Permalänk
Medlem

Flexibel router - budget

Har köpt ny laptop och behöver komma ut på internet? Har abonnemang på mobilt bredband men det finns fiber i huset där jag bor. Vet dock inte hur länge jag ska bo kvar så därför undrar jag om tips på bra och billig router som helst klarar både mobilt bredband och fiber? Finns det?

Med vänliga hälsningar

Marial

Permalänk
Medlem

Kolla efter Dovado, de har flera routrar som med inbyggda 4g-modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Labbade lite med min Asus RT-AC68U, den har två USB vilken den ena stödjer USB-modem samt även Androidtelefoner som modem. Kanske ett alternativ ifall du redan har en 4G-sticka.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

@foppson: Lyckades tyvärr sumpa USB-modemet så det är tyvärr inget alternativ. Verkar tveksamt om det jag söker finns för en liten peng. Tyvärr får jag nog bestämma mig fiber eller mobilt bredband verkar det som. Men tack iallafall.

Permalänk
Medlem

En gammal 4G telefon kan fungera perfekt som trådlös router för mobilt bredband, stoppa in kortet och slå igång telefonen, dela starta internetdelning via wifi och plugga i laddaren så kan den vara igång hur länge som helst om man vill det, en del stänger av delningen efter några minuter om ingen är ansluten men det går ofta att justera.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@foppson: Lyckades tyvärr sumpa USB-modemet så det är tyvärr inget alternativ. Verkar tveksamt om det jag söker finns för en liten peng. Tyvärr får jag nog bestämma mig fiber eller mobilt bredband verkar det som. Men tack iallafall.

Vad är en liten peng i detta sammanhang?
Billigaste Dovadoroutern kostar omkring 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@foppson: Lyckades tyvärr sumpa USB-modemet så det är tyvärr inget alternativ. Verkar tveksamt om det jag söker finns för en liten peng. Tyvärr får jag nog bestämma mig fiber eller mobilt bredband verkar det som. Men tack iallafall.

Skrivet av No_Jah:

Vad är en liten peng i detta sammanhang?
Billigaste Dovadoroutern kostar omkring 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Då krävs ju att man har ett USB-modem att plugga in i dovadon, det har inte trådskaparen, det stod i den kommentar du citerade.
Men om dovadon är lika kompetent som de Asus jag har så borde den även klara att använda en överbliven Androidtelefon som modem.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Foppson stort tack, internetdelning via mobilen visade sig vara den åtminstone tillfälliga lösningen.
No_Jah 500 kan nog kvala in som liten peng. Hittade dock ingen doradorouter för detta pris initiatalt, och den jag hittar nu är en 3g men tack iallafall.

Permalänk
Medlem

D-Link DWR-921

den finns bla på netonnet.
tar 4g genom simkort, har även stöd då för WAN via kabel. Kan konfas som FAILOVER om man vill.

Varit stabil för kunder flera år.

1200 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

D-Link DWR-921

den finns bla på netonnet.
tar 4g genom simkort, har även stöd då för WAN via kabel. Kan konfas som FAILOVER om man vill.

Varit stabil för kunder flera år.

1200 kronor

Såg vettig ut, nackdelen är dess 100Mbit portar vid första anblick. Storebror DWR-953 kostar en slant extra men har 1Gbit portar på både lan och wan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

@foppson: är wi-fi Direct en förutsättning för internetdelning? Måste köpa ny mobil och funderar på den här:
https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

men den saknar wi-fi direct.

Permalänk
Medlem

@Marial: Om du har en router (som även då är en accesspunkt/WAP) så behöver inte wifi direct.

Wifi direct är bara för överföring mellan två enheter som inte har en gemensam AP att prata via.

det är lite som att koppla sladden direkt mellan två datorer, WIFI direct löser vissa problem (IP tilldelning, kryptering osv) som man normalt löser med en accesspunkt

Har nog aldrig använt det i praktiken. Om du inte har exakt två likadana telefoner så är odsen nästan 0 att det funkar pålitligt eller alls. Utöver stöd för wifi-direct så måste man ha programvara för att kommunicera, tex skicka filer.

99% av tiden är du uppkopplad på en WIFI ap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@foppson: är wi-fi Direct en förutsättning för internetdelning? Måste köpa ny mobil och funderar på den här:
https://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenS...

men den saknar wi-fi direct.

Wifi-direkt har inget med att dela Internet att göra, det gör att två telefoner kan skicka data mellan varandra via wifi utan någon router eller accesspunkt.

När du delar Internet med din telefon så agerar den router och accesspunkt.

Skulle vilja påstå att alla telefoner idag kan dela internet via blåtand, usb eller wifi idag.

/Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"