Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas och jämförs med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tvelander:

Btw har du beställt kort?
Jag sitter så härrrrr nära köpa asså men vill se NVlink innan jag gör stora hoppet

Yes, beställde ett "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING" ifrån komplett, och två vattenblock ifrån EK.
Är bra sugen på att köpa 2 kort direkt, så tänkte att det var lika bra att beställa två stycken vattenblock ifrån EK när man var igång

EVGA bekräftade att deras 2080ti kort som finns att boka nu kör FE pcb, så EK blocken passar.

https://www.ekwb.com/shop/new-products

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Får bli en paus från trådar om 20xx serien nu tror jag.. mängden gnäll har nått en ny nivå haha. Tycker också de är tråkigt att priserna är höga men kom igen nu....
Samma sak med intels 9000 ny släpp allt man läser är konspirationsteorier och folk som gissar fram sanningar å priser.

Jo, det har priserna med gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Det kanske beror på att Nvidia redan vid lansering har mer optimerade drivrutiner än AMD (i alla fall tidigare var det så).

Ja, och sen övergav de utan anledning den generationen..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Yes, beställde ett "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING" ifrån komplett, och två vattenblock ifrån EK.
Är bra sugen på att köpa 2 kort direkt, så tänkte att det var lika bra att beställa två stycken vattenblock ifrån EK när man var igång

EVGA bekräftade att deras 2080ti kort som finns att boka nu kör FE pcb, så EK blocken passar.

https://www.ekwb.com/shop/new-products

Två stycken direkt?

Kan inte du ta och skriva ett litet inlägg i tråden "hur mycket tjänar du" så att man vet hur fan du har råd me detta

skämt åsido, man börjar bli bra spänd inför lanseringen för att se hur dessa kort presterar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Och detta är alltså då man jämför 1080 Ti med 2080 Ti men utan Ray-Tracing ? Eller har det någon FPS påverkan utöver att det ser jävligt mycket bättre ut ?

Detta är utan raytracing. Raytraycing finns praktiska taget inte i idag släppta spel. Undantaget här är väl BF V betan. Plus att det verkar döda frameraten totalt så det blir ospelbart i 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

Två stycken direkt?

Kan inte du ta och skriva ett litet inlägg i tråden "hur mycket tjänar du" så att man vet hur fan du har råd me detta

skämt åsido, man börjar bli bra spänd inför lanseringen för att se hur dessa kort presterar.

Behöver inte tjäna så mycket för att spara pengar för köpa feta saker.
Jag har dyr lägenhet tjänar okej och tjejen plugga, men sparar man några tusenlappar i månaden typ så efter ett tag har man råd
Sen om det är vettigt köpa sånt här för sparade pengarna är en helt annan fråga

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är extremt viktigt att ni tänker på att detta är 4k upplösning. Jag skulle tro att 1080/1440 kommer få väldigt bra siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Tagit bort meninglösa fanboy-anklagelser och liknande tjafs, vänligen höj nivån.

Citat:

§1.2 Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om man redan sitter med ett 1080 eller 1080Ti (alt. Vega) så finns känns det som ett slöseri med pengar att lägga så mycket pengar på en uppgradering som inte motsvarar kostnaden. Om du nu inte tvunget ska ha det nyaste eller Ray Tracing. Jag kan ju lika gärna hoppa denna generation och köpa en hel dator för samma pris.

Om du däremot ska uppgradera från något lägre och det står mellan ett nytt 1080Ti och ett 2080Ti så kan jag se det som mer prisvärt. Tyvärr sitter de flesta entusiaster redan med ett 1080 eller 1080Ti och då ska så klart kostnaden och prestandan jämföras med att inte uppgradera alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Inga drömsiffror med tanke på att kortet kostar nästan 200% av vad 1080 ti gjorde vid release. Men det kickar ju verkligen mitt 980 ti's ass. (Om dessa siffror stämmer alltså) Jag kommer nog ligga kvar med min förbokning ett tag till.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inga speciellt bra siffror med tanke på prisökningen. Som väntat.

Inte för att försvara Nvidia här, tycker fortfarande priset är för magstarkt. Men jag ser det som att de ersätt Titan med Ti, och flyttat Titan från entusiast/prosumer till ett rent beräkningskort (titan V är iaf brandat och prissatt på det stättet), och då är inte priset riktigt lika farligt, speciellt inte om de faktiskt hade hålt MSRP nivån. Dock får vi väl vänta ett år och se hur vida den teorin stämmer eller inte.

Permalänk
Medlem

@Grumie:
Tänk på att i presskonferensen på pekade de skillnaden i 4k.
Skillnaden mellan mitt 980Ti +20% och ett 1080 +3% syns klart i BF1 1440p men inte så stort på 1080p. Det menar ju på att de vad som än står på pappret har klart bättre fillrate nu igen. (då Fermi som jag har liggande släpptes var inte det något problem det var triaglarna alla låg efter med)De påstod 50% så då man är van vid ca 30+-% så ja. Priset uträknat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så vore det mer intressant att jämföra 1080 Ti med "vanliga" 2080, hoppas vi snart får se pålitliga tester.

Gissar att skillnaden inte blir så stor då...

Ray tracing känns för mig väldigt ointressant tills dess att tillräckligt många spel stödjer det så man kan nog lugnt hoppa över denna generation kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Folk glömmer fortfarande att kronan är svag. Jämnför amerianska priser vid release (utan skatt)
Så är jag väldigt tveksam att det är 50%-100% dyrare.

Permalänk
Medlem

Haha, folk är så otroligt salta vad gäller priset.

Stämmer detta så är det ju en riktigt fin uppgradering!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Folk glömmer fortfarande att kronan är svag. Jämnför amerianska priser vid release (utan skatt)
Så är jag väldigt tveksam att det är 50% dyrare.

Enligt Google

GTX 1080 Ti - $699
RTX 2080 Ti - $999 (? Kan man hitta nåt kort för det priset?)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Vad exakt är det ni inte förstår?

- Inflation.

- Stark dollar/svag krona. 15% + 25% moms

- Allmän prisökning (inte bara grafikkort).

"Jag tycker att det borde kosta 6k för det gjorde ett bra grafikkort för 10 år sedan". Jaha, och vem bryr sig vad du tycker? Nvidia har andra kunder än kräsna gamers, de är världledande på AI i sin klass och har stora kunder (bl.a. Google Cloud).

Räkna gärna upp andra grafikkort på markaden som har raytracing i realtid.

Permalänk
Medlem

Nja...hoppar 2080 TI och väntar istället med spänning på 3080 TI för 20 000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@VadSaDu: År 2020 kommer vi dock ha 7nm GPUs och 2080 Ti är old news och redan outdated.

Tror det hänger helt och hållet på AMD ev kontring, och de planerar ju bara göra beräkningskort i år.

Nvidia släppte 10-serien 2016 H2. 1080Ti som jämförs släpptes 2017 H1. Vi är nu i 2018 H2. Så i kortaste laget, ca 1,5 år minst efter senaste riktiga släppet (1070 Ti var ju just pga AMD kontring), i värsta fall tom 2 år efter. Och de har nu gjort något de inte gjort förr... de har släppt både Ti och icke ti, samtidigt. Normalt har det varit ca 6 mån mellan dem iaf.

De tom sköt upp 20-seriens lansering pga de hade "för många 10-series kort"... så mer eller mindre till kunden: Dessa gamla kort duger än för er. Så Nvidias attityd här är rätt tydlig... köp våra fortfarande bra kort nu.... oh btw.. nu har vi "nya kort"... dessa är mycket bättre än det vi sålde dig för 2 månader sedan. Köp nytt...

Så, jag tror inte du kommer se något "nytt" från Nvidia mer än dessa kort på minst 1,5år till, och mer troligen 2år, då de har inget incitament att lansera det. Touring har ju funnits "färdigt" rätt länge, väntande på rätt tidpunkt.

Jag håller dock med om att när väl strål-tekniken är väl implementerad, kommer dessa kort vara gamla. Men precis som DX12 kan väcka gamla AMD kort till liv, kan troligen denna teknik väcka 20-serien till liv om några år. Tills dess får man leva på den råa prestandan... Jag tror dock inte de blir "old news". De kanske bara inte klarar av det lika bra.

Så om du bara ska ha ett enda kort i 3 år... kan det vara värt, att vänta på riktiga tester och sedan köpa om det är bra nog. Förboka, är aldrig värt det.

Någon mer än mig btw som ifrågasatt varför just både Nvidia och alla tester som "läcker" endast är i 4k? Är 1440/1080 dött nu plötsligt om folk vill ha hög frekvens istället för 60 FPS? har de usel prestandan under 4k? Eller är inte ray-traceing i 1440, 144Hz också ett alt? Jag misstänker att det är för 4k är största förbättringen, och det kanske spelar mindre roll i andra lägen. Inga tvivel dock på att för de som spelar 4k, är detta ett bra början till kort. Men är detta med eller utan finesserna på? (frågar ärligt, och vi får väl se svaret när NDA lyfts)

Permalänk
Medlem

Detta ser ut som att RTX 2080 kommer att prestera ungefär i paritet med GTX 1080 Ti i de flesta fall.
De korten ligger dessutom i samma prisklass, vilket innebär (för oss som ännu inte gör en stor sak av raytracing) att Nvidia i stort sett bara satt en ny prisnivå på värstingkortet.

AMD ni har aldrig behövts mer på GPU fronten än nu.
Jag är orolig för att Navi (som är sisten ut med GCN) inte kommer att räcka till för att få en bra konkurrens.
Sen kan man väl bara hoppas att deras nästa arkitektur blir vad Zen blev på CPU sidan, men det är långt fram tills dess.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska mediokert att köra i 4K ändå om detta är siffrorna? Vill veta hur allt står sig sett till 1440p.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Vad exakt är det ni inte förstår?

- Inflation.

- Stark dollar/svag krona. 15% + 25% moms

- Allmän prisökning (inte bara grafikkort).

"Jag tycker att det borde kosta 6k för det gjorde ett bra grafikkort för 10 år sedan". Jaha, och vem bryr sig vad du tycker? Nvidia har andra kunder än kräsna gamers, de är världledande på AI i sin klass och har stora kunder (bl.a. Google Cloud).

Räkna gärna upp andra grafikkort på markaden som har raytracing i realtid.

Är nog du som inte riktigt förstår....

- Inflation på 1,5 års tid? Snälla

- Vi kollar på priser i dollar, kronans upp-och ned gång är irrelevant

- .........va? Hur är detta ett argument?

Ti-kortens release-datum och RRP vid release:
GeForce GTX 780 Ti November 7, 2013 $699
GeForce GTX 980 Ti June 2, 2015 $649
GeForce GTX 1080 Ti March 10, 2017 $699
GeForce GTX 2080 Ti September 20, 2018 $1,199

Jodå, att nästan dubbla RRP'n vid release på 1.5 år är absolut befogat för att "inflation, ökade priser och nya tekniker"...... //sarcasm

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte heller att man anger två olika pris:

GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition: $1,199
GeForce RTX 2080 Ti Reference: $999

Jag antar att de kort som letar sig ut i butiker ligger på $1,199 och tredjepartstillverkare med andra kylare/pcb ännu högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer nVidia sakta men säkert nedgradera Pascal via drivrutinerna som de gör men inte gör? Så år2020 kommer GTX1070 att prestera som ett R9 290X?

Vad har du för underlag för detta påstående? Det är ju bara taget ur luften. Kan tipsa dig om denna Linus Tech Tips video som tydligt går igenom varför du har fel.

Skrivet av VadSaDu:

Bara kolla på 980Ti som ägde sönder AMD R9 Nano X eller vad de heter vid lansering..numera ligger Nano X i klass med 980Ti, ibland bättre.

Vid Nano x lansering kunde kortet knappt hinna ikapp GTX980.

https://www.sweclockers.com/test/26168-amd-radeon-r9-fury-x-m...

Köpte 1070 för att nu är det ett bra kort till ett bra pris (begagnat) och kommer säkerligen vid behov köpa ett nyare vid 2020.

Nu säger jag inte att nvidia faktiskt gör det..men det är lustigt att de verkar överge korten så snabbt. Igen, det känns som de gör det..men de gör det inte.

Detta visar ju ingenting. Bara för att prestandan av två kort via drivrutinsuppdateringar konvergerar med tiden betyder inte det att NVIDIA nedgraderar sina korts prestanda. Det är snarare så att AMD i detta fall varit bättre på att förbättra prestandan via uppdateringar av drivrutiner.

Skrivet av VadSaDu:

Man får väl se om Nvidia drar en fuling och säger att Pascal saknar något som gör att drivrutinerna till de tappar 50% i kraft.

Återigen visa på att att detta skulle hänt historiskt.

Jag utmanar dig att visa på att de har försämrat prestandan hos ett redan släppt kort via nya drivrutiner!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BengansBlogg:

Det hjälper ju inte heller att man anger två olika pris:

GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition: $1,199
GeForce RTX 2080 Ti Reference: $999

Jag antar att de kort som letar sig ut i butiker ligger på $1,199 och tredjepartstillverkare med andra kylare/pcb ännu högre.

Det är 999 dollar men dom tar ut mer cash pga efterfrågan och kan ha högre marginaler och tjäna pengar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kopierar vad jag skrev i orginaltråden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1528948-2080ti-benchma...

Inga bilder på kortet, visar inga ingame mätningar. Samtidigt som det råder ett NDA som ingen annan vågar bryta

Jag har en prins i Afrika som skulle behöva lite hjälp från er med att flytta pengar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Den prestandaökningen (om den nu är sann) för existerande och kommande spel (då rasterering kommer vara en grej under överskådlig framtid) motsvarar absolut inte en prislapp på 14.000kr.
Skillnaden i 1080p, som många fortfarande använder är förmodligen ännu mindre då GPUn inte är lika stor flaskhals längre.

Att vi börjar använda ray-tracing, även om det är i OTROLIGT liten skala och det kommer dröja lång tid innan vi kan driva spel med ray-tracing istället för resterering, är bra. Men det kommer dröja till spel finns som gör det "värt" att äga. Förmodligen ett par generationer av kort för att få upp prestanda och öka utbudet av spel. Under denna tiden kommer prestandan i rasterering vara det viktiga och ray-tracing en "rolig extra funktion". Denna roliga grej är inte värd det enorma prispåslaget.

Om kanske två generationer till, och lite ny konkurrens från AMD, så kan vi kanske börja prata prestanda till priser som är vettiga för vanliga konsumenter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

@lhugo

Som jag skrivit tidigare..som Nvidia egentligen inte gör, men ändå gör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

vet att många av mina vänner va sugna på nya serien *även jag* men ingen av oss kommer handla nu. Pengar är nog inte problemet snarare att vi är ekonomiska och tycker det inte är rimligt att betala detta pris.
sedan får ju människor göra va de vill med sina pengar.
är man ung och bor hemma eller pappa betala så är ju bara handla :-).

själv får man vänta till svarta fredagen eller kanske köper förra generationen eller vänta på navi, hoppas hyffsad pris prestanda eller vänta till cyperpunk och köpa kort då, år 2020

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

@lhugo

Som jag skrivit tidigare..som Nvidia egentligen inte gör, men ändå gör.

Nu undviker du ju bara att styrka dina påstående genom att vara diffus.

1. Finns det historiska exempel på att de försämrat prestanda i gamla kort?
2. Vad har vi för anledning att tro att de kommer att försämra prestanda med 50 %?
3. Hur kan du veta att det inte bara är så att NVIDIA:s kort har sämre förbättringspotential generellt sett jämfört med AMD.

Att bara vara svepande bevisar inget.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det väl egentligen lite tidigt att uttala sig för mycket tänker jag. Bättre att vänta tills vi har både butikspriser och prestandatester.
Aja, min tanke var nog att köpa lite bättre grafikkort den här rundan.

Men jag är föga intresserad att lägga över 8000 spänn på de leksakerna ;). Helst inte över 6000 spänn.
Fine om jag inte får det bästa kortet på marknaden för den pengen, men prestanda per krona behöver vara en rimlig bit bättre än för 1000seriens kort för att hålla uppe mitt intresse.

Raytracingen skiter jag i för närvarande. Kul att det är på gång, men gissningsvis kommer stödet vara ganska tunt första tiden men framförallt har jag en högupplöst skärm som är tungdriven som den är redan. Ren beräkningskraft behövs och RT på högupplösta skärmar... där tror jag inte vi är ännu ändå.

Aja. Vi får väl se var vi landar prismässigt om någon månad eller två.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled