Skrivet av DeluxXxe:
Så jag skulle kunna se det som en fördel om diskarna var "en stor". Så tyckte jag inte innan, så finns ju en risk att jag ändrar mig igen om något år, men med ett steam lib så är det ju bara att ladda hem igen.
Såg att det finns något som heter "spanned volume". Verkar inte skriva något till disk nr2 förrän disk1 är full. Tappar man prestanda på något sätt med en spanned jämfört med simple?
Edit: det är 2 identiska SSD vi pratar om.
Såg att det finns något som heter storage spaces också. Är ute efter det mest fördelaktiga för min setup.
Okej, låt oss försöka förklara varför du får de för och nackdelar du får med RAID/JBOD (spanned).
En SSD styrka är svarstiden, dvs hur fort den kan på en enda begäran, hämta data. Så när tex systemet eller spelet skriker efter en liten bit data, är det hur fort den kan snabbt ladda in den saknade infon till RAM.
Så fort du kopplar på en RAID lösning, oavsett RAID 0, RAID 1 eller JBOD (Just a Bunch Of Disks - Spanned Volume) så måste kontroller bearbeta LBA adresseringen som kommer in, för att skicka den till rätt disk. Är lite som postkontoret måste ta hand om ditt paket och titta på adressen för att veta var de ska lämna vidare den, vilket tar mer tid. Om du har ingen RAID, kan dessa paket lämnas över direkt till disken, precis som om du själv direkt lämnar över paketet.
Eftersom RAID kontrollern trots allt ta lite tid på sig att göra detta, blir svarstiden som vi pratade om ovan, sämre. Det tar i runda slänga ofta en faktor iaf mellan en snabb SSD och en SSD med RAID av någon form.
Men detta är ett väldigt generellt svar. Det finns RAID kontrollers som är hemska, och kan ge 10-100x sämre svarstid, och de finns bra sådana som kan ge 1,5-3 gånger sämre. Och när man är nära dessa botten nivåer, är det inte så farligt. Visst det blir försämring, men det kan vara värt det.
Ett problem till som uppstår är TRIM. En funktion för systemet att säga till SSD disken, "dessa kluster används inte längre, du kan tömma dem". Utan den, kommer skrivprestanda sjunka, och speciellt slitaget på disken öka enormt. Detta då även om du har "ledigt" på disken, ser SSD bara en massa data den inte vet är lediga, och den har då en full disk. Så du måste kolla upp att RAID lösningen du kör stöder TRIM, för att detta ska fungera bra. Prof. hårdvaru RAID kort av nyare typ gör det, Intels interna RAID gör det, jag vet inte om AMDs gör dock, man tycker Ryzens borde, men dubbelkolla det.
Så till det... komplexa:
För systemdisk, säger jag totalt, nej i rekommendation till RAID. Detta för här är svarstiden allt. Det är sällan Windows lastar disken så hårt att RAID gynnas, och det är ofta väldigt små filer och sektorer som laddas, så ett RAID kluster blir ofta mindre effektivt, pga du påverkas negativt av svarstiden. Om du desperat vill ha snabbare här, kör NVMe SSD, även om vinsten inte är direkt... stor, vill du inte försämra den iaf.
För spel dock, är inte det så enkelt. Det beror mycket på spelet, det beror på SSDn.
Många spel ska ladda in 100-tals MB, tom flertalet GB med data, och de för-laddar det, innan du "startar" spelandet så att säga. Här kan RAID faktiskt gynna rätt enormt. Och ev sämre svarstid gör ju ingen skillnad när allt för-laddas. Du får en stor begäran på data, ofta med 2+ ködjup och då kan RAID snabba upp en hel del. Det kan också göra, absolut minimalt med nytta dock, om en enda SSD är snabb nog. Så har du 2 långsamma diskar, kan detta fungera för att snabba upp dem i vissa delar iaf.
Med spel som laddar in "efter hand" dock, tex laddar texturer och vapen, bilder, osv efter hand som de behövs, kan det försämra prestandan, då dessa åter behöver bästa möjliga svarstid. Det som gör att de inte slås ner så hårt av RAID vs systemet dock, är att det ändå ofta är MB stora bitar data. Och då ligger informationen delat på båda diskarna, och du får en liten boost ändå (sämre svarstid, men snabbare överföring kompenserar det), eller iaf inte märkbar försämring (förutsatt RAID kontroller är bra dvs). Med rätt kluster dock, kan detta bättras lite, kommer till det.
Så för att kunna ge svar på om det är en bra lösning eller inte, måste du faktiskt testa svarstiden, och 4k/IOPs prestandan. Är kontrollern bra, och du spelar spel som för-laddar allt, testa RAID. Det kan snabba upp laddningstiden. Men är kontroller usel, skippa RAID.
Tips för att optimera det för SSDn dock är att köra 16kB RAID 0 kluster och sen köra 16kB NTFS kluster, och se till att de är korrekt allignade. Detta gör att den minsta block med data ligger på en enda disk. Och om du läser 16kB data eller mindre, kommer endast en enda SSD att behöva jobba, vilket är enklare för RAID kontrollern också, och ger lite bättre latens.
Och sekunden du läser mer än 16kB data, kommer båda diskarna jobba, och de kan då jobba parallellt med större block av data, men det är alltid relativt till klusterna i filsystemet. Finns lite nackdelar med detta, tex kommer alla småfiler ta mer plats. Och din potentiella 4k prestanda kan påverkas negativt, då diskarna måste läsa 4 blocks varje gång, men den praktiska nivån blir faktiskt bättre för tyngre laster där spel tex ska läsa in större texturer.
Det går att köra 8kB kluster på samma sätt, men då som sagt, vårt mål är spel, med större block av data, och då gör 16kB i mina enkla tester iaf, mer nytta. Du kan ju testa själv om du vill, det kan vara olika från SSD till SSD.
För att försöka svara lite på dina första frågor:
Write back är bäst, då det använder cache... men också riskabel, då blir det fel, krasch strömavbrott, kan allt gå åt pipan. Write through är att du tvingar all data att skrivas till disk, innan RAID kontroller säger "Okej, klart" till systemet. Ger sämre prestanda, men är riskfritt jämfört.
Read ahead är något HDD behöver då de har usel latens, tänk 20ms vs 0.2ms på SSD i skala. Men en SSD behöver inte read ahead normalt. De ska ha så pass bra latens att det inte ger någon nytta, rent praktiskt.
Hoppas detta svarat på lite du undrar. Och jag förstår 100% varför folk ger de råden de gör ovan, för i generella drag är RAID inte en bra lösning på SSDer, om man inte har specifika fall. Sen har du risken för att om något går minsta lilla fel, åker all data, men på en spel disk är det kanske lite skit samma. Och det är mer jobb, då du får själv avgöra om du anser det värt de få sekunder du kan spara i laddtider.