Cache policy för Ssd raid0 i gaming/bruksdator

Permalänk
Medlem

Cache policy för Ssd raid0 i gaming/bruksdator

Försöker få bukt hur jag ska konka mina corsair le 240gb i raid0. Verkar inte finnas mycket om det på internet annat än för servrar och det är inte mitt scenario. Jag tänkte endast ha steam på dem.

Så vad är lämpliga cache policy för setupen?

Write cache policy: write back eller write through

Read cache policy: read Ahead eller no read

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Försöker få bukt hur jag ska konka mina corsair le 240gb i raid0. Verkar inte finnas mycket om det på internet annat än för servrar och det är inte mitt scenario. Jag tänkte endast ha steam på dem.

Så vad är lämpliga cache policy för setupen?

Write cache policy: write back eller write through

Read cache policy: read Ahead eller no read

Om det är SSD diskera så tjänar du inte något direkt på att köra raid 0. Du kan tjäna mer på raid 1 iom du har det som lagring för spel och du läser mycket data från det och skriver lite när du spelar/laddar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Riktiga män kör write back och write cache buffer disabled.

För extra kräm stänger du av power management så disken inte går i idle och kör dynamic storage accelerator off.

Strömavbrott och det är stor chans att få hela driven blir corrupt och du får formatera och börja om från början. Men visst får man ut lite prestanda. Köp en UPS (i det här fallet en kondom) och PUMPA PÅ.

Permalänk
Medlem

På Read cache så är Read ahead bara något för mekaniska diskar då det snabbar upp sekventiell läsning, på ssd är det rätt lönlöst då den inte funkar så 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Försöker få bukt hur jag ska konka mina corsair le 240gb i raid0. Verkar inte finnas mycket om det på internet annat än för servrar och det är inte mitt scenario. Jag tänkte endast ha steam på dem.

Så vad är lämpliga cache policy för setupen?

Write cache policy: write back eller write through

Read cache policy: read Ahead eller no read

RAID är inte att rekommendera på vanliga SSDer. Än mindre för oss vanliga dödliga och allra minst för spel. Enkelt förklarat så vinner du precis ingenting av att köra SSD i RAID0 för spel. De är snarare så att du försämrar saken genom att öka latens och därmed också för en gnutta sämre laddningstider. Dessutom så är de väldigt få kretsar som klarar av att köra TRIM i RAID.
Jag har själv experimenterat med RAID0 på SSDer för ett par år sen, och de vart faktiskt en besvikelse. De är krångligt och behöver en hel del underhåll för att de skall fungera hyffsat. De är betydligt mindre jobb att låta diskarna vara just separata diskar och du kommer få bättre prestanda så. När den ena disken börjar bli full så är de bara att byta installationskatalog till den andra disken. I Steam är de väldigt enkelt.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.avstår från raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Så jag skulle kunna se det som en fördel om diskarna var "en stor". Så tyckte jag inte innan, så finns ju en risk att jag ändrar mig igen om något år, men med ett steam lib så är det ju bara att ladda hem igen.

Såg att det finns något som heter "spanned volume". Verkar inte skriva något till disk nr2 förrän disk1 är full. Tappar man prestanda på något sätt med en spanned jämfört med simple?

Edit: det är 2 identiska SSD vi pratar om.

Såg att det finns något som heter storage spaces också. Är ute efter det mest fördelaktiga för min setup.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Så jag skulle kunna se det som en fördel om diskarna var "en stor". Så tyckte jag inte innan, så finns ju en risk att jag ändrar mig igen om något år, men med ett steam lib så är det ju bara att ladda hem igen.

Såg att det finns något som heter "spanned volume". Verkar inte skriva något till disk nr2 förrän disk1 är full. Tappar man prestanda på något sätt med en spanned jämfört med simple?

Edit: det är 2 identiska SSD vi pratar om.

Såg att det finns något som heter storage spaces också. Är ute efter det mest fördelaktiga för min setup.

De är också en dålig idé. En SSD som blir full kommer få mycke dålig prestanda och än värre så kommer diskens celler att slitas ut i ruskigt fort. SSD i allmänhet mår skitdåligt av att bli fulla. Med andra ord så är de ett väldigt bra sätt att döda sin SSD på, i längden.
De optimala för en konsument SSD är att köras som separata volymer. Jag har lite svårt å se varför de är ett problem att ha dom som två separata diskar. För dom två diskarna du har och i stort sett alla SSD diskar för konsumenter så finns de inga fördelar alls oavsett hur dom slås ihop till en disk. De finns inga genvägar här.
Om de är så viktigt att de skall vara en disk istället för två så bör du titta på att kanske köpa en stor SSD för spel istället för att ha två små.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Så jag skulle kunna se det som en fördel om diskarna var "en stor". Så tyckte jag inte innan, så finns ju en risk att jag ändrar mig igen om något år, men med ett steam lib så är det ju bara att ladda hem igen.

Såg att det finns något som heter "spanned volume". Verkar inte skriva något till disk nr2 förrän disk1 är full. Tappar man prestanda på något sätt med en spanned jämfört med simple?

Edit: det är 2 identiska SSD vi pratar om.

Såg att det finns något som heter storage spaces också. Är ute efter det mest fördelaktiga för min setup.

Okej, låt oss försöka förklara varför du får de för och nackdelar du får med RAID/JBOD (spanned).

En SSD styrka är svarstiden, dvs hur fort den kan på en enda begäran, hämta data. Så när tex systemet eller spelet skriker efter en liten bit data, är det hur fort den kan snabbt ladda in den saknade infon till RAM.

Så fort du kopplar på en RAID lösning, oavsett RAID 0, RAID 1 eller JBOD (Just a Bunch Of Disks - Spanned Volume) så måste kontroller bearbeta LBA adresseringen som kommer in, för att skicka den till rätt disk. Är lite som postkontoret måste ta hand om ditt paket och titta på adressen för att veta var de ska lämna vidare den, vilket tar mer tid. Om du har ingen RAID, kan dessa paket lämnas över direkt till disken, precis som om du själv direkt lämnar över paketet.

Eftersom RAID kontrollern trots allt ta lite tid på sig att göra detta, blir svarstiden som vi pratade om ovan, sämre. Det tar i runda slänga ofta en faktor iaf mellan en snabb SSD och en SSD med RAID av någon form.

Men detta är ett väldigt generellt svar. Det finns RAID kontrollers som är hemska, och kan ge 10-100x sämre svarstid, och de finns bra sådana som kan ge 1,5-3 gånger sämre. Och när man är nära dessa botten nivåer, är det inte så farligt. Visst det blir försämring, men det kan vara värt det.

Ett problem till som uppstår är TRIM. En funktion för systemet att säga till SSD disken, "dessa kluster används inte längre, du kan tömma dem". Utan den, kommer skrivprestanda sjunka, och speciellt slitaget på disken öka enormt. Detta då även om du har "ledigt" på disken, ser SSD bara en massa data den inte vet är lediga, och den har då en full disk. Så du måste kolla upp att RAID lösningen du kör stöder TRIM, för att detta ska fungera bra. Prof. hårdvaru RAID kort av nyare typ gör det, Intels interna RAID gör det, jag vet inte om AMDs gör dock, man tycker Ryzens borde, men dubbelkolla det.

Så till det... komplexa:

För systemdisk, säger jag totalt, nej i rekommendation till RAID. Detta för här är svarstiden allt. Det är sällan Windows lastar disken så hårt att RAID gynnas, och det är ofta väldigt små filer och sektorer som laddas, så ett RAID kluster blir ofta mindre effektivt, pga du påverkas negativt av svarstiden. Om du desperat vill ha snabbare här, kör NVMe SSD, även om vinsten inte är direkt... stor, vill du inte försämra den iaf.

För spel dock, är inte det så enkelt. Det beror mycket på spelet, det beror på SSDn.

Många spel ska ladda in 100-tals MB, tom flertalet GB med data, och de för-laddar det, innan du "startar" spelandet så att säga. Här kan RAID faktiskt gynna rätt enormt. Och ev sämre svarstid gör ju ingen skillnad när allt för-laddas. Du får en stor begäran på data, ofta med 2+ ködjup och då kan RAID snabba upp en hel del. Det kan också göra, absolut minimalt med nytta dock, om en enda SSD är snabb nog. Så har du 2 långsamma diskar, kan detta fungera för att snabba upp dem i vissa delar iaf.

Med spel som laddar in "efter hand" dock, tex laddar texturer och vapen, bilder, osv efter hand som de behövs, kan det försämra prestandan, då dessa åter behöver bästa möjliga svarstid. Det som gör att de inte slås ner så hårt av RAID vs systemet dock, är att det ändå ofta är MB stora bitar data. Och då ligger informationen delat på båda diskarna, och du får en liten boost ändå (sämre svarstid, men snabbare överföring kompenserar det), eller iaf inte märkbar försämring (förutsatt RAID kontroller är bra dvs). Med rätt kluster dock, kan detta bättras lite, kommer till det.

Så för att kunna ge svar på om det är en bra lösning eller inte, måste du faktiskt testa svarstiden, och 4k/IOPs prestandan. Är kontrollern bra, och du spelar spel som för-laddar allt, testa RAID. Det kan snabba upp laddningstiden. Men är kontroller usel, skippa RAID.

Tips för att optimera det för SSDn dock är att köra 16kB RAID 0 kluster och sen köra 16kB NTFS kluster, och se till att de är korrekt allignade. Detta gör att den minsta block med data ligger på en enda disk. Och om du läser 16kB data eller mindre, kommer endast en enda SSD att behöva jobba, vilket är enklare för RAID kontrollern också, och ger lite bättre latens.

Och sekunden du läser mer än 16kB data, kommer båda diskarna jobba, och de kan då jobba parallellt med större block av data, men det är alltid relativt till klusterna i filsystemet. Finns lite nackdelar med detta, tex kommer alla småfiler ta mer plats. Och din potentiella 4k prestanda kan påverkas negativt, då diskarna måste läsa 4 blocks varje gång, men den praktiska nivån blir faktiskt bättre för tyngre laster där spel tex ska läsa in större texturer.

Det går att köra 8kB kluster på samma sätt, men då som sagt, vårt mål är spel, med större block av data, och då gör 16kB i mina enkla tester iaf, mer nytta. Du kan ju testa själv om du vill, det kan vara olika från SSD till SSD.

För att försöka svara lite på dina första frågor:
Write back är bäst, då det använder cache... men också riskabel, då blir det fel, krasch strömavbrott, kan allt gå åt pipan. Write through är att du tvingar all data att skrivas till disk, innan RAID kontroller säger "Okej, klart" till systemet. Ger sämre prestanda, men är riskfritt jämfört.

Read ahead är något HDD behöver då de har usel latens, tänk 20ms vs 0.2ms på SSD i skala. Men en SSD behöver inte read ahead normalt. De ska ha så pass bra latens att det inte ger någon nytta, rent praktiskt.

Hoppas detta svarat på lite du undrar. Och jag förstår 100% varför folk ger de råden de gör ovan, för i generella drag är RAID inte en bra lösning på SSDer, om man inte har specifika fall. Sen har du risken för att om något går minsta lilla fel, åker all data, men på en spel disk är det kanske lite skit samma. Och det är mer jobb, då du får själv avgöra om du anser det värt de få sekunder du kan spara i laddtider.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: De här är nog första gången jag läser ett inlägg från dig där du specificerar ett scenario där RAID0 + SSD kan ha en fördel i spel

Har dock provat detta tidigare och de gav mig ingenting i vinst. Så jag har förmodligen då inte spelat något spel som har dragit nytta av en RAID0 uppsättning.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Paddanx: De här är nog första gången jag läser ett inlägg från dig där du specificerar ett scenario där RAID0 + SSD kan ha en fördel i spel

Har dock provat detta tidigare och de gav mig ingenting i vinst. Så jag har förmodligen då inte spelat något spel som har dragit nytta av en RAID0 uppsättning.

Jag har blivit nyfiken på det då faktiskt en del kör det hävdar att de hjälper. Så jag testar.

Och ja, i vissa spel där du laddar in mycket i förväg (bana, texturer osv) verkar det snabba upp laddningstiden. Jag har inte märkt några 100% snabbare dock, men upp till ca 60%, vilket kan vara märkbart. Det beror så klart på datorn också, en bra RAID med lite RAM och dålig CPU, lär inte gynnas. Du måste få en sits där behovet av mer data på kort tid, slår i (ensam) SSDns tak.

Håller som sagt helt med dig i övrigt, det är pilligt, det kräver både TRIM och bra kontroller, men där finns en gnutta sanning i vad de säger. Det är inget jag dock öht rekommenderar man investerar i, utan köp då hellre en prisvärd NVMe SSD. Du får bättre latens, och bättre prestanda.

Men har man två små gamla SSDer så kanske det är värt att testa, om man orkar pilla. Därför har jag också skrivit flera gånger i inlägger ovan att han måste testa det. För det kan ge nytta, men långt från säkert gör det.