ASUS, att ni inte skäms! (RMA)

Permalänk

ASUS, att ni inte skäms! (RMA)

Till att börja med kan jag säga att jag köpte en Asus 34'' skärm med pixelgarantifel. Jag ringde dem och de bad mig göra en RMA. Efter jag fyllde i allt så väntade jag, o väntade, och väntade.. Över en månad senare så skickade de ut en ''ny'' skärm, vilket egentligen var en gammal defekt skärm som inte ens startade över huvud taget som skickades i en gammal låda. (Varav kundservice sa att alla skärmar kollas innan de skickas till kund efter RMA).
Vad är det som tar sådan tid? Jag förstår att ni har rutiner ni måste följa, men herregud, ska det ta två månader att få tillbaka en icke defekt skärm?
Frågade då dem om de bara kunde skicka ut en ny skärm igen så jag kunde få rätt, alltså inte en gammal, det kan väl inte vara så svårt tänker jag? Jag har ju redan gjort en RMA, ska jag nu göra EN TILL?
Varför ska det ta en månad för er att skicka ut en ny, det tar MAX en vecka för många andra stora företag. Har till exempel haft väldigt bra erfarenhet av Philips som skickade en ny produkt utan frågor, tog 3 dagar sen var det redo för leverans. ALDRIG mer att jag köper ASUS, detta var verkligen sämsta sörjan jag varit med om.

Kan tillägga att jag jobbar på ett större elektronikföretag som säljer mycket ASUS produkter, och tänker ALDRIG rekommendera era produkter igen om ni inte löser era garantiärenden mer smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Dom kanske hade mycket att göra just då du RMAade. Vad hände till slut, fick du en skärm som är av godkänd kvalite?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem

Lät inge vidare... snabb support vid RMA är något jag värdesätter högt.

Permalänk
Skrivet av kintobe:

Dom kanske hade mycket att göra just då du RMAade. Vad hände till slut, fick du en skärm som är av godkänd kvalite?

Har inte fått någon ny skärm än, väntar fortfarande än en gång på o få en ny och fungerande skärm.

Skrivet av Viochee:

Lät inge vidare... snabb support vid RMA är något jag värdesätter högt.

Ja, det är fullkomligt värdelöst, blir så less på detta.

Permalänk

@ROG_Johan Kanske ska hjälpa till?

Permalänk
ASUS Nordic

@MuffinManxD:

Jättetrist att det blivit så här med ditt RMA-case! Om du PM:ar ditt RMA-nummer så kan jag titta närmare på vad som kan ha hänt?

Permalänk
Skrivet av ROG_Johan:

@MuffinManxD:

Jättetrist att det blivit så här med ditt RMA-case! Om du PM:ar ditt RMA-nummer så kan jag titta närmare på vad som kan ha hänt?

Skickat ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt med långsamma RMA-ärenden eftersom man sitter då oftast ut en pryl man behöver.

Själv har jag oerhört bra erfarenhet av Asus RMA. Anmälde en bärbar dator för några år sedan till RMA och då kom det och hämtade upp min bärbara dator på min adress samt lämnade den på min adress. Tog ungefär 1.5-2 veckor och allt gick hur fint som helst.

Permalänk

Idag efter mycket lång väntan så fick jag tillslut min andra monitor som är felfri. Men det tog väldigt lång tid (Mycket längre tid än det skulle ta) och deras telefonsupport går inte att prata med. Tack till ROG_Johan som faktiskt ville hjälpa mig med min RMA.

Permalänk

Samma upplevelse dock snabbare RMA, fick nya skärmen i Fredags kall och små spår att den inte var helt ny..
Ställer den på skrivbordet och låter den "tina" Glad över att äntligen få en ny skärm som funkar kopplar jag in den på kvällen.
Skapligt missnöjd över att fått en skärm som inte funkar alls.

Ringer supporten idag och kunde lika gärnat pratat med en växel för det var precis som personen på andra sidan läste av en lapp, Fick inget svar på hurvida jag skulle behålla den skärm jag gjorde RMA på från början så jag iaf har en skärm som funkar behjälpligt eller ej.

Enda svaret jag fick var att jag måste göra RMA på den skärm jag mottagit vilket jag fattar själv.

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Jobbigt när RMA ärenden måste tas med tillverkaren och inte med butiken du köpte skärmen från.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

vad man hört ska ofta tillverkare vara väldigt sympatiska med RMA ärenden? kanske inte gäller asus?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är förenligt med konsumentköplagen att RMA skickas vidare till tillverkaren istället för att hanteras av butiken man köpte av?

Om jag får gissa så är dom skyldiga enligt konsumentköplagen att hantera det, men "skyller" på att det går fortare för mig om jag löser det själv med tillverkaren. Det finns ingen fastställd maxtid i konsumentköplagen, bara "rimlig".

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Så jäkla tråkigt när man köper nya grejer och måste bråka med leverantören.

Jag gjorde en RMA på min Sony tv med pixelfel mitt i skärmen, var tvungen att kolla mailen så allt stämde tidsmässigt. Ringde Sony direkt vid 10 rycket, får ett mail 10:14 som jag ska vända med bild på pixelfelet, 14:00 får jag ett mail om att servicepartner är bokad och kommer få min tv utbytt.

Redan samma eftermiddag får jag samtal och kan boka upp tid redan dagen efter, kommer en lirare och skruvar ner tv'n upp med den nya och testar funktion.

Nej det är bara inse att jag aldrig kommer köpa annat än Sony framöver.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |