Permalänk
Medlem

Ordning på nyheter

Har ofta märkt att nyheterna inte bara ordnas efter tid, men också enligt vad SweC anser vara viktigt. T.ex just nu har fredagspanelen flyttats upp över nyheter som dykt upp senare.

Har missat flera nyheter eftersom en nyhet som jag minns att jag redan läst har flyttats ovanför nyheter som jag inte har sett ännu. Kan man som inloggad medlem stänga av denna funktion? Eller att sidan minns vad jag redan har läst, och inte flyttar lästa nyheter ovanför olästa?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ordningen på nyheter och artiklar samt hur saker presenteras görs manuellt av redaktionen. Det är därför ingen funktion som går att stänga av och vi kan inte heller presentera ex. framsidan på olika sätt för olika användare.

Ett förslag om du vill se allt i strikt kronologisk ordning är att gå in på https://www.sweclockers.com/arkiv. Här kan du även sortera efter typ av innehåll: Nyhet, Test, Artikel, Tävling och Testpilot.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Skulle verkligen önska att ni INTE la in gamla nyheter före nya. Nu ligger t.ex Android Pie efter "Forumet: SweClockers-medlemmar som bor utomlands" och Jonas "deliddar" Core i7-8700K – färsk kylpasta under värmespridaren" och då missar man nyheter när de kommer. Vet att du skrev att man kan trycka arkiv, men känns som det logiska att ha NYA nyheter överst så man kan se de först.

Allt blir rörigt nu tycker jag. Och allra helst för de som inte besöker hemsidan så ofta, de missar de nyaste nyheterna, och även på mobilen så är det lätt att missa nyheter. Man kollar datum och tror att inget har hänt.

Tänk gärna på annat sätt för att få fart på sidan vid nyhetstorka, inte lägga upp gamla nyheter före nya. Det kanske räcker med "rullande bilderna" ni har längst upp?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Relik 📜

Tjena @Lagers och tack för dina tankar!

Det är väldigt intressant frågeställning du lyfter, just hur vi ska kunna möta olika behov – till exempel, de som vill ha framsidan blandad med gammalt, nytt samt community och de som helst vill ha ett strängt kronologiskt flöde. Där finns mycket gott att gräva i, fina jaktmarker för UX-ninjan @Gurt!

Som det ser ut idag är "framsidan" enligt nuvrande upplägg dock fönstret som finns utåt, där "huvudflödet" har absolut mest fokus. Där försöker vi blanda allt SweClockers – gammalt vi tycker förtjänar en extra repa, nytt för dagen, forumtrådar, artiklar eller vad det nu kan vara. SweClockers är för många (inte minst mig själv) så mycket mer än bara en nyhetssida, inte minst en fantastisk gemenskap!

Vi testar oss fram lite helt enkelt och håller koll på vad som händer. Feedback som den från dig är givetvis ovärdelig när vi ska utveckla för framtiden, varmt tack! Tills vidare, https://www.sweclockers.com/arkiv som @Jacob föreslog är en vettig lösning. Vi skulle även kunna kika på att exponera den på andra sätt för att göra tydligt "du som vill ha kronologi, titta här!".

Trevlig kväll!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Tack själv för snabbt svar!

Upplägget med framsidan är bra. Nytt i forumet, Bildremsan med lite fokus-artiklar är bra och dessa tittar man ofta på.

Lite idéer har jag givetvis också.

Att ni lyfter upp hela forumdelar är bra i sig. Men med lite annan design för att särskilja från nyheter, mer som en liten "annons" på 2-3 rader. Sedan dyker det givetvis upp forumtrådar som bara måste in i nyhetsflödet. Man kan även lägga in "Veckans forumdel" eller "Missa inte forumdelen om" i "nytt om forumet"-rutan.

Med gamla artiklar som ni vill ha på framsidan skulle man kanske kunna skriva "Från arkivet: Jonas "deliddar" Core i7-8700K" eller något som markerar att det inte är den nyaste nyheten. På så sätt kan man lätt sortera och gå vidare i flödet.

Om ni skulle annonsera när ni testar "nya" saker, och även kopplar till en forumtråd så skulle ni snabbt få feedback på det ni testar. Sweclockers-medlemmar är ju duktiga på att tycka och tänka

Jag har alltid uppe många flikar med olika forumdelar och läser mycket i forumet, så även för mig så är nyhetsflödet inte det viktigaste med Sweclockers utan forumdelen är mycket viktig. Men jag läser även nästan alla nyheter, recensionerna, artiklar och videos som dyker upp. Så SweC genemskapen är viktig helt klart

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem

Så visste inte jag att det var. Jag har alltid antagit att det varit kronologiskt och kollar ofta inte mer än om jag känner igen första nyheten och antar då att det inte hänt något.

Det påminner lite om vissa sociala medier som presenterar inlägg och annat baserat på någon "smart" algoritm. Gillar det inte alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för att ni tar er tid och skriver feedback till oss! Det uppskattas verkligen, inte minst av mig som UX:are

Som Emil nämnde så är syftet med framsidan inte att vara ett strikt nyhetsflöde utan det blandas friskt mellan nyheter, artiklar, community - gamla och nya ämnen. Vi är självklart inte ute efter att "lura" någon med hur vi publicerar artiklar utan strävar efter att få till en så bra blandning som möjligt.

Men jag förstår vad ni menar, och om det är många som tänker att det är ett nyhetsflöde så bör det finnas ett sätt att presentera detta bättre. Det skulle i framtiden kunna vara allt från att möjliggöra för en personlig customization av flödet, införa markeringar/kategorier för olika typer av artiklar, till att tydligt skriva när det är en gammal artikel som puffas. Jag tror att det finns många möjligheter här som jag gärna undersöker närmare. Tack för dina förslag @Lagers!

Med detta sagt vill jag också be alla andra som har åsikter och tankar om detta att dela med er! Jag försöker snappa upp så mycket som jag kan i forumet, men ni är hemskt välkomna att skriva direkt till mig också om ni har mer konkreta idéer. (Detta gäller såklart allt som rör upplevelsen av hemsidan, jag är idel öra).

Permalänk
Medlem

Ni kunde också ha en ruta just på framsidan som man kan kryssa för att få saker i kronologisk ordning.

Det är inte bara "gammalt från arkivet", utan även större/viktigare nyheter/recensioner som bara är någon dag gamla som lyfts fram för uppmärksamhet. Så det är inte så enkelt som att bara prefixa med "Från arkivet:". Just den kronologiska ordningen är viktig för mig för att man inte ska missa något. Jag som läser allt förr eller senare genom att scrolla till senaste nyheten jag läst, kommer ändå inte missa dessa viktiga nyheter, så för mig är det bara nackdelar med omsorteringen och inga fördelar.

Permalänk
Medlem

Detta eviga bumpandet av nyheter

Är det bara jag som stör mig på att swec "bumpar" upp nyheter som jag redan läst? Nu senast handlade det om nån tröja ni säljer, kul för er men trist för mig som scrollar ner till den och tänker att jag läst resten. Istället missar jag grejer som att Telia överklagar domen om blockering av fildelningssajter.

Jag upptäcker ibland mitt misstag, oftast i rekommenderade forumtrådar eller liknande, men jag kan ju inte säga att jag upptäcker 100%.

Problemet uppstår oftast på mobilsajten, läser sällan swec vid datorn.

Jag antar att det är en "feature" för att trycka extra på vissa nyheter eller artiklar, men när jag som användare inte får bumpa trådar i forumet känns det inte rätt att det sker på förstasidan.

Hoppas inte inlägget verkar alldeles för surt, har ni en bra anledning till beteendet så hör jag gärna på den.

PS. Jag har nog nån lättare form av ocd så det spelar kanske också in. Man ändrar inte ordningen på saker "bara för att".

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Därför jag sällan läser sidor som Swec, IDG, FZ, Swedroid mm på mobilen. Visst finns mobilsidor men har man stor skärm så kör man hellre desktopvarianten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tycker mig också se lite äldre saker som postas om igen med dagens datum satt. Mig stör det inte men trodde jag inbillade mig saker

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Moderator

*sammanfogade med en äldre tråd i samma ämne*

Anropar @Gurt, UX mästarinnan, så hon får läsa era tankar i frågan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har inga åsikter angående den kronologiska ordningen eller att man "bumpar" nyheter. Ser både fördelar och nackdelar med bägge, upp till sweclockers vad de tror är bäst.
Däremot vill jag bara säga att jag är glad över att ni gör det manuellt. För jag antog att det var "algoritmer" som pushade upp den populäraste nyheten (läs: till slut blir det en ekokammare och en click-fest, där man varken får supa eller dansa). Vet att Buzz/Facebook/Twitter/mm har ett automagiskt/dynamiskt flöde där en algoritm bestämmer vad som är "hett just nu". Som sagt. är glad att inte Swec har tagit den vägen

Permalänk
Medlem

Detta är otroligt irriterande, snälla, fixa ett alternativ så man kan få det kronologiskt!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Inget datum på nyheter

EDIT: Nu är datumen tillbaka. bugg?

Jag vill fortfarande har kronologisk ordning på nyheterna. Eller att de markeras med något så man vet att de inte är nya. En config i profilen vad där man kan välja datumsortering?

Nu till det nya. Har ni tagit bort datumet på "dagens nyheter" på framsidan? Nu kom nyheten om DVI 20 år, men utan datum. Så nu har man ingen koll alls! Denna nyhet/artikeln är inte dagens utan från den 16/5.

Förstår att man ska göra det plattare och modernare (läs mindre info, massa luft), men att ta bort datumet på nyheter är inte rätt väg enligt mig. Helst inte nu när nyheterna inte kommer i datumordning.

Snälla, sätt tillbaka datumet, eftersom ni inte vill ha datumordning på nyheterna.

Japp, gnällig idag, jag skyller på värmen

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Michaelo:

Detta är otroligt irriterande, snälla, fixa ett alternativ så man kan få det kronologiskt!

Skrivet av Lagers:

EDIT: Nu är datumen tillbaka. bugg?

Jag vill fortfarande har kronologisk ordning på nyheterna. Eller att de markeras med något så man vet att de inte är nya. En config i profilen vad där man kan välja datumsortering?

Nu till det nya. Har ni tagit bort datumet på "dagens nyheter" på framsidan? Nu kom nyheten om DVI 20 år, men utan datum. Så nu har man ingen koll alls! Denna nyhet/artikeln är inte dagens utan från den 16/5.

Förstår att man ska göra det plattare och modernare (läs mindre info, massa luft), men att ta bort datumet på nyheter är inte rätt väg enligt mig. Helst inte nu när nyheterna inte kommer i datumordning.

Snälla, sätt tillbaka datumet, eftersom ni inte vill ha datumordning på nyheterna.

Japp, gnällig idag, jag skyller på värmen

Ibland väljer vi att manuellt ta bort datumstämpel på nyheter och artiklar. För de som besöker oss flera gånger dagligen och absolut måste ha kronologisk ordning finns som nämnt https://www.sweclockers.com/arkiv, men då går man dock miste om saker som trådar och gallerier vi pushar på framsidan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ibland väljer vi att manuellt ta bort datumstämpel på nyheter och artiklar. ...

När ni pushar nyheter skulle "Inget datumknappen" gömmas längst ner på sidan

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i att detta är väldigt irreterande att saker inte kommer i kronologisk ordning utan att notifiera oss som läser det.

För mig hade det räckt med någon liten ikon eller så som man har på forum etc att det är "sticky" så att vi i alla fall vet att det är något som kanske inte är i den ordningen det borde vara.