SweClockers-folk som bor utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Costa Rica är riktigt nice 🙂 där skulle jag med kunna tänka mig att bo på heltid och leva "pura vida"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bodde i Panama tidigare och vill bara informera om att kan du inte spanska så kan du i princip glömma hela central- och sydamerika som bostadsort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jem:

Jag har uppfattningen att Sverige kontinuerligt försvårar för svenskar som flyttar utomlands?

Jag tänker på skatter, sjukvård, pensioner, skolgång för barn etc. Har hört att det är svårt att få passet förnyat, utan att åka till Sverige.

Skulle vara kul att höra hur det är om en familj flyttar utomlands, fördelar/nackdelar och hur ni lyckats lösa denna typ av utmaningar?

Det gäller nog alla länder idag, FATCA är kul. Bott I USA, som tur är flyttade vi hem tidigt, så jag slipper, men frugan måste rapportera tillgångar/konton enl. FBAR samt deklarera, och visa tillgångar enligt FATCA en gång per år, jag slipper eftersom vi flyttade hem innan allt var påtänkt, dvs, länge sen.. Är ett herrejösses gäng papper som måste fyllas i, enorma böter om man missar/glömmer något från IRS (10000 dollar per konto på FBAR, upp till alla dina tillgångar på FATCA (som tur är ligger hon under nivån för att behöva där, men har börjat iaf).

Vi har behövt anlitat advokat två gånger pga frågetecken med eget pensionssparande, svenskt, och japp, det skulle IRS ha reda på minsann, även fast det inte behövs skattas. Helt sjukt.

Läser man svenska skatteregler verkar de vara lika galet överdrivna. Anledningen är att man vill ha tag på pengatvättare och svarta pengar, men som vanligt drabbar det ju bara vanliga Svenssons som missar något. Finns skräck historier om Amerikaner som missat något kreditkort med kickback på, PANG! 10000 $ i böter per kort. Vilken normalt arbetande person har råd med det?

Så, tror de flesta tänker på det, men om du flyttar utomlands, lusläs verkligen skattereglerna, håll dig ajour med nya bestämmelser, du är skyldig att veta om.

Permalänk
Hedersmedlem

Stockholm sedan två år tillbaka. Känns ganska bra. Bott i Tjina i två omgångar också för studier, 6 + 6 månader. Mycket mysigt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hade gärna flyttat till USA men det är inte direkt lätt. Jag har nackdelen att utbildning och arbetslivserfarenhet endast är relevant i Sverige (byråkrat med några kurser juridik och internutbildningar). Lite svårt att sälja in där borta, skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snowy86:

Kalifornia

Om vi bortser från sjuka huspriser om man vill bo nära LA, hur är prisnivån generellt i svenska mått mätt?

Vill till Cali, funderat på om det är värt att investera 1 milj. USD för att få greencard men är ju inte direkt riskfritt, kanske bättre att nätdejta någon brud i Cali & gifta sig... lägga pengarna på hus istället. Man lär ju träffa någon om man bor där ändå så kan lika gärna använda den möjligheten. Fast tydligen viktigt att man dokumenterar bröllopet noga & har familjemedlemmar som vittnen, sjukt vanligt med fake-marriage, finns tydligen en korruptionsenhet bara för att upptäcka fejkpar

Skrivet av samiranta:

Bor i Danmark vilket jag kan rekommendera. Fikarummet fylls med vinflaskor fredag eftermiddag, humorn är kraftigt politiskt inkorrekt, mörk och elak, människorna har en viss stolthet, och hela mentaliteten är rätt slapp. Det är lite av en frisk vind att vara här.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter rätt tragiskt.

Permalänk
Medlem

London sedan 2004

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Skrivet av JackA:

Jag är en sån där digital nomad, jobbar hemifrån och har bott lite varstans runtom i Europa och Asien. Sist i Malaysia/Singapore, är i Svedala över sommaren och drar sen iväg igen, vet ännu inte vart.

Har du sett Svedala har du sett världen

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon52343:

Om vi bortser från sjuka huspriser om man vill bo nära LA, hur är prisnivån generellt i svenska mått mätt?

Vill till Cali, funderat på om det är värt att investera 1 milj. USD för att få greencard men är ju inte direkt riskfritt, kanske bättre att nätdejta någon brud i Cali & gifta sig... lägga pengarna på hus istället. Man lär ju träffa någon om man bor där ändå så kan lika gärna använda den möjligheten. Fast tydligen viktigt att man dokumenterar bröllopet noga & har familjemedlemmar som vittnen, sjukt vanligt med fake-marriage, finns tydligen en korruptionsenhet bara för att upptäcka fejkpar

Låter rätt tragiskt.

Om du har en miljon USD att investera hade jag utan tvekan gått den vägen. Har man bara pengarna är det ett av de absolut smidigaste sätten att få permanent uppehållstillstånd på! Man kan även investera i större projekt tillsammans med andra. Du måste inte starta upp en egen firma. Många förmögna indier i Michigan där jag bodde hade slängt in $1 miljon i något köpcenterbygge och sen flyttat dit för att jobba med något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PlaTFooT:

Gick ut år 2013 officiellt. Började 06, blev klart med allt 2011 förutom ett slutprojekt i en kurs (var någon kurs med Stegu om jag minns rätt). Man var inte super pepp att skriva den när man precis hade flyttat utomlands och körde 45h veckor. Där av officiellt 2013. Så väldigt troligt att vi har gått omvarandra under studietiden.

Då har vi garanterat träffats, och jag känner en hel hög folk från "ditt år". Mitt minne för namn är dock katastrof, så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kanske borde vi ha en tvärtemot tråd? Alltså folk som inte kommer från Sverige men som bor här?
Jag kommer från Bosnien men har bott här i Sverige de senaste 9 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag är en sån där digital nomad, jobbar hemifrån och har bott lite varstans runtom i Europa och Asien. Sist i Malaysia/Singapore, är i Svedala över sommaren och drar sen iväg igen, vet ännu inte vart.

Hehe, när du skrev "digital nomad" tänkte jag direkt att du körde med VPN, hemma från sverige då alltså 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Pluggar i Japan själv, första terminen av 5 precis avklarad i Kobe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caspus:

Bodde i Kalifornien, USA några månader förra året (praktik), och i år är jag typ 15 minuter med tåg utanför Tokyo, Japan (exjobb). Även här så sträcker det sig några månader, som snart är slut.

Att bo i USA utan bil, och inte mitt i en stad gör det jävligt knepigt. Föredrar Tokyo alla dagar i veckan av den anledningen.

Jag undrar däremot lite andra saker.

  • HUR folk hittade sig dit de hamnade, och varför just dit?

  • Hur hittade ni jobb, och/eller utbildningen?

  • Och hur ni löste de sakerna runtomkring som t.ex. hitta bostad, fixa ID(personnummer), visa (om det behövdes) och sånt.

Frågar mest för att jag letar efter nästa ställe att fly från Sverige till.

Bor i Schweiz sedan en dryg månad.

Hur hamnade jag här?
Var mest slump. Jag träffade min nuvarande chef på en konferens och fick frågan om jag var intresserad av att börja jobba där jag är nu. Har länge varit sugen på att jobba utomlands och nu klaffade det fint med familj och allt. Enda tveksamheten gällde språket (tyska här), men i staden jag bor är det runt 30 procent expats och på företaget runt 90 procent, så det funka fint med engelska.

Vad det gäller det praktiska med bostad etc så stöttar företaget med relocation. Konkret får jag en temporär bostad i några månader. Jag har en person som hjälper mig att scanna bostadsmarknaden (utifrån mina önskemål) och fixar så att jag får komma på visningar. Jag fick hjälp med pack och transport av bohag (flyttfirma). Fick hjälp med arbetstillstånd mm.
Om jag skulle fått stå för kostnaderna själv så skulle jag lätt ha betalt för transport av bohag, men i övrigt tror jag att jag skulle fixa det hela lika bra själv med hjälp av diverse forum (här i Schweiz är det englishforum.ch och diverse lokala facebookgrupper som gäller).

Schweiz är ett _extremt_ tryggt land. Schweizarna är som grannen som säger till att du spelar för hög musik, den sure gubben som glor på dig för att du inte lagt pinnen rätt på varubandet i mataffären och tanten som fnyser surt för att du går mot röd gubbe.

Och allt (utom elektronik) är så sjukt dyrt så att det gör ont i ögonen. Lönerna är därefter, men det tar ett tag att vänja sig...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Hehe, när du skrev "digital nomad" tänkte jag direkt att du körde med VPN, hemma från sverige då alltså 🙂

Brukar vara tvärtom, VPN mot Sverige från wherever

Permalänk
Medlem

Flyttade från Stockholm till Helsingfors för fem år sen. Är dubbelmedborgare och talar båda språken flytande (född och uppvuxen i Sthlm, finska föräldrar och släkt), så det gick ganska smidigt. Känns inte ens som ett annat land, då man rest väldigt mycket och sett hur olika länder kan vara.

Har fortfarande familjens fil-/webb-/mediaserver i föräldrarnas källare i Stockholm med 1/1Gbit, går väldigt mycket streaming- och VPN-trafik mellan mig och servern.

Permalänk

Just nu Manila sedan ett år, men senaste 3 åren har varit boende i Papua Nya Guinea och Nord Korea. Tidigare mestadels Afrika och mellanöstern. Inga lätta länder att överclocka i utan att behöva köra ac'n för fullt innan Hailea coolern kör igång;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

London i 10 ar men till vintern blir det flytt innan Brexit slar har.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsglobetrotter:

Just nu Manila sedan ett år, men senaste 3 åren har varit boende i Papua Nya Guinea och Nord Korea. Tidigare mestadels Afrika och mellanöstern. Inga lätta länder att överclocka i utan att behöva köra ac'n för fullt innan Hailea coolern kör igång;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande länder. Papua Nya Guinea är jag nyfiken på. Vad fick dig att hamna där?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Spännande länder. Papua Nya Guinea är jag nyfiken på. Vad fick dig att hamna där?

Officiellt med jobbet men som travelaholic så söket jag jobb med chans att bo i intressanta länder. Var chef för en hjälporganisation så fick chansen att see PNG och bo ute i ödebydgen med öborna:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Kanske borde vi ha en tvärtemot tråd? Alltså folk som inte kommer från Sverige men som bor här?
Jag kommer från Bosnien men har bott här i Sverige de senaste 9 år.

Välkommen. Hur var det att flytta till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag bodde i Panama tidigare och vill bara informera om att kan du inte spanska så kan du i princip glömma hela central- och sydamerika som bostadsort.

Jag kan hyffsad spanska o håller delvis med. Där det är lite mer turistigt klarar man sig på engelska men det blir svårt o prata me grannen o träffa nya vänner då de flesta som du säger har bristfälliga eller obefintliga kunskaper i engelska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag kan hyffsad spanska

Förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Välkommen. Hur var det att flytta till Sverige?

Jag vet inte riktigt :D. Jag var (och fortfarande är) rätt ung, så det har inte riktigt varit nån större problem/förändringar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag vet inte riktigt :D. Jag var (och fortfarande är) rätt ung, så det har inte riktigt varit nån större problem/förändringar för mig.

Nä, jag fattar.

Jag tänker på en sånt som att lära sig ett nytt språk. Det är svårare att lära sig ju äldre man är, framförallt på grund av minskad neuroplasticitet. Vi får svårare att lära oss vissa saker ju äldre vi blir, typ.

Ett videoklipp som förklarar neuroplasticitet och hur det kan ta sig uttryck när man ska lära sig en sån "enkel" sak som att cykla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Bor i Schweiz sedan en dryg månad.

Hur hamnade jag här?
Var mest slump. Jag träffade min nuvarande chef på en konferens och fick frågan om jag var intresserad av att börja jobba där jag är nu. Har länge varit sugen på att jobba utomlands och nu klaffade det fint med familj och allt. Enda tveksamheten gällde språket (tyska här), men i staden jag bor är det runt 30 procent expats och på företaget runt 90 procent, så det funka fint med engelska.

Får man fråga vilken kanton (eller vilken stad om du vill) och bransch du är i?

Själv bor jag i Basel-Landschaft, så man kan åka över till Tyskland för att handla mat billigt. Känner igen mig i beskrivningen av folk och det kan vara bra eller dåligt beroende på hur det yttrar sig, men mest gillar jag det. Som svensk är det lite ovant att många Schweizare är så sociala - man kan vara ute och jogga och okänt folk man möter hälsar med ett "Guten Obe" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha, lite mer än så kan jag.. päronen har kåk i spanien, men jerry ligger inte långt efter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Får man fråga vilken kanton (eller vilken stad om du vill) och bransch du är i?

Själv bor jag i Basel-Landschaft, så man kan åka över till Tyskland för att handla mat billigt. Känner igen mig i beskrivningen av folk och det kan vara bra eller dåligt beroende på hur det yttrar sig, men mest gillar jag det. Som svensk är det lite ovant att många Schweizare är så sociala - man kan vara ute och jogga och okänt folk man möter hälsar med ett "Guten Obe" eller liknande.

Gruetzi! Jag bor i Basel Stadt, så ännu närmre gränsen. Är i läkemedelsbranschen som de flesta andra här i stan. Vad är din historia och bransch?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Sedan jag lämnade Sverige har det blivit:
Schweiz 3 mån
Sverige 9 mån
Schweiz 5 år
Nederländerna 3 mån
Frankrike 3 år
Tyskland 9 mån
Frankrike 3 år
Schweiz 2.5 år
Frankrike 1 år
Schweiz sedan en månad

Har tänkt lugna ner mig nu och stanna i Schweiz för gott. Eller till nästa gång det flyttsuget kommer. Men i fransktalade delen, har bott i tysktalande delen men folk är så fyrkantiga där. Som svenskar ungefär.

Jag kom för jobb. Stannade för kärleken. Har pratat om att flytta till Sverige, men myggen och skatterna lockar inte. Och som min fru säger så måste jag följa lagen i Sverige och det går aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bodde totalt 10 år I Tyskland och 8 år I Sverige. Båda länder har sina för- och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

London i 10 ar men till vintern blir det flytt innan Brexit slar har.

Varför flytta p.g.a. Brexit om du varit där så pass länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"