FZ recenserar Theme Hospital-inspirerade Two Point Hospital

Permalänk
Melding Plague

FZ recenserar Theme Hospital-inspirerade Two Point Hospital

Nyligen lanserades sjukhussimulatorn Two Point Hospital, och SweClockers syskonsajt har nu recenserat och betygsatt speltiteln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dränkte tre timmar igårkväll i ett nafs. Sjukt roligt. Det känns precis som när man spelade Theme Hospital 20 år sen. Men men dagens grafik. Sa till sambon att idag ska jag spela dator, har väntat i 20 år på denna "uppföljare".
Blev lite nervös dock när jag läste att rekommenderade systemkraven var Ryzen 5 1600x och RX580, precis vad jag har. Men datorn låg stillsamt mellan 60-70 grader på max-inställningar i 1440p utan att göra väsen av sig. Mycket bra.

Permalänk
Medlem

Kul spel, kört det hela dagen!

Inte så krävande heller, kör det i 4k med allt på high/ultra @ 60fps!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

86 Metascore på Metacritik för tillfället. 8.4 av User Score.
Ser bra ut!

http://www.metacritic.com/game/pc/two-point-hospital

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Dränkte tre timmar igårkväll i ett nafs. Sjukt roligt. Det känns precis som när man spelade Theme Hospital 20 år sen. Men men dagens grafik. Sa till sambon att idag ska jag spela dator, har väntat i 20 år på denna "uppföljare".
Blev lite nervös dock när jag läste att rekommenderade systemkraven var Ryzen 5 1600x och RX580, precis vad jag har. Men datorn låg stillsamt mellan 60-70 grader på max-inställningar i 1440p utan att göra väsen av sig. Mycket bra.

Håller med, hann bara spela ca 2h igår men tiden flög iväg och det var riktigt skoj! Kändes verkligen som gamla spelet, saknar dock svenska röster! ´:<

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Grymt bra lir!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Kört en hel del igår! Riktigt skoj, VÄLDIGT likt Theme Hospital men det gör ingenting då det är ett av mina favoritspel genom tiderna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt ok. 3/5 efter ca 3 timmar.

Jag får se vad som händer men det känns lite väl enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Finns det en recension från någon annan site? FZ.se är inte bra för mig

Permalänk
Avstängd

Älskar spelet
Är redan inne på 15 timmar speltid :/ Så jäkla nice å va ledig och inte behöva tänka på jobb förens nästa vecka.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Dränkte tre timmar igårkväll i ett nafs. Sjukt roligt. Det känns precis som när man spelade Theme Hospital 20 år sen. Men men dagens grafik. Sa till sambon att idag ska jag spela dator, har väntat i 20 år på denna "uppföljare".
Blev lite nervös dock när jag läste att rekommenderade systemkraven var Ryzen 5 1600x och RX580, precis vad jag har. Men datorn låg stillsamt mellan 60-70 grader på max-inställningar i 1440p utan att göra väsen av sig. Mycket bra.

De där systemkraven tror jag inte ett dugg på, inte ens att de är de rwkommenderade kraven, såvida inte spelet är optimerat som en gris.

Någon som vet hur stor nedladdningen är via Steam? Nedladdningen alltså, inte installationen. Sitter på begränsad mobil data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

De där systemkraven tror jag inte ett dugg på, inte ens att de är de rwkommenderade kraven, såvida inte spelet är optimerat som en gris.

Någon som vet hur stor nedladdningen är via Steam? Nedladdningen alltså, inte installationen. Sitter på begränsad mobil data.

Skickades från m.sweclockers.com

1.5 gig är det i nerladdning

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Uppe i 17 timmar här. Undra vad jag gjort sedan igår morse

Det är helt klart ett bra och roligt spel. Laggar en del när sjukhusen blir stora. Vet inte riktigt vad som är flaskhalsen men kan vara problem att rotera möbler vilket såklart sänker det lite.

Men timmarna försvinner. Mycket kul och ganska exakt vad jag hoppades på.

Spelmekanik som är lite halvkasst är att vissa "missions" kan vara att få en "Cure rate" över 90%. Men har man för bra sjukhus och för hög popularitet köar folk ihjäl sig.... Så då får man höja priserna för att putsa till statistiken. Det är i alla fall det enda jag sett som fungerar hittills.

Edit: Stort plus till humorn som såklart återupprepar sig men efter ganska mycket spelande stöter jag fortfarande på nya "skämt" vilket är uppskattat. Jag estimerade i början att jag skulle tröttna mellan 20-30 timmar. Börjar bli tveksam på den gissningen haha 4/5 so far och det är främst att det laggar som sänker betyget för mig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Sötast

Windows macOS och Linux? Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Gillar orginalet, spelade det för nått år sen. Men där brukade jag fastna efter några levels och tröttna. Undrar om det här lyckas fängsla mig längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkie:

1.5 gig är det i nerladdning

Åhå, då kan det ju vara värt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Åhå, då kan det ju vara värt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry att jag frågar, men varför begränsad mobiluppkoppling?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Sorry att jag frågar, men varför begränsad mobiluppkoppling?

Reasons, i stort sett.

(det har med livsstil att göra, det känns som att ha en obegränsad uppkoppling tar så mycket tid och energi jag inte har råd med, allt är så mycket trevligare när hela världen inte ligger framför mina fötter. Med andra ord: begränsad självbehärskning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gillar orginalet, spelade det för nått år sen. Men där brukade jag fastna efter några levels och tröttna. Undrar om det här lyckas fängsla mig längre.

Samma anledning till att jag ställer mig tveksam till köp. Det ser onekligen roligt ut men blir det inte väldigt mycket repetition efter ett tag?
Lägger den i önskelistan så blir det säkert ett köp om ett år eller tre.

Skrivet av Cenorida:

Sorry att jag frågar, men varför begränsad mobiluppkoppling?

Utöver svaret du redan fått finns det många idag som inte har så mycket större val. Hos mig har de lagt ner ADSL och för att få fiber måste alla hushåll som vill ansluta sig betala 40.000 kr i anslutningsavgift och därefter 90 kr i månaden för "underhåll" av fiberkabeln.

Visst finns det obegränsad mobilt bredband men de kostar så absurt mycket att åtminstone jag inte tycker det är värt.

Permalänk
Skribent, FZ
Skrivet av FredrikMH:

Uppe i 17 timmar här. Undra vad jag gjort sedan igår morse

Det är helt klart ett bra och roligt spel. Laggar en del när sjukhusen blir stora. Vet inte riktigt vad som är flaskhalsen men kan vara problem att rotera möbler vilket såklart sänker det lite.

Men timmarna försvinner. Mycket kul och ganska exakt vad jag hoppades på.

Spelmekanik som är lite halvkasst är att vissa "missions" kan vara att få en "Cure rate" över 90%. Men har man för bra sjukhus och för hög popularitet köar folk ihjäl sig.... Så då får man höja priserna för att putsa till statistiken. Det är i alla fall det enda jag sett som fungerar hittills.

Edit: Stort plus till humorn som såklart återupprepar sig men efter ganska mycket spelande stöter jag fortfarande på nya "skämt" vilket är uppskattat. Jag estimerade i början att jag skulle tröttna mellan 20-30 timmar. Börjar bli tveksam på den gissningen haha 4/5 so far och det är främst att det laggar som sänker betyget för mig.

Var laggar det för dig? Jag har inte upptäckt något sådant, utan det har flytit på fint på en "gammal" dator.

En tråkig grej är att jag måste ta paus från spel jag recenserat. Lite som att gå hem från jobbet. Då vill man inte tänka alls på något som har med jobb att göra. Fast efter två dagars uppehåll börjar det suga lite i spelnerven. Älskar få ett snyggt flöde från entré till GP's office till behandlingsrum.

Visa signatur

Jag är för vacker för denna värld.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med drm.
Får hoppas på att de tar bort det framöver eller att spelet blir riktigt billigt på någon rea.

Permalänk
Medlem

Fanns det något demo av Two Point Hospital ?
Fick inte FZ spela något demo innan release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Samma anledning till att jag ställer mig tveksam till köp. Det ser onekligen roligt ut men blir det inte väldigt mycket repetition efter ett tag?
Lägger den i önskelistan så blir det säkert ett köp om ett år eller tre.

Utöver svaret du redan fått finns det många idag som inte har så mycket större val. Hos mig har de lagt ner ADSL och för att få fiber måste alla hushåll som vill ansluta sig betala 40.000 kr i anslutningsavgift och därefter 90 kr i månaden för "underhåll" av fiberkabeln.

Visst finns det obegränsad mobilt bredband men de kostar så absurt mycket att åtminstone jag inte tycker det är värt.

blir det billigt kan det vara värt ett köp.

och jag tyckte 25k som jag betalade för att få fiber var dyrt. men ett fiber underhåll på 90 kr låter helt absurt. mötet vi var på var en av sakerna som lyftes fram att fiber i princip är underhållsfritt. men för framtid och eventuell skada på kabeln så drog dom in ett par extra fiber som kan kopplas in vid behov.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_vesslan:

Var laggar det för dig? Jag har inte upptäckt något sådant, utan det har flytit på fint på en "gammal" dator.

En tråkig grej är att jag måste ta paus från spel jag recenserat. Lite som att gå hem från jobbet. Då vill man inte tänka alls på något som har med jobb att göra. Fast efter två dagars uppehåll börjar det suga lite i spelnerven. Älskar få ett snyggt flöde från entré till GP's office till behandlingsrum.

Ju större sjukhus och mer "items" i världen ju mer laggar det.

Jag är inte ensam heller. Kan ju tycka att ett spel som detta inte borde lagga på min dator.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

men ett fiber underhåll på 90 kr låter helt absurt. mötet vi var på var en av sakerna som lyftes fram att fiber i princip är underhållsfritt. men för framtid och eventuell skada på kabeln så drog dom in ett par extra fiber som kan kopplas in vid behov.

Håller med, jag flyttade in strax efter de började gräva fiber så jag har inte varit med på några möten eller dyl. men i mina ögon låter både anslutningsavgiften och underhållningsavgiften som rena ockerpriser.

Jag bor visserligen avsides men grannen har redan grävt till sitt hus så det är inte mer än ≈20 meter som behöver grävas. Kanske kostar det 40.000 kr men jag tvivlar. Även om jag skulle göra grävjobbet själv så blir det inte billigare vilket förstås är ännu konstigare. Underhållningsavgiften omförhandlas var femte år men sist jag pratade men någon halvt ansvarig person fanns det inget som tydde på att den skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

Alldeles för kort och alldeles för simpelt men fantastiskt välpolerat, charmigt och beroendeframkallande 4/5

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Håller med, jag flyttade in strax efter de började gräva fiber så jag har inte varit med på några möten eller dyl. men i mina ögon låter både anslutningsavgiften och underhållningsavgiften som rena ockerpriser.

Jag bor visserligen avsides men grannen har redan grävt till sitt hus så det är inte mer än ≈20 meter som behöver grävas. Kanske kostar det 40.000 kr men jag tvivlar. Även om jag skulle göra grävjobbet själv så blir det inte billigare vilket förstås är ännu konstigare. Underhållningsavgiften omförhandlas var femte år men sist jag pratade men någon halvt ansvarig person fanns det inget som tydde på att den skulle försvinna.

känns som de försöker blåsa dig helt klart. jag fick gräva på tomten själv men det var lätt. dom var sena med att dra in till folk, vet inte varför. efter ett års försening så ringde jag och tjatade och då fick dom komma med grävmaskiner och hela rubbet och köra, fick valuta för mina 25k iallafall.
vissa i området har fortfarande inte fått sitt fiber, jag fick mitt för 3-4 år sen. riktigt konstigt.

ont: vart kan jag köpa spelet och vad kostar det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja man får ju vibbar av Theme Hospital man lirade för bra många år sen. Har lirat ca 4 timmar och tiden gick fort, väldigt fort.

Man vill hela tiden köpa nya prylar och förhindra att den där vaktmästaren ska sopa iväg spöken som dött i väntrummet. Jag är dock rädd att det ska komma en känsla av ”Jaha nu har jag redan byggt allt och anställt all personal”. Men det får tiden utvisa.

Ska försöka få tanten att lira det här när jag trycker igång BF1 eller Fortnite med sonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen den här typen av spel men detta var alldeles för simpelt.
Krävs knappt någon strategi eller planering alls. Man bara bygger mer av olika rum och uppgraderar maskiner eftersom pengarna kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Gillar verkligen den här typen av spel men detta var alldeles för simpelt.
Krävs knappt någon strategi eller planering alls. Man bara bygger mer av olika rum och uppgraderar maskiner eftersom pengarna kommer in.

Det blir dock svårare ju längre du spelar. Nya platser har nya utmaningar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC