Dator till 7åring, hur ska man tänka

Permalänk
Medlem

Dator till 7åring, hur ska man tänka

Hej
Min 7åring lirar Minecraft och Fortnite i princip uteslutande.
Hur ska jag tänka om jag ska köpa en stationär dator till honom?
Ska man köpa en framtidssäter som går att uppgradera eller ska man helt sonika satsa mer på en liten miniburk som bara klarar precis de lägsta systemkraven för ovan nämnda spel?
Har ni i så fall något att rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Köper du en dator som PRECIS klarar systemkraven känns det lite taskigt även om ekonomin skulle tryta. Då hade jag hellre låtit ungen vänta 2-3 månader till. Men att köpa en framtidssäker dator just nu känns inte så nödvändigt.

Dessutom så bryr man sig inte så mycket om grafik i den åldern då man använder sig mycket av sin fantasi också. T.ex. OOT mindes jag som "nästan som i verkligheten" men när man spelat det i tonåren igen och vuxenlivet så är det en helt annan historia.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart rekomenderat en burk han kan utvecklas i, för det kommer han mest troligt göra. Helt plötsligt har han hittat något annat spel han vill spela och då kanske man måste köpa en helt ny burk
Rekommenderar att köpa en dator som klarar mer än vad hans behov är idag helt enkelt

Permalänk
Medlem

Kanske en burk med en ryzen 2200g eller 2400g och plats för ett grafikkort så den går att uppgradera senare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkeboi:

Jag hade helt klart rekomenderat en burk han kan utvecklas i, för det kommer han mest troligt göra. Helt plötsligt har han hittat något annat spel han vill spela och då kanske man måste köpa en helt ny burk
Rekommenderar att köpa en dator som klarar mer än vad hans behov är idag helt enkelt

Hur tänker jag då?
Antar att det är moderkortet som är grunden (har byggt några datorer förut men detta var typ 10 år sedsn)
vad bör man tänka på när de gäller mobo? några viktiga funktioner man ska välja där för att framtidssäkra lite? usb3.0 antar jag bla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Hur tänker jag då?
Antar att det är moderkortet som är grunden (har byggt några datorer förut men detta var typ 10 år sedsn)
vad bör man tänka på när de gäller mobo? några viktiga funktioner man ska välja där för att framtidssäkra lite? usb3.0 antar jag bla?

Inte så noga egentligen de flesta moderna moderkort har det man behöver från start, skulle det vara så att man har något udda behov kan man alltid komplettera med PCIE kort eller USB adaptrar.

Jag skulle som sagt kört på en AMD ryzen 2200g eller 2400g de har både bra processorprestanda och okej grafikprestanda som bör fungera fint för en 7 åring. När det behövs bättre grafik skaffar ni bara ett bra grafikkort och stoppar i. Och blir processorprestandan för låg så finns det idag upp till 8 kärniga processorer att köpa till am4.
Så en sådan dator har bra uppgraderingspotential och kan nog hållas relevant i många år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte så noga egentligen de flesta moderna moderkort har det man behöver från start, skulle det vara så att man har något udda behov kan man alltid komplettera med PCIE kort eller USB adaptrar.

Jag skulle som sagt kört på en AMD ryzen 2200g eller 2400g de har både bra processorprestanda och okej grafikprestanda som bör fungera fint för en 7 åring. När det behövs bättre grafik skaffar ni bara ett bra grafikkort och stoppar i. Och blir processorprestandan för låg så finns det idag upp till 8 kärniga processorer att köpa till am4.
Så en sådan dator har bra uppgraderingspotential och kan nog hållas relevant i många år.

Superbra tips!
Något mer? SSD disk antar jag?

Permalänk
Avstängd

Jag köpte delar och gav min yngsta dotter (5 år) de i julklapp förra året. Dessutom fick hon prova på att bygga själv med assistans. Även min äldsta dotter fick göra samma sak för många år sen.

Hur som, när de kommer till själva datorn så kan man självklart tänka på massa olika sätt. Jag valde att gå på linjen att hon skall ha den i några år och växa upp med den. Att satsa på något som räcker så precis i nuet känns elakt och är en dåligt investering. Barnen utvecklas snabbt och datorn kommer krympa som deras kläder gör om man snålar så mycke de går där.
En bra dator som går att uppgradera är en bra investering. men även där kan de vara svårt eftersom en plattform oftast finns i två år innan en ny har släppts. Men man kan byta ut hårddiskar, grafikkort och minne med tiden. Men gå inte för lågt med valet av processor heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Superbra tips!
Något mer? SSD disk antar jag?

Ja en SSD är att föredra. Räcker med en 120GB men ta gärna större om det får plats i budget.

Det är viktigt att moderkortet ni väljer har HDMI, DVI eller displayport eftersom processorns grafikkort skickar bilden genom modekortet.
Rekommenderar att ni väljer ett B450 moderkort. Då får ni även tillgång till Store mi gratis vilket gör att SSDn kan arbeta ihop med ex en hårddisk. https://www.amd.com/en/technologies/store-mi

Ramminne skulle jag välja med hastigheter någonstans mellan 2993mhz och 3600mhz. Minst 8GB men gärna 16 om det får plats i budget.

@HC-8315 Även om plattformen blir ersatt så finns ju produkterna kvar att köpa speciellt begagnat. Är ju inga problem att hitta processorer till am3 eller lga 1366 idag. Så jag skulle inte oroa mig för att välja en instegs cpu till en plattform för att sedan uppgradera till en bättre på plattformen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja en SSD är att föredra. Räcker med en 120GB men ta gärna större om det får plats i budget.

Det är viktigt att moderkortet ni väljer har HDMI, DVI eller displayport eftersom processorns grafikkort skickar bilden genom modekortet.
Rekommenderar att ni väljer ett B450 moderkort. Då får ni även tillgång till Store mi gratis vilket gör att SSDn kan arbeta ihop med ex en hårddisk. https://www.amd.com/en/technologies/store-mi

Ramminne skulle jag välja med hastigheter någonstans mellan 2993mhz och 3600mhz. Minst 8GB men gärna 16 om det får plats i budget.

Snyggt!
Största pucken är väl egentligen grafiken, har inte helt koll på systemkrav för spelen jag nämnde men har ni tips där med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

@HC-8315 Även om plattformen blir ersatt så finns ju produkterna kvar att köpa speciellt begagnat. Är ju inga problem att hitta processorer till am3 eller lga 1366 idag. Så jag skulle inte oroa mig för att välja en instegs cpu till en plattform för att sedan uppgradera till en bättre på plattformen.

De finns ju tyvärr dom som vägrar begagnat också. Men jag är helt med på resonemanget. Men vi kanske skiljer oss lite när de kommer till valet av processor för en sjuåring. Personligen hade jag aldrig köpt grejer som precis på håret klarar de ungarna spelar på "Low".

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Snyggt!
Största pucken är väl egentligen grafiken, har inte helt koll på systemkrav för spelen jag nämnde men har ni tips där med?

Den grafikprocessor som sitter inbyggd i en Ryzen 3 2200g eller ryzen 5 2400g kan köra båda de spelen med helt okej prestanda.

@HC-8315 Nej det är ju klart har man råd kan man ju köpa bättre grejer. Att köra med integrerad grafik rekommenderar jag mest för att uppfattade det som det ska vara en prispressad dator.
Och sen vet jag att när jag var i den åldern hade jag inga som helst krav fungerade det var jag nöjd.
Fixat två datorer till en kollega som har barn 7 och 10 år de spelar fortnite ena datorn har en athlon 2 445 och GTX 560 ti andra core i3 2000 något och 1050 2gb och det verkar fungera tillräckligt bra för dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Snyggt!
Största pucken är väl egentligen grafiken, har inte helt koll på systemkrav för spelen jag nämnde men har ni tips där med?

Om en 2400g ej är nog så fungerar ett GTX 1050, GTX 1050Ti utmärkt för att spela alla spel idag. Kanske inte på högsta inställningar men inga problem att lira något om man inte måste ha allt ögongodis på.

Begagnat kanske kan vara ett alternativ. T.ex. GTX 970, 980, 1060 eller ett 1050 så klart. Beror lite på vad man hittar för kort och pris.

2400g är tydligen okej för Battlefield 1, 1080p, low i runt 50fps eller 720p Medium i runt 70fps. Så det är inte helt illa ändå och ett GTX 1050 skulle vara markant snabbare. Men jag tycker det ser ut som att en 2400g eller liknande duger fint som en början. Om man kan lira battlefield 1 i 1080p rätt okej så lär den hantera Minecraft och Fortnite utan bekymmer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Annars passar du på att köpa en ny dator till dig själv och ger din gamla till 7åringen

Permalänk
Medlem

borde inte ett billig rysen med integrerad grafik klara fortnite?
o sen när han blir äldre smetar man in ett dedikerat graffekort

https://www.youtube.com/watch?v=NQXVTIlg6lo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lägger till annat perspektiv, trots att jag är i linje med ovanstående inlägg.

Överväg att köpa ett begagnat system. Jag tror många som har ex 2500k uppgraderar nu om de inte redan gjort det. Nu vet jag inte Fortnite req's så kan behöva köpa någon modell nyare isf, samma gäller en GTX 770 / 960. Visst är det lite low end i dagens läge, och antagligen lite på gränsen, men jag tror ens första dator är lite som ens första bil, en som tål lite stryk och misshandel som man kan växa sig i och klura ut vad man vill ha i nästa maskin.

Jag köpte ex en laptop som var på gränsen av vad jag behövde, det var 8 år sen. Och jag använder den datorn än idag. Dual core, 4GB ram och en HDD. Funkar ypperligt för normalt kontorsarbete när man kopplar in två skärmar, mus och tangentbord. Använder den även för lättare css/webdesign (dvs professionellt) då jag har IPS-skärmen där.

Även om du har råd att köpa en värstingdator vet jag inte om det är en bra idé att ge till ett litet barn. Det är som föräldrarna som köper märkesskor till sina småbarn, och så har de växt ur dom innan ett år. Jag brukar få intrycket att dom köpen är mer för föräldern än för barnet. "Titta vad fina skor mitt barn har, bara det bästa för min lilla ädelsten!". Barnet bryr sig liksom inte.

När man är liten försöker man också klura ut sin plats i livet. Ditt barn kanske vill spela tennis nästa år om det blir den nya flugan i skolan, och då ska du inte köpa något Björn Borg-rack heller. Grundläggande, och tillräckligt bra för att utfylla sin funktion. Du kan köpa dyrare grejer om några år när du ser att det är ett genuint intresse.

När jag var yngre köpte min mor en riktigt dyr fiol till min lillebror (runt 3 månadslöner netto iirc), tror han använde den max 18 månader, trots att han hade spelat i kanske två år (detta var runt mellanstadiet, så lite äldre än ditt barn). Legat i kallager i årtionden. Samtidigt spelade jag själv på en aukustisk gitarr som kostade typ 500kr. Köpte några år senare det billigaste elgitarrpaketet med en amp för runt tusenlappen. Några år efter det en riktigt bra gitarr för några tusenlappar mer. Sen en bas. Osv. Spelar fortfarande på min första gitarr, den är bra nog. Håller på lära mig spela piano atm, kör på en riktigt gammal och sunkig keyboard från typ 80-talet, med fel adapter som det står Nintendo NES på. Ärvde den från min morfar. Planen är att om inom något år köpa ett riktigt fint, mekaniskt (elektroniskt) piano med weighted keys osv för kanske 3-5k (så fortfarande relativt grundläggande). Och den kommer jag ha så länge den orkar.

Blev betydligt längre än jag ursprungligen tänkt. Men i slutändan är det ditt barn, du vet bäst.

Permalänk
Medlem

Byggde nyss en dator till min dotter när hon fyllde 8. Hon spelar också fortnite å även star stable. Körde på en ryzen 2400g och det funkar kanon till henne. Tror hon kör på medium eller high och hon har aldrig påpekat något om grafiken. Sen om man kommer över något 1050ti till bra pris i framtiden så kan man ju slänga in det och så är det helt plötsligt en bättre dator i hennes ögon=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja en SSD är att föredra. Räcker med en 120GB men ta gärna större om det får plats i budget.

Det är viktigt att moderkortet ni väljer har HDMI, DVI eller displayport eftersom processorns grafikkort skickar bilden genom modekortet.
Rekommenderar att ni väljer ett B450 moderkort. Då får ni även tillgång till Store mi gratis vilket gör att SSDn kan arbeta ihop med ex en hårddisk. https://www.amd.com/en/technologies/store-mi

Ramminne skulle jag välja med hastigheter någonstans mellan 2993mhz och 3600mhz. Minst 8GB men gärna 16 om det får plats i budget.

@HC-8315 Även om plattformen blir ersatt så finns ju produkterna kvar att köpa speciellt begagnat. Är ju inga problem att hitta processorer till am3 eller lga 1366 idag. Så jag skulle inte oroa mig för att välja en instegs cpu till en plattform för att sedan uppgradera till en bättre på plattformen.

Jag håller inte med om 128GB räcker bra, om 2-3 när han vill ha fler och fler spel så tar den platsen slut oerhört snabbt.Man får idag 500GB SSD för strax över tusenlappen, väl värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Snyggt!
Största pucken är väl egentligen grafiken, har inte helt koll på systemkrav för spelen jag nämnde men har ni tips där med?

Som någon ovan sade så har du GPU inbyggt i Ryzen 2400G exempelvis som enkelt klarar minecraft och en hel del annat om man drar ner lite på ögongodiset. Och när det inte är bra nog för grabben, om 5 år kanske(?) kan ni uppgradera med ett kraftfullare dedikerat graffikkort.

Permalänk
Medlem

Kolla efter begagnat. Det brukar räcka gott och väl i några år. Sen när de har större krav/sparat perngar själva så kan man bygga nytt. Jag köpte begagnade till mina barn och de får lära sig att datorer/spel och kringutrustning är dyrt och att de får hushålla med pengarna om de ska ha något vettigt att spela med. Man måste inte skämma bort barnen med nytt som första dator. Vart slutar det

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag håller inte med om 128GB räcker bra, om 2-3 när han vill ha fler och fler spel så tar den platsen slut oerhört snabbt.Man får idag 500GB SSD för strax över tusenlappen, väl värt det.

Jag skrev inte ens att det räcker bra. "Räcker med en 120GB men ta gärna större om det får plats i budget." Och varför inte bara komplettera med en till lagringsenhet när utrymmet behövs? Dessutom lade jag till en mening om Store mi + länk så det blir inte ens "krångligt" med två olika lagringsenheter där man behöver tänka på vart man lägger grejerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

När jag skaffade dator till min nu 13-åring (nu 15) så köpte jag en begagnad dator med en i3-2100 CPU och stoppade i ett GTX 1050. Detta kostade i storleksordningen 4000kr och presterar helt ok med dagens spel. Problemet är att om man ska bygga från grunden så blir det ofta dyrare och man är ändå inte säker på att någonting kommer att funka att uppgradera om några år.

Är Fortnite ens något man vill köra utan ett dedikerat grafikkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!

Jag har plockat ihop lite grejer, ser ni något som jag borde byta eller kommer detta funa bra tror ni?
Kanske är mer värt att lägga några 100 på att uppgradera någon av komponenterna?

https://www.inet.se/produkt/b1022225/forslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Stort tack för alla svar!

Jag har plockat ihop lite grejer, ser ni något som jag borde byta eller kommer detta funa bra tror ni?
Kanske är mer värt att lägga några 100 på att uppgradera någon av komponenterna?

https://www.inet.se/produkt/b1022225/forslag

https://www.komplett.se/product/975810/datorutrustning/lagrin...

SSD för 200kr billigare, fri frakt från båda ställena också så spelar ingen större roll

Lycka till med bygget! Även om jag kanske hade letat begagnat faktiskt..

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2400G (1 490 kr hos Elgiganten)
Chassi: Deepcool Tesseract SW (499 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS Prime B450-PLUS (1 290 kr hos Inet)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 8GB (990 kr hos Komplett)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 249 kr hos Inet)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 650W (599 kr hos Webhallen)
Summa: 6 117 kr

Permalänk
Medlem

Man kan tjäna en del om man kollar runt lite på typ prisjakt. Men komponentkoll är en bra sida tycker jag där man kan bygga ihop och få billigaste priserna. Konstigt nog fanns inte den billigare ssd:n med som @swedishliquid länka till

Permalänk
Medlem

Tack för tips angående priserna men det var inte det jag ville ha hjälp med, jag kommer givetvis kolla runt var jag ska köpa grejerna men ville mer ha tankar om konfigurationen och om jag gjort något "dumt" val?

Någon av delarna som absolut borde uppgraderas för att få en bättre burk? Kommer det ens att lira ihop detta jag satt ihop?

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte minecraft men en snabb CPU och åtminstone 16 GB minne borde du unna honom ifall han börjar köra med mods. Offtopic men minecraft borde vara ett av dom bästa spelen för en 7åring att spela, kreativiteten har ju inga gränser i det spelet!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Well, när jag var 7 år så var mitt största nöje att sitta i utforskaren och försöka trycka på alla .exe filer som fanns vilket oskadade diverse problem xD ... Skulle inte skaffa en dator som var värd allt för mycket åt en unge xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Okej, ingen verkar vilja kommentera själva konfigurationen så jag tackar för alla svar jag har fått tidigare samt ert engagemang

Hade inte köpt den nätdelen. Hade gått på 80+ Bronze istället typ - https://www.inet.se/produkt/6909982/fractal-design-integra-m-... eller https://www.inet.se/produkt/6902162/evga-bq-500w eller https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-... Du kommer inte att behöva 600W häller för den setup även om du köper till ett enklare grafikort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]