Permalänk

No post MSI X99S SLI Plus

Hej hej,
Har ett karateproblem här ute på landet där möjligheterna för felsökning med alternativa komponenter är minimala.

Spec på dator
Mobo: MSI X99S Sli Plus
CPU: Minns i ärlighetens namn inte men köpte en av de dyrare processorerna vid Haswell-e lanseringen. 4460? Luftkyld med en Noctua-kylare
GPU: 2 st GTX 1080ti
Ram: 4 st Corsair Vengeance LPX 16 gb
PSU: HX1000i

Datorn har uppgraderats primärt med RAM och GPU genom åren men har funkat mer eller mindre fläckfritt sen jag byggde den för ca 2-3 år sen. Haft lite problem med några USB-portar som trilskats

Igår när jag skulle starta datorn klickad den bara till och stängdes omedelbart av. Den har inte varit ikopplad under åskoväder så det är inte något som bränts pga det.
Den klickar till och stänger omedelbart ner och en lampa vid 24-pin strömkablen tänds en röd lampa.

Har testat att plocka ut allt utom CPU. Ram ett i taget. Plockat ut CMOS-batteriet (varit ute ur burken flera minuter). Resettat bios genom med skruvmejsel (avstängd dator så klart). Plockat ut moderkort och allting ur chassit och kopplat in PSU utanför burken. Ingenting funkade förutom när det helt plötsligt startade som vanligt. Hade inte gjort någonting nytt när den plötsligt startade. Stängde av och startade flera gånger allteftersom jag satte i de olika komponenterna och den startade hela tiden som den skulle.

Drog ur strömkabeln under natten pga risk för åska och imorse när jag skulle starta den hände exakt samma sak; klickar till en halv sekund och sen stängs allt av.

Konstiga är att om jag drar ut 8-pin strömkabeln så startar datorn. Får såklart inte igång datorn men den dör inte direkt och den röda lampan vid 24-pinkabeln tänds inte.

Verkar ju som att det antingen är PSU eller Mobo som lagt av. Efter att ha läst en hel del på nätet så verkar det vara rätt många som har samma problem men jag har inte hittat någon klar lösning på det. För de allra flesta har det plötsligt löst sig och då är de övertygade om att det var x som var problemet. I ett fall bytte han Cmos-batteriet och då funkade det. I ett annat fall bytte han mobo och då funkade det. I ett tredje fall något annat...

Datorn har ju alltså funkat perfekt tidigare och jag hade inte gjort några ändringar när det hände.
Någon som har haft liknande problem och kan ge tips och råd?

Tack på förhand!

Permalänk

Uppdatering: Fick låna ett nytt PSU och då startade datorn igen. Frid och fröjd tänkte jag och beställde ett nytt PSU som jag ska hämta på fredag. Tji fick jag.
Datorn var igång i cirka 2 dagar för rendering. Imorse stängde jag av den och drog ut kabeln ur vägguttaget för jag hörde att det var åska någon mil bort.
Kopplade i den senare idag och då hände exakt samma sak...
Fick även låna ett helt nytt CMOS-batteri men det hjälpte inte heller.

Så det lutar mot att det trots allt är moderkortet som bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Uppdatering: Fick låna ett nytt PSU och då startade datorn igen. Frid och fröjd tänkte jag och beställde ett nytt PSU som jag ska hämta på fredag. Tji fick jag.
Datorn var igång i cirka 2 dagar för rendering. Imorse stängde jag av den och drog ut kabeln ur vägguttaget för jag hörde att det var åska någon mil bort.
Kopplade i den senare idag och då hände exakt samma sak...
Fick även låna ett helt nytt CMOS-batteri men det hjälpte inte heller.

Så det lutar mot att det trots allt är moderkortet som bråkar.

Låter som det kan vara nån lödning som släppt på nån BGA. Om du tycker runt på de stora chipset kapslarna när du startar blir det nån skillnad då?
(de lär ju sitta under den stora kylaren som det står "msi" på så nog bäst pilla bort den först.

Blir det skillnad då så lär det vara nytt moderkort som gäller. (Tänk på ESD ha armband anslutet till chassit på PSU)

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Låter som det kan vara nån lödning som släppt på nån BGA. Om du tycker runt på de stora chipset kapslarna när du startar blir det nån skillnad då?
(de lär ju sitta under den stora kylaren som det står "msi" på så nog bäst pilla bort den först.

Blir det skillnad då så lär det vara nytt moderkort som gäller. (Tänk på ESD ha armband anslutet till chassit på PSU)

Jag ska flasha min okunnighet här men menar du alltså att dom sitter under den stora kylaren längst ner till höger i den här bilden?

MSI X99S SLI

Det låter inte alls helt osannolikt att problemet ligger där om det är den delen du menar. Jag har nämligen två 1080ti-kort i datorn som ligger och trycker på just den delen så om det blivit för hårt tryck så kanske någon lödning där som släppt men vid rätt läge fortfarande får kontakt (och vice versa)

Jag prövade att trycka lätt på den och nu startade faktiskt datorn! Om det verkligen är där felet ligger vågar jag inte säga med 100% säkerhet såklart men om jag nu förstått dig rätt känns det ju rätt troligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Jag ska flasha min okunnighet här men menar du alltså att dom sitter under den stora kylaren längst ner till höger i den här bilden?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51fESAogYYL.jpg
MSI X99S SLI

Det låter inte alls helt osannolikt att problemet ligger där om det är den delen du menar. Jag har nämligen två 1080ti-kort i datorn som ligger och trycker på just den delen så om det blivit för hårt tryck så kanske någon lödning där som släppt men vid rätt läge fortfarande får kontakt