Försäljningen av grafikkort stabiliseras till följd av minskat intresse för kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av grafikkort stabiliseras till följd av minskat intresse för kryptovalutor

För första gången på länge har försäljningen av grafikkort börjat sjunka och återgå till normala nivåer. Detta då intresset för brytning av kryptovalutor minskat avsevärt på senare tid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

nVidia har motarbetat allt som kommit i närheten av prissänkningar hela sommaren samtidigt som de satt högsta möjliga pris på RTX detta för att kunna fortsätta ha så bra vinst som möjligt på den sista utförsäljningen av Pascal korten.

Om ett RTX 2070 kostar 6500-7000 så kommer de sälja ut 1070 för 3500-4000kr vilket gör att de nu innan jul kommer håva in bra vinst på Pascal korten, speciellt på Black Friday.

I år kommer det vara galen utförsäljning på Pascal korten på Black Friday.

Permalänk
Medlem

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Verkar inte märkas på priserna direkt, nVidia har gjort allt för att hålla priserna uppe inför RTX releasen.

Jo lite problemet.
Först sitter man och väntar ett år på kryptovalotorna ska dö ut, då kommer nvidia med en prishöjning på nya kort så med andra ord dom gamla korten kommer säljas och kosta samma.
Den allmänna bristen på konkurrens och smyghöjda priser på PC komponenter börjar bli ohållbar.

Blir väl ett år till av väntande, jag kan vänta, mest bara irriterande att man letat efter ett lämpligt kort länga nu men vill dom inte sälja lämpliga kort så skiter jag i det.

Irriterar mig mest att Vega 56 faktiskt var prisvärt men alla recensioner sa att det var dyrt och att man skulle vänta, så jävla fel alla hade.

Tänker dock inte köpa föra årets modell till föra årets pris, där går fan gränsen.

Får helt enkelt vänta till AMD kommer med nåt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Fast de förblir bara fortsatt dyra om folk köper dem till dessa överpriser.
Att s k "miners" inte brydde sig om priset är en sak, men om det nu i huvudsak återigen är vi gamers som köper grafikkort så får vi helt enkelt stå tillbaka tills dess att tillverkarna kommit till sans om att de inte kan ta betalt vad som helst, och bara tro att det går.

Sen är naturligtvis avsaknaden av konkurrens en stor faktor med.

Permalänk
Inaktiv

Hela GTX-serien 1xxx har fortfarande hutlösa ockerpriser hos svenska handlare. Det har inte hänt ett dugg.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra men vi får väl ser när korten släppts på riktigt.
Svårt att bedömma när dom nya korten inte finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia har motarbetat allt som kommit i närheten av prissänkningar hela sommaren samtidigt som de satt högsta möjliga pris på RTX detta för att kunna fortsätta ha så bra vinst som möjligt på den sista utförsäljningen av Pascal korten.

Om ett RTX 2070 kostar 6500-7000 så kommer de sälja ut 1070 för 3500-4000kr vilket gör att de nu innan jul kommer håva in bra vinst på Pascal korten speciellt på Black Friday.

I år kommer det vara galen utförsäljning på Pascal korten på Black Friday.

Agreed. Jag köpte mitt 1070 Ti för 4799 kr vid förra årets Black Friday, vilket jag tycker var en sjukt bra deal då. Sen ballade ju priserna ur helt, det har varit väldigt svårt att hitta ett 1070 Ti för under 6k.

Tur nog så hinner vi ju få benchmarks på Turing innan den här utförsäljningen startar på allvar så att man kan göra ett informerat köp. Jag skulle tro att man får mer prestanda per krona med ett billigt Pascal i november, om inte priserna på Turing sjunker avsevärt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Tycker vi på ett sätt skall vara glada för den. Utan hade AMD inte haft någon grafikkortsdivision kvar att tala om.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis innebär detta att nästa kort från AMD inte blir 1000kr högre än MSRP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det var la det jag sa. Kryptobrytningshypen var en fluga, och nu står vi här med svindyra grafikkort som följd. Tack som fan

Huruvida det är en fluga eller ej vet jag inte.
Men nuvarande försäljningsdipp av grafikkort för att krypto är svalt just nu är inte en ny företeelse utan samma grej hände för några år sedan när bitcoin peakade kring 1000 dollars och sedan föll ner till 200-300. Fast i lite mer begränsad skala. Färre var involverade och mindre pengar i omlopp.
Med nuvarande informationsläge har jag svårt att dra slutsatsen att den här cykeln omöjligen skulle kunna upprepas ännu en gång.
Jag kan kritisera logiken i det hela. Inga problem. Men jag har svårt att förutse framtidsutvecklingen för det hela ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Försäljningen av grafikkort stabiliseras på grund av minskat intresse för kryptovalutor"
Priserna verkar ju också stabilisera sig. Uppåt. iofs är nvidida nere i en brutto marginal på endast 63,3%
Sen så är det kanske inte direkt 1060 5GB som är den store förtjänsten där men fanboy retas kan man ju.

https://www.sweclockers.com/nyhet/26144-nvidia-slapper-kvarta...

@Swedman18
Förklarar inte den konstiga historiska prissättningen på processorerna i Sverige.
Tror Jonas och Jacob pratade med AMD om det då och de vart lite förvånade. Detta är ett tag sedan. Tror att de nämnde det i en fredagspanel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Tycker vi på ett sätt skall vara glada för den. Utan hade AMD inte haft någon grafikkortsdivision kvar att tala om.

Folk tänker kortsiktigt. Man kan gnälla på både mimers och gamers som köper upp alla grafikkort och driver på priserna, men vore det inte för gamers så satt vi än idag med s3 virge 2MB grafikkort..

Samtidigt har dessa nu sjukligt höga grafikkort-priser hindrat utvecklingen inom många andra områden, så det bästa är att utvecklingen går framåt och när priserna är höga så beror det på att det är helt ny teknologi. -Lite som 2080Ti, även om en prissänkning på 20% ej hade varit fel. För en stor skara använder har grafikkort-priserna resulterat minskad efterfråga av 4k skärmar, programvaror etc.
*edit*
Mitt påstående är alltså att de höga grafikkortpriserna har stagnerat utvecklingen inom många område, men sett till området bättre grafikkort så kan det ha blivit gynnat. Detta helt beroende på vad tillverkare använde vinsterna till. Som forskning, utveckling eller vaska champagne.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Off:
LOL, med tanke på att s3 vige gx och dx marknadsfördes som spelkort.Ttror de hade 4MB. Hade ett ihop med voodoo 1 i min AMD K6.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia har motarbetat allt som kommit i närheten av prissänkningar hela sommaren samtidigt som de satt högsta möjliga pris på RTX detta för att kunna fortsätta ha så bra vinst som möjligt på den sista utförsäljningen av Pascal korten.

Om ett RTX 2070 kostar 6500-7000 så kommer de sälja ut 1070 för 3500-4000kr vilket gör att de nu innan jul kommer håva in bra vinst på Pascal korten, speciellt på Black Friday.

I år kommer det vara galen utförsäljning på Pascal korten på Black Friday.

Jag läste att en möjlighet är helt enkelt att nVidia har för stora lager av Pascal och därför skulle förlora tonvis med pengar på att rea ut det. Därför prissätter de RTX så högt så att korten inte konkurrerar med 10XX. Då kan man tänka sig att 10 serien kommer att fortsätta leva sitt egen liv något år till eller så tills lagren börjar sina och då kanske den sista slatten reas ut.

RTX ska alltså vara en högre tier, typ som något mittemellan Titan och 1080Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Med de hutlösa priser som Nvidia sätter på sina kommande grafikkort och den obefintliga konkurrensen från AMD lär ju fler och fler överge PC-spelande och övergå till nuvarande topp-konsoler och framtida som Playstation 5 och Xbox-?. En jäkligt tråkig utveckling på grafikkortssidan.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det skulle vara väldigt kul att gräva fram någon av alla trådar från de som var "frälsta" och menade att Crypto i princip skulle ersätta all världens valutor, samt att alla som inte la hela sina livsbesparingar på BTC i princip var efterblivna... Man skulle vilja fråga hur det gick för dem

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det skulle vara väldigt kul att gräva fram någon av alla trådar från de som var "frälsta" och menade att Crypto i princip skulle ersätta all världens valutor, samt att alla som inte la hela sina livsbesparingar på BTC i princip var efterblivna... Man skulle vilja fråga hur det gick för dem

Måste dom ha fel bara för att miningen av kryptovalutor sjunkit?
jag själv har inga bitcoin och har aldrig haft men jag tror mycket säkerligen på att denna typ av valuta kommer vara framtiden ändå..
Allt blir digitalt.. Nu är det ju banker själva som är de största investerarna i kryptovalutor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Hela GTX-serien 1xxx har fortfarande hutlösa ockerpriser hos svenska handlare. Det har inte hänt ett dugg.

Ja det är helt sjukt. Priserna ligger forfarande 20% högre än vid release. Såg att priserna på ett GTX 1080-kort jag kollat på ligger ca 2000 kr lägre i Storbrittanien. Kommer köpa in 5 st så det är 10 000 sparat bara där :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsifree:

Ja det är helt sjukt. Priserna ligger forfarande 20% högre än vid release. Såg att priserna på ett GTX 1080-kort jag kollat på ligger ca 2000 kr lägre i Storbrittanien. Kommer köpa in 5 st så det är 10 000 sparat bara där :/

Det skulle vara mycket till innan svenska ÅF skulle sänka sina priser..som jag sagt tidigare..svenska ÅF tävlar om vem som kan hålla högsta priserna, inte lägsta som det ska vara egentligen..men svennen klagar inte så det är ju lugnt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Det skulle vara mycket till innan svenska ÅF skulle sänka sina priser..som jag sagt tidigare..svenska ÅF tävlar om vem som kan hålla högsta priserna, inte lägsta som det ska vara egentligen..men svennen klagar inte så det är ju lugnt.

Saken är ju att det har nått en nivå där det faktiskt är billigare att sätta sig på ett flyg och sedan köpa en vara för att sedan ta taxi tillbaka till flygplatsen och flyga hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det skulle vara väldigt kul att gräva fram någon av alla trådar från de som var "frälsta" och menade att Crypto i princip skulle ersätta all världens valutor, samt att alla som inte la hela sina livsbesparingar på BTC i princip var efterblivna... Man skulle vilja fråga hur det gick för dem

Jag känner bara en person som lade alla sina livsbesparingar på BTC. Han tjänade tillräckligt mycket för att sluta jobba helt i 40-årsåldern, och leva gott på pengarna resten av livet, så han är nog nöjd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsifree:

Saken är ju att det har nått en nivå där det faktiskt är billigare att sätta sig på ett flyg och sedan köpa en vara för att sedan ta taxi tillbaka till flygplatsen och flyga hem.

Vilket grafikkort tänker du på nu?

Permalänk
Medlem

Har redan diskuterats i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har redan diskuterats i denna tråd.

Sorry, missade det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

1. Detta har tagits upp i flera trådar tidigare och är inget nytt eller ovanligt.

2. Detta har inget med denna artikel att göra.

Permalänk

Känns väldigt rimligt att behöva betala mer än det nypris som sattes för två år sen på två år gamla produkter. Dags att sänka priserna.

Visa signatur

i7 10700K • RX 580 8GB

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilket grafikkort tänker du på nu?

Detta var ett Asus GTX 1080ti Turbo för 7100 kr (samma kort kostar 9100 kr hos svenska ÅF). Möjligtvis kan man får ne det lite till om man köper bulk. Svårt att se varför det måste kosta 2000 kr mer i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket bättre RTX 2070, 2080 och 2080Ti blir än GTX 1070, 1070Ti, 1080 och 1080Ti på mining ?