Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Permalänk
Medlem

@backfeed: Ja mycket möjligt, vi kommer nog börja märka av Kina-Usa tarifferna mer och mer gissar jag på.
Tråkigast av allt och hela presentationen var när de presenterade priset.

Jag var nog inte den ende som vart glad att se priserna på streamen för att sedan bli besviken vid förbokning då var priset dubbelt så högt..

Lite smått fiasko...oroväckande lite information hur bra de kommer att presera ens..
Trots detta, hur många tror du köper grisen i säcken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Funderar starkt på att köpa rtx 2080ti, kör just nu 2xgtx 980 i SLI men jag får fortfarande typ 15-30fps vid vissa tillfällen i spel som WoW på medium/låg inställning på en 4K skärm.

Tror ni en rtx 2080ti skulle göra stor skillnad?

Troligtvis ingen stor skillnad, även om WoW är uppdaterad under åren är spelet grafikmässigt fortfarande lättdrivet spel men som tidigare väldigt CPU intensivt, om det flaskar som för det flesta så är det nog av andra orsaker.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Funderar starkt på att köpa rtx 2080ti, kör just nu 2xgtx 980 i SLI men jag får fortfarande typ 15-30fps vid vissa tillfällen i spel som WoW på medium/låg inställning på en 4K skärm.

Tror ni en rtx 2080ti skulle göra stor skillnad?

WoW är mer eller mindre 100% CPU bundet. Min 8700k rullar på 100% på en kärna i WoW, och mitt grafikkort sitter och rullar tummarna och väntar på bättre tider.
Så nej, för WoW kommer du troligen inte tjäna mycket alls, inte ens i 4k. Jag måste köra med x8 MSAA för att ens få mitt 980Ti att jobba över 70%.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

@blazyb: "from 999$" lägg till moms och kemisk dumskatt på det..

Moms och kemikalieskatt har absolut inget med saken att göra. Även nvidias pris på 1199 USD är utan moms.

I sverige betalar vi ingen kemikalieskatt på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Däremot verkar Nvidia smacka på någon sorts Europa-avgift på ca 15% (kan bero på att de anger priset i € istället för $ här, utan att justera beloppet), de kräken.

Stämmer verkligen detta?

Priser på nvidias hemsidor: 1199 USD samt 13999 SEK för 2080ti. Det är väl inga 15% skillnad här som inte går att förklara?

1199 USD x 9 SEK/USD x 1.25 = 13500 SEK. 13999 / 13500 = 3.7%

Permalänk
Medlem

@M89: Ingen vet ju då vi inte har några benchmarks men utifrån de specs nvidia redovisat:
Vanlig grafik 11-18 procent bättre (13.4 TFLOPs vs 12 TFLOPs). fps brukar korrelera med flops.
RTX: 6x

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Men kan ni bara sluta att skriva strålspårning!
Vid slutet av 80-talet satt vi med våra Amiga's och genererade 3D-objekt med raytracing-program, det heter fortfarande raytracing och kommer alltid heta raytracing.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen to that! Fulaste och mest onödiga översättningen som finns. Raytracing är raytracing BASTA!

Grymt när man satt med Imagine och Real 3D på Amiga 500 med 1Mb minne och räknade fram för tiden sjukt coola bilder. I Imagine kunde en enkel 3d scen ta ett dygn att räkna fram på en 7Mhz Amiga 500 En preview bild 20-30 minuter!
Fan va bra 3D artister har det idag.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Bra krönika av Anton på NH.
Hoppas att Sweclockersgänget gör något liknande och trycker på det helt orimliga i Nvidias sätt att lansera dessa svindyra produkter i blindo.
Kul att utvecklingen mot raytracing tar fart, men GPU sidan är numera annars precis lika tråkig och dominerad av en aktör som CPU sidan var innan Ryzen lanserades.
Det gör den tyvärr till största bromsklossen i en framtida uppgradering.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blazyb:

Funderar starkt på att köpa rtx 2080ti, kör just nu 2xgtx 980 i SLI men jag får fortfarande typ 15-30fps vid vissa tillfällen i spel som WoW på medium/låg inställning på en 4K skärm.

Tror ni en rtx 2080ti skulle göra stor skillnad?

Om du ska ha hög FPS i WoW så skippa SLI helt om du inte kör Surround.

8700k med / 8600k 4-5 affinty cores kör jag och 5.2GHz och RAM så snabbt de bara går det gör mest effekt på stabil FPS.

@Zhrooms som gjort testet kan även intyga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

@blazyb: Varför inte köra 1080 ti i sli istället eller bara en 1080 ti? Räknar man i tflops är 2080 Ti bara 20 procent starkare än 1080 ti och kostar mellan 12500 och 16000 enligt prisjakt. En 1080 ti får du däremot för 7-8000. således inte jättestor skillnad mellan 2080 ti och 1080 ti sli i pris. Tittar man på vanlig grafik (ej ray tracing) bör 1080 ti i sli krossa 2080 ti fullkomligt. 1080 ti sli visar 50 procents högre fps i många spel jämfört med 1080 ti https://babeltechreviews.com/gtx-1080-ti-sli-performance-25-g.... Jag skulle bi förvånad om 2080 ti ens kommer upp i hälften av det i vanlig grafik (ingen ray tracing ingen AI uppskalning till 4k). så länge som du gärna lirar gamla spel som ej stödjer RTX och inte är så intresserad av RTX i framtida spel (som lär sänka FPS ordentligt i sig, star wars demot var trots allt i 1080p/30fps) känns ju 1080 ti som en bättre investering.

2080 ti:1545mhz X 4352 X 2= 13,4 TF
1080 ti:1582mhz X 3840 X 2= 12 TF (sli=24 TF)

Om man inte är supertaggad på ray-tracing, AI uppskalning och bara ska lira framtida spel förstår jag inte hur någon kan överväga att köpa RTX framför en eller två 1080 Ti (eller vänta på 7nm som lär innebära ett leap både i vanlig grafik och RTX).

SLI stödet går väl utför ju längre tiden går? Med ett kort kör du bara igång utan att behöva pilla i inspector och sånt. Dessutom är det bara benchmarks som ser en 100% skalning med dubbla kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Bra krönika av Anton på NH.
Hoppas att Sweclockersgänget gör något liknande och trycker på det helt orimliga i Nvidias sätt att lansera dessa svindyra produkter i blindo.

mycket bra debattartikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer verkligen detta?

Priser på nvidias hemsidor: 1199 USD samt 13999 SEK för 2080ti. Det är väl inga 15% skillnad här som inte går att förklara?

1199 USD x 9 SEK/USD x 1.25 = 13500 SEK. 13999 / 13500 = 3.7%

Sant, jag tänkte på de 999 USD som nämndes i streamen, men det var ju som sagt bara ett från-pris och 1199 USD är vad Nvidia tar för deras Founder´s Edition.

När jag kollar rådande växelkurs nu så blir det i praktiken bara ca 2% högre, och det förklaras enkelt med att de föredrar det gamla "en krona mindre än närmaste 1000-tal" istället för något uddabelopp (plus att de förstås indirekt tar höjd för ytterligare "försämrad" växelkurs).

Så ok, jag tar tillbaka påståendet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer verkligen detta?

Priser på nvidias hemsidor: 1199 USD samt 13999 SEK för 2080ti. Det är väl inga 15% skillnad här som inte går att förklara?

1199 USD x 9 SEK/USD x 1.25 = 13500 SEK. 13999 / 13500 = 3.7%

Trumps skatt kommer att landa på Nvidia (som importör av kinesiska produkter) som i sin tur tar ut det i själva priset. Med andra ord. Skatten är inbakad i själva ursprungspriset (1199 USD). De där 3,7% är företags eventuella vinstmarginal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Lön på fredag, den försvann ju ovanligt snabbt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Trumps skatt kommer att landa på Nvidia (som importör av kinesiska produkter) som i sin tur tar ut det i själva priset. Med andra ord. Skatten är inbakad i själva ursprungspriset (1199 USD). De där 3,7% är företags eventuella vinstmarginal.

Tullarna gäller USA, inte Sverige. Alla kort tillverkas i Kina, och Sverige/EU har inga tullar på elektronik. Dom kinesisk tillverkade korten importeras självklart av distributörer direkt till EU, inte till USA, som sedan skickar dom till EU.
Att Nvidia är ett amerikanskt företag har inget med tullen att göra, det är tillverkningsland som är intressant.
Sen kan ju Nvidia ändå ta ut ett lika högt pris i EU om dom vill, så länge folk köper är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tullarna gäller USA, inte Sverige. Alla kort tillverkas i Kina, och Sverige/EU har inga tullar på elektronik. Dom kinesisk tillverkade korten importeras självklart av distributörer direkt till EU, inte till USA, som sedan skickar dom till EU.
Att Nvidia är ett amerikanskt företag har inget med tullen att göra, det är tillverkningsland som är intressant.
Sen kan ju Nvidia ändå ta ut ett lika högt pris i EU om dom vill, så länge folk köper är det bara att köra på.

Nvidia är ett amerikanskt företag. De importerar kretsar från Kina som i sin tur det landar strafftullar på (tariffs). Dessa straffskatter läggs därefter på priset eftersom det är enklast. Därför får vi betala för Trumps strafftullar. Eller tror du seriöst att Nvidia gör sina egna produkter helt själva? De använder sig av kinesiska fabriker och dessa faller in inom Trumps strafftull. Så Trump är en orsak till dessa priser, Nvidias ställning på marknaden en annan etc. etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nvidia är ett amerikanskt företag. De importerar kretsar från Kina som i sin tur det landar strafftullar på (tariffs). Dessa straffskatter läggs därefter på priset eftersom det är enklast. Därför får vi betala för Trumps strafftullar. Eller tror du seriöst att Nvidia gör sina egna produkter helt själva? De använder sig av kinesiska fabriker och dessa faller in inom Trumps strafftull. Så Trump är en orsak till dessa priser, Nvidias ställning på marknaden en annan etc. etc.

Nvidia importerar inga kretsar från Kina till USA. Dom designar kretsar och i USA som tillverkas av TSMC i Taiwan som sedan skeppas till korttillverkare i Kina, som sedan säljer korten till olika marknader. D.v.s. tullmässigt har ingen del av produkten sitt ursprung i USA. Då hela kortet har Kina som ursprungsland åker amerikanarna numera på denna strafftull, inte länder som saknar tull på dessa produkter, som exempelvis Sverige.

Nvidia har helt enkelt tagit ut ett riktigt saftigt pris, vilket ev. är bra för deras aktieägare om dom säljer mycket. Dollarargumentet ger jag inte heller mycket för, det gäller ju alla prylar inkl. dom nuvarande Pascal korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Nvidia importerar inga kretsar från Kina till USA. Dom designar kretsar och i USA som tillverkas av TSMC i Taiwan som sedan skeppas till korttillverkare i Kina, som sedan säljer korten till olika marknader. D.v.s. tullmässigt har ingen del av produkten sitt ursprung i USA. Då hela kortet har Kina som ursprungsland åker amerikanarna numera på denna strafftull, inte länder som saknar tull på dessa produkter, som exempelvis Sverige.

Nvidia har helt enkelt tagit ut ett riktigt saftigt pris, vilket ev. är bra för deras aktieägare om dom säljer mycket. Dollarargumentet ger jag inte heller mycket för, det gäller ju alla prylar inkl. dom nuvarande Pascal korten.

Sluta nu, du förstår helt enkelt inte hur internationel handel fungerar.
Vi köper inte korten direkt från fabrik, vi köper från Nvidia. Vilken transportväg korten tar är orelevant, strafftullarna läggs på mellan fabriken i Kina och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Sluta nu, du förstår helt enkelt inte hur internationel handel fungerar.
Vi köper inte korten direkt från fabrik, vi köper från Nvidia. Vilken transportväg korten tar är orelevant, strafftullarna läggs på mellan fabriken i Kina och Nvidia.

Hjälp... Vi är nog färdiga här.

Permalänk
Medlem

Börjar att bli djävligt dyrt att ha en high end PC

Permalänk

Boka ett 2080 igår, hoppas man får det i första batchen bara!
Känns som att det kommer säljas slut i alla butiker rätt snabbt.

Tyvärr fanns det inga specifikationer på mått av korten så vi får hoppas att det får plats utan att slå i PSU:n i mitt Define Nano S...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Hjälp... Vi är nog färdiga här.

Suck, ok jag gör ett försök till att få dig att förstå.
Vi kan vara överens om att korten tillverkas i Kina, eller hur?
Och vi kan vara överens om att de tillverkas på uppdrag av Nvidia.

När nu sen Nvidia vill sälja korten vidare måste de först ta över äganderätten till korten, alltså de importeras till USA. Det sker inte fysiskt, att korten verkligen färdas till USA, utan sker bara på papper. Det är här strafftullarna kommer in. Eftersom nu Nvidia tagit äganderätten av korten har de juridiskt importerats till USA och strafftullarna läggs på och priset har gått upp 25%.

Nu först kan Nvidia sälja vidare korten till sina återförsäljare och det är därför vi alla får betala USA's strafftullarna.

Förstår du nu eller ska jag helt ge upp hoppet dig?

Permalänk
Medlem

14000 för ett Ti och 7000 för ett x70-kort som för bara två generationer sedan kostade drygt 3000...

Får se när recensionerna börjar dyka upp, men troligast är att mitt 970 nog får tuffa på ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Boka ett 2080 igår, hoppas man får det i första batchen bara!
Känns som att det kommer säljas slut i alla butiker rätt snabbt.

Tyvärr fanns det inga specifikationer på mått av korten så vi får hoppas att det får plats utan att slå i PSU:n i mitt Define Nano S...

lol prata om att köpa grisen i säcken... Jag har iallafall inte sett några bevis för att rtx2080 motiverar prispåslaget på 4k.
Är dina pengar, men jag hade väntat, är själv mer sugen på ett 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Suck, ok jag gör ett försök till att få dig att förstå.
Vi kan vara överens om att korten tillverkas i Kina, eller hur?
Och vi kan vara överens om att de tillverkas på uppdrag av Nvidia.

När nu sen Nvidia vill sälja korten vidare måste de först ta över äganderätten till korten, alltså de importeras till USA. Det sker inte fysiskt, att korten verkligen färdas till USA, utan sker bara på papper. Det är här strafftullarna kommer in. Eftersom nu Nvidia tagit äganderätten av korten har de juridiskt importerats till USA och strafftullarna läggs på och priset har gått upp 25%.

Nu först kan Nvidia sälja vidare korten till sina återförsäljare och det är därför vi alla får betala USA's strafftullarna.

Förstår du nu eller ska jag helt ge upp hoppet dig?

Så fungerar i varje fall inte det svenska regelverket gällande tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så fungerar i varje fall inte det svenska regelverket gällande tull.

Tror det är bäst att släppa det, om Wolfkin vill fulimportera med extra tull så är det OK.
Vi andra får troligen korten levererade av Nvidia Gmbh eller kanske Nvidia LTD som i sin tur
köpt tullfritt från Kina.

Permalänk
Medlem

Föe 5 år sedan kunde man köpa 2st x80 grafikkort för priset av ett idag...😱
Inte värt pengarna att jaga frames, njut av spelen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Förbeställ ....

inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Nvidia importerar inga kretsar från Kina till USA. Dom designar kretsar och i USA som tillverkas av TSMC i Taiwan som sedan skeppas till korttillverkare i Kina, som sedan säljer korten till olika marknader. D.v.s. tullmässigt har ingen del av produkten sitt ursprung i USA. Då hela kortet har Kina som ursprungsland åker amerikanarna numera på denna strafftull, inte länder som saknar tull på dessa produkter, som exempelvis Sverige.

Nvidia har helt enkelt tagit ut ett riktigt saftigt pris, vilket ev. är bra för deras aktieägare om dom säljer mycket. Dollarargumentet ger jag inte heller mycket för, det gäller ju alla prylar inkl. dom nuvarande Pascal korten.

Och var tror du PCBn kommer ifrån? Eller kretsarna? TSMC står för t.ex. enbart GPUn medan minnet kommer från Samsung. Dessutom gäller straffskatterna även Taiwan.

http://focustaiwan.tw/news/aeco/201805010020.aspx

Skrivet av Pyoko:

14000 för ett Ti och 7000 för ett x70-kort som för bara två generationer sedan kostade drygt 3000...
https://i.imgur.com/jJmiG2h.jpg

Får se när recensionerna börjar dyka upp, men troligast är att mitt 970 nog får tuffa på ett tag till.

Njae. GTX 970 lanserades för 3800:- medan jag köpte mitt 980 för 4800:- kort efter lansering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Varför inte förbeställa? Du har 2 veckors ångerrätt! Du behöver inte ens betala för varan om du använder faktura.
Är du inte nöjd efter 1 veckas testande så är det ju bara returnera produkten.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3