Permalänk
Medlem

Ominstallation corrupt hårrdisk

Hejs!
Ny här i denna site så vet icke om jag kommit rätt eller så.

Men till problemet.

Min parthner har en bärbar packardbell EG70 med windows 10.

Hennes far av någon anledning skulle installera win7 i datorn. Installationen kom upp som de ska fick jag till mig till han skulle formatera om pationer och inte vissye vilken han skulle radera och lägga win7 i.

Så han raderade alla utom 1.

Gick vidare och där kom problemet. Det stannade på 10% och han startade om datorn. Möts av en text typ att något är corrupt.

Jag tror det har med att göra att han raderade fel saker.

Kan man göra något själv då jag tog med den till mig,
eller ska jag lämna in den till någon som fixar trasiga datorer??

Fick med mig skivan med win 7 på. Vet att det var win8 i den när hon köpte den. Sedan uppdaterade hon till 10 å nu försökte hennes far installera 7.

Hoppas på hjälp då de gör ont i mig att hon inte har någon dator alls.

Mvh

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro

Permalänk
Rekordmedlem

Förutsatt att datorn har rullat med en aktiverad win 10 så är det antagligen smidigast att skapa en installationsusb för win 10, radera alla partitioner på disken och sedan låta installationsprogrammet partitionera, formatera och installera win 10.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SierraOone:

Tack!
Kan jag lägga det på en brändbar skiva istället? Har desvärre inget usb minne utan bara den dvd skiva med win7 som jag fick med.

Den är skrivbar så jag kan ta bort det som finns på skivan och lägga in win 10 som du länkade till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro

Permalänk

Ja, ladda ner ISO och skriv till skiva.

Permalänk
Medlem

Tack ännu än gång.

Rättar till det jag missade innan.

Jag startade upp laptopen för att få ut skivan, då möttes jag av en text som stod:
BOOTMGR IS MISSING
please press CTRL+ALT+DELETE for restart...

Kan det ha något att göra med att han råkade radera fel pation ??

Skall testa göra som ni nämnde ovan att ta hem ISO win 10 på en skiva och testa att köra.

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro

Permalänk
Medlem

Här ser du en normal Windows 10 installation på Disk 0 och man tar bort EFI systempartitionen så bootar inte Windows 10.
Och på Disk 1 ligger en Windows 7 installation och om man tar bort Reserverad av systemet så bootar inte Windows 7.

Här ser du hur man gör en helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Och här ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA&t=5s

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sebbx91:

Tack ännu än gång.

Rättar till det jag missade innan.

Jag startade upp laptopen för att få ut skivan, då möttes jag av en text som stod:
BOOTMGR IS MISSING
please press CTRL+ALT+DELETE for restart...

Kan det ha något att göra med att han råkade radera fel pation ??

Skall testa göra som ni nämnde ovan att ta hem ISO win 10 på en skiva och testa att köra.

Kom ihåg att du ska "bränna" ison och inte "kopiera över den"
Om du har stökat till disken i datorn så är det oftast enklast/bäst att radera samtliga partitioner så att disken visas som oallokerad och sedan låta installationsprogrammet sköta om partitioneringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TACK alla!

Nu har jag ordnat en välfungerande win10 laptop till henne
Ehm en liten fråga, går det att installera win7 som hennes far försökte med
eller skall hon fortsätta ha win10 nu i datorn?

Anledningen var nog att de tyckte datorn var för seg samt att vissa program laggade som tusan.

Då hennes pappa har win 7 och tycker de är bättre än 10an , så förmodar jag att han ville köra det i hennes laptop med..

Är det något jag skall installera nu när hon har en välfungerande dator. Eller ska hon bara ha win 10 nu?

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sebbx91:

TACK alla!

Nu har jag ordnat en välfungerande win10 laptop till henne
Ehm en liten fråga, går det att installera win7 som hennes far försökte med
eller skall hon fortsätta ha win10 nu i datorn?

Anledningen var nog att de tyckte datorn var för seg samt att vissa program laggade som tusan.

Då hennes pappa har win 7 och tycker de är bättre än 10an , så förmodar jag att han ville köra det i hennes laptop med..

Är det något jag skall installera nu när hon har en välfungerande dator. Eller ska hon bara ha win 10 nu?

Du har väl ingen licens för win 7 om datorn kom med 8 för att sedan ändras till 10 ?
Men ordnar du drivers, licens och installationsmedia så bör det gå att installera, frågan är bara hur bökigt det kommer att bli och hur mycket det kommer att kosta att köpa en beg licens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Sebbx91: Jag har windows 7 på en av mina SSD men idag skulle jag inte göra någon ny installation.

Efter en ny installation finns extremt många uppdateringar för Windows 7, det var cirka 300 uppdateringar när jag gjorde senaste installationen för 2 år sedan, det tog flera dagar för att uppdatera och är det kanske ännu fler uppdateringar nu.

Men man kan tex använda programmet Windows Update Mini Tool för att göra det lite enklare och snabba upp hela processen https://www.youtube.com/watch?v=V1COLHikRrY

Tänk även på att Microsoft slutar med Windows 7 supporten i januari 2020 https://support.microsoft.com/sv-se/help/4057281/windows-7-su...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl ingen licens för win 7 om datorn kom med 8 för att sedan ändras till 10 ?
Men ordnar du drivers, licens och installationsmedia så bör det gå att installera, frågan är bara hur bökigt det kommer att bli och hur mycket det kommer att kosta att köpa en beg licens.

Ingen aning då de inte jag som köpt den men vet att de var win 8 i den och på min windows 8 dator kunde jag uppdatera till win 10 utan problem när det var nytt. Kör fortfarande win 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Sebbx91: Jag har windows 7 på en av mina SSD men idag skulle jag inte göra någon ny installation.

Efter en ny installation finns extremt många uppdateringar för Windows 7, det var cirka 300 uppdateringar när jag gjorde senaste installationen för 2 år sedan, det tog flera dagar för att uppdatera och är det kanske ännu fler uppdateringar nu.

Men man kan tex använda programmet Windows Update Mini Tool för att göra det lite enklare och snabba upp hela processen https://www.youtube.com/watch?v=V1COLHikRrY

Tänk även på att Microsoft slutar med Windows 7 supporten i januari 2020 https://support.microsoft.com/sv-se/help/4057281/windows-7-su...

Aah okej då vet jag

Nu fungerar iallafall datorn med win 10 utan problem
Så problemet är löst. Stort tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

När jag inte hänger här, syns jag på YouTube /SebbeCarro