Del 1: Så fungerar internet – hos Ownit

Permalänk
Avstängd

Tur man tog Ownit i Sundsvall innan övriga sänkte priserna för att försöka prångla ut sin dynga -- tyvärr är Ownit nu dyrast, men finns inte en chans att jag skulle välja en annan leverantör. Det är UTMÄRKT utrustning (980/990mbit, 0.6ms ping). Kundtjänsten är helt suverän och när det blir lite fel så gör man rätt för sig och kompenserar för sina misstag. Det där sista kostar dem så lite, men gör en själv som kund så otroligt nöjd. Tror nog denna kommentar var mer värt än alla mina pengar jag betalat in under mina 18 månader som kund, men det bjuder jag på, för jag är så nöjd

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Palme_570:

Bra initiativ, ibland lite för basic och ibland kanske för lite. Jag tror att det första du borde ta upp är lite kort vad en router gör och att det är detta som internet består av dvs en samling routers som visar vägen, vad skiljer den och tex en switch och att tex konsument "Routrar" innehåller oftast både switch router och AP. En annan sak var att jag inte hörde men kanske missade vad ett modem gör ? Dvs att det omvandlar mellan anlogt och digitalt.

Nu säger killen från ownit det här är en Router och dessa är switchar och mer än så är det inte.

Man kan tänka att detta är Swec men jag tror inte det är särskilt hög % som faktiskt vet vad routern gör. Varför den "behövs" hemma och varför tex NAT behövs.
Det är mycket möjligt att du redan tänkt ta upp detta i del 2 eftersom du säger att du ska ta upp hur det fungerar men vill ändå poängtera. Samtliga dina guider känns som de ligger på en lagom nivå för många ska förstå men ibland saknas dom där små detaljerna som knyter ihop det du säger med orden tittarna inter förstår.

Absolut. Routrar och switchars respektive uppgifter kommer i nästa avsnitt. Jag hade kunnat vara ännu tydligare med att förklaringen kommer.

Jag nämnde inte modemets uppgift närmare än att det omvandlar signalen. Modemets uppgift skiljer mycket mellan kabel-TV- och DSL (till och mellan DSL i olika länder). Det vore helt klart ett intressant ämne att behandla i ett eget avsnitt i någon gång i framtiden.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av gonace:

Mycket roligt att se denna typ av "sommar-initiativ", skulle dock vilja se en rättelse (om man nu kan kalla det så) angående vårt telenät.

Det hade ju varit bra att säga att det är under avveckling, de stora operatörerna avvecklar det gamla telefonnätet i rätt hög takt.

Tack för bra tillägg! Det borde jag nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Det var en ren prioriteringsfråga. Jag bedömde intresset för bland annat ISDN- och satellitanslutningar som för litet - framförallt för privatpersoner där, mig veterligen, i princip alla bytt till DSL.

Haha, antagligen bytt då Telia 2007 bestämde sig för att börja döda ISDN. Så frågan är om det ens gått att få ISDN som privatperson i Sverige längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Tack för bra tillägg! Det borde jag nämnt.

Ytterst liten sak, och man kan ju inte tänka på allt! väntar med iver efter nästa avsnitt

Permalänk
Medlem

Sedan vill jag påverka lätt faktafel:
[citat]En nyligen lanserad version av Euro-docsis-tekniken kommer att möjliggöra nedladdningshastigheter på över 1 Gbit/s. För att att det ska fungera behöver dock utrustningen först bytas ut.[/citat]
Versionen av standarden som tillåter detta (1.2 Gbit/s) är 3.0, som kom 2006. 3.1 som tillåter 10Gbit/s kom 2013. Den som är dn "nya" kom förra året (version 3.1 FD) tillåter 10Gbit/s symmetriskt.
Det som fortfarande är nytt - ialla fall för sverige - är implementationer av versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Skrivet av Mayth:

Japp, det är vanlig fiberkabel.

Man kan skicka 96 kanaler som bär 100gbit/s var med utrustning som är relativt vanlig bland de större leverantörerna idag över ett enkelt fiberpar. Börjar dyka upp 200Gbit/s per kanal, och det jobbas på 400Gbit/s. Utrustningen för detta är självfallet väldigt dyr, och den kräver en hel del kunskap för att installera och drifta.

Mvh Mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Men det kan vara så att när man kör 100Gbit/s så kör man MPO kontaker och en MPO finns i både 12 och 8 fiber i en kontakt och dom kan man använda när man kör 100Gbit/s men om man kör 8fiber varianten så kör man 25Gbit/s per fiber så det blir det 4*25Gbit/s för Ner och 4*25Gbit/s för Upp det är lite billigare utrustning men då kostar det mer med fiber istället. Men när dom peerar mot varandra så så gissar jag att de kör med 1 fiberltråd

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Det är vanlig fiber (single mode). Fibern klarar massor med terabits. Det som begränsar är opto "fenomen" / elektronik.

Lite kul att dem visar "muxen" som är ett CO-xx filter från Transmode. Dem kör CWDM på den länken.

Sen blir man lite arg på alla lösa SFPer som ligger och skräpar där utan ESD- eller dammskydd. Så inte direkt bra och ren marketing.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Men det kan vara så att när man kör 100Gbit/s så kör man MPO kontaker och en MPO finns i både 12 och 8 fiber i en kontakt och dom kan man använda när man kör 100Gbit/s men om man kör 8fiber varianten så kör man 25Gbit/s per fiber så det blir det 4*25Gbit/s för Ner och 4*25Gbit/s för Upp det är lite billigare utrustning men då kostar det mer med fiber istället. Men när dom peerar mot varandra så så gissar jag att de kör med 1 fiberltråd

Perring går i regel över fiberpar. Mest för att optiken är fruktansvärt mycket billigare än BiDi för höghastighets länkar.

Vad jag sett och jobbat med så körs inte MPO för långdistans länkar. Kan dock tänka mig att det passar bra i tex datacenter. Vet inte ens om det finns CWDM/DWDM utrustning för MPO? Kan tänka mig att den skulle bli rätt komplex. Har du någon annan erfarenhet av det så vore det roligt att höra.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av HackeR_54:

Sen blir man lite arg på alla lösa SFPer som ligger och skräpar där utan ESD- eller dammskydd. Så inte direkt bra och ren marketing.

Tro mig: det är ofta så det blir. Och oftare i centralar noder. Och skulle tro att majoriteten av dem ändå är utdömda/utbytta så de ligger där i väntan på att kasseras eller på annat sätt tas om hand.
Optiken är billig i jämförelse med annat, såsom tid att felsöka, teknikerkostnader, kundnöjdhet osv. Och det är inte helt ovanligt just SFPer kan vara problem-orsaken, varpå det oftast är det man testar byta antingen precis före eller efter att man tvättat/bytt fiberpatcharna. Och oftast behöver man lägga ifrån sig det, och vänta en tid för att se om problemet försvann (kolla traffiken på porten, se vad SFPerna rapporterar, se om det räknas trasiga paket, höra med kunder om det hjälpte).

Utifrån det brukar det bli billigare/effektivare att låta det teknikerna köra sin felsökningsrunda, och sedan köra en städning någon då man börjar märka att det finns behov, varvid man också brukar skickar all liggande optik till ett företag som verifierar om den är hel eller inte, och hanterar därefter (tillbaka till lagret, slänga, tillbaka till tillverkare, tvätta/refurbish osv).

Permalänk

AImesh samma eller skilda ssid

Tack för utmärkt guide, men en fråga kvarstår för mig som inget kan: Ska eller kan man ha samma ssid i 2,4 ghz och 5ghz i AIMesh, eller måste de vara olika, typ Hemmahosmig2,4ghz och Hemmahosmig5ghz?