponenter och kring utrustning till mer Amerikanska nivåer.

Permalänk

@segen: Kämpa! Det står ju att det inte ville vara med.

Permalänk
Medlem

jag vill inte ha en höger regering pga M är helt verklighetsfrånkopplade men Liberalerna är dom enda som jag tycker verkar vettiga, jag är inte särskilt politik intresserad men om man ska döma från partiledardebatterna på tv så är björklund bäst med hästlängder.

S och Löfven har blivit helt galet populistiska dom svänger mer än en jojo, M är emot allt jag tycker om så det är otroligt trist att dom är de största partierna och återigen kommer vi sitta med en av dom tokstollarna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Hade en aning om vilket parti jag skulle rösta på (är några som är ganska lika med mina värderingar), jag tror att den här intervjun fastslog vilket som får min röst

Tråkigt, samtliga partier som ställde upp har varit med och förstört sverige i ganska många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

EDIT: @Klarspråkarn: Får känslan av att vi är inne lite på samma spår men tolkar frågan olika?

Ja, jag tror att det var olika tolkningar av frågan. Vad är utredning osv... Tack för ett bra svar, men som du skriver så bör vi nog släppa detta så det inte blir nya missförstånd

Kommunikation är svårt öga mot öga och ännu svårare i text.

Edit:

Ursäkta att jag spårade ur diskussionen lite väl mycket tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det partierna fyller sina partiprogram med handlar väl mer om målsättningar och vilka frågor man vill driva.
Hade partierna fått regera ensamma så hade fler mål uppnåtts...
Demokrati innebär vanligen samarbete och kompromisser vilket inte riktigt är förenligt med att villkorslöst få igenom allt man vill i alla lägen.

Käbbel å inte stå rakt för sin sak.
Det är just detta som fattas.
Att partier har en eller flera ståndpunkter som är deras klara å exakta agenda å driver all politik runt dessa ståndpunkter.

Du kan vara medlem i vilket parti som helst idag, men ha personliga åsikter som inte är förenliga med partiet.
Partiet kan ha målsättningar som inte är förenliga med andra men ska likförbannat bilda grupperingar.

Jag älskar köttbullar å vill äta det minst 1ggr / vecka, dom som inte vill kan äta va dom vill, men JAG ska ha det.
Sådan typ av agenda ska det vara å inge fjäskande å svamla meninglösa meningar av total nonsens.

Demokrati är INTE bara samarbete å mötas utan att stå rakt för sina åsikter å värderingar oavsett andras tycke.
MP tillexempel är det största hotet mot hela Sveriges inland med all dess idioti.
Ge bort skattemedel för en elcyckel som kräver el vilket i sin tur kräver många andra oerhört dyra miljöpåverkningar istället för att lansera ett vettigt alternativ att du får 500kr vid köp av en vanlig sketen cykel som har styre å pedal.

Sweclockers löjliga utfrågning är bara sketen journalistik.
Men detta är vad jag tycker tänker å tror. Fritt å välja var å en.
Vi har en fruktansvärt farlig miljöpolitik idag som slår hårt mot majoriteten av alla idag.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Käbbel å inte stå rakt för sin sak.
Det är just detta som fattas.
Att partier har en eller flera ståndpunkter som är deras klara å exakta agenda å driver all politik runt dessa ståndpunkter.

Du kan vara medlem i vilket parti som helst idag, men ha personliga åsikter som inte är förenliga med partiet.
Partiet kan ha målsättningar som inte är förenliga med andra men ska likförbannat bilda grupperingar.

Jag älskar köttbullar å vill äta det minst 1ggr / vecka, dom som inte vill kan äta va dom vill, men JAG ska ha det.
Sådan typ av agenda ska det vara å inge fjäskande å svamla meninglösa meningar av total nonsens.

Demokrati är INTE bara samarbete å mötas utan att stå rakt för sina åsikter å värderingar oavsett andras tycke.
MP tillexempel är det största hotet mot hela Sveriges inland med all dess idioti.
Ge bort skattemedel för en elcyckel som kräver el vilket i sin tur kräver många andra oerhört dyra miljöpåverkningar istället för att lansera ett vettigt alternativ att du får 500kr vid köp av en vanlig sketen cykel som har styre å pedal.

Sweclockers löjliga utfrågning är bara sketen journalistik.
Men detta är vad jag tycker tänker å tror. Fritt å välja var å en.
Vi har en fruktansvärt farlig miljöpolitik idag som slår hårt mot majoriteten av alla idag.

Måste erkänna att jag blir lite nyfiken på hur du tänker dig att landet då ska styras med din infallsvinkel? Spontant tänker jag mig att inget alls blir gjort då alla kommer att blockera alla för att få igenom just sin vision av samhället?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bloopy: "Löjliga utfrågning" och "sketen journalistik" är inte direkt konstruktiv kritik. Om du tycker att något med vår intervjuserie är dåligt eller har förbättringspotential får du gärna belysa det så vi har möjlighet att jobba på och förbättra det till nästa gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Teknik är betydligt mer än utvattnad fråga om kassetavgift
Hur fördelas arbete med å utbilda framtidens barn?
Vilka resurser används å planeras.
Om vi nu ska utvecklas hur ser ni att det bäst ska gå tillväga

Ni ligger å kramar gamla frågor som storbolag å EU har monopol på.
Men inget som bedriver vardera svensk agenda.
Har ni ens ställt frågor till varandra för att utröna om detta är vad som sägs bland gemene man?

Hur ser framtidens industrier ut, vad händer med skogsbruk å egen producerad mat när teknik tar allt större mark.

Jag står klart fast vid min åsikt, sketen journalistik, men kanske är detta som är viktigt "innanför tullarna"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bloopy: som det står beskrivet i artikeln och som sägs i videoinnehållet har vi hämtat frågorna från medlemmar på SweClockers, FZ och 99, så det är vad communityn på dessa sajter vill veta vi har frågat om. Jag gick så mycket på djupet som var möjligt givet att det var många frågor att gå igenom, och längden på intervjuerna blev trots detta runt timmen för de flesta intervjuerna. När vi tar upp enskilda frågor i framtiden kan vi gå mer på djupet runt dessa. Nästa års Europaparlamentsval är ett sådant tillfälle där vi kan testa att lyfta olika frågor individuellt inför valet istället för att ta upp allt i en intervju. Det här var första gången vi genomfört en politisk djupdykning av detta slag, och som med alla första gånger finns det flera läxor att lära.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Tråkigt å veta att medlemmarna på swec/fz/99 har så låga förväntningar på teknik då.
Ta bara som att dom bestämt å stänga ner all kärnkraft å vi kommer importera dyr kol/gas energi.
Elpriset spås att bli dubbelt så dyr. Vad ger det om vi satsar pengar på "grön" elektronik som ska dra mindre ström å smarta hem som ska förbruka mindre om kostnaden likväl blir densamma minus satsningarna.
Ska vi sätta fågeldödande vindkraftverk i hela norrland samt insektsdödande solkraftverk för att ens få tillbaka 10% av vad kärnkraften klarar idag. Detta kommer kraftigt å skada all miljö runtom oss å orsaka skador på lång sikt för hela ekosystemet.
Eller som dagens agenda med batterier är framtiden, men spyr ut skit på både mark som luft å vatten.

Har svårt å tro att ni verkligen har nåt ut till era medlemmar angående dessa frågor.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

@loevet: Teknik är betydligt mer än utvattnad fråga om kassetavgift
Hur fördelas arbete med å utbilda framtidens barn?
Vilka resurser används å planeras.
Om vi nu ska utvecklas hur ser ni att det bäst ska gå tillväga

Ni ligger å kramar gamla frågor som storbolag å EU har monopol på.
Men inget som bedriver vardera svensk agenda.
Har ni ens ställt frågor till varandra för att utröna om detta är vad som sägs bland gemene man?

Hur ser framtidens industrier ut, vad händer med skogsbruk å egen producerad mat när teknik tar allt större mark.

Jag står klart fast vid min åsikt, sketen journalistik, men kanske är detta som är viktigt "innanför tullarna"

Skrivet av Bloopy:

@loevet: Tråkigt å veta att medlemmarna på swec/fz/99 har så låga förväntningar på teknik då.
Ta bara som att dom bestämt å stänga ner all kärnkraft å vi kommer importera dyr kol/gas energi.
Elpriset spås att bli dubbelt så dyr. Vad ger det om vi satsar pengar på "grön" elektronik som ska dra mindre ström å smarta hem som ska förbruka mindre om kostnaden likväl blir densamma minus satsningarna.
Ska vi sätta fågeldödande vindkraftverk i hela norrland samt insektsdödande solkraftverk för att ens få tillbaka 10% av vad kärnkraften klarar idag. Detta kommer kraftigt å skada all miljö runtom oss å orsaka skador på lång sikt för hela ekosystemet.
Eller som dagens agenda med batterier är framtiden, men spyr ut skit på både mark som luft å vatten.

Har svårt å tro att ni verkligen har nåt ut till era medlemmar angående dessa frågor.

Varför skulle representater för ett datorforum fråga politiker om kärnkraft och skogsbruk? Nog bättre om tex Ny Teknik frågar om kärnkraft och Land frågar om skogsbruk?

Permalänk
Avstängd

är mest nyfiken vad precis alla partier tycker om

1.censoring av google och andra sidor för att inte "påverka det svenska valet"
2.tv avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är mest nyfiken vad precis alla partier tycker om

1.censoring av google och andra sidor för att inte "påverka det svenska valet"
2.tv avgift

2 Det är TV skatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle representater för ett datorforum fråga politiker om kärnkraft och skogsbruk? Nog bättre om tex Ny Teknik frågar om kärnkraft och Land frågar om skogsbruk?

Kärnkraft - Elpris å el tillförlitlighet samt möjlighet för utbyggnad av el.
Skogsbruk - papper till din skrivare, din ikea hylla som du pullat din htpc i.

Helt enkelt för att mjuka problem är enklast att lösa å kan ordnas över en natt. Medans fasta problem tar tid å mer handling.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.