Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem

Vad kommer hända med klimatet?

Efter denna varma sommar har många börjat oroa sig för klimatet. Vad tror ni? Kommer vi leva i brännande hetta om 30 år?

Permalänk
Avstängd

Normala svängningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Knappast men på längre sikt (vi talar 100-tals år) kan det nog bli besvärligt. Jag säger mer atomkraft till folket men det är en extremt opopulär inställning...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Kanske inte om 30 år men snart tror jag iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Kärnkraft verkar vara den enda lösningen, visst det finns en risk för härdsmälta men det är ingenting jämfört med 100m stigande havsnivå. Hur kan det ändå finnas motstånd mot kärnkraftverk?

Permalänk
Medlem

Större svängningar. Kallare vintrar och varmare somrar.

Permalänk
Avstängd

det vi har upplevt denna sommaren är normalt.
vintrarna kommer inte bli kallare, nej.
hur kommer det sig isåfall att vi hade två mildra vintrar med knappt någon snö eller kyla före vintern 2017??
(som hade några få riktigt kalla nätter)?

det är normala temperatursvängningar.
det ska hända. det är normalt

mänskligheten kommer överleva ett tag till, oroa dig inte

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Hoppas på vulkanutbrott som saturerar atmosfären med partiklar som hindrar uppvärmningen från solen.

Så kanske "vi" (läs alla) får lite mer tid att fundera på om vi verkligen vill satsa på miljön på denna jord.

Klimatflyktingar är nog inte så långt borta.......
Både från kalla och varma områden.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@Bascule666, @Happen: Är det verkligen så impopulärt med atomkraft? Jag tror inte jag känner någon som är aktivt emot det.

Utan att kunna något om det så tänker jag mig scenariot att man moderniserar kärnkraften så att den kan komplettera utbyggnaden av förnybara strömkällor. Dyrare, men renare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Bascule666, @Happen: Är det verkligen så impopulärt med atomkraft? Jag tror inte jag känner någon som är aktivt emot det.

Utan att kunna något om det så tänker jag mig scenariot att man moderniserar atomkraften så att den kan komplettera utbyggnaden av förnybara strömkällor. Dyrare, men renare.

Problemet ar att det är PC att vara emot, många vill ha det men inte i närheten av där de bor.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Bascule666, @Happen: Är det verkligen så impopulärt med atomkraft? Jag tror inte jag känner någon som är aktivt emot det.

Utan att kunna något om det så tänker jag mig scenariot att man moderniserar kärnkraften så att den kan komplettera utbyggnaden av förnybara strömkällor. Dyrare, men renare.

Nästan alla politiker vill avskaffa kärnkraften vilket är ett jäkla vansinne. Se bara på Tyskland och inse att kolkraften blir viktigare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av jurassic park:

det vi har upplevt denna sommaren är normalt.

Så du har upplevt en sommar som denna tidigare med så mycket skogsbränder och sån värmebölja?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Om nu vetenskapen inte är överens om hur omfattande effekten blir så kan man kan ju vända på resonemanget. Om mänsklig aktivitet är så omfattande att den ökar koldioxidhalten med 25% sedan 1960 (från runt 320ppm till 420ppm) kan man ju fundera på om det är så bra oavsett, speciellt om man inte har koll på läget.

https://www.parholmgren.se/co2.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

det vi har upplevt denna sommaren är normalt.
vintrarna kommer inte bli kallare, nej.
hur kommer det sig isåfall att vi hade två mildra vintrar med knappt någon snö eller kyla före vintern 2017??
(som hade några få riktigt kalla nätter)?

det är normala temperatursvängningar.
det ska hända. det är normalt

mänskligheten kommer överleva ett tag till, oroa dig inte

Naivt att tycka att denna sommaren var normal. (I min humla som vanligt)

Mänskligheten ja. Men resterande inhabitanter på jorden?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Naivt att tycka att denna sommaren var normal. (I min humla som vanligt)

Mänskligheten ja. Men resterande inhabitanter på jorden?

Inte normal i meningen en medelsommar med normal i meningen inom förväntad variation, även om sannolikheten skulle vara låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Inte normal i meningen en medelsommar med normal i meningen inom förväntad variation, även om sannolikheten skulle vara låg.

Vi får se efter nästa sommar.

Vad jag vill säga är att vi bör börjar tänka lite längre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Vi får se efter nästa sommar.

Vad jag vill säga är att vi börjar tänka lite längre.

jaa.. vi får se.
om det blir lika varmt som denna sommaren så kanske jag lägger ett öra åt miljövännerna.

nånting säger mig dock att denna vintern kommer bli mild med tanke på sommarens väder

annars dör vi allihop och då är det den starkes rätt som gäller!
och jag ska sparka er cuckar tillbaka till 60-talet!!

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Inaktiv

Det kommer bli svinkallt och det gäller att bunkra bränsle/ved redan nu.

Det kan bli som missväxtåren 1867–1869
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...

Orsaken till denna kyla är att golfströmmen kan stanna.

Vad vi kan göra åt saken är bra ekonomi och globalt påverka miljöpolitiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det kommer bli svinkallt och det gäller att bunkra bränsle/ved redan nu.

Det kan bli som missväxtåren 1867–1869
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...

Orsaken till denna kyla är att golfströmmen kan stanna.

Vad vi kan göra åt saken är bra ekonomi och globalt påverka miljöpolitiken.

haha. jag tror ju det blir ganska milt med tanke på den sommaren vi har haft.
och snö kan du glömma

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vi får se efter nästa sommar.

Vad jag vill säga är att vi bör börjar tänka lite längre.

Det håller jag till fullo med om, eller rättare sagt borde vi gjort det tidigare. Men poängen är att vädret över en period på en begränsad yta på jordklotet utgör inte ett statistiskt underlag. Däremot kan man tex se en ständigt ökande medeltemperatur för hela jordklotet år från år. Och det borde vara tongivande i den politiska debatten snarare än årets sommar i Sverige.

Permalänk
Medlem

En till sån här tråd?

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem

Hade vi inte den kallaste sommaren på ca: 150 år 2017?
Klart att vi människor påverkar miljön men jag tror inte att den här sommaren beror på det.

Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det kommer bli svinkallt och det gäller att bunkra bränsle/ved redan nu.

Det kan bli som missväxtåren 1867–1869
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...

Orsaken till denna kyla är att golfströmmen kan stanna.

Vad vi kan göra åt saken är bra ekonomi och globalt påverka miljöpolitiken.

Kylan och torkan som skedde 1867-1867 och som ledde till att 8% av Finlands befolkning dog var helt naturlig, jag pratar om torkan och kylan vi har nu som är onaturlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Det håller jag till fullo med om, eller rättare sagt borde vi gjort det tidigare. Men poängen är att vädret över en period på en begränsad yta på jordklotet utgör inte ett statistiskt underlag. Däremot kan man tex se en ständigt ökande medeltemperatur för hela jordklotet år från år. Och det borde vara tongivande i den politiska debatten snarare än årets sommar i Sverige.

men den ökande medeltemperaturen kan ju vara naturlig!
temperaturen höjs och sänks men människan består

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det håller jag till fullo med om, eller rättare sagt borde vi gjort det tidigare. Men poängen är att vädret över en period på en begränsad yta på jordklotet utgör inte ett statistiskt underlag. Däremot kan man tex se en ständigt ökande medeltemperatur för hela jordklotet år från år. Och det borde vara tongivande i den politiska debatten snarare än årets sommar i Sverige.

Precis men vi, gillar inte uttrycket för då kommer 90% att tycka att vi inte är det samma som alla, behöver ögonöppnare för att vakna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskalle:

En till sån här tråd?

Det är kul, kom igen och debattera med oss.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Efter denna varma sommar har många börjat oroa sig för klimatet. Vad tror ni? Kommer vi leva i brännande hetta om 30 år?

Eller isande kyla kanske. Allt hänger på utvecklingen.

Något man irriteras över just nu är hur många börjar prioritera miljöfrågor när det finns lite viktigare saker att ta tag i först och främst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Eller isande kyla kanske. Allt hänger på utvecklingen.

Något man irriteras över just nu är hur många börjar prioritera miljöfrågor när det finns lite viktigare saker att ta tag i först och främst.

meh. om det blir katastrofala temperaturer så kommer människan att anpassa sig därefter!

LIFE WILL FIND A WAY

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det kommer bli svinkallt och det gäller att bunkra bränsle/ved redan nu.

Orsaken till denna kyla är att golfströmmen kan stanna.

Detta, exakt detta.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aToria:

Detta, exakt detta.

nej!!

det kommer bli en mild vinter med några få kalla nätter som vanligt.

är du rädd att frysa ihjäl eller? har du inga filtar du överlevare?!

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor