Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Nyfiken på varför du ska byta bort RS:en?
Den är ju billig i delar, service, skatt?

Kör en RS 2014 själv med BSR mjukvara. 300hk/420nm på 1440kg tjänstevikt räcker långt.
Kört 6500 mil nu utan ett problem och tänker väl köra den 3-4 år till.

Därför att leasingavtalet tar slut Hade nog behållit den annars.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Därför att leasingavtalet tar slut Hade nog behållit den annars.

Kan du inte köpa loss den då?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kan du inte köpa loss den då?

Förvisso Det lustiga är att säljaren rekommenderade mig starkt att inte göra det. Vet inte varför om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förvisso Det lustiga är att säljaren rekommenderade mig starkt att inte göra det. Vet inte varför om jag ska vara ärlig

Han tjänar mer provis på att kränga en ny leasing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Därför att leasingavtalet tar slut Hade nog behållit den annars.

Ah, då är jag med. Men som någon annan skrev, köp loss den? Du vet ju historiken bakom den och vem som kört den. Rätt tryggt köp skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Han tjänar mer provis på att kränga en ny leasing?

Och kan ta mer betalt för RSen och få provision på den också.

Gillar du RSen köp loss den. Du har ju precis avverkat de tre dyra åren i en bils liv, njut av några billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ah, då är jag med. Men som någon annan skrev, köp loss den? Du vet ju historiken bakom den och vem som kört den. Rätt tryggt köp skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rattnalle:

Och kan ta mer betalt för RSen och få provision på den också.

Gillar du RSen köp loss den. Du har ju precis avverkat de tre dyra åren i en bils liv, njut av några billigare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Han gav mig ett räkneexempel och det lät inte speciellt dyrt men när jag räknar på det med privatlån samt dyrare försäkring så kostar det ironiskt nog lika mycket som en ny Golf Sportsback. Dock är ju Skodan självklart biffigare

Undrar vad service osv kostar hos Skoda. Har för mig att service efter att nybilsgarantin gått ut är ruskigt dyr?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Vanlig service på min a4 ligger runt 5-6000 hos Audi. Så skodan borde ligga däromkring.
Det är visserligen en 04 men tror inte åldern spelar någon större roll.
Då de tagit bort den billigare grundservicen de hade på äldre bilar.

Permalänk
Medlem

Efter nybilsgarantin kan man ju se sig om efter en mer rimligt prissatt verkstad. Bara den kvalar till Maskinskadan i försäkringen men det gör fler än VW själva. 5-6000 för en normal service är ju rent löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Jag kör en A3 1,5 TFSI S-tronic 2017 och är helnöjd. Visst, lådan har DSG skakningarna men det är ju samma låda i golfen så det är väl samma problem där. Det är i vissa lutningar uppför när man kör i lägre farter som lådan lixom skakar. Enligt VAG ett välkänt "problem" som funnits sedan 10år+ och det dom gör är att nollställa lådan men för mig kommer det tillbaka igen efter några veckor. För mig är det sällan det händer ändå så inget jag tänker på dagligen.

Jag har gjort en del tillval, tänk på att ex. larm är tillval. Säljaren tyckte inte ens det behövdes "det låter ju bara lite om nån slår in en ruta". Jo tack, men vilka bilar är det som dom tar airbags etc ifrån? Jo oftast de utan larm.

Motorn duger mer än väl för mig, den toppar 224km/h på platt mark och är helt OK drag i den. Klart att man är sugen på 2,0an men då måste man välja quattro och då blir det ju så himla mycket mer pengar.

Tänk på att du hittar samma motor i Seat Leon också. Det är ju samma plattform från VAG på Golfen, A3, Leon och Octavia.

Provkörde Audin idag (tyvärr manuell) och måste säga att jag var väldigt imponerad. Hög kvalitetskänsla, härlig komfort, tyst och mjuk stötdämpning. Därför är det riktigt surt att den enda som finns kvar inte har någon extrautrustning alls förutom Pro-line paketet. Förvisso ingår en del bra grejer men den har tex inte parkeringsvarnare fram...suck! Skärmen används heller inte till något vettigt då den både saknar navigation (kan iofs installeras i efterhand) och färddator. Fördelen är att den är billig.

Skrivet av biffenh:

@Mocka: Vanlig service på min a4 ligger runt 5-6000 hos Audi. Så skodan borde ligga däromkring.
Det är visserligen en 04 men tror inte åldern spelar någon större roll.
Då de tagit bort den billigare grundservicen de hade på äldre bilar.

5-6000 och antar givetvis att kostnad för delar tillkommer? Det är extremt mycket pengar.

Skrivet av Rattnalle:

Efter nybilsgarantin kan man ju se sig om efter en mer rimligt prissatt verkstad. Bara den kvalar till Maskinskadan i försäkringen men det gör fler än VW själva. 5-6000 för en normal service är ju rent löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig att Mekonomen kostar hälften så mycket som hos Skoda service.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har kört Audi i tre år nu och kan inte rekommendera dem pga serviceorganisationen. Usel tillgänglighet och dålig servicenivå, det är inte acceptabelt när de vill vara ett premiummärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Har kört Audi i tre år nu och kan inte rekommendera dem pga serviceorganisationen. Usel tillgänglighet och dålig servicenivå, det är inte acceptabelt när de vill vara ett premiummärke.

Det varierar nog ganska mycket mellan olika verkstäder.

Bortsett från ett högt pris så finns det inget jag kan klaga på hos VAG-verkstaden här i Norrköping.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Har samma erfarenhet av samtliga i stockholm, andra städer vet jag inget om.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GPS till A3an kostar 20k att välja till så lär du inte hitta speciellt många lagerbilar med det tillvalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ok jag ska sluta skriva i forum framöver. Jag försökte bara hjälpa så gott jag kunde.

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt talat - att skriva i en forumtråd är som att delta i en diskussion i verkliga livet (alla verkar inte känna till det). Man förväntas kunna backa upp sina repliker med rimliga argument. Allt annat framstår bara som underligt för åskådarna.

Om någon ifrågasätter dig så får du vara man/kvinna nog att stå för det, inte krypa undan med hundvalpsögon och säga att du gjorde så gott du kunde när du redan påvisat att du inte ens läst ursprungsinlägget ordentligt.

Permalänk
Medlem

Mazda 3 kanske vore nåt, eller är den för liten?

https://www.mazda.se/kopa-aga/privatleasing/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ärligt talat - att skriva i en forumtråd är som att delta i en diskussion i verkliga livet (alla verkar inte känna till det). Man förväntas kunna backa upp sina repliker med rimliga argument. Allt annat framstår bara som underligt för åskådarna.

Om någon ifrågasätter dig så får du vara man/kvinna nog att stå för det, inte krypa undan med hundvalpsögon och säga att du gjorde så gott du kunde när du redan påvisat att du inte ens läst ursprungsinlägget ordentligt.

Jag försökte plocka bort Golf GTE från mitt inlägg tidigare pga det var dåligt exempel men det gick inte. Hittar inte "redigera" knappen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Mazda 3 kanske vore nåt, eller är den för liten?

https://www.mazda.se/kopa-aga/privatleasing/

Jag äger en mazda 3 och lastutrymmet är inte särskilt stort, det är lite sämre än en vanlig Golf och TS vill ha lastutrymme.

Annars är det en riktigt bra bil, speciellt facelift modellerna från -17 och framåt som fick en rejäl uppgradering, äger en -16

hittills har bilen enbart varit inne på verkstad två gånger för kosmetiska defekter på nybilsgarantin, bilarna monteras tyvärr i mexico...

Mitt förarsäte fick slitningar efter ca 1000 mil pga supertorrt läder och en list ramlade av.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Med tanke på att GPS till A3an kostar 20k att välja till så lär du inte hitta speciellt många lagerbilar med det tillvalet

Med tanke på att det är "Google Maps" som används till Audis GPS så undrar jag varför man ens skulle fundera på att välja till den funktionen när man idag har en mobil som enkelt kan användas för detta istället? Om man nu ens behöver använda gps någon gång.

Permalänk
Medlem

Golf och A3 är ju så gott som samma bil, eftersom de är byggda på samma plattform. Samt en SEAT-modell, men minns ej vilken.

Personligen är jag inte så intresserad av leasingbilar, annat än begagnade leasingbilar. Föredrar att äga bilen själv och slippa behöva bry mig om ett avtal med alla dess olika villkor. Idag finns det såklart en hel del väldigt förmånliga alternativ, men hur jag än räknat på det så blir det bara onödigt dyrt.

En så pass ny bil behöver ingen DYR service som är inräknat i leasingpriset, räcker fint med oljeservice samt kontroll av allt det vanliga, som man klarar själv om man inte har tummen mitt i handen.

Permalänk
Medlem

https://www.bing.com/videos/search?q=seat+cupra+2018&&view=de... Har kör tidigare modeller helt under bara

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har du verkligen råd med en bil, känns mer som ett busskort hade vart bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Så bara för att jag försöker hitta så mycket bil för pengarna som jag kan bör jag istället ta ett busskort? Underlig inställning. Antingen är man stenrik och då är det bara att kötta på. Eller så är man dumdristig och tar en onödigt dyr bil eller ta något över ens tillgångar. Eller så är man som jag, rationell och har ett tak man inte vill gå över.

Skrivet av Krippa75:

Har kört Audi i tre år nu och kan inte rekommendera dem pga serviceorganisationen. Usel tillgänglighet och dålig servicenivå, det är inte acceptabelt när de vill vara ett premiummärke.

Audi Göteborg verkar ha bra betyg och i värsta fall verkar det finnas en hel del verkstäder runt stan, men bra input.

Skrivet av fax110:

Med tanke på att GPS till A3an kostar 20k att välja till så lär du inte hitta speciellt många lagerbilar med det tillvalet

Fick berättat för mig att kampanjen gällde nästan rena bilar utan något extra förutom Pro-line paketet

Skrivet av wille61:

Mazda 3 kanske vore nåt, eller är den för liten?

https://www.mazda.se/kopa-aga/privatleasing/

120Hk känns för lite och 165Hk fanns inte med automat men tack för tipset.

Skrivet av Galvanizer:

Golf och A3 är ju så gott som samma bil, eftersom de är byggda på samma plattform. Samt en SEAT-modell, men minns ej vilken.

Personligen är jag inte så intresserad av leasingbilar, annat än begagnade leasingbilar. Föredrar att äga bilen själv och slippa behöva bry mig om ett avtal med alla dess olika villkor. Idag finns det såklart en hel del väldigt förmånliga alternativ, men hur jag än räknat på det så blir det bara onödigt dyrt.

En så pass ny bil behöver ingen DYR service som är inräknat i leasingpriset, räcker fint med oljeservice samt kontroll av allt det vanliga, som man klarar själv om man inte har tummen mitt i handen.

Seat Leon är det som delar plattform och du har rätt att bilarna är i princip identiska. Har helt enkelt kommit fram till att det handlar om interiören/exteriören och till viss del utrustning (kan lägga till saker på en fabriksny Golf). Tycker Audin helt enkelt känns lite mer premium och spännande (förutom skärmen som flyger upp, det är lite fånigt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så bara för att jag försöker hitta så mycket bil för pengarna som jag kan bör jag istället ta ett busskort? Underlig inställning. Antingen är man stenrik och då är det bara att kötta på. Eller så är man dumdristig och tar en onödigt dyr bil eller ta något över ens tillgångar. Eller så är man som jag, rationell och har ett tak man inte vill gå över.

Audi Göteborg verkar ha bra betyg och i värsta fall verkar det finnas en hel del verkstäder runt stan, men bra input.

Fick berättat för mig att kampanjen gällde nästan rena bilar utan något extra förutom Pro-line paketet

120Hk känns för lite och 165Hk fanns inte med automat men tack för tipset.

Seat Leon är det som delar plattform och du har rätt att bilarna är i princip identiska. Har helt enkelt kommit fram till att det handlar om interiören/exteriören och till viss del utrustning (kan lägga till saker på en fabriksny Golf). Tycker Audin helt enkelt känns lite mer premium och spännande (förutom skärmen som flyger upp, det är lite fånigt).

Om jag har förstått det rätt så är du mer eller mindre frivilligt återkommande kund och din tidigare nöjdhet över Skodan gör att du nu tittar på Audi, men du kan fortfarande dra till t.ex närmaste Mercedes handlare utan problem?

Isådanafall skulle jag i din sits ställa ett litet "trogenåterkommandekund" krav att skall du fixa nytt leasingavtal med dem och inte gå någon annanstans så skall du ha automatlåda i bilen till samma pris som med manuell.

EDIT: Btw, jag passar bara på att tipsa om Subaru Levorg, automatlåda och 175hk under huven.

http://www.subaru.se/modeller/levorg/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Själv leasar jag en Golf GTE och kan varmt rekommendera den om man har möjlighet att ladda hemma samt på jobb och har 2-3mil till jobb. Jag kör i princip bara på el under arbetsdagarna och under helgerna när man kör längre är det bra med bensin. Tankar ca 35L på 300 körda mil. Slår man sen igång GTE läget med kombinerad el och bensin är den riktigt rolig.

Till frugan leasar jag en Seat Leon kombi med DSG7 och även den är att rekommendera, 110hk men känns ändå väldigt pigg. Drar 0.6 blandat men då är hon rätt tungfotad. Med malus skatten landar vi på 1800kr om året i skatt på den.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om jag har förstått det rätt så är du mer eller mindre frivilligt återkommande kund och din tidigare nöjdhet över Skodan gör att du nu tittar på Audi, men du kan fortfarande dra till t.ex närmaste Mercedes handlare utan problem?

Isådanafall skulle jag i din sits ställa ett litet "trogenåterkommandekund" krav att skall du fixa nytt leasingavtal med dem och inte gå någon annanstans så skall du ha automatlåda i bilen till samma pris som med manuell.

EDIT: Btw, jag passar bara på att tipsa om Subaru Levorg, automatlåda och 175hk under huven.

http://www.subaru.se/modeller/levorg/

/Lifooz

Skodan är min första "riktiga" bil Så återkommande skulle jag inte säga. Och nej, skulle aldrig köpa en Mercedes Dock är jag med på vad du menar men ska försöka deala till mig vinterdäck.

Skrivet av webbson:

Själv leasar jag en Golf GTE och kan varmt rekommendera den om man har möjlighet att ladda hemma samt på jobb och har 2-3mil till jobb. Jag kör i princip bara på el under arbetsdagarna och under helgerna när man kör längre är det bra med bensin. Tankar ca 35L på 300 körda mil. Slår man sen igång GTE läget med kombinerad el och bensin är den riktigt rolig.

Till frugan leasar jag en Seat Leon kombi med DSG7 och även den är att rekommendera, 110hk men känns ändå väldigt pigg. Drar 0.6 blandat men då är hon rätt tungfotad. Med malus skatten landar vi på 1800kr om året i skatt på den.

Jag hade gärna tagit en GTE men de kostar ju 100k mer än en GT. Nästa bil kanske blir en laddhybrid då de säkert gått ner i pris på tre år. Fantastiskt att som du säger köra på el till/från jobbet och bensin när man ska åka på utflykt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skodan är min första "riktiga" bil Så återkommande skulle jag inte säga. Och nej, skulle aldrig köpa en Mercedes Dock är jag med på vad du menar men ska försöka deala till mig vinterdäck.

Jag hade gärna tagit en GTE men de kostar ju 100k mer än en GT. Nästa bil kanske blir en laddhybrid då de säkert gått ner i pris på tre år. Fantastiskt att som du säger köra på el till/från jobbet och bensin när man ska åka på utflykt.

Laddhybriderna är riktigt trevliga att köra. Enda riktiga problemet med dem är egentligen den ekonomiska biten. De är dyra i inköp, samt ett osäkert andrahandsvärde med tanke på utvecklingen av dem.

Sedan så kan man bara nyttja dem optimalt om man har tillgång till ett ladduttag vid hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Laddhybriderna är riktigt trevliga att köra. Enda riktiga problemet med dem är egentligen den ekonomiska biten. De är dyra i inköp, samt ett osäkert andrahandsvärde med tanke på utvecklingen av dem.

Sedan så kan man bara nyttja dem optimalt om man har tillgång till ett ladduttag vid hemmet.

Nu bor jag i lägenhet och förvisso skulle några p-platser konverteras till el men kostnaden att stå där skulle vara många gånger dyrare än en vanlig p-plats vilket egentligen är synd för då försvinner delvis besparingen av att köra med el.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade gärna tagit en GTE men de kostar ju 100k mer än en GT. Nästa bil kanske blir en laddhybrid då de säkert gått ner i pris på tre år. Fantastiskt att som du säger köra på el till/från jobbet och bensin när man ska åka på utflykt.

Aa priset är lite avskräckande, min förhoppning är att det kan släppas en Seat eCupra eller eLeon eller liknande så man kan få en lite billigare hybrid sen om 3 år.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Själv leasar jag en Golf GTE och kan varmt rekommendera den om man har möjlighet att ladda hemma samt på jobb och har 2-3mil till jobb. Jag kör i princip bara på el under arbetsdagarna och under helgerna när man kör längre är det bra med bensin. Tankar ca 35L på 300 körda mil. Slår man sen igång GTE läget med kombinerad el och bensin är den riktigt rolig.

Till frugan leasar jag en Seat Leon kombi med DSG7 och även den är att rekommendera, 110hk men känns ändå väldigt pigg. Drar 0.6 blandat men då är hon rätt tungfotad. Med malus skatten landar vi på 1800kr om året i skatt på den.

Hur långt orkar en GTE med fullt batteri i jämn fart, säg 100 km/h?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Hur långt orkar en GTE med fullt batteri i jämn fart, säg 100 km/h?

I 100km/h skulle jag säga att man som bäst kan klara kanske 3 mil i 20°C.

Ligger man i runt 70km/h i 20°C har jag klarat som längst 42km vilket är nära de 45km som är på pappret.

Över 90km/h slurpar den i sig rejält med ström bäst effektivitet tror jag är runt 70 på jämn gas.

Jag har 21km till jobbet där 5km är stadskörning, 5km är motorväg och 11km är 90 väg. Nu sommartid brukar jag ha 19-20km kvar i batteriet när jag anländer till jobb. Vintertid när den måste värma upp bilen brukar jag rulla in med 0km kvar om det är --10 till -15°C och någon gång startade den motorn precis när jag svängde in på parkeringen.

Visa signatur

/dev/null