PNY listar Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti med specifikationer, bilder och pris

Permalänk
Avstängd

Många som klaga över att grafikkortet kostar över 10k men dom klagar inte när dom köper en mobil för över 10k men många väljer då abonnemang som är ofta mycket dyra men dom tänker men jag får ju 10 GB surf då är det värt att betala 200-400 kronor per månad.

Visst man tjänar lite på abonnemang men men.

Men jag har aldrig klagat över priset utan det är bara att börja spara.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade skrivit exakt detta om inte du hade hunnit skriva det först.

Sen ska man ju komma ihåg att ju närmare release, desto galnare rykten.

Fast det här är absolut inte ett galet rykte. Jag skulle för egen del satsa mina pengar på att 2080Ti landar på över 10kkr. Det är högst rimligt med tanke på storleken.

Sen hoppas jag för all del att jag har jävligt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det här är absolut inte ett galet rykte. Jag skulle för egen del satsa mina pengar på att 2080Ti landar på över 10kkr. Det är högst rimligt med tanke på storleken.

Sen hoppas jag för all del att jag har jävligt fel.

Över 10k kan det mycket väl hamna p.g.a. svenska grossister och återförsäljare, men det kommer sannolikt inte bero på att Nvidia plötsligt får för sig att öka MSRP med 43% mot föregående generation.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara psykologiskt också. Sätter dom priset på $1000 och det i själva verket _bara_ kostar $899 vid release så låter det ju helt plötsligt billigt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hum... Tänkte köpa både 2080TI och en ny båtmotor i vinter men ska de ha över 10k för kortet så får man i princip välja en pryl :(.

Med tanke på att kortet "håller" 2-3år och båtmotorn >15år så kanske det inte är ett så svårt val :).

Ena är bättre för midjemåttet också!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De lanserar inte Ti samtidigt. De har bara döpt om Titan till Ti. För första gången på länge kommer jag vänta med att köpa.
200 Mhz lägre klock på Ti? För mycket värmealstring på en så stor die förmodligen. Vattenkylning kommer fixa värmen lätt men kommer 8+8 klara av att mata en klockning som 2080? Ti-kort med 8+8+6? Ja, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Över 10k kan det mycket väl hamna p.g.a. svenska grossister och återförsäljare, men det kommer sannolikt inte bero på att Nvidia plötsligt får för sig att öka MSRP med 43% mot föregående generation.

Jag skulle tro 900-1000 USD MSRP, dvs att läckan från PNY ligger hyfsat nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan ju vara psykologiskt också. Sätter dom priset på $1000 och det i själva verket _bara_ kostar $899 vid release så låter det ju helt plötsligt billigt!

Mjo, och det är ju inte som att PNY bara råkar lägga ut detta ett par dagar innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

De lanserar inte Ti samtidigt. De har bara döpt om Titan till Ti. För första gången på länge kommer jag vänta med att köpa.
200 Mhz lägre klock på Ti? För mycket värmealstring på en så stor die förmodligen. Vattenkylning kommer fixa värmen lätt men kommer 8+8 klara av att mata en klockning som 2080? Ti-kort med 8+8+6? Ja, tack.

Ja tänker man att 2080 TI är nya Titan så kanske inte priserna är så galna.

fast 2080 TI har bara 4352 CUDA medans hela kretsen är på 4608 (quadro). Tidigare Titan Xp hade alla CUDA.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Implor:

Ja tänker man att 2080 TI är nya Titan så kanske inte priserna är så galna.

fast 2080 TI har bara 4352 CUDA medans hela kretsen är på 4608 (quadro). Tidigare Titan Xp hade alla CUDA.

Sen fanns de Titan X och Titan Xp så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle tro 900-1000 USD MSRP, dvs att läckan från PNY ligger hyfsat nära.

Det känns bara inte sannolikt att de ökar MSRP med $300 på ett f.d. $699-kort.

Svenska återförsäljare kommer dock garanterat att krydda prislappen för att "ta igen" "förlusterna" av deras "stora lager" av 10-serien (puh, aldrig markerat så många ord med citationstecken för att markera sarkasm förut!), och det smartaste ur marknadsperspektiv är nog att ha uppskruvade priser åtminstone ett par veckor efter release för att tömma de tjockaste entusiastplånböckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ja tänker man att 2080 TI är nya Titan så kanske inte priserna är så galna.

fast 2080 TI har bara 4352 CUDA medans hela kretsen är på 4608 (quadro). Tidigare Titan Xp hade alla CUDA.

Skulle tro att det blir som förr, att de släpper ett Titan som presterar marginellt bättre än 2080 Ti men som har vissa beräkningsfunktioner bibehållna jämfört med RTX/GTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Över 10k kan det mycket väl hamna p.g.a. svenska grossister och återförsäljare, men det kommer sannolikt inte bero på att Nvidia plötsligt får för sig att öka MSRP med 43% mot föregående generation.

Med tanke på kretsens storlek och att det är nästintill fullfjädrat krets så kanske skippar de Titankort helt och hållet? Nvidia är mästare på att ta betalt dessutom och ingen konkurrens för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Hum... Tänkte köpa både 2080TI och en ny båtmotor i vinter men ska de ha över 10k för kortet så får man i princip välja en pryl :(.

Med tanke på att kortet "håller" 2-3år och båtmotorn >15år så kanske det inte är ett så svårt val :).

Ena är bättre för midjemåttet också!

Midjemåttet? Köp åror+gpu och ha pengar kvar. Najs för midjan om du har gott om tid

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

.... alltså för FAN!!

Blir till att skaffa ett nersatt 1080.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Så du menar att svenska kronan är stark nu??? Den har inte varit svagare sedan finanskrisen på 90-talet.

Den har varit svagare på 2000-talet.

Permalänk
Medlem

Väldigt hög prislapp på RTX280 och RTX2080Ti.
TDP i klass med Vega 64 som väldigt många ansåg hade en för hög förbrukning (ungefär samma som GTX980Ti) och många ansåg även att det blir för varmt för att lätt kunna kylas i många chassin.
Korten kommer säkert prestera bra men intresserar mig inte speciellt mycket.
Den låga effektförbrukningen i GTX10xx imponerade men det kanske är ett minne blott snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Det finns något som kallas inflation. Är inte kurvan anpassad för det så är den värdelös.

Jag har säkert inte läst lika mycket ekonomi som du har gjort men hur kommer inflationen in i detta sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Med tanke på kretsens storlek och att det är nästintill fullfjädrat krets så kanske skippar de Titankort helt och hållet? Nvidia är mästare på att ta betalt dessutom och ingen konkurrens för tillfället.

Av allt att döma hittills så kör de på en förbättrad processnod på 16/"12" nm just nu, men det skulle ju kunna vara så att de har andra grejer i pipeline på 7 nm som dyker upp vad det lider. Titan och Ti har ju i praktiken samma krets med olika binning, så det är väl inte otroligt att se samma segmentering nu också eftersom korten inte vänder sig till samma kunder egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Är korten på 12nm är dem inte värda o köpa även om priset hade varit okej.

Känns som ett märkligt resonemang tycker jag. Är det inte prestandan på korten som avgör om de är värda att köpa eller inte? Huruvida det är 12 nm eller något annat känns för min del väldigt ovidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har säkert inte läst lika mycket ekonomi som du har gjort men hur kommer inflationen in i detta sammanhang?

Därför att det enda som är mindre värt än en krona idag, är samma krona imorgon, enkelt uttryckt.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte hänt så mkt på grafikfronten det senaste medans hårdvaran tuffat framåt så tror inte jag det att den här serien kommer bli en försäljningshit som innan och därav kommer priserna sjunka ganska fort. Åtminstone på nuvarande generation, kanske blir sli igen istället?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Eftersom det inte hänt så mkt på grafikfronten det senaste medans hårdvaran tuffat framåt så tror inte jag det att den här serien kommer bli en försäljningshit som innan och därav kommer priserna sjunka ganska fort. Åtminstone på nuvarande generation, kanske blir sli igen istället?!

Efterfrågan efter snabbare GPUer finns definitivt, och i brist på konkurrens så får Nvidia det värre genom att de måste konkurrera tillräckligt mot den lyckade 10-serien för att kunna hålla säljvolymerna uppe.

Ett företag som inte utvecklas avvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att det enda som är mindre värt än en krona idag, är samma krona imorgon, enkelt uttryckt.

Och vad har detta att göra med en graf som visar hur växelkursen mellan SEK och usd har sett ut de sista 40 åren?

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: haha ja där har vi fan lösningen

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Och vad har detta att göra med en graf som visar hur växelkursen mellan SEK och usd har sett ut de sista 40 åren?

Därför att växelkursen inte berättar vad man kunde köpa för pengarna.

Värdet på SEK sjunker hela tiden naturligtvis eftersom Riksbanken ser till att t.ex. devalvera eller sänka räntor om värdet på SEK ökar. Man behöver 1,98 SEK år 2018 för att köpa 1 SEK från 1987, samtidigt som man behöver $2,22 år 2018 för att köpa $1 från 1987. Förstår du att dollarkursen ojusterad för inflation (och priser) därmed blir tämligen värdelös om man ska diskutera vad en vara egentligen kostade?

Ytterligare en faktor att ta med är givetvis reallöneökningar, som påverkar hur länge man behöver jobba för att kunna köpa en viss vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det känns bara inte sannolikt att de ökar MSRP med $300 på ett f.d. $699-kort.

Svenska återförsäljare kommer dock garanterat att krydda prislappen för att "ta igen" "förlusterna" av deras "stora lager" av 10-serien (puh, aldrig markerat så många ord med citationstecken för att markera sarkasm förut!), och det smartaste ur marknadsperspektiv är nog att ha uppskruvade priser åtminstone ett par veckor efter release för att tömma de tjockaste entusiastplånböckerna.

Är helt sannolikt med tanke på olika modeller... Vissa kostar mer än andra.

En sak att tänka på är att PNY 10xx korten med samma kylare ligger på typ $200 över MSRP. Så att deras 2080Ti skulle kosta $1000 är inte osannolikt om man antar att "normal" MSRP för 2080Ti är $800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att växelkursen inte berättar vad man kunde köpa för pengarna.

Värdet på SEK sjunker hela tiden naturligtvis eftersom Riksbanken ser till att t.ex. devalvera eller sänka räntor om värdet på SEK ökar. Man behöver 1,98 SEK år 2018 för att köpa 1 SEK från 1987, samtidigt som man behöver $2,22 år 2018 för att köpa $1 från 1987. Förstår du att dollarkursen ojusterad för inflation (och priser) därmed blir tämligen värdelös om man ska diskutera vad en vara egentligen kostade?

Ytterligare en faktor att ta med är givetvis reallöneökningar, som påverkar hur länge man behöver jobba för att kunna köpa en viss vara.

Inflationen torde dock vara inbakad i växelkursen. Om du sitter på en dollar och säljer den mot svenska kronor kommer du rimligen jämföra deras köpkraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inflationen torde dock vara inbakad i växelkursen. Om du sitter på en dollar och säljer den mot svenska kronor kommer du rimligen jämföra deras köpkraft.

https://en.wikipedia.org/wiki/Purchasing_power_parity

Jag orkar inte skriva en hel uppsats (och har inte tillräcklig kompetens för det) om PPP, men det är det man behöver kika på för att göra en meningsfull bedömning.

Permalänk
Inaktiv

Huga! 11000kr för RTX 2080Ti och 8800kr för RTX 2080 var lite väl i överkant. Man får väl hoppas att andra tillverkare har rejält mycket lägre rek. pris.

Då antar jag att ryktet om att Turing ska samexistera med Pascal stämmer och att hela Turing-segmentet kommer placeras över Pascal prismässigt, möjligtvis undantaget 1080Ti.