AMD:s Jim Anderson lämnar bolaget som chef för processorer och grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD:s Jim Anderson lämnar bolaget som chef för processorer och grafikkort

Tillverkaren AMD drabbas av ännu en avgång, då grafik- och processorchefen Jim Anderson lämnar bolaget efter tre år som anställd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha? Varför då?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jim Keller lämnade ju AMD för Tesla 2016 och gick till Intel därifrån i april 2018. Så att AMD skulle vara något "sjunkande skepp" som drabbas av massavhopp vilket artikeln försöker insinuera stämmer inte riktigt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Precis som i fotboll, man gör sig av sånt man inte behöver/eller låter dem lämna sen tar man in förstärkning som passar laget kanske ännu bättre än de som lämnat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Jim Parsons tar över härnäst? BAZINGA!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Nytt uppdrag hos Intel... -Vågar man satsa?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Precis som i fotboll, man gör sig av sånt man inte behöver/eller låter dem lämna sen tar man in förstärkning som passar laget kanske ännu bättre än de som lämnat.

..eller så tappar man sina stjärnspelare och har svårt att hitta lika bra ersättare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jaha? Varför då?

Läste i någon tråd om det på reddit att han tydligen fått någon miljondeal (dollar) där han får en massa ägarandelar i Lattice Semiconductor om han går in som VD där.

Antar att dem såg hur det gick bra för AMD på processor sidan nu, om någon kom fram till dig och erbjöd 10mille för att byta jobb hade du nog också tackat ja

Permalänk

Jag är mest förvånad över att AMD kursen fortsatt stiga så länge (och lite bitter för att jag inte hängt på tåget hehe). De är ju tillbaka på banan igen på desktopsidan men hur konkurrenskraftiga är de på den stora marknaden?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pepsin:

Jim Keller lämnade ju AMD för Tesla 2016 och gick till Intel därifrån i april 2018. Så att AMD skulle vara något "sjunkande skepp" som drabbas av massavhopp vilket artikeln försöker insinuera stämmer inte riktigt...

Jasså, försöker vi? Jag tror jag missade det stycket med skeppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jim Parsons tar över härnäst? BAZINGA!!

Och vi får nånting som fullständigt ändrar riktning efter 4 år och sakta men säkert körs fullständigt i botten i 7 år till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jaha? Varför då?

Han blir VD för ett annat företag i halvledarbranchen.

Skulle tro att han gärna vill bli VD för AMD, men inser att det inte kommer att hända just nu. Då går han hellre till ett mindre företag och skaffar sig lite erfarenhet där. Taktiskt karriärs-steg bara, inget annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Jag är mest förvånad över att AMD kursen fortsatt stiga så länge (och lite bitter för att jag inte hängt på tåget hehe). De är ju tillbaka på banan igen på desktopsidan men hur konkurrenskraftiga är de på den stora marknaden?

De tjänar bra med pengar på konsollerna, och ser ut att ligga steget före vad gäller nästa generation. Zen är avsedd att slå sig tillbaka in på server-marknaden, där Intel det senaste har dragit upp priserna rejält. Grafikkorten är väl sorgebarnet just nu, men t.o.m de har tjänat bra med pengar under mining-hypen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De tjänar bra med pengar på konsollerna, och ser ut att ligga steget före vad gäller nästa generation. Zen är avsedd att slå sig tillbaka in på server-marknaden, där Intel det senaste har dragit upp priserna rejält. Grafikkorten är väl sorgebarnet just nu, men t.o.m de har tjänat bra med pengar under mining-hypen.

Ja ironiskt nog med tanke på att det är grafikkorten som hållit AMD flytande tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Jag är mest förvånad över att AMD kursen fortsatt stiga så länge (och lite bitter för att jag inte hängt på tåget hehe). De är ju tillbaka på banan igen på desktopsidan men hur konkurrenskraftiga är de på den stora marknaden?

