Fildelning i Windows nätverk strular, behörigheter?

Permalänk
Medlem

Fildelning i Windows nätverk strular, behörigheter?

Jag har 2 datorer i nätverket hemma, igår påbörjade jag en kopiering av diverse filer och skulle fortsätta idag, men nu rent plötsligt så nekar dator 2 mig tillgång till att komma åt enhet D så jag kan fortsätta kopiera?

Hade det gått att infoga skärmdump här så hade jag gjort det men vet inte hur man ens länkar till en uppladdad bild :S

Jag får fel medelandet :

Nätverksfel
Det går inte att komma åt \\Dator\D

Du har inte behörighet för \\Dator\d. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörighet.

Så här var det inte igår ?

Edit: Nu rent plötsligt kommer jag åt men den frågar efter användarnamn och lösenord för att komma åt enhet D där mina filer ligger, vad händer och var ändrar jag så jag kommer åt enheten?

Jag kommer ihåg den tiden när Windows och nätverk var en baggis, men med Windows 10 har det ack ändrats, jag kan ffs inte ens flytta filer i nätverket längre, är 32 en ålder som säger att man ska lägga detta på hyllan redan?

Något hände i nätverket så jag uppdaterar inlägget
Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@edroon: visste inte om det hörde hemma i nätverk avd eller i Microsoft

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag har 2 datorer i nätverket hemma, igår påbörjade jag en kopiering av diverse filer och skulle fortsätta idag, men nu rent plötsligt så nekar dator 2 mig tillgång till att komma åt enhet D så jag kan fortsätta kopiera?

Hade det gått att infoga skärmdump här så hade jag gjort det men vet inte hur man ens länkar till en uppladdad bild :S

Jag får fel medelandet :

Nätverksfel
Det går inte att komma åt \\Dator\D

Du har inte behörighet för \\Dator\d. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörighet.

Så här var det inte igår ?

Edit: Nu rent plötsligt kommer jag åt men den frågar efter användarnamn och lösenord för att komma åt enhet D där mina filer ligger, vad händer och var ändrar jag så jag kommer åt enheten?

Jag kommer ihåg den tiden när Windows och nätverk var en baggis, men med Windows 10 har det ack ändrats, jag kan ffs inte ens flytta filer i nätverket längre, är 32 en ålder som säger att man ska lägga detta på hyllan redan?

Kan det vara så att du dörsöker komma åt en publik utdelning utan lösenord från en Windows 10 maskin? Isåfall kan du kolla in detta:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/16261204-8a...

Och för att länka bild skriver du[ img ]bildlänk[ /img ], utan mellanslag före och efer hakparenteserna

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Det är 2 st Windows 10 PRO burkar i ett vanligt hemma nätverk som ska synas för varandra i nätverket & komma åt varandras hårddiskar för fildelning. Aldrig har jag haft sånt här strul förut med detta. På den ena datorn syns bägge burkarna i nätverket, men kommer inte åt det, på den andra syns ingen alls, inte ens sig själv.

Jag vet inte vart i alla inställningar jag ska leta eller ändra.

Ang länka bild: jag måste ladda upp bilden på en sida för att kunna länka, vad för sida ska det vara?

Tacksam för hjälp:)

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk

@zodden:
Hade typ samma problem, hittade detta nu.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/c6e7e3a6-6c...

Nu hittar jag alla datorer och kommer åt dem.

Permalänk
Medlem

@andolfino: Tack, jag kollade igenom på båda datorerna, det stod inte helt rätt som det skulle enligt siten, jag ändrade på båda, startade om, men går ändå inte, jag hittar datorerna nu i nätverket, men fortfarande säger windows att jag saknar behörighet trots att jag ändrat till att dela med alla. Skumt detta. Fler förslag?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB