Androidtelefon som internet-modem åt helt nätverk?

Permalänk
Medlem

Androidtelefon som internet-modem åt helt nätverk?

Kan jag dela ut internet på ett blandat trådat och wifi nätverk med en vanlig androidtelefon med 4G som router/modem?

Finns:

En androidtelefon med 4G (Asus ZenPhone 5Z)
Tre mesh-routers (Asus Lyra)
En liten switch.
Ett trådanslutet NAS.
En trådansluten desktop-PC.
Några wifi-anslutna enheter. Tablet/Laptop/IP-cams med mera.

Nätverket funkar utmärkt med ordinarie router ansluten till switchen. Sedan en av Asus Lyra-enheterna kablat till switchen. Jag kan dela ut internet från telefonen över wifi utan problem, men då på telefonens SSID/nätverk...

Det jag funderat på är att köpa en liten accesspunkt och använda den som "baklängesbrygga". Så att telefonen delar ut internet över wifi till accesspunkten och accesspunkten är kablad till switchen, istället för ordinarie router.

Om någon undrar så är detta tänkt som en backup-lösning när den ordinarie routern krånglar eller används på annan plats. Med denna lösning skulle det gå att iaf tillfälligt ansluta hela nätverket till internet som vanligt.

Är detta möjligt? Någon som har förslag på liten enkel access-punkt att använda som "baklängesbrygga"?

Jag frågar innan jag börjar handla/testa för att om möjligt undvika återvändsgränder... Låg prestanda är OK!

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Rekordmedlem

Dela ut från telefonen är enkelt och du borde väl kunna testa att dela ut till din laptop och i den bryggar du wifi och ethernet för att låta laptopen dela ut internet på lanet, då behöver du inte köpa nått alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Laptopen används typiskt aldrig kablat utan bara wifi. Dessutom har jag den alltid med och nätet skall kunna funka ändå. Annars hade det nog gått.

Det jag funderar på är om det skulle krångla att koppla en accesspunkt "baklänges" på detta vis. Eller om man bör göra på något annat sätt?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adoby:

Laptopen används typiskt aldrig kablat utan bara wifi. Dessutom har jag den alltid med och nätet skall kunna funka ändå. Annars hade det nog gått.

Det jag funderar på är om det skulle krångla att koppla en accesspunkt "baklänges" på detta vis. Eller om man bör göra på något annat sätt?

De flesta accesspunkter går att köra så men jag är inte så säker på att routrar som kan agera accesspunkt går att köra som "klient".
Att prova med laptopen är för att du inte behöver köpa nått alls för det och du kan ju även fundera på ett wifikort i den stationära.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den stationära är oftast avstängd.

Imponerad! Du hittar direkt alla de vägar som inte är aktuella.

Rotade runt i bra-att-ha lådor. Hittade ett par gamla GL.iNet GL-AR150. Använde dem tidigare som wifi-extenders innan jag skaffade nuvarande wifi-mesh. Skall uppdatera dem med senaste firmware och sedan se om de kan lösa problemet.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Hmm något jag hade försökt ta reda på om jag var du är om det kanske går att få till det med vanlig ethernet kabel.

Vet att man kan åtminstone få internet till telefonen med ethernet. Om du köper en ethernet till usb dongel och sen en usb adapter för att få till rätt kontakt. Om du söker på youtube finns det en del klipp om det. Inte sökt specifikt på ditt exempel men har du tur kanske det även går att dela ut då

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Medlem

En variant kan kanske vara att använda telefonen som/stället för en USB-ansluten 4G-dongle till GL-AR150.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Du säger ju att det är tillfällig lösning vid behov, anslut med USB till laptopen eller den stationära och dela till resten av nätverket från dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adoby:

En variant kan kanske vara att använda telefonen som/stället för en USB-ansluten 4G-dongle till GL-AR150.

Frågan är om det stöds i mjukvaran men du kan prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Adoby
Jag tittade på en liknande lösning själv, som reservanslutning för när min ISP väljer att... misslyckas med sin enda uppgift.

Min plan var:
3G/4G - Mobil - Wifi - AP-brygga - Router - Resten av nätverket.

Dvs köpa eller se om jag har liggande en enkel router som kan för alltid kopplas med ett separat abonnemang, till en egen gammal mobil, och agera nöd-lösning.

Genom att säga till mobilen att dela ut sitt internet via Wifi som en enkel ASUS router för ca 300kr (som stöder bryggat läge) kan koppla till, och sedan kopplar jag detta direkt in i min egna routers alternativa internet-anslutning (där den har sin egen fail-over).

Tror jag har en RTN10E liggande för brygga, men av vad jag kan se så ska RT-N12 också kunna ha funktionen (ev med modifierad FW som DD-WRT). Går ju självklart bra med andra alt, bara den kan agera brygga.

Till detta tar man ett abonnemang som tex vimlas 100kr, där man både får en pott, och enkelt kan uppgradera abonnemanget om man skulle behöva mer data. Då får man 2GB x 12mån sparat, som borde räcka för några dagars "ISP problem", och vill man kan man uppgradera till 50/100GB nivå i en månad och sedan nergradera igen. (Självklart kan du ju ha din nuvarande mobil och lösning om du vill, var mer min plan var detta).

Blir betydligt billigare än alla combort/telia osv lösningar.

Och för de som tänker på "låg hastighet"... naturligtvis blir detta inget monster, men håller man bara mobilen nära bryggan bör du kunna få runt 20Mbit iaf, vilket räcker som enkel reservanslutning. Är ju tom snabbare än en del ADSL, och ditt största problem lär väl bli mobilens data som du nog vill begränsa (går dock att göra i Android).

Permalänk
Medlem

om man skulle dela internet ifrån mobil igenom wifi till pc via kabel skulle det bli hastighets skillnader beroende på om mobilen är kopplad micro usb till usb i 2.0 eller usb 3.0 type c till usb 3.0 på datorn?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Körde lite så härom veckan då vi hade hyrt stuga utan internet, min gamla telefon med ett hallon abonnemang med 25g i månaden och 25 extra (50 räckte gott och jag fick någon rabatt så det kostade 79 i månaden i början). Xbox, surface, laptop och två andra mobiler var inget problem. Dock inget trådat men en wifi extender med ethernet hade ju löst det om det hade behövts. De som hade stugan ville ha 200 för 20 gig också via 4g så jag kom mycket billigare undan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziggy_:

om man skulle dela internet ifrån mobil igenom wifi till pc via kabel skulle det bli hastighets skillnader beroende på om mobilen är kopplad micro usb till usb i 2.0 eller usb 3.0 type c till usb 3.0 på datorn?

Troligen inte då usb 2 innebär 480 Mbit/s och det är lite chans att din mobila uppkoppling är snabbare än så.
Usb c är dessutom en kontakttyp så det har inget med hastigheten att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle berätta att detta är löst.

Jag kopplar telefonen via USB till en liten GL-AR300M router (teathering) och bryggar USB och LAN i GL-AR300M. Pluggar LAN från routern i min switch.

Klart. Telefonen fungerar nu som router och DHCP-server via LAN. Inte fullt så elegant som om jag hade kopplat upp mig till routern med wifi, men det funkar...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

Jag kanske skulle berätta att detta är löst.

Jag kopplar telefonen via USB till en liten GL-AR300M router (teathering) och bryggar USB och LAN i GL-AR300M. Pluggar LAN från routern i min switch.

Klart. Telefonen fungerar nu som router och DHCP-server via LAN. Inte fullt så elegant som om jag hade kopplat upp mig till routern med wifi, men det funkar...

Jag kör själv på det viset som jag tror att du tänkte från början som backupkoppling om det blir strul med ordinarie uppkoppling.

Det jag gör är att använda en wifi-brygga (Netgear WNCE2001) som jag kopplar på en av routerns WAN-portar, sen ansluter wifi-bryggan mobilhotspotten för Inteneråtkomt. Jag använder en Netgear SRX5308 som har fyra WAN-portar som har automatisk failover, så det hela går dessutom automatiskt om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat lite mer och tror att jag nu har hittat helt rätt!!!

Jag konfigurerar min GL-AR300M enligt följande:

Wireless Network: Tar bort alla andra inställningar för wifi. Konfigurerar som normal DHCP-klient till mobilens internet hotspot över wifi.

wan: Ansluter Wireless Network till interfacet wan . Tar bort alla andra anslutningar till wan, inklusive kabel.

lan: Konfigurerar som normal router med eget IP 192.168.8.1 och egen DHCP-server 150-200. 192.168.8.1 är satt som default gateway. Tar bort alla interface till lan utom kabel i lan-uttaget.

Tar bort alla andra interface utom lan och wan.

Tar bort den normala routern från switchen och pluggar in GL-AR300M istället. Och sedan funkar det...

Min ordinarie router har också IP 192.168.8.1, så för att denna lösning skall fungera måste den routern stängas av/kopplas bort.

Detta är exakt vad jag var ute efter!

Nätverket fungerar lokalt utan problem Om jag delar ut internet på mobilen ansluter GL-AR300M efter ett ögonblick och alla klienter i nätverket kommer åt internet. Inga kablar eller krångel alls.

Bra som backup ifall ordinarie internetanslutning krånglar, eller i lan som sällan behöver kopplas upp till internet.

Visa signatur

Linux och Android