Det är inte för sent att hoppa på tåget

1. AMDs EPYCs prestanda per krona är betydligt bättre än Intels Xeon.
2. Intel är fast på 14nm fram till 2019 samtidigt som AMD planerar att släppa sin 7nm-teknik senare i år.
3. Intel har gått ut och sagt att de kommer förlora marknadsandelar till AMD.
4. Riktkursen på AMD har ökat till 30 dollar.

Det är mycket som spelar in till ökningen. Frågan är vad som möjligtvis kan stoppa AMDs framgångar.

https://www.zdnet.com/article/epyc-one-year-on-and-amd-has-tr...
https://www.sweclockers.com/nyhet/26054-intel-ar-fast-pa-14-n...
https://www.sweclockers.com/nyhet/25851-intel-vi-kommer-forlo...
https://www.cnbc.com/2018/08/23/rosenblatt-raises-its-price-t...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

..eller så tappar man sina stjärnspelare och har svårt att hitta lika bra ersättare?

Dock finns det nog bara 2 st oersättningsbara spelare i världsfotbollen och det är Ronaldo och Messi. Jag tror dock inte de spelade för AMD

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

@Chris_Kadaver: Nytt uppdrag hos Intel... -Vågar man satsa?

Vore ju en dum satsning med tanke på att artikeln säger vart han är på väg, och det är inte Intel.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Men fy på dig att läsa själva artikeln!

Att gissa på att han har Intel i sikte som nästa anhalt är väl också ganska långsökt antar jag, då de andra som bytt flagga har väl gått ganska obehindrat över.
Så det lär antagligen inte handla om en mellanlandning som VD på annat företag för att senare kunna byta flagg med huvudsyfte att undvika ev. klausuer i nuvarande anställningskontrakt m.m...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

SiS anställer som attans. Varför? Vem vet, har de tänkt utveckla deras 386 licens eller ska de försöka göra Chrome serien av grafikkretsar mobilvänliga. Ingen utom styrelsen vet, men många intel och AMD knegare går till SiS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

..eller så tappar man sina stjärnspelare och har svårt att hitta lika bra ersättare?

nåja... dom som har lämnat innan har ju varit ansvariga för bulldozer och ,, oändliga refresh'ar på gpu sidan. inte precis vad jag skulle kalla stjärnspelare.
(om man nu inte kör på att AMD medvetet lämnar elitserien för att satsa på att dominera Div-2... typ vad dom gjorde med cpu'erna)

vi får väl hoppas att Jim Anderson ersätts av Zlatan ,,typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jim Keller lämnade ju AMD för Tesla 2016 och gick till Intel därifrån i april 2018. Så att AMD skulle vara något "sjunkande skepp" som drabbas av massavhopp vilket artikeln försöker insinuera stämmer inte riktigt...

Att Jim Keller hoppar mellan olika företag är inte konstigt då hans styrka är arkitektur design. Han jobbar med att ta fram en ny design på ett bolag, när han är klar byter han till ett annat projekt. Många brukar ju säga att va dåligt att han byter innan allt är lanserat, men det är ju bara för att hans jobb är klart, designen av arkitekturen blir ju klart långt innan lansering av produkt.

Tycker dock det är synd att Jim Anderson lämnar, gillar honom. Han ställer ofta upp på youtube och pratar om produkterna och är väldigt jordnära.

AMD har haft en del omsättning på högre positioner nu, men det är nog också en del av att Ryzen:s lanseringen är klar och folk letar nya utmaningar, det är inte alltid negativt.

Det stora tappet dem haft är nog ändå RAJA, skulle också lämnat om jag vore han, det som sägs var att två tredje delar av hans grupp var tvungna att jobba med navi för PS5. Sen fick han bära hundhuvudet för att VEGA inte blev det alla hoppades på. Det är ju inte lätt att få fram bra resultat utan att ha tillgång till resurserna som finns. Med det sagt så har nog ändå 'amd gjort rätt som satsat på PS5 då det kommer ge dem stabil omsättning och inkomst i flera år.