SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det här har ingenting med "PK" eller andra tramsiga epitet som kastas från olika sidor mot meningsmotståndare att göra och vi tar inte ställning. Beslutet grundar sig i att det finns de som visar att de inte vill bete sig som folk och diskutera politiska frågor med respekt gentemot varandra. Kort sagt en högljudd minoritet av bråkstakar och individer som vill nyttja SweClockers för att driva sin agenda. Det här möter vi genom denna policy och att bli hårdare i ärenden mot de som beter sig respektlöst mot andra.

Det är okej att diskutera sakfrågorna som lyfts i en nyhet, men att komma in på andra sidospår anses precis som vilket tråd som helst vara ett sidospår (off-topic) som inte har med ämnet att göra. Likaså är det okej att ha diskussioner i forumet när det finns en direkt koppling till teknik och SweClockers. Inte i övrigt.

rent nyfiken, vilka är det är det som är en högljudd minoritet som vill driva en agenda? och vilken agenda?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

rent nyfiken, vilka är det är det som är en högljudd minoritet som vill driva en agenda? och vilken agenda?

Tror att det finns många som bär foliehatt här

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av aragon:

rent nyfiken, vilka är det är det som är en högljudd minoritet som vill driva en agenda? och vilken agenda?

Det är ingen specifik gruppering eller människor av en viss politisk åskådning det handlar om, utan det löper brett. Det är en högljudd minoritet som inte håller god ton mot resten av forumet när politiska frågor diskuteras och vi har även märkt att allt fler "troll" registrerar sig med som enda avsikt att politisera forumet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@zebez: och du missar poängen....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Du tänker för trångt. Att inte förbjuda ämnen som hamnar utanför fokus, är detsamma som att förbjuda folk från att ha fokuserade diskussioner - överallt. Se mitt inlägg på sida 2. Ditt "icke-förbud" är i praktiken faktiskt ett strängare förbud än det som sweclockers har valt. Går man på SweC's linje får man en värld som innehåller alla typer av forum, både breda och smala, men går man på din "icke-förbud's" linje, så förbjuder man effektivt sett alla i hela världen från att ha ämnesfokuserade forum. I praktiken gör du dig själv till sträng diktator på det viset, så tänk efter lite bredare vad dina åsikter leder till för praktiska konsekvenser.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@zebez: och du missar poängen....

Förklara gärna.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det okej att diskutera politik i forumsdelen "övriga ämnen" eller gäller förbudet hela forumet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kan absolut hålla med om detta även om man själv deltar i flera diskussioner som är relaterade till politik i trådar där det inte hör till ämnet, det blir ofta så när det är ämnen man håller nära till hjärtat (och hjärnan ) och då vill man uttrycka sig om man ser någon annan skriva något man själv tycker är helt befängt.

Permalänk
Inaktiv

Grundregeln för ett framgångsrikt företag är att undvika att lägga sig i politiska frågor. Det finns några undantag, men det får göras noggranna analyser innan vilka grupper man lockar och det motsatta. Sedan finns det hatgrupper inom allt. Är man för gratis glass till alla barn, så kommer hatgrupper som hellre fördrar choklad börja klaga.

Jag ser inte alls det är konstigt att de på sweclockers vill slippa en massa problem i onödan. Och jag tycker att de som tycker det inte är några problem med att moderera politiska forum själva kan skapa såna, det är ju inte precis teknisk svårt att skapa ett enkelt forum: https://www.google.se/search?q=create+your+own+forum&oq=creat...

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Tråd rensad då den (inte helt oväntat) började spåra ur.
Point proven.

Permalänk
Inaktiv

Lite synd, men ändå bra beslut.
Bättre lägga sina politiska åsikter åt sidan en stunden för att fokusera på det forumet handlar om, dvs teknik.
Att säga att "man inte behöver läsa om man inte vill", missat poängen och tar bort fokus bort från att forumet utnyttjas som politisk plattform av vissa, vilket ju självklart inte kan godkännas av sc redaktionen. Speglar nog samhället i stort där ett fåtal förstör för väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Istället för fegt insinuera dina åsikter kanske du skulle passa på att skriva vad du menar för en gångs skull.

”För en gångs skull” - är knappt aktiv öht i forumet.
Jag står för mina åsikter, men du kanske inte läste artikeln? Det är nya regler nu, som jag följer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt, eftersom nuvarande forumregler i princip redan inrymmer detta, så det är bara bra om det forceras hårdare.

Känner man att man vill "diskutera" politik på en polariserad sandlådenivå så är det ju inte direkt så att det är svårt att hitta andra kanaler för det. Tycker det är bra om Sweclockers nu blir en gemytligare plats på internet till följd av detta

inb4: Jag är medveten att jag knappast har varit guds bästa barn gällande detta men känner att jag på sistonne inte "nappat" på sådant som provocerat mig, och med detta i bakhuvudet så lär det ju bli ännu lättare att låta bli. Färre beten, och hårdare tag om jag är dum nog att inte låta bli.

Det är en tämligen intressant sak då jag starkt håller med dig i något. Väl ordat

Permalänk
Medlem

Bör inte forumets regler uppdateras för att avspegla detta om som inte redan skett? Och kanske samtidigt då se över gummiparagrafen 1.6 som i praktiken innebär att vad som helst som skrivs kan bryta mot reglerna om någon med nog makt anser att så är fallet. Den typen av godtyckliga regler är för mig något som mer hör hemma i länder med "demokratiska utmaningar"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vår tanke är att kunna täcka politik redaktionellt och tillåta diskussioner i forumet inom ämnesområden som har direkt koppling till SweClockers. Intervjun med Centerpartiet (som är del i en serie där alla partier tillfrågats, vilket dessvärre inte framgick vid det publiceringstillfället) kan komma tillbaka med de villkor vi stakat ut i denna artikel. Då är det inte svårare än att hålla sig till ämnet och diskutera sakfrågorna som tas upp i intervjuerna. Resten har inget utrymme här.

Nu hann jag inte se Centerintervjun men idén tycker jag verkar bra och jag hade gärna sett att ni kunde visa hela serien. Kan det gå utan att tillåta kommentarer i samband med klippen?

Skrivet av aragon:

oh no, någon kan bli kränkt för han/hon inte tycker exakt som dig........
Svenskar i ett nötskal.......
Vill man inte läsa eller diskutera politik/samhälle behöver man inte göra det, att förbjuda det är inte rätt väg att gå.

Ovanstående är ett bra exempel på en tråkig och raljant ton som stjäl fokus från sakinnehållet.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bör inte forumets regler uppdateras för att avspegla detta om som inte redan skett? Och kanske samtidigt då se över gummiparagrafen 1.6 som i praktiken innebär att vad som helst som skrivs kan bryta mot reglerna om någon med nog makt anser att så är fallet. Den typen av godtyckliga regler är för mig något som mer hör hemma i länder med "demokratiska utmaningar"...

Jag tycker precis tvärtom. Det forum jag hänger på som fungerar bäst har stenhård moderering och man blir kickad om man skriver off topic upprepade gånger eller bara postar meningslösa eller dåliga inlägg om och om igen. Det är moderatorerna som bestämmer helt och fullt.

Så hellre att jag blir varnad, eller till och med kickad, än att diskussionerna spårar ur. Jag gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu hann jag inte se Centerintervjun men idén tycker jag verkar bra och jag hade gärna sett att ni kunde visa hela serien. Kan det gå utan att tillåta kommentarer i samband med klippen?

Intervjun i fråga finns på Swecs systersajt 99.se Centern och Socialdemokraterna.

Har sett Centerns och tyckte den var mycket bra, trevlig och fritt från pajkastning med saker och svar som jag bryr mig mer om än samma 4 frågor som går i de flesta andra medier och den lilla procent som diskuterade Centerns teknikpolitik i kommentarerna var lite intressant. Jag ser gärna resten av dem här på Swec, kanske med "förmodererade" inlägg och/eller "minst x antal inlägg och medlem i x månader" eller liknande för att ens få skriva i tråden...

Men som sagt jag uppskattar iden och tanken bakom intervjuerna så länge det hålls till just enstaka, teknikrelaterat och utan att välja sida samt till perioder som nu inför valet.

Permalänk
Inaktiv

**Tråd lätt rensad från (förhållandevis) harmlös Off-topic, fortsätt med givande diskussion och vänligen ignorera "rensningen" //mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Är det okej att diskutera politik i forumsdelen "övriga ämnen" eller gäller förbudet hela forumet?

Det gäller hela forumet det som vi gillar är teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är allt annat – skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik och så mycket mer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tycker precis tvärtom. Det forum jag hänger på som fungerar bäst har stenhård moderering och man blir kickad om man skriver off topic upprepade gånger eller bara postar meningslösa eller dåliga inlägg om och om igen. Det är moderatorerna som bestämmer helt och fullt.

Så hellre att jag blir varnad, eller till och med kickad, än att diskussionerna spårar ur. Jag gillar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu missar du nog poängen här. Syftet med tydliga regler är att man ska veta vad som är och inte är tillåtet så långt det är möjligt INNAN man postar för att det ska slippa modereras.

Permalänk
Avstängd

Det finns för övrigt en forumdel för ekonomi bland annat är det något ni nu kommer ändra på ?

Jag antar att en typ av politisk fråga man inte gillar och även om jag inte är för censur överlag så förstår jag också eftersom debattklimatet garanterat inte kommer blir bättre utan snarare värre framöver, detta är ett fenomen vi ser överallt idag inte bara på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en till som viker sig p.g.a. en minoritet. Trist men inte oväntat med tanke på det samhällsklimat som råder just nu: "Peka aldrig ut en enskild eller grupp(er), straffa alla så att man ej kan se vilka som var upphovsmakarna". Man får helt enkelt hoppas på att detta förfarande inte sprider sig i samhället så att vi till slut framstår som Kina 2.0.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Intervjun i fråga finns på Swecs systersajt 99.se Centern och Socialdemokraterna.

Har sett Centerns och tyckte den var mycket bra, trevlig och fritt från pajkastning med saker och svar som jag bryr mig mer om än samma 4 frågor som går i de flesta andra medier och den lilla procent som diskuterade Centerns teknikpolitik i kommentarerna var lite intressant. Jag ser gärna resten av dem här på Swec, kanske med "förmodererade" inlägg och/eller "minst x antal inlägg och medlem i x månader" eller liknande för att ens få skriva i tråden...

Men som sagt jag uppskattar iden och tanken bakom intervjuerna så länge det hålls till just enstaka, teknikrelaterat och utan att välja sida samt till perioder som nu inför valet.

Jag hann inte heller se den intervjun men kul att den finns på 99.se. Jag såg bara artikeln snabbt i mobilen på jobbet och tänkte att jag skulle se den när jag kom hem men då var den borttagen. Antar att forummedlemmarna på 99 är lite mognare än här.

Skrivet av crew seven:

Det gäller hela forumet det som vi gillar är teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är allt annat – skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik och så mycket mer.

Det argumentet köper jag men det finns ju massor av irrelevanta trådar i "övriga ämnen" som inte berör de ämnen du nämner. Efter en snabb scroll bland trådarna så hittar jag bland annat en tråd om parkeringar i skövde, investeringar och en annan om lägenhetsbesiktning. Jag kan inte riktigt se att de trådarna skulle vara mer eller mindre relevanta än en tråd som handlar om delad föräldraförsäkring. Eller missar jag något?

Jag skulle ställa mig bakom ett beslut om att bara låta forumet vara till för relevanta ämnen men då måste man också vara konsekvent.

Permalänk
Medlem

@Dravond: Tackar! Då har jag nǻt att kika på till frukost imorgon.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Efter en snabb scroll bland trådarna så hittar jag bland annat en tråd om parkeringar i skövde, investeringar och en annan om lägenhetsbesiktning. Jag kan inte riktigt se att de trådarna skulle vara mer eller mindre relevanta än en tråd som handlar om delad föräldraförsäkring. Eller missar jag något?

Jag skulle ställa mig bakom ett beslut om att bara låta forumet vara till för relevanta ämnen men då måste man också vara konsekvent.

Ja jag har ju en tråd om lägenhetsbesiktning men det är ju helt ok eller hur? Så länge det inte handlar politik....

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Diktatur

Tråkigt att ni på sweclockers känner så här inför ett val.
Då råder inte fri demokrati här vilket är väldigt viktigt.
Då toppstyr ni det fria ordet till att man inte får tycka/säga sitt ord utan att bli bestraffad! Ni bestämmer vad som är relevant att diskutera!..... just detta sätt är något som förekommer på vissa platser runt om detta klot, och vi vet själva vad vi kallar det!.Diktatur.

Va bara en tanke, hoppas att jag inte blir bestraffad för detta inlägg.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Kommer ihåg min gamla kommentar från tråden Är Sweclockers en åsiktskorridor?. Det handlar om folk som vill föra en agenda i en passive-aggressive/provokativ form. Jag kallar dessa för Avancerade troll. Alltså inte "du är ju en tönt haha"-troll. Utan dessa personer vet exakt vilka knappar de ska trycka på och vilka trådar man ska dra i för att få en tråd att spåra ur. Och oftast nyregistrerad ja.

Mycket bra att ni tagit tag i detta

Permalänk
Medlem

Hmm, innebär den här policyn att jag måste byta profilbild?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapdance:

Tråkigt att ni på sweclockers känner så här inför ett val.
Då råder inte fri demokrati här vilket är väldigt viktigt.
Då toppstyr ni det fria ordet till att man inte får tycka/säga sitt ord utan att bli bestraffad! Ni bestämmer vad som är relevant att diskutera!..... just detta sätt är något som förekommer på vissa platser runt om detta klot, och vi vet själva vad vi kallar det!.Diktatur.

Va bara en tanke, hoppas att jag inte blir bestraffad för detta inlägg.

Sen finns det vissa som missuppfattar vad ett ämnesspecifikt forum är för något och tror att man kan diskutera allt där...

Kommer bli otroligt skönt om det politiska snacket minimeras så långt det går på forumet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD