Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Vem är egentligen målgruppen för dessa kort? Kan inte tänka mig att genomsnittsgamern lägger $1000+ på en gpu eller har jag fel?

Självklart inte, dom flesta har inte ett 1080 och uppåt heller. Sweclockers forum är inte direkt representativt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur suddigt och konstigt allt annat än reflektionerna såg ut i BFV-demon så tror jag att korten kommer vara snäppet bättre på allt annat än ljusberäkningar jämfört med förra generationen. Lägg därtill de vanliga drivrutinsproblemen, spelbuggarna och annat som krånglar vi launch så har vi en sur karamell till 2080 Ti-köparna

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man kan ju notera att priserna kryper uppåt. Kärnorna måste vara gigantiska. TU102 Till ska ju enligt uppgift vara nära 800m2.

Man ska tänka på att TSMC "12nm" rent fysiskt fortfarande är 16nm. Samma som Pascal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast de där priserna är ju uppenbarligen placeholder, ingen kommer ju betala över 10k för ett 2080, eller 15ki för ett 2080Ti för de delen...

Han snackar nog om Kompletts priser, inte Nvidias.
$999 är ca 9kkr för Nvidias egna, en 50% mark up för moms och partner är väl lite väl mycket.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk

Verkar som att ett 2070 äter 1080ti/titan, i vissa scenarios antar jag, men det betyder att hela 10xx serien är helt borträknad :S
Men det är många spel som ha den där raytracing, typ Metro, BF5 etc etc, så inget ploj
Men naturligtvis får vi kolla reviews hur de presterar "real world" men spontant kändes det som hoppet mellan 9xx till 10xx var mindre än 10xx till 20xx, och ett 1070 var snabbare (stock) än 980ti

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Ja, jag såg. Men priserna för icke-FE är lägre, så Asus-kortet kommer inte kosta så mycket.

???

https://www.komplett.se/product/1090961/datorutrustning/pc-ko...

https://www.komplett.se/product/1090963/datorutrustning/pc-ko...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Vem är egentligen målgruppen för dessa kort? Kan inte tänka mig att genomsnittsgamern lägger $1000+ på en gpu eller har jag fel?

Antagligen samma personer som köper det senaste titan varje gång något nytt släpps.
Sen är priserna här i Sverige, som fler noterat tidigare i tråden helt åt helvete.

Har ett 1080 och kommer fortsätta köra det tills det inte längre klarar att hålla 60 fps i 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Nvidia kallar det för strålspårning på sin sida så redaktionen kan nog fortsätta med det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är en synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

klarar kortet sli ? alllså har den sli brygga

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

För de som inte såg så är ju den viktiga Prestandaboosten i just Ray tracing som ser sjukt bra ut. Så gillar man AAA spel så kommer de ha Ray tracing där de äldre korten kommer prestera ren skit jämfört med dessa. I alla andra fall kommer det vara typ den gamla vanliga ökningen. Kommer vara intressant att se tester med och utan Ray tracing. Om det är Som Nvidia säger kommer det knappt vara värt att slå på Ray tracing on man inte sitter med titan xp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags importera.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se den faktiska prestandaskillnaden. Att Huang bara pratade om prestanda i form av RTX-ops gör i alla fall mig lite oroad, i synnerhet när jämförelsen blir särskilt skev i och med att de nya korten sitter men någonslags hårdvarukrets designad för att utföra RTX-ops och de jämförs med de Pascalkretsarna som inte har något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

klarar kortet sli ? alllså har den sli brygga

nvlink bryggan kostar 79 dollar

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Glöm inte nvlink bryggan för 80 dollar 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är helt stum. Inte pga priserna, utan att det finns folk som redan beställt...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

klarar kortet sli ? alllså har den sli brygga

GEFORCE RTX™ NVLINK™ BRIDGE
The GeForce RTX™ NVLink™ bridge connects two NVLink SLI-ready graphics cards with 50X the transfer bandwidth of previous technologies. This means you can count on super-smooth gameplay at maximum resolutions with ultimate visual fidelity in GeForce RTX 2080 Ti and 2080 graphics cards.

Permalänk
Medlem

Frågan är om du vinner 20% med 2080ti mot 1080ti i vanliga test utan ”strålning” Något som inte stämmer när de inte släpper några prestanda uppgifter mot gamla kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

2070 presenterades med en prislapp på $499, inte $599 som det står i artikeln. Högre prestanda än Titan XP, sjukt prisvärt om det stämmer.

Prestandaökningen kommer att bli ganska beskedlig åtminstone om man använder dagens mätmetoder utan ray tracing. När det dyker upp recensioner på det nya korten där man mäter spelprestanda så kommer vi att se detta.

För att få den enorma prestandaökningen som presenterades har NVIDIA uppfunnit "RTX-FLOPS" som ett mått på "framtidens" spelprestanda med ray tracing teknik. Men den stora frågan blir hur många spel som verkligen kommer att utnyttja NVIDIAS ray tracing teknik. Om det blir dyrt och krångligt kanske inga alls i slutändan. NVIDIA måste lyckas sälja in deras ray tracing teknik till speltillverkarna.

Det är mycket som står på spel för NVIDIA och det märktes också under presentationen. Jensen var nästan fanatiskt fokuserad på ray tracing och ray tracing prestanda. Frågan är om speltillverkarna köper det.

Permalänk

Founderskylaren är ju vansinnigt snygg i mina ögon, passar en 2080 i Dan A4 måntro? måste undersöka måtten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Ja, jag såg. Men priserna för icke-FE är lägre, så Asus-kortet kommer inte kosta så mycket.

tyvärr är det aldrig samma priser som grafikkortstillverkarna säger att de ska kosta, det kommer vara samma pris som FE, om inte dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

För de som inte såg så är ju den viktiga Prestandaboosten i just Ray tracing som ser sjukt bra ut. Så gillar man AAA spel så kommer de ha Ray tracing där de äldre korten kommer prestera ren skit jämfört med dessa. I alla andra fall kommer det vara typ den gamla vanliga ökningen. Kommer vara intressant att se tester med och utan Ray tracing. Om det är Som Nvidia säger kommer det knappt vara värt att slå på Ray tracing on man inte sitter med titan xp

Skickades från m.sweclockers.com

Dock släppte de 0 info om hur många titlar som var i utveckling väl? Han höftade inte ens med ett antal. 3 st i år känns verkligen magert.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Känns som om prisänknigar på 1080, 1070 och 1060 kommer vara obifintliga med tanke på hur höga priserna är på de nya korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Vansinniga minnespriser och GPU priser. Börjar nog bli dags att lägga ner det här med gaming. Kanske köra på konsolen framöver bara. När kommer AMD med några nya kort förresten?

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock släppte de 0 info om hur många titlar som var i utveckling väl? Han höftade inte ens med ett antal.

Tomb Raider, Metro, Assetto Corsa, Battlefield och något annat spel var de han nämnde tror jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hutlöst dyrt. En månadslön för vissa.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Var en imponerande uppvisning och raytracing kommer göra mycket för spel känslan.
Känner dock inget behov av att köpa ett nytt grafikkort bara för att kunna slå på den effekten i ett par spel. Mycket trevligt att det är en så pass lätt funktion att slå av och på så kommer inte vara några problem att spela vidare på äldre kort.

Permalänk
Medlem

250w strömförbrukning och ett rekommenderat 650w nätaggregat, för RTX 2080 och 2080 TI. #byggerettkärnkraft

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ye right.... pascal msrp för FE edition var lägre än AIB när pascal lanserades men ingen av AIB modeller kostade mindre än FE edition, AIB blower style kostade kanske nästan lika som FE eller 10-20 dollar högre än FE edtion. tänk inte att priser för 80ti som 999 dollar utan 1200 dollar eller högre och samma sak gäller för 80 & 70.

Permalänk
Medlem

Saker jag funderade på under detta, eller efter detta snarare.

1. De visade enbart (så vitt jag uppfattade det) prestanda i RTX, att 2070 är kraftigare än Titan är alltså enbart en jämförelse med RTX-spel.

2. "Built for overclocking". Sen pratade han om maximal överklockningseffekt, vilket jag översätter direkt till turbo boost och absolut inget som har med överklockningspotential att göra. Däremot riktigt imponerande att det ska vara en femtedel så högljutt som ett referenskort från förra generationen.

Det nämner ju dock inget om hur pass varmt de låter kortet gå och vilken hastighet de två fläktarna får jobba i. Om jag får gissa så låter de kortet gå lite högre i temperatur med snällare fläktkurva, men det är så klart rena spekulationer.

3. De visade upp ett antal kommande spel som kommer använda sig av tekniken där BFV var ett av dem. Däremot så stod det RTX Alpha och man såg en grafisk bugg i det hela. Att tekniken skulle vara helt klar tills bara om en månad får ses som optimistiskt.

4. Det var fokus på machine learning och vad tekniken är kapabel till, men man var väldigt noga med att inte göra någon som helst jämförelse med tidigare generations kort mot dagens, redan släppta spel i prestanda när det kommer till fps.

5. NDA för test av grafikkort. Ju närmre vi kommer komma släppdatum (vilket vad 20:e september) utan att vi ser recensioner, ju säkrare tror jag vi kan vara att korten inte erbjuder något jättelyft som Jensen gärna ville försöka oss tro att Turing-kortet innebär.

De hypade upp en teknik som utan tvekan är fantastisk och utan tvekan framtiden, däremot var man försiktga att prata något alls om det skulle få någon inverkan alls mot dagens kort. DirectX 12 har funnits ute i tre år vid det här laget. Hur många spel använder sig av DX12 idag? Hur många av dessa gör det bra?

Nu ska man kanske inte jämföra DX12 och Raytracing, det är lite som äpplen och päron. Men jämförelsen jag vill göra är att även om Raytracing innebär framtiden så tror jag nog att det är just det, framtiden. Du får dessutom ha i åtanke att halva världen knappast kommer att investera i RTX-kort direkt, det kommer ta minst två-tre år innan RTX-kort, eller motsvarande från AMD kommer att ha en betydande del av marknaden.

That said... det ser onekligen ut som om Turing är framtiden och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag trots det hutlösa priset för 2080 Ti, inte var helt ofrämmande för att köpa det. Däremot är referenskortet helt ointressant. Jag hoppas bara att vi inte följer samma utveckling som förra generationen där founders skulle vara dyrare och tredjeparts billigare, bara för att få det precis tvärtom (mestadels).

TL;DR
Imponerande teknik, framtiden för grafik. Svindyrt som vanligt att vara early adopters och med otroligt tveksam potential till att låta kortet sträcka på benen inom de närmsta året förutom i ett fåtal speltitlar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av kabex:

Ja, jag såg. Men priserna för icke-FE är lägre, så Asus-kortet kommer inte kosta så mycket.

https://www.komplett.se/product/1090964/datorutrustning/pc-ko...
https://www.komplett.se/product/1090962/datorutrustning/pc-ko...

Visa signatur

Argaste