Diskussionstråd om G2A, Kinguin m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldsunn:

Det har dock sparat mig en hel del pengar. "Shady resellers", jag har fått 2st keys som inte funkat och fick tillbaka pengarna inom en väldigt kort tid. G2A är ju utmärkt från en kunds perspektiv om du frågar mig.

Använd bara G2A shield så kan du aldrig blir hustlad av "shady resellers". Kan absolut bidra med 10kr extra. Är ju förfan endast en kopp kaffe.

Om du ska citera så kan du se till att ditt inlägg har något med mitt att göra. Ska jag tolka det som att du bara vill annonsera din egoism?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Jag har aldrig haft problem med g2a iaf! inte för att jag nödvändigtvis använt det överdrivet mycket, men har funkat bra de gånger jag användet mig utav dem

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Har använt mig mycket utav dem! 5/5!

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte mer av g2a
Köpte Rocket league därifrån som sedan "försvann" från mitt steambibliotek
Fick tillbaka pengarna pga g2a-shield men inte värt besväret

Permalänk
Medlem

Stöd spelutvecklarna, köp inte från G2A och liknande sidor.

Permalänk

G2a

Skrivet av Vangen:

Sommarrean är ju vad Kinguin och G2A är året om.

Jag vet att g2a är en ganska stor sida, för att köpa nycklar osv.
Är själv dock ganska tveksam för att köpa nycklar därifrån.

Hur hanterar dom uppgifter osv?
dom verka ha ett lite märkligt upplägg, på paypal, mastercard och deras egna valuta?

har bara gett det en snabb överblick, genom att skapa ett konto.
så kanske fått fel intryck av siten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunrunner:

Jag vet att g2a är en ganska stor sida, för att köpa nycklar osv.
Är själv dock ganska tveksam för att köpa nycklar därifrån.

Hur hanterar dom uppgifter osv?
dom verka ha ett lite märkligt upplägg, på paypal, mastercard och deras egna valuta?

har bara gett det en snabb överblick, genom att skapa ett konto.
så kanske fått fel intryck av siten.

G2A/Kinguin är kriminella. Köper du från dom stödjer du en kriminell verksamhet.

Permalänk

Totalbiscuit har ju gått ut med att han är emot g2a

Skrivet av Totalbiscuit:

As we've been saying for years. G2A is literally a fence for stolen goods

https://twitter.com/Totalbiscuit/status/745284157354426368

Sedan så börjar ju devs komma ut med att de håller på att gå konkurs på grund av g2a stulna nycklar, http://tinybuild.com/g2a-sold-450k-worth-of-our-game-keys.

Ni gör mindre skada att ladda ner spelen från piratebay än vad ni gör när ni köper från g2a.

Här är TB som pratar lite om farcry 4 nycklarna från g2a

Permalänk
Avstängd

Detta är inte nytt. Och Svenssons kommer fortsätta stödja illegal verksamhet. "Men det fungerar ju för mig... billigare SPEL!!! WOOO!"

Flera Streamers kommer sluta med G2A när deras kontrakt går ut.
Lirik, Jackfrags, Levelcap osv.

Fast det är ju mestadels pga all uppmärksamhet dessa folk fått på senaste tiden ang det. Och Levelcap jobbar ju för EA så han kan ju inte stödja verksamhet som kan påverka EA negativt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag är inte så påläst men kan någon förklara på ett enkelt sätt hur dessa nycklar skadar utvecklarna? Vad jag förstår är många av nycklarna som säljs på G2A och liknande siter köpta via stulna kreditkort men nycklarna måste ju ändå komma någonstans ifrån.

Handlar det om att utvecklarna inte får betalt för nycklarna om de misstänks vara köpta med stulna kort? Hur kan produktnycklarna i så fall ens fungera, de borde väl vara ogiltiga?

Edit: Jag kikade på länken ovan och det verkar mycket riktigt handla om att folk gör s.k. 'chargebacks' på kreditkorten. Men hur kan siter som G2A finnas kvar om nycklarna som folk köper ständigt inaktiveras? Vad är det för folk som handlar där egentligen?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag är inte så påläst men kan någon förklara på ett enkelt sätt hur dessa nycklar skadar utvecklarna? Vad jag förstår är många av nycklarna som säljs på G2A och liknande siter köpta via stulna kreditkort men nycklarna måste ju ändå komma någonstans ifrån.

Handlar det om att utvecklarna inte får betalt för nycklarna om de misstänks vara köpta med stulna kort? Hur kan produktnycklarna i så fall ens fungera, de borde väl vara ogiltiga?

Edit: Jag kikade på länken ovan och det verkar mycket riktigt handla om att folk gör s.k. 'chargebacks' på kreditkorten. Men hur kan siter som G2A finnas kvar om nycklarna som folk köper ständigt inaktiveras? Vad är det för folk som handlar där egentligen?

Du får ny nyckel om gamla inte fungerar (om du väljer till garantin).

Vad jag fattar det som så kan inte heller utgivare banna nycklar hur som helst (kan ju vara legitim köpare).

Det med kreditkort, så krävs ju pengarna tillbaka och blir tydligen smäll för tillverkaren av spelet (kommer inte ihåg exakt hur, var ett tag sen jag läste om det).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får ny nyckel om gamla inte fungerar (om du väljer till garantin).

Vad jag fattar det som så kan inte heller utgivare banna nycklar hur som helst (kan ju vara legitim köpare).

Det med kreditkort, så krävs ju pengarna tillbaka och blir tydligen smäll för tillverkaren av spelet (kommer inte ihåg exakt hur, var ett tag sen jag läste om det).

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte ett ganska enkelt sätt att bekämpa problemet vara om utvecklarna begränsade hur många produktnycklar som går att köpa via ett och samma kort per 24h? Det låter ju som att folk kommer över kortuppgifter och sedan köper tusentals koder med samma kort vilket borde utlösa varningsklockor i vilket system som helst.

Det kan inte vara särskilt lönsamt för bedragarna att manuellt sitta och köpa nycklarna var för sig så det måste vara automatiserat på något vis, alt. att det finns skumma leverantörer som säljer nycklar i bulk (men även då bör utvecklarna redan ha fått betalt).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på folk som försvarar G2A och liknande. Bara det att man kan köpa sig en garanti utifall ens NYCKEL SKULLE BLI BANNAD borde väl direkt vara en signal att verksamheten kanske inte är helt legit?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat G2A/Kinguin eller liknande sajter, och efter min senaste erfarenhet så har inte min bild blivit bättre precis.

Köpte på prov en billig Win 10 nyckel på Kinguin, självklart så funkade den inte utan fick felmeddelande om att den redan var använd.
Efter några dagars vändor med supporten, där ett antal screenshots skulle bifogas, så fick jag till slut en ny nyckel idag.
Inte helt överraskad så funkade inte den heller, samma felmeddelande om att den redan är aktiverad...

Bör kanske knappast nämnas att jag efter det beställde en licens från Inet istället. Kostar lite mer, men garanterat fungerande i flera år framöver (eller tills M$ hittar på något nytt).

E: Min erfarenhet av G2A, är densamma. Köpte MBAM nyckel för en tia, där var dock MBAM snälla och gav mig en gratis utbytesnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag är inte så påläst men kan någon förklara på ett enkelt sätt hur dessa nycklar skadar utvecklarna? Vad jag förstår är många av nycklarna som säljs på G2A och liknande siter köpta via stulna kreditkort men nycklarna måste ju ändå komma någonstans ifrån.

Handlar det om att utvecklarna inte får betalt för nycklarna om de misstänks vara köpta med stulna kort? Hur kan produktnycklarna i så fall ens fungera, de borde väl vara ogiltiga?

Edit: Jag kikade på länken ovan och det verkar mycket riktigt handla om att folk gör s.k. 'chargebacks' på kreditkorten. Men hur kan siter som G2A finnas kvar om nycklarna som folk köper ständigt inaktiveras? Vad är det för folk som handlar där egentligen?

Det här inlägget NeoGAF tycker jag förklarar det ganska bra:

How does he know how much $I is? Does he really think the overwhelming amount of keys are stolen?
As a PC game dev that just got out of the industry I can say "Fuck yes" to that one. The vast majority of keys on these key reselling sites are stolen or otherwise not legitimate. And yes, we know the keys are stolen for reasons I will explain below. Fraud is a huge issue that costs developers of all sizes a lot of money and these key reselling sites are currently the #1 place the fraudulent charges come from.

How does a developer know a key is stolen? Because the credit card companies will let us know with both an invoice and when a credit card chargeback happens not only does the developer lose the money from the sale but the devs are also charged a penalty from the credit card company for "allowing" the fraud to occur in the first place.

I worked on a AAA online PC game and our fraud penalties just from credit card companies was in the millions of dollars per month. Brainstorming solutions to try and stop these thieves was a big concern and yes, time and money was diverted from developing improvements to the actual game because the fraud was costing us so much money.

I'm not telling you that you shouldn't buy from G2A and similar places but know it does have a very real cost to developers and in turn how fast you, the consumer, get updates/improvements/new stuff. Maybe you say, "Fuck 'em, fraud's their problem" but it's also your problem when they have to address this gaping fraud hole that's bleeding out at an alarming rate.

