Permalänk

Tre stickor ram?

Hej!

Jag har idag en dator med en 4690k, gtx 970, 2x8gb vengence LP. Moderkortet är ett msi z97. Jag hittade en snubbe som ville sälja en likadan ramsticka som nu sitter i datorn. Samma märke och 8gb. Jag får det till ett rimligt pris men känner mig inte helt hemma på området kring att ha tre stickor, har för mig att det kan bråka med dual channel mm. Lite input vore skönt!

Permalänk
Medlem

@ViktorVirre23:
Ja, det krävs par om 2 för att de ska kunna köra i dual channel, det går dock utmärkt att ha 3st, de kommer då att köras i Flex Mode, vilket innebär i ditt fall att 2st av modulerna kommer att köras i dual channel (8+8), och den 3:de körs i singel channel.

Nu har jag visserligen inte kontrollerat hur ditt moderkort har det, men om det har te.x triple channel, så är det lite annorlunda.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om du kör med obalanserade kanaler så blir det inte dual channel. Du får istället två oberoende kanaler, där den ena har dubbelt så mycket minne som den andra. I praktiken får du samma bandbredd som du har nu till de första 16GB, och hälften så mycket till resten. Den enda nackdelen är att du memory-controllern inte kan göra 128-bits läsningar (den får göra två st 64-bits istället). Det finns situationer med integrerad grafik när detta kan märkas, men jag har aldrig sett att det märks om man diskret grafikkort. Finns säkert något skumt AVX-program som detekterar det, men inget man normalt ser.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Tack för snabba svar! När jag läste lite om det tolkade jag det som att datorn inte kör dual channel och istället kör på single channel. Det stämmer alltså inte? I stort sett bara köra och se glad ut då?

Edit:
Bara så att jag förstår ordentligt. Om jag kör fyra stickor kommer de då köras i dual channel? Jag trodde det var låst till två (med tanke "dual" i namnet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorVirre23:

I stort sett bara köra och se glad ut då?

Jepp, bara att stoppa dit en 3:de och tuta & köra, då ditt moderkort kommer att sköta automatiskt hur stickorna konfigureras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorVirre23:

Bara så att jag förstår ordentligt. Om jag kör fyra stickor kommer de då köras i dual channel? Jag trodde det var låst till två (med tanke "dual" i namnet).

Antalet stickor har ingen betydelse egentligen, det är antalet minne per minneskanal (därav namnet Dual Channel). Man kan alltså köra t.ex. 4+4 i en kanal och 8 i den andra och få dual channel. Och det finns som sagt något som heter flex mode också, som innebär att en del av minnet kör i dual channel och resten i single. Se denna sida för en beskrivning från Intel.

Permalänk

Körde 3st vengence LP i min förra dator och det krånglade extremt mycket fick blåskärm då och då. Plockade jag ut det tredje minnet så funkade den bättre och fick aldrig blåskärm.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

@Kriddezor: Vilket moderkort körde du på den datorn? Känns som att det kan vara relevant.

Permalänk

En annan fråga som jag tycker är värd att ställa är huruvida jag borde köpa denna för 300kr eller försöka hitta ett par 8gb stickor (till exempel de som ligger på tradera nu). Vet naturligtvis inte slutpriset men det lär ju inte vara så fasansfullt dyrt.

Permalänk

@ViktorVirre23: Tror det var ett ASUS Crosshair för AMD körde FX-8320

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii