Samsung lanserar Galaxy Note 9 med större batteri och uppdaterad penna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vart/hur då?

https://www.samsung.com/se/

Sen när hemsidan funkar så Förköp nu > Här inne under färg/storleks valet ska du finnas någon text att trycka på

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Är i princip dubbelt så mycket som jag max motivera att spendera på en mobil. Hiskeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jävla priser alltså. Hoppas att den gått ner i pris om 1 år när mitt abonnemang "gått ut".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vart/hur då?

https://www.samsung.com/se/services/trade-in/

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Exyonys i sverige och det är den bättre enligt mig har en OP6 med snapdragon 845 chip och det chippet klarar inte coda h265 videos för uppselning ens , men min gamla s8 klarar det på det förra gen Exyonys chip

Ok, minns att det blev lite rabalder med senaste galaxyn tror jag det var där det också var snapdragon och exyony i dessa, men där den ena var klart långsammare än den andra. Har för mig att den långsamma var den enda versionen för eu.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Intressant kylningslösning! Samt att man kan koppla till skärm med bara en HDMI-adapter (Dex)

Själv har jag inga problem att slänga upp en sådan summa för en telefon. Då är man såklart beredd på att ha den länge och får ut det allra bästa av hårdvaran som finns där ute. Har haft en Galaxy S7 edge i två år, även den förbokad, och den fungerar prima fortfarande. Skulle lätt kunna ha den mycket längre om man nu skulle vilja dra nytta av sin "investering" ännu mer.

Delar man upp kostnaden på två år blir det knappt 600 kr för värstingmodellen med 512 GB lagring / 8 GB RAM vilket är mer än skäligt pris för en cutting edge mobil av den här kalibern.

Förbokat!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Min telefon har 4000mAh och den är bara på 5,5" borde gå att klämma in 5-6000 mAh i denna vilket skulle behövas med den stora skärmen. Men dagens telefoner ska ku vara lövtunna och lätta, nåja vill jag ha ny blir det inte denna iallafall oavsett pris

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har 4000 mAh i min telefon redan, och en 40+20+8 mpx kamera, tror jag hoppar...

Den verkar riktigt schysst P20 Pro. Är du nöjd med den? Tycker bara designen är löjligt lik Iphone x. Helt förundrad att dom inte stämt Huawei än. Funderar på den eller Samsungs kommande..

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Kul att de inte snålar med lagring oavsett modell men att dela upp ramet på det sättet när telefonen kostar över 10k i standardutförandet är rent av skamligt. Inte lika illa som att s9 bara har 4gb istället för 6+ som sina storebröder. Att straffa dem med små händer och andra storleksbehov är imho väldig dålig praxis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Den verkar riktigt schysst P20 Pro. Är du nöjd med den? Tycker bara designen är löjligt lik Iphone x. Helt förundrad att dom inte stämt Huawei än. Funderar på den eller Samsungs kommande..

Jag är sjukt nöjd med den, har inte varit så nöjd sen Galaxy S2.
Köp den!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag skapade just ett foruminlägg om detta, men kan lika väl skriva det här med. 2015 beslutade Copyswede att de skulle ta ut avgift på lagringen i elektronik.
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...
Som ni ser så finns det inget max-tak på ersättningsnivån på mobiler, den är låst vid 3 kronor/GB.
Det kan alltså innebära 1536 kronor extra för 512 GB versionen. Med de garanterade 1 och 2 TB modellerna på antågande så kommer avgiften hamna på 3072 och 6144 kronor, antagligen runt 2020 och 2022.

Någon som kan förklara rimligheten i det för mig? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526410-en-paminelse-o...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@anon159643:
En av de jag känner som är förtjust i dem har stora händer och är över 2m lång. Han tycker att Note telefonerna är precis lagom i handen och att bära på sig i fickorna. Men han är entusiast och använder iofs en del funktioner också samt skriver mobilappar på fritiden och jobbar som programmerare annars, så han kanske inte rickigt räknas som random svensson i sammanhanget där heller där. Vissa är ju bara ute efter så stor skärm som möjligt dessutom.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

@Johan86c:
En av de jag känner som är förtjust i dem har stora händer och är över 2m lång. Han tycker att Note telefonerna är precis lagom i handen och att bära på sig i fickorna. Men han är entusiast och använder iofs en del funktioner också samt skriver mobilappar på fritiden och jobbar som programmerare annars, så han kanske inte rickigt räknas som random svensson i sammanhanget där heller där. Vissa är ju bara ute efter så stor skärm som möjligt dessutom.

Angående storleken så är det coolt att första Note blev så hånad för dens enorma storlek på 5,3". Typ "alla" sa att det var alldeles för stor och de aldrig skulle vilja ha en sådan mobil, men samma "alla" skulle aldrig nu idag köpa en telefon som är mindre än 5,3": Visar ett axplock av hånet: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=kpCV506ry5M

Nå det enda som förvånar mig med Note är försäljningssiffror i förhållande till pris, detsamma gäller alla andra mobiler i denna prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är i princip dubbelt så mycket som jag max motivera att spendera på en mobil. Hiskeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Säger samma här, skaffade mig en silvergrå Moto X4 på Elgiganten nyligen för 1500:-
Kostar normalt 3000:- men tyckte det kändes tillräckligt för mig.

Särskilt med tanke på hur lätt dem felar och går sönder.
Tredje generationens Gorilla glas och glas runtom

Satt just och funderade om det finns något bättre alt än manövrera med fingrarna och hittade lite roliga videos.
Sägs fungera med folie också

https://www.youtube.com/watch?v=3FF_jy66wEI

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med Note 8. Använt den sedan lanseringen och har aldrig haft problem med batteritiden. Ser ingen egentlig anledning att uppgradera om man redan har en Note 8. Gillar att de stannar kvar vid samma design. Är svårt att hitta snyggare mobiler än så.

Dessutom skulle jag aldrig lägga 10k+ på en mobil igen. Priserna är förjäkliga just nu. Note 8 har fungerat riktigt bra, men man kan få 90% av samma "upplevelse" för hälften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Är riktigt nöjd med Note 8. Använt den sedan lanseringen och har aldrig haft problem med batteritiden. Ser ingen egentlig anledning att uppgradera om man redan har en Note 8. Gillar att de stannar kvar vid samma design. Är svårt att hitta snyggare mobiler än så.

Dessutom skulle jag aldrig lägga 10k+ på en mobil igen. Priserna är förjäkliga just nu. Note 8 har fungerat riktigt bra, men man kan få 90% av samma "upplevelse" för hälften.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte heller se något logiskt skäl att uppgradera från Note 8. Men självklart har jag ändå gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vart/hur då?

Det är nog snarare så att man får ett lägre pris om man lämnar en äldre telefon som inbyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Några förklaringar:
1: Folk köper mobiler med abonnemang, de betalar varje månad pengar och då får de råd. (enligt samma resonemang som sms-lånare tar)
2: Många får jobbmobiler från jobbet, på många arbetsplatser är tom smartphones ett grundkrav för att kunna jobba där.
3: Folk ersätter andra prylar med mobilen. Tidigare hade man mobil, kamera, mp3 spelare, vissa hade även videokamera etc.
4: Mobil har blivit en statussymbol, lite som kläder.

Nå jag köper billigare mobiler som du, detta av flera anledningar. Inte bara det att jag sparar pengar utan jag känner det moralisk fel att ge pengar till giriga företag helt i onödan. (det finns billigare alternativ)

Jag är fundersam på hur mobilutvecklingen kommer utvecklas. När "alla" mobiler har en helt platt skärm på framsidan, där högtalare, kamera är dold bakom skärmen, så vad ska locka folk att köpa en ny bättre mobil?
Är det specifikationer som 64 core, 512GB ram etc? Knappast, så vi får se vad som händer.

Precis, och företag som lånar pengar, bolån och hela bankväsendet, investeringar och dylikt är enligt samma resonemang sms-lånare tar. Den revolutionerande ekonomiska idéen om sparande är också sms-lån förstås.

En idé om varför människor spenderar mycket pengar på sin telefon är att den ersätter andra saker. Omöjligt att säga något om sådan spendering om man inte har hela utgiftsläget för personen klar för sig.

"Saving is important to the economic progress of a country because of its relation to investment. If there is to be an increase in productive wealth, some individuals must be willing to abstain from consuming their entire income. Progress is not dependent on saving alone; there must also be individuals willing to invest and thereby increase productive capacity."

Det blir lite fånigt att raljera över dyra telefoner med det resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Tröttnat till att betala "release" priser för mobiler. De ska ha nästan 11K för enklaste modellen.

Låt Samsung svettas lite med låg försäljning och tuff konkurrens och om två månader har de sänkt priset med några tusen.

Kan du glömma, s9 plus har sjunkit ca 1500 riksdaler sen den lanserades, i riktiga "butiker" som jag skulle våga köpa en telefon i för ca 10k.
Konstigt nog sjunker priset på Samsungs telefoner betydligt mindre än förr, köpte min Note 2 för nästan halva priset mot lanseringen efter ett par månader.
S8 plus kostar fortfarande 7 lök efter 1.5 år som normal pris i riktiga butiker, förr halverades priset på alla telefoner efter en generation. Vette fan vad som hände.

Samtidig erbjuder Samsung en extra tusing om du lämnar in din gamla telefon plus värdet på telefonen.
Så plötsligt har de ca 1500kr som Note 9 sjunker i pris ätits upp av deras cash-back

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Kan du glömma, s9 plus har sjunkit ca 1500 riksdaler sen den lanserades, i riktiga "butiker" som jag skulle våga köpa en telefon i för ca 10k.
Konstigt nog sjunker priset på Samsungs telefoner betydligt mindre än förr, köpte min Note 2 för nästan halva priset mot lanseringen efter ett par månader.
S8 plus kostar fortfarande 7 lök efter 1.5 år som normal pris i riktiga butiker, förr halverades priset på alla telefoner efter en generation. Vette fan vad som hände.

Samtidig erbjuder Samsung en extra tusing om du lämnar in din gamla telefon plus värdet på telefonen.
Så plötsligt har de ca 1500kr som Note 9 sjunker i pris ätits upp av deras cash-back

Och apropå cashback.. Samsung själva säger ju indirekt att deras nu gamla Note 8 bara är värd max 200€. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bokade en hos Halebop i blått Hype!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Precis, och företag som lånar pengar, bolån och hela bankväsendet, investeringar och dylikt är enligt samma resonemang sms-lånare tar. Den revolutionerande ekonomiska idéen om sparande är också sms-lån förstås.

En idé om varför människor spenderar mycket pengar på sin telefon är att den ersätter andra saker. Omöjligt att säga något om sådan spendering om man inte har hela utgiftsläget för personen klar för sig.

"Saving is important to the economic progress of a country because of its relation to investment. If there is to be an increase in productive wealth, some individuals must be willing to abstain from consuming their entire income. Progress is not dependent on saving alone; there must also be individuals willing to invest and thereby increase productive capacity."

Det blir lite fånigt att raljera över dyra telefoner med det resonemanget.

Jag har ett jobb där de flesta jag träffar har mycket lite pengar och oftast inget jobb. Men många har en flaggskeppsmodell från i år eller förra året. Dessa personer tror ofta att de har gjort ett kap varje gång de uppgraderar till nästa generation på avbetalning. Trots att de har månadsavbetalningar på 500kr och närmar sig kronofogden. Kreditkontrollerna verkar vara ett skämt i många fall.

Det är dock inget fel egentligen med att konsumera på avbetalning, men många som gör det har egentligen inte råd. Jag tror att det helt enkelt är psykologiskt enklare att köpa på avbetalning än i en stor klumpsumma. Precis som det är psykologiskt enklare att köpa med digitala pengar än med kontanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ok, minns att det blev lite rabalder med senaste galaxyn tror jag det var där det också var snapdragon och exyony i dessa, men där den ena var klart långsammare än den andra. Har för mig att den långsamma var den enda versionen för eu.

Snapdragon 845 är klart snabbare i tester. Kolla recensioner av S9 på tex anandtech.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

OLED är dyrt, bra kameror lika så dessutom har de två. 512 GB lagring som ryms i en mobil är dyrt.

Folk betalar gärna om de kan göra allt och lite till från mobilen, då behöver de inte vara lika stationära i livet :P.

Fast då behövs förstås ingen mobil för 10-13000. Finns många nästan lika bra alternativ för 5000. Jag gör det mesta utom att spela spel med min mobil och det är en nexus 5x 😋

Edit: Jag missunnar ingen att köpa denna. För de allra flesta är det dock en lyxprodukt, vilket är kul om man vill ha det. Men de flesta behöver förstås inte en så dyr mobil.
Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Och apropå cashback.. Samsung själva säger ju indirekt att deras nu gamla Note 8 bara är värd max 200€. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Då läser du det uppenbarligen fel, 2000kr är över vad telefonen är värderad till som köps av en 3e-part.
För en Note 8 skulle du få 5200kr och inte 2000, men det är inte Samsung som värderar telefonen.

Permalänk
Medlem

Man kanske skall byta från sin Mate 10 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Då läser du det uppenbarligen fel, 2000kr är över vad telefonen är värderad till som köps av en 3e-part.
För en Note 8 skulle du få 5200kr och inte 2000, men det är inte Samsung som värderar telefonen.

Aha ok dåså. Upp till 5k för en Note 8 lät väl mer rimligt kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dejnerst:

Man kanske skall byta från sin Mate 10 pro

Nej den tycker jag gott du kan behålla. Eller vänta en månad eller två på mate 20 pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spännande! Svängde ifrån Iphone träsket när Note 3 kom, sen när Iphone kom med plus mobilerna svängde jag tillbaka. Nu lockar det lite att svänga tillbaka till Note serien. Får se vad iphone kommer med i September.

Visa signatur

[ Fractal Design S - Intel Core i7 6900K -Noctua NH-D15- Corsair Vengeance 64GB DDR4 2133Mhz - ASUS ROG 1080 STRIX Samsung 960 EVO 500GB - Xonar Essence STX -NEC Spectraview Reference 241- Beyerdynamic DT1990 Pro 250Ω ]

Permalänk
Medlem

Note 9 bästa displayen någonsin i en smartphone, kanske inte så konstigt eftersom S9 var bästa displayen innan det.

http://www.displaymate.com/Galaxy_Note9_ShootOut_44N9.htm
https://www.gsmarena.com/displaymate_samsung_galaxy_note9_has...

Är det något Samsung kan är det göra displayer iaf.
Nu hade jag dock föredragit en non curved ifrån en Samsung personligen men, fortfarande ingen direkt fan av curved displays.