Mobiltelefon till pensionär

Permalänk

Mobiltelefon till pensionär

Hej,

Min far har bett mig om lite hjälp och kolla efter ny mobiltelefon till honom. Han har för tillfället en Samsung galaxy S4 (min gamla). Han gör egentligen inget mer än att ringa och ev läsa sms. Han vet knappt vad internet är. Det ska vara en väldigt simpel telefon som är billig. Han har svurit mycket över S4an så den är för komplicerad

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hjälper kanske inte dig men min morfar (94 år) köpte precis en iPhone 7+. Han är otroligt nöjd med den. Sätter man igång läget med större text så ser man väldigt bra på den.

Han hade en Doro-telefon tidigare och den är otroligt seg och dålig kamera.

Men om din far nu enbart använder den till att ringa med. Köp en simpel Nokia eller annat "non-smart" så räcker batteriet i typ 1-2veckor

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kan även jag tillägga att Doro är rent skräp i mina ögon, jag bytte ut min mammas mot en Samsung och ökade storleken på texten istället.
Det har varit betydligt enklare för henne efter det iaf, kan tillägga att hon är 67år. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Prova Big launcher http://biglauncher.com/features/sv/ eller liknande på s4an. Finns som gratis test.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Nokia 3310

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Finns ju särskilda launchers anpassade för äldre, t ex big launcher.

Permalänk
Medlem

3310 finns i två varianter 2G och 3G. Se till att du får tag på en 3G. Fantastisk knapptelefon för ringa och smsa med. Finess med dual sim. 2G-nätet håller på att stängas ner i många länder som t ex Thailand.
Sen kan det var bra att ha en smartphone för surf, appar och internet. Har en windowsphone som nanosurfplatta.

Permalänk
Medlem

Om det prompt bara ska ringas och SMS:as så skulle jag också säga nån icke-smartphone variant. Ska det fotas, och kanske man kan introducera enklare tjänster som exempelvis kartor och liknande för honom, så skulle jag rekommendera nån passande iPhone (typ 7 eller 7 Plus). Mest för att gamla (i min erfarenhet) finner iOS enklare att förstå än Android. Bevisligen har han ju också problem med användarupplevelsen av den Android-lur han har i dagsläget.

EDIT: Tycker @PlogarN97 nedan har en vettig poäng dock

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tror man hör någon en björntjänst att inte få personen att lära sig en smartphone. Gissningsvis kommer många saker vara mycket jobbiga att göra i samhället om typ 10 år om man saknar en smartphone och bara har en dator.

Jämför med att man klarar sig typ utan en dator idag, men man blir handikappad i samhället. Fysiska bankkontor slår igen och allmänt sämre service. Lär vara ännu längre kommet om 10 år. Ex butiker som bara accepterar swish? Vem vet...

Skickades från m.sweclockers.com