Chassimakaren Caselabs går i konkurs

Permalänk
Medlem

Whataboutism ursäktar inte ens egna dåliga beslut.
Det som tar alla Trump relaterade diskussioner till Sandlådenivå är just whataboutism som i princip är att Kalle inte tycker att han gör fel som drar Lisa i håret för att Lisa tog hans spade.

Dock så är Kalifornien en stat med väldigt många extrakostnader för ett företag. Något som säkert också spelat roll i detta. Men främst är det nog att produkterna är helt enkelt dyra att köpa och tillverka, och försäljningen blir därefter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av EyeNEye:

Instämmer.

Smör och bröd-chassin hade varit något. Det är nog inte många som vaknar och beställer ett chassi för 6K utan att blinka, så jag är inte alls förvånad över detta.

Marginalerna borde nog vara rätt så höga på dessa.

Ett chassi för 3K är inte heller något S&B-chassi.

"Marginalerna borde nog vara rätt så höga på dessa"
Tvärtom det är typ inga marginaler.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Marginalerna borde nog vara rätt så höga på dessa"
Tvärtom det är typ inga marginaler.

Vad är det som kostar, menar du?

Materialet? Nja.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Sorry off topic men för er med intresse av Trump vill jag rekommendera den här gamla godingen.

https://m.soundcloud.com/the-dollop/300a-donald-trump-part-on...

Ha så kul!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av EyeNEye:

Vad är det som kostar, menar du?

Materialet? Nja.

Om du läser på hur dom gör sina chassin och vilken nivå så förstår du nog mer.
Om dom haft sjuka marginaler hade dom inte konkat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vad är det som kostar, menar du? Materialet?

Det är en enorm skillnad på kvalitet, går inte att jämföra med något svensson chassi som Corsair, de kör billigt tunt stål därav priset (ett till tre tusen kronor).

Skrivet av CaseLabs:

Our cases are manufactured using only heavy gauge all aluminum construction. Unlike some imports using thin 1mm aluminum, our cases are made from 2.3mm for the frame and 1.6mm for the doors and exterior covers. This heavy gauge material creates a case that can stand up to the rigors of large scale water cooling and frequent system tear-downs. Aluminum is much lighter than steel, dissipates heat better, and is easier to mod.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Tyvärr är det exakt samma retorik från USA under 70 och 80 talet men då var boven Japan. Man hade lika stort handelsunderskott mot Japan och det diskuterades mycket om hur Japan manipulerade valutan och andra saker.

Ett av problemen är att USA tillverkar på vissa områden mycket sämre produkter än andra länder. Titta nu på tex hur man lägger på tullar på stål, tyvärr så är amerikanskt stål av sämre kvalitet än från andra länder såsom Sverige tex.
USA har svårt att se att deras produkter är sämre än andra länders.

Kina tillverkar väldigt många produkter med låg kvalité, det samma gäller mycket av deras stål, ändå lyckades dem nästan ta över den globala stålmarknaden under 2015-16.
Med statsstöd till inhemska företag samtidigt som många EU länder har lagkrav på att inga statsstöd ska användas för det snedvrider konkurrens.

Kombinera detta med en fastväxelkurs på deras valuta och höga tullar på import.

Det är bra att man utvecklar bra produkter, men det blir svårt om man blivit en global konsument och andra spelar fult. Pris styr alltid i slutändan.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sen Fractal Desing R1 kom har jag inte köpt ett enda chassi av någon annan en Fractal, och kommer nog fortsätta så. <3 Fractal, dessutom Svenskt företag :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om du läser på hur dom gör sina chassin och vilken nivå så förstår du nog mer.
Om dom haft sjuka marginaler hade dom inte konkat.

Du har källor som backar upp detta eller?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Du menar tillverkare som Insulet Corp., Element Electronics, Gentex Corp., Amgen, Merck & Co., SolarCity, Polar Industries, Caterpillar, Whirlpool, General Electric, Dow Chemical, Intel, Ford, Boeing, General Motors, Apple, Bayer, Amazon, IBM, Walmart, Sprint, Lockheed Martin, Hyundai och Carrier som flyttar tillbaka/utökar tillverkningen i USA?

Det är tydligen inne att hata Trump.

Designade för vattenkylning.

De som inte säljer speciellt mycket som export kommer ju givetvis att stanna kvar eller ta hem verksamheten medan de som säljer mkt till utlandet kommer att dela upp sin produktion och lägga en del av den någon annanstans.

Frågan är ju om USA även inom handel vill vara en spelare på världsscenen eller om det räcker med att starta krig överallt.

Vi får se hur det blir.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hade jag framförallt haft råd och behovet av bygga en custom loop (vilket känns som ett måste för ett chassi i dessa prisklasser) så hade jag nog övervägt ett av deras chassin. Kvalitet rakt igenom syns ju på lång väg. Men smakar det så kostar det ju tyvärr, än värre blir det väl också då dom som jag förstått det endast skickar från USA, vilket gör att man åker på tull. Stämmer det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Faktum är att det är företagen i väst som velat ha höga marginaler. Kina har inte tvingat väst att producera prylar i Kina överhuvudtaget. Självklart har globaliseringen både vinnare och förlorare. Personligen tror jag att handelskriget har bara förlorare. US-dollar backas up av oljan och varje år går skulden upp. Så vem vill köpa amerikanska statsskuldsväzlar? Skulle Kina köra en Kamikazevariant och dumpa ut alla sina us-tillgångar på marknaden så kommer usd sjunka som en sten. Hade US gjort det här för 20 år sen så hade det varit effektiv, men nu tror jag att ineffektiva företag överlever pga tullmuren. Världsfreden kommer ju hotas när fler och fler länder sluter sig. För Sverige som exporterar mycket så kommer vi vara förlorare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

https://www.bestcases.eu/case-labs

Om någon vill ha chassi av lagren som finns kvar!

https://i.imgur.com/7CqmetJ.png

Blir behålla detta Caselabs TH10+PED ett bra tag då

#Störreänminbyro

Chassi eller.... rackskåp?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av henkiii:

Chassi eller.... rackskåp?

Why not both

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RVX:

Hade jag framförallt haft råd och behovet av bygga en custom loop (vilket känns som ett måste för ett chassi i dessa prisklasser) så hade jag nog övervägt ett av deras chassin. Kvalitet rakt igenom syns ju på lång väg. Men smakar det så kostar det ju tyvärr, än värre blir det väl också då dom som jag förstått det endast skickar från USA, vilket gör att man åker på tull. Stämmer det?

https://www.bestcases.eu/case-labs

Köp dom som har kvar lager!
Ja tull från USA ja!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

https://www.bestcases.eu/case-labs

Köp dom som har kvar lager!
Ja tull från USA ja!

Thx for clearing that up

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sen Fractal Desing R1 kom har jag inte köpt ett enda chassi av någon annan en Fractal, och kommer nog fortsätta så. <3 Fractal, dessutom Svenskt företag :=)

Gissa var lådorna tillverkas...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sen Fractal Desing R1 kom har jag inte köpt ett enda chassi av någon annan en Fractal, och kommer nog fortsätta så. <3 Fractal, dessutom Svenskt företag :=)

Tyvärr tillverkas dom ju inte i Sverige, i så fall hade jag köpt npt chassi från dom för att stödja svensktillverkade produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Shit. Fan precis när jag hade köpt nya delar för att sätta in i ett sånt chassi. Tyvärr fanns inte chassit på den europeiska distrubutörens sida. För min del är det materialvalet som lockade. Tjock aluminium är ju det goaste som finns.

Hoppas något annat företag tar vid och kan erbjuda liknande produkter.

Permalänk

Detta är verkligen tråkigt! Caselabs har alltid varit min favorit tillverkare sedan jag började få upp ögonen för modding. Nu sitter man med ett SMA8 som man tyvärr inte kommer kunna köpa nya delar till om man vill bygga om Väldigt tråkigt för alla som blivit av med jobben också.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

ok trist men jag har då aldrig hört talas om dom ens, fel på mig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Du menar tillverkare som Insulet Corp., Element Electronics, Gentex Corp., Amgen, Merck & Co., SolarCity, Polar Industries, Caterpillar, Whirlpool, General Electric, Dow Chemical, Intel, Ford, Boeing, General Motors, Apple, Bayer, Amazon, IBM, Walmart, Sprint, Lockheed Martin, Hyundai och Carrier som flyttar tillbaka/utökar tillverkningen i USA?

Det är tydligen inne att hata Trump.

Designade för vattenkylning.

Hyundai? De är ju ett koreanskt företag, vad har de med saken att göra?

Vattenkylning är inte tysta de heller, behövs fläktar där med så ljudnivån är ändå hög.

Permalänk
Medlem

@tvelander: utan tvekan grädden av chassin, som väldigt få köper av förklarliga skäl oavsett kvalitetsnivån.

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Hyundai? De är ju ett koreanskt företag, vad har de med saken att göra?

Vattenkylning är inte tysta de heller, behövs fläktar där med så ljudnivån är ändå hög.

Om du har nog med yta att fylla på med radiatorer kan du köra fläktarna på jättelåg RPM och då blir vattenkylning mycket tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ok trist men jag har då aldrig hört talas om dom ens, fel på mig eller?

Talar väl mest för att du inte går under Entusiast.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tycker du samma sak om EU's strafftullar på allt möjligt?

Det är ju inte precis som att det inte fanns några tullar innan Trump. Sen ska man inte glömma att det pågår en massiv ekonomisk tillväxt i USA nu därför att företagen flyttar hem produktion till USA igen p.g.a. tullarna.

”...massiv ekonomisk tillväxt...”
Det här behöver du utveckla. USAs förhöjda tullar har trätt i kraft de senaste månaderna och att flytta hem ”produktion” betyder inte per automatik att man får tillväxt. USAs ekonomi har vuxit stadigt med få undantag de senaste årtiondena samtidigt som man har minskande inhemsk ”produktion”. Menar du att trumps handelstullar får USAs ekonomi att växa på några månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

som ägare av två CaseLabs-chassin sörjer de mig att de försvinner. Fina, lättmoddade chassin utan begränsningar... Det är en dållig dag för oss entusiaster att se en legend försvinna.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Sen Fractal Desing R1 kom har jag inte köpt ett enda chassi av någon annan en Fractal, och kommer nog fortsätta så. <3 Fractal, dessutom Svenskt företag :=)

Skrivet av Roger W:

Gissa var lådorna tillverkas...

Jag har för mig att mitt FD-chassi tillverkades i Vietnam.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vad är det som kostar, menar du?

Materialet? Nja.

Materialet är den minsta kostnaden i det här sammanhanget. Det är snarare kostnaden för arbetskraften, fastigheten och maskinparken som äter upp mycket av marginalen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hank Solo:

Hyundai? De är ju ett koreanskt företag, vad har de med saken att göra?

Vattenkylning är inte tysta de heller, behövs fläktar där med så ljudnivån är ändå hög.

Hög ljudnivå ja då gör du något fel.
Min dator är hel knäpptyst oavsett belastning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240