Edgerouter lite problem med port forwarding

Permalänk
Medlem

Edgerouter lite problem med port forwarding

Hej alla, har skannat internet men jag kan verkligen inte hitta nån lösning på detta, kanske nån här kan hjälpa mig..

Får inte till att öppna en port till min klient som kör transmission.

Jag har en port öppen till en annan dator som kör plex och den funkar utan problem.

Det är en asustor nas som jag försöker öppna till och har avaktiverat den interna brandväggen på den.

Har testat flera olika portar och tagit bort samt lagt till. startat om routern och nasen. men får det inte att funka.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Vad betyder den där ikonren som ser ut som ett nyckelhål som är i fältet för ip-adressen i plex-regeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Vad betyder den där ikonren som ser ut som ett nyckelhål som är i fältet för ip-adressen i plex-regeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Är bara nått med mitt last pass plugin till chrome

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Vad betyder den där ikonren som ser ut som ett nyckelhål som är i fältet för ip-adressen i plex-regeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut som google chrome autofill?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: det där är nog bara lastpass som har iconen.

Permalänk
Medlem

Har du dubbekollat att adressen och porten stämmer med nasen och dess torrentklienten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nolfie: 1. Använd en port högre upp, inte för att vara torrent expert men i regel så vill trackers att porten är högre (25000+ jag brukar köra 35000).
men bortsett från det, så ser det bra ut. Felet kan vara klientens egna brandvägg.

Syftet med portforward är att WAN (folk på internet) ska komma åt din PC på LAN hos dig. Du kan aktivera UPNP istället och låta transmission öppna portar som den behöver.

Port forward ska inte behövas i lokala nätet.

Kolla också så du inte sitter bakom CGN/NAT444 - jämför WAN ip i routern (eth0) med det du får från mittip.se, skiljer sig dessa så har du en NAT mellan dig och internet och då kommer inte dina portforwards hjälpa.

Om du har NAT444/CGN så kan du ringa din ISP och säga du vill ha publikt IP, det är kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Har du dubbekollat att adressen och porten stämmer med nasen och dess torrentklienten.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, har rätt adress och porten som jag sställt in i klienten stämmer.

Skrivet av boibo:

@nolfie: 1. Använd en port högre upp, inte för att vara torrent expert men i regel så vill trackers att porten är högre (25000+ jag brukar köra 35000).
men bortsett från det, så ser det bra ut. Felet kan vara klientens egna brandvägg.

Syftet med portforward är att WAN (folk på internet) ska komma åt din PC på LAN hos dig. Du kan aktivera UPNP istället och låta transmission öppna portar som den behöver.

Port forward ska inte behövas i lokala nätet.

Kolla också så du inte sitter bakom CGN/NAT444 - jämför WAN ip i routern (eth0) med det du får från mittip.se, skiljer sig dessa så har du en NAT mellan dig och internet och då kommer inte dina portforwards hjälpa.

Om du har NAT444/CGN så kan du ringa din ISP och säga du vill ha publikt IP, det är kostnadsfritt.

sitter med en publik adress. Har testat högre utan resultat. ska testa igen dock.

Förstår inte varför det inte funkar när det funkar utmärkt med plex.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk

Vad kör du för OS? Linux har visa portar låsta till root och de kan därför inte användas lika enkelt tror dock det är upp till port 1000

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Vad kör du för OS? Linux har visa portar låsta till root och de kan därför inte användas lika enkelt tror dock det är upp till port 1000

Kör asustors egna, men antar det är nån variant av linux. har försökt hitta något i inställningarna på nasen men hittar inget. allt verkar vara okej, inga brandväggar på osv, allt ska skötas av routern.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6