Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas – uppges klara över 60 FPS i 4K UHD

Permalänk
Medlem

1:a påpekandet av prestandan:

Skrivet av Techradar:

Although we haven’t had the chance to benchmark the card thoroughly, we did get to play multiple PC games at 4K and in excess of 60 frames per second

Här ser man flera spel som ligger över 60fps även på 1080ti
https://www.sweclockers.com/test/24417-evga-geforce-gtx-1080-...
Några av dem i spoiler tags:en nedan

The Division
Rise of Tomb Raider
Battlefield 1

Så även 1080ti passar in på denna beskrivning.

2:a påpekandet av prestandan:

Skrivet av Techradar:

We also played a variety of other PC games that shall not be named, and saw performance run in excess of 100 fps at 4K and Ultra settings.

Forza

Även här passar 1080ti på beskrivningen.

Skrivet av Techradar:

Unfortunately, due to multiple non-disclosure agreements we signed, we can only tell you that Shadow of the Tomb Raider looks stunning with ray tracing turned on.

Så Techradar får egentligen inte säga något, bara förmedla vad nvidia vill få fram? Då kan man säga att källan är nvidia och inte techradar då nvidia tillåter vad techradar får säga.

Vad jag vill påpeka är att allt som har sagts och uttalats hittills prestandamässigt på dagens spel så klarar 1080ti det lika bra som 2080ti, t.ex. enligt ovan, enligt techradar.

Även att techradar påståendena inte indikerar på att 2080ti skulle vara snabbare än 1080ti så tror jag givetvis på att 2080ti är snabbare på dagens spel än 1080ti, ser ut att vara minst 10% mer enligt andra källor men hoppas på givetvis mer.
Däremot så har ingen fakta vad jag har sett fram tills idag indikerat på över 10%. (på dagens spel, inte gigarays-spelen)

Vad är det nvidia vill egentligen? Sälja så många kort som möjligt innan riktiga grundliga tester?
Jag är glad över att vi börjar gå mot raytracing, vilket jag har önskat sedan många år tillbaka, men kan inte sluta tänka på "köp inte grisen i säcken". Känns som att något döljs tyvärr.

Sen hoppas jag på att allt detta med raytracing inte blir en "vendor lockin" historia men det är en annan topic

Länken till Techradar: https://www.techradar.com/au/reviews/nvidia-geforce-rtx-2080-...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Känns nästan lite Titan Z över det hela. Skulle prestera SÅ mycket bättre än R9 295x2. fastän det var sämre, samt kostade 25 000 kr, vilket var nästan dubbla priset mot R9 295x2.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Det är detta jag sagt i flera andra inlägg, det är som anti aliasing var för längesedan.

Svinsnyggt men vilken seriös FPS gamer kommer acceptera 60 fps i 1080p bara för att ha ray tracing aktiverat? för 15 papp dessutom.

15 lappar.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att dom gör såhär vaga påståenden och delvis informationssläpp så att de ska kunna mjölka nyhetssidor på så många artiklar som möjligt. Hur många har Sweclockers gett dom? Jag räknar 21st på 3-4 dygn.

Och trots TJUGOEN artiklar om 2000-serien vet vi fan inte ett skit utöver att det är svindyrt och Nvidia tycker du ska förhandsboka.

Tack, men nej tack. Jag är less på Nvidia nu. Mitt 1080ti blir mitt sista Nvidiakort på länge nu. Kom igen nu AMD, jag känner för att sponsra er GPU-division!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Som man har väntat på 2080ti, ska bli riktigt trevligt att byta ut mitt 1080ti prislappen är dock inte så trevlig men det är smällar man får ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så är det sånt tänk som gör att nVidia kan köra med sina otroliga ockerpriser.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Det är detta jag sagt i flera andra inlägg, det är som anti aliasing var för längesedan.

Svinsnyggt men vilken seriös FPS gamer kommer acceptera 60 fps i 1080p bara för att ha ray tracing aktiverat? för 15 papp dessutom.

15 lappar.

Lite lustigt att vi precis fått 4K 144 Hz skärmar med Gsync, och nu kanske det blir att man inte kan använda dem om man skulle vilja köra med all the bells and wistles påslagna.

2019 året då 1080p@60 blir relevant igen?

Det som också spär på detta är att Jay från JaysTwoCents har fått inside info om att nVidia kommer satsa på multi GPU igen genom nVlink. Dvs. inte bara stödja det, utan pusha för det till utvecklarna. Kan man tolka det som att det behövs flera kort för att RTX ska vara användningsbart över 1080p? Och denna tidiga performance är en indikator av vad vi kommer att se den närmaste tiden?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Det är detta jag sagt i flera andra inlägg, det är som anti aliasing var för längesedan.

Svinsnyggt men vilken seriös FPS gamer kommer acceptera 60 fps i 1080p bara för att ha ray tracing aktiverat? för 15 papp dessutom.

15 lappar.

Precis. Om inte RTX levererar prestanda även med Ray-Tracing på, vad är det man betalar för då? 15k för en teknik som ändå kräver alldeles för mycket i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Det är detta jag sagt i flera andra inlägg, det är som anti aliasing var för längesedan.

Svinsnyggt men vilken seriös FPS gamer kommer acceptera 60 fps i 1080p bara för att ha ray tracing aktiverat? för 15 papp dessutom.

15 lappar.

Nu vet vi ju inte vad korten kan leverera för kvalité på det strålspårade materialet men det öppnar ju upp för helt andra möjligheter än antialias. Strålspårning är ju ett helt annat sätt att projicera 3D-rummet på skärmen som inte alls liknar vad som görs i dagens spel emedan antialias mer är finputs av bilden genererat på dagens spels vis. Givet fungerande strålspårning som implementeras väl i spel så kommer det utgöra en enorm morot att dumpa framerate och upplösning om man jämför med antialias.

Permalänk
Medlem

öskar att Sweclockers testar med vr , persoligen byter jag inte mitt 1080ti innan det kommer med ett kort som klarar minst 2x1080 ti och den här gerneration verkar inte göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

öskar att Sweclockers testar med vr , persoligen byter jag inte mitt 1080ti innan det kommer med ett kort som klarar minst 2x1080 ti och den här gerneration verkar inte göra det

Att testa i VR och jämföra mot andra kort måste vara svårt om inte omöjligt. Kanske finns något bra sätt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Precis. Om inte RTX levererar prestanda även med Ray-Tracing på, vad är det man betalar för då? 15k för en teknik som ändå kräver alldeles för mycket i dagsläget?

Ja tyvärr men säg någon ny teknik som är helt mogen vid release.

Ärligt talat så kommer man, om jag tror rätt, få vänta 2-3 generationer innan ray tracing blir någon form av standard.

Tänk då att det är 2080 Ti vi pratar om, mid range kommer ju inte ha en suck om 2080 Ti knappt orkar dra runt skiten i 60 fps i 1080p.

Dom 60 fpsen är säkert under gynnsamma förhållanden också. Få in fem tanks och lite flyg också och tre V1or som går av så är du nog nere på 15 fps i dom värsta dipparna.

Permalänk
Medlem

Grrr, ha begäret är stort, men måste, spara, pengar...!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Håller helt med, och det är aldrig ett bra tecken för det innebär oftast att tillverkaren är väl medveten om att prestandan antagligen inte lever upp till förväntningarna. Inte första gången heller, och AMD har gjort liknande saker.

Vänta på recensioner innan ni bokar, gott folk. Det hade jag gjort personligen om jag var intresserad av ett nytt grafikkort, i alla fall.

Är väl som med allt annat. Folk litar blint på vad utvecklare och företag säger om sina produkter och det finns bara en anledningen till att man gör det och det är för att man är otroligt hängiven företaget och deras produkter och kommer försvara vad företaget gör in i det minsta. Det syns väldigt tydligt bland personer i den här tråden som har svalt Jensens snack på scenen ifrån presentationen med hull och hår.. Måste göra en förhandsbokning.. måste vara först med det värsta.. Utan att avvakta en månad och se vad recensenter har att säga om prestanda, problem och vad mera det är som kan dyka upp för krångel med korten.

Man tycker ju att personer överlag borde vara bättre på det här med att avvakta. I och med alla spel som släppts och varit skit bara för att förhandsboknings hypen har varit enorm för dem. Men man kanske ser annorlunda på det när det kommer till hårdvara vad vet jag.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

ja man kanske skulle slå till på ett 1080ti här i marknaden istället , För det värkar som att ingen skall uppgradera men det säljs en massa 1080 och ti kort nu runt 3,5 till 5k , undrar vad det beror på

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag är övertygad om att dom gör såhär vaga påståenden och delvis informationssläpp så att de ska kunna mjölka nyhetssidor på så många artiklar som möjligt. Hur många har Sweclockers gett dom? Jag räknar 21st på 3-4 dygn.

Och trots TJUGOEN artiklar om 2000-serien vet vi fan inte ett skit utöver att det är svindyrt och Nvidia tycker du ska förhandsboka.

Tack, men nej tack. Jag är less på Nvidia nu. Mitt 1080ti blir mitt sista Nvidiakort på länge nu. Kom igen nu AMD, jag känner för att sponsra er GPU-division!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=JN99jshaQbY

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Kanske det, men hur presterar kortet när det inte kommer till ray tracing? Alla spel kommer inte ha ray tracing.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 1070ti för en månad sen, gick från ett 970. Håller nog det åtminstone över vintern och kikar mot våren vad folk personligen tycker om korten samt de gått ner i pris. Men med det sagt kul att hänga med i svängarna och se vad alla "rika&blinda" eller fattiga&smarta" gör och hur det kommenteras i miljon om denna serie, kallad RTX. Slår vad om att jag triggar någon med detta inlägg

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Detdär säger ju absolut ingenting. Jag kan få 100fps i minecraft liksom. Ren clickbait är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Med dessa prislappar så känns det mer som om att GTX 2060 ska ersätta GTX 1070, RTX 2070 ersätter GTX 1080 medan RTX 2080 / TI är nya värstingmodeller. Det är helt absurt att man jämför grafikkort som är så mycket dyrare (vid bådas release) med billigare grafikkort bara för att de är en ny generation. Det är enligt mig mycket intressantare att se hur pass mycket bättre GTX 2060 kommer prestera gentemot förra generationens GTX 1070 / TI eftersom dem kommer att hamna i samma prisklass.

Det här håller jag helt med om. Tillverkarens namn på kortet borde vara mindre viktigt än priset när man jämför med tidigare generation. Har sett andra som kommenterat att 2080ti borde jämföras mot Titan osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Som andra skrivit: det handlar nog mer om en personlig avvägning mellan fps och ögongodis i en viss upplösning, än att man inte förstår att det är krävande. Har man köpt en skärm med högre upplösning och högre uppdateringsfrekvens är det förstås trist att spela ett modernt spel i 1920x1080 i max 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här håller jag helt med om. Tillverkarens namn på kortet borde vara mindre viktigt än priset när man jämför med tidigare generation. Har sett andra som kommenterat att 2080ti borde jämföras mot Titan osv

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Det är lustigt att så många går på tricket att fördyra "ersättarkort" och låtsas som om det händer mycket på prestandafronten.

Grafikkortspriserna skenar och jag kan fortfarande inte motivera att byta ut mitt r9 290x som presterar som ett 1060 ungefär och kostade mig mindre än vad ett 1060 går för idag. Jag vill inte lägga mycket mer än 3000 kr på ett grafikkort och i den prisklassen har inte mycket hänt på riktigt länge sett till vad jag spelar.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda! Men prislappen är helt crazy! 14.000 för att få raytracing! Det är vad jag brukar lägga på en komplett speldator typ!

Ska jag unyttja detta kort så måste jag först skaffa en 4K skärm! Tycker 1080p och 60 fps duger finfint än.

Önskar det skulle komma ett kort med raytracing men anpassat för 1080p för att hålla nere priset!
Finns nog ett stort segment att fylla där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett GTX 970 men är sååååå sugen på att uppgradera. Känns dock som om jag avvaktar ännu ett litet tag för att se exakt vad 2070 och 2060 landar på och hur de presterar. Känns som om det kommer bli en ganska så härlig prestandabump för mig oavsett.

Permalänk
Medlem

Vilket ljug inte ett enda bevis på fakta.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Imponerande prestanda! Men prislappen är helt crazy! 14.000 för att få raytracing! Det är vad jag brukar lägga på en komplett speldator typ!

Ska jag unyttja detta kort så måste jag först skaffa en 4K skärm! Tycker 1080 p och 60 fps duger finfin än.

Önskar det skulle komma ett kort med raytracing men anpassat för 1080p för att hålla nere priset!
Finns nog ett stort segment att fylla där.

Imponerande prestanda? Det vet vi inget om utan oberoende tester. Idag har vi inga vettiga tester överhuvudtaget, inte ens från tillverkaren själv.

Vad är det som säger att du måste skaffa en 4k-skärm för att utnyttja kortet? Det kan mycket väl vara så att 1080p är gränsen för vad kortet kommer att klara med strålspårning aktiverat och acceptabel prestanda i övrigt.

Vi kan inte säga något innan vi får se vad kortet går för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Önskar det skulle komma ett kort med raytracing men anpassat för 1080p för att hålla nere priset!
Finns nog ett stort segment att fylla där.

Det är väl tyvärr vad 2080 Ti verkar vara (om man ska tro de videos som finns på nätet). Ett kort för 1080p när man använder ray tracing.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag ställer mig till skaran som tror att NVIDIA döljer något med denna serie. Jag kan ärligt erkänna att jag föredrar NVIDIAs grafikkort före AMDs grafikkort. Men just nu är jag inte alls övertygad om jag vill ha ett sånt här grafikkort. Jag är hyped över vad RT kan göra för spelens grafiska upplevelse. Men utan prestandatester så vill jag inte alls hoppa på tåget och ersätta mitt GTX 1080 som jag har idag.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

" Modellen uppges bland annat klara över 100 FPS i 4K UHD i flera spel."

Låter inte så imponerande när man inte vet vilka spel det är och vilka inställningar.