Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas – uppges klara över 60 FPS i 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas – uppges klara över 60 FPS i 4K UHD

I samband med Nvidias Geforce-evenemang publiceras de första testerna för toppmodellen Geforce RTX 2080 Ti. Modellen uppges bland annat klara över 100 FPS i 4K UHD i flera spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att Tombraider verkar ha körts i 1080p vilket inte ät så imponerande för RTX, även om det är tidigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

Kan vara värt att nämna att Tombraider verkar ha körts i 1080p vilket inte ät så imponerande för RTX, även om det är tidigt.

Viktig detalj, lägger till det. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland annat nämns kommande Shadow of the Tomb Raider, som i testerna låg på en bildfrekvens på mellan 50-57 FPS med Nvidias RTX-teknik aktiverad.

Det här rimmar rätt dåligt med klippet som ligger ute där det visar runt 30 fps i en miljö som speglar hur spelet spelas. Det hade säkert kunnat visa över 100 fps även i Tomb Raider med strålspårning om man kollade ner i marken men det är skitsamma.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som man har väntat på 2080ti, ska bli riktigt trevligt att byta ut mitt 1080ti prislappen är dock inte så trevlig men det är smällar man får ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

"I övrigt nämns att grafikkortet testades i en rad andra icke-namngivna spel, där det uppnådde en bildfrekvens på över 100 FPS i 4K-upplösning och grafiken uppskruvad till Ultra."

Mer shady shit. Jävlar vad de drar sig för att visa upp konkreta siffror.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat @Epic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

"I övrigt nämns att grafikkortet testades i en rad andra icke-namngivna spel, där det uppnådde en bildfrekvens på över 100 FPS i 4K-upplösning och grafiken uppskruvad till Ultra."

Mer shady shit. Jävlar vad de drar sig för att visa upp konkreta siffror.

Exakt! 100 fps i till exempel Minecraft är ju inte imponande...

Permalänk
Master of Overkill

Kommer bli en lång månad av väntan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Inside information är att spelen som klarade 100fps i 4k heter:
Msheart, Minesweper, Solitaire och FreeCell

Annars 2080Ti behöver inte på något sätt bli dåligt, klart är i alla fall att PR folket på Nvida är dåliga.
Jag vet inte hur de har tänkt att detta hemlighetsmakeri av prestandan ska göra oss mer intresserade av produkten, just nu går det ju rykten om att de skäms av prestandan.

Permalänk
Inaktiv

Icke namngivna spel.. Tråkigt att dom inte ens får ge en riktig hint om hur det presterar. Det kan lika gärna handla om MS röj.

Permalänk
Medlem

Med dessa prislappar så känns det mer som om att GTX 2060 ska ersätta GTX 1070, RTX 2070 ersätter GTX 1080 medan RTX 2080 / TI är nya värstingmodeller. Det är helt absurt att man jämför grafikkort som är så mycket dyrare (vid bådas release) med billigare grafikkort bara för att de är en ny generation. Det är enligt mig mycket intressantare att se hur pass mycket bättre GTX 2060 kommer prestera gentemot förra generationens GTX 1070 / TI eftersom dem kommer att hamna i samma prisklass.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Som man har väntat på 2080ti, ska bli riktigt trevligt att byta ut mitt 1080ti prislappen är dock inte så trevlig men det är smällar man får ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer! Ska bli spännande

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Känns som om mitt 1080 får hänga med ett tag till om jag skall vara ärlig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns som om mitt 1080 får hänga med ett tag till om jag skall vara ärlig

Ingen vits att kasta iväg pengar om man inte behöver det. Åtminstone vänta ett år eller två, innan det släpper 7nm, med mycket bättre effektivitet, more processorkraft och sen lär deras ray tracing också blir bättre såklart Förhoppningsvis har dom lite mer konkurrans då vilket ger ett bättre pris dessutom.

Permalänk
Hjälpsam

Var 25 gånger starkare än Pascal i RT, är nu nere på 6 gånger, inte illa det, men en helt annan siffra.
https://www.anandtech.com/show/13214/nvidia-reveals-next-gen-...

https://www.komplett.se/product/1090736/datorutrustning/pc-ko...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

De får allt fisa ur sig listan på spelen, för det är det enda jag är intresserad av. Mitt mål är just 60+ fps i 4K i (för mig) relevanta moderna spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

"I övrigt nämns att grafikkortet testades i en rad andra icke-namngivna spel, där det uppnådde en bildfrekvens på över 100 FPS i 4K-upplösning och grafiken uppskruvad till Ultra."

Mer shady shit. Jävlar vad de drar sig för att visa upp konkreta siffror.

Håller helt med, och det är aldrig ett bra tecken för det innebär oftast att tillverkaren är väl medveten om att prestandan antagligen inte lever upp till förväntningarna. Inte första gången heller, och AMD har gjort liknande saker.

Vänta på recensioner innan ni bokar, gott folk. Det hade jag gjort personligen om jag var intresserad av ett nytt grafikkort, i alla fall.

Permalänk
Medlem

"In terms of frame rate, Shadow of the Tomb Raider ran at a mostly consistent 50-57 fps, which is impressive giving the game is running on a single GPU and in such an early state"

xD, "Impressive".

Så här har utvecklarna sagt:

The Nvidia Ray Tracing technology currently being shown in Shadow of the Tomb Raider is an early work in progress version. As a result, different areas of the game have received different levels of polish while we work toward complete implementation of this new technology.

The final Nvidia Ray Tracing integration will be released as a post-launch update, and we are excited for our fans to experience it first-hand.

Permalänk
Avstängd

Känns som man måste ha två RTX2080TI för att klara av 4K i 120 FPS.

ca 30K för två RTX2080TI.
ca 26k för en Asus PG27UQ.

Känns som man borde kunna lägga pengar på något bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vänta tills nästa år?

"Nvidia RTX 20 Series: Why You Should Jump Off The Hype Train"

https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/08/21/nvidia...

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig att Sweclockers lägger upp prestanda testet på rtx 2080 ti?

Permalänk
Medlem

Ska forska lite mer i vad RTX är kontra icke-realtids raytracing (som kan vara en mängd saker beroende på komplexitet/kvalité), det lär ju också (som vanligt) ta ett tag innan utvecklare kan göra en motor (eller variant på befintlig) som använder det riktigt effektivt.

Men ser i alla fall att RTX 2000-serien har tryckt upp minnesbandbredden / överföringshastigheten rätt ordentligt kontra GTX 1000, och det är ju användbart i alla sammanhang.

Kanske blir nåt RTX 2070 om nåt år eller så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Exakt! 100 fps i till exempel Minecraft är ju inte imponande...

Och "uppnådde" . Det bådar inte gott. 1080 Ti kan också uppnå 100 fps i 4k i många spel. Inte för att jag tror att dom presterar likvärdigt men.. Lite för klen ökning med tanke på prislappen verkar det som. Ska bli intressant att se lite andra tester.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Och RTX korten är inte gjorda för att klara av just den uppgiften? Såg du inte Nvidia's presentation där Jensen pratade i en timme om hur deras tekniker har snabbat upp denna process och gjort det möjligt? Pratar vi 14000:- här för 40-50 fps i 1080p med RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Och RTX korten är inte gjorda för att klara av just den uppgiften? Såg du inte Nvidia's presentation där Jensen pratade i en timme om hur deras tekniker har snabbat upp denna process och gjort det möjligt? Pratar vi 14000:- här för 40-50 fps i 1080p med RT?

Det är bara sänka till 720p så får du stabila 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Jag tror inte kritiken är riktad mot strålspårningsdelen främst utan bristen på väldokumenterad prestanda i konventionell grafik. Det är ju sannolikt så att om den prestandan som är värd att jämföra med tidigare generation varit starkt förbättrad så hade de skyltats med. Innan det finns spel som utnyttjar strålspårning på bred front och dess tillämpning mognat (och att vi vet att korten faktisk levererar i verkliga spel i handeln) så betyder det inte mycket för oss att det finns specialanpassad hårdvara i korten. Att väl fungerande strålspårning i spel är imponerande har jag fått uppfattningen nästan alla anser här på Sweclockers.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Folk som inte tycker att det är imponerande har förmodligen dålig koll på hur otroligt resurskrävande ray-tracing är.

Jag har en uppfattning om att det är oerhört mer resurskrävande än vanlig rendering, därför tycker jag att det är förvånande att Nvidia satsar så hårt på detta i spel, det är fortfarande tok för långsamt.

Det är dock imponerande att de vunnit 6x i prestanda, men det är inget PC spelandet kommer att få någon större glädje av.
Sex gånger högre prestanda för att rendera strålspårning i icke realtid, kommer dock bli en succé.

Så jag är inte imponerad av det jag sett för spel, men är imponerad av vad detta kommer ge för strålspårning som inte är i realtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag ser det som att det är spelen som styr om nuvarande kort klarar 4k eller inte.
Om de görs för detaljrika så orkar inte korten 4k, om de görs "tillräckligt fula" så ordnar korten det.
Det första jag gjorde när vi fick vår nya Athlon på 1100MHz med ett Geforce 2 MX 200 var att testa Half-Life i 4k. Det gick utan större problem. Anledningen? Spelet var inte "snyggt" nog för att överbelasta kortet.
Grafikkort kommer aldrig vara "bra nog" för 4k om spelen görs för 1080.

Vi som konsumenter måste alltså tänka oss att offra innehåll för att få pixlar.
Om 4k är normen så får innehållet stryka på foten för att trycka ut pixlar.
Så klart är det omvända också sant - om 2k är normen så får pixlarna offra sig för innehållet.

Först när spelen är så snygga de kan bli i 2k eller kanske 1440 tycker jag det är värt att ordna fler pixlar.

Exempel på extremt snygg spelgrafik som mer realistisk än det mesta även i 2k:
https://www.youtube.com/watch?v=J3ue35ago3Y

När spelet ser ut som det vore en spelfilm och grafikkortet pallar att rendera det i 2k - först då tycker jag att vi kan börja gå vidare mot 1440p och 4k annars slösar vi rendering på pixlar.