That's just covering straight-up stolen keys. There are other issues where these sites can get a hold of keys in such a way that the developer isn't paid for them. We once had an issue with Green Man Gaming keys. They were getting keys that we (the devs) weren't being paid for, which we thought was odd since we had given them a bunch. It turns out that our game was so popular that they rapidly ran out of the keys we generated for them and one of the foreign branches of our publisher was generating thousands of "promo keys" of our game and selling them to GMG. When we figured out what was going on and reported it to the main branch, the publisher put a stop to it but we were never compensated for the "promo keys". This wasn't GMG's fault, and I'm not blaming GMG as how were they to know, but the devs still got fucked in the end.

What it comes down to is if you want to support a developer, buy from Steam or GOG, even on a 90% off sale. If you just want the cheapest price, period, keep buying from G2A and the like but know that the developer is very likely not seeing a single cent of your money.

Permalänk
Medlem

Hamnar spelgiganten.se under kategorin här. Sökte via Prisjakt på ett spel till grabben, Lego force awakens deluxe edition. Och hittade det för 60 spänn??? Kostar 40€ på Steam. Har iaf ett gäng nöjda kunder men aldrig dykt på denna sida själv tidigare.

Edit. Svarar själv på frågan, scrollade längst ner och ser att ett betalmedel är g2a coins. Så jag antar att det är samma mög.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt via flera av de. Inte haft problem än. Det är väl bara till betala med paypal. Funkar det inte så kräv pengarna tillbaka.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

@MrJiM: Använder dig av seriösa återförsäljare, eller hur?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Hur är dagens status på dessa sidor / tjänster? Helt med på att det är en hel dos gråzon men samtidigt kan jag tycka att det är något orimligt att flera år gamla spel i regel säljs till fullpris på Steam, varför?

Utgår från att det är utvecklarna som håller uppe priserna men borde inte även spel tappa i "värde" från nypris om det gått några år? Jämför med böcker, filmer etc om det är en relevant jämförelse?!

Som det är nu är man helt förpassad till att vänta på reor (Som förvisso sker regelbundet under året) men i mellan så går spelen, även flera år gamla sådana tillbaka upp till fullpris.

Ett exempel är "Sniper Elite 4". Pris på Steam nu är 59,99€, dvs över 600kr för ett spel som släpptes för mer än 3 år sedan. Är det rimligt är jag bara snål?

Självklart tittar man då på G2A och liknande sidor och priser runt 10-12€ känns givetvis något mer lockande än att behöva vänta på nästa rea.

Permalänk
Medlem

@edson: En del av den digitala världen är ju att 'grundpriset' aldrig sänks och du får hoppas på reor,
när du tycker att spelet är gammalt nog för att vara mycket billigare är risken större att utgivaren helt enkelt gått vidare och slutat rea ut det.

Digitala nycklar kan ju säljas vidare om de inte används och steamnycklar lär vara säkra att använda (dvs valve har inte en jävla aning om vilka bedrägerier som ligger bakom så att de kan banna dig). Du kan ju heller inte köpa nycklar hos steam själva - diskussionen är ju snarare om hur spelutgivarna själva skapat nycklar med steams verktyg som de blivit av med via bedrägerier och som kostat dem mer pengar än de tjänat på dem. De flesta nycklar borde dock komma från billiga källor som humble bundle eller provlicenser för youtubers om de fungerar.

Nycklar som inte kommer från steam kan man förvänta sig är digitalt spårbara och om de i något steg sålt genom bedrägeri (även om det uppdagas efter att du köpt och använt dem) så kan du förvänta dig att kontot de används på blir bannat och borttaget. Microsoft gör t.ex så (bulk-licenser för windows verkar de dock se mellan fingrarna med).
De här nycklarna finns ju dock ofta i CPU, GPU eller spelkonsolsbundlingar så i vissa fall så är det ganska riskfritt, det vore i så fall om det är tydligt att ursprunget är en bundling eller en fysisk kod eller att säljaren är känd för att enbart hantera sådana.

När det gäller G2A, Kinguin etc så är det ju bara en förmedling med av dig okända säljare så för steamnycklar är det ju säkert eftersom valve inte bryr sig om ursprung men i alla andra avseenden så lär det ju vara bedrägeri och du eller någon annan riskerar att drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@edson: En del av den digitala världen är ju att 'grundpriset' aldrig sänks och du får hoppas på reor,
när du tycker att spelet är gammalt nog för att vara mycket billigare är risken större att utgivaren helt enkelt gått vidare och slutat rea ut det.

Digitala nycklar kan ju säljas vidare om de inte används och steamnycklar lär vara säkra att använda (dvs valve har inte en jävla aning om vilka bedrägerier som ligger bakom så att de kan banna dig). Du kan ju heller inte köpa nycklar hos steam själva - diskussionen är ju snarare om hur spelutgivarna själva skapat nycklar med steams verktyg som de blivit av med via bedrägerier och som kostat dem mer pengar än de tjänat på dem. De flesta nycklar borde dock komma från billiga källor som humble bundle eller provlicenser för youtubers om de fungerar.

Nycklar som inte kommer från steam kan man förvänta sig är digitalt spårbara och om de i något steg sålt genom bedrägeri (även om det uppdagas efter att du köpt och använt dem) så kan du förvänta dig att kontot de används på blir bannat och borttaget. Microsoft gör t.ex så (bulk-licenser för windows verkar de dock se mellan fingrarna med).
De här nycklarna finns ju dock ofta i CPU, GPU eller spelkonsolsbundlingar så i vissa fall så är det ganska riskfritt, det vore i så fall om det är tydligt att ursprunget är en bundling eller en fysisk kod eller att säljaren är känd för att enbart hantera sådana.

När det gäller G2A, Kinguin etc så är det ju bara en förmedling med av dig okända säljare så för steamnycklar är det ju säkert eftersom valve inte bryr sig om ursprung men i alla andra avseenden så lär det ju vara bedrägeri och du eller någon annan riskerar att drabbas.

Tack, grymt bra info och detalj! Ja, absolut är en del av detta en ren samvetsfråga så får se vilken väg det lutar åt men Steam är min och många andras huvudklient för spel så sannolikt där jag vill hålla mig även om jag inte kommer köpa nycklarna direkt därifrån utanför reaperioder!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@edson: Kör på www.isthereanydeal.com
Där listas inga gråzonsnycklar och är väldigt ofta billigare än steam

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@edson: Kör på www.isthereanydeal.com
Där listas inga gråzonsnycklar och är väldigt ofta billigare än steam

Stort tack, kollar in! 😎

Permalänk
Keeper of Traditions

Elder Scrolls Online: Greymoor är väldigt mycket billigare på eneba:
https://www.eneba.com/sv/other-the-elder-scrolls-online-greym...

Någon som köpt? Vart kommer dessa nycklar ifrån egentligen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Elder Scrolls Online: Greymoor är väldigt mycket billigare på eneba:
https://www.eneba.com/sv/other-the-elder-scrolls-online-greym...

Någon som köpt? Vart kommer dessa nycklar ifrån egentligen?

Eneba är en greymarketsida precis som G2A och Kinguin, alltså något sketchy hemsida som jag inte skulle rekommendera.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Seziuo:

Eneba är en greymarketsida precis som G2A och Kinguin, alltså något sketchy hemsida som jag inte skulle rekommendera.

Jao, så mycket har jag förstått, men det var inte riktigt svar på frågorna
Antar att det inte är några direkt problem med nycklarna man får, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Elder Scrolls Online: Greymoor är väldigt mycket billigare på eneba:
https://www.eneba.com/sv/other-the-elder-scrolls-online-greym...

Någon som köpt? Vart kommer dessa nycklar ifrån egentligen?

Skrivet av Seziuo:

Eneba är en greymarketsida precis som G2A och Kinguin, alltså något sketchy hemsida som jag inte skulle rekommendera.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av Dunder:

Jao, så mycket har jag förstått, men det var inte riktigt svar på frågorna
Antar att det inte är några direkt problem med nycklarna man får, men man vet ju aldrig.

Tog mig friheten att Fetstila och understryka. Han gav dig ett exakt svar på var nycklarna kommer ifrån.
Och om du inte vet vad Greymarket är så handlar det om nycklar som är anskaffade på mindre legala sätt, t.ex. genom att handla med felaktiga kreditkort.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt intressant att kolla på de som lägger ut videos där de tjatar med bedragare, många bedragare vill ju ha betalt via presentkort och en del av dem går definitivt att använda till spel typ Steam...
Men det är också mycket mobilrelaterade främst Applepresentkort de brukar vilja ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av 1Z3C0LD:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tog mig friheten att Fetstila och understryka. Han gav dig ett exakt svar på var nycklarna kommer ifrån.
Och om du inte vet vad Greymarket är så handlar det om nycklar som är anskaffade på mindre legala sätt, t.ex. genom att handla med felaktiga kreditkort.

Njae, det var inget exakt svar, du antar att de kommer från "mindre legala sätt".
Men sen var det två frågor också, där den första var mer intressant egentligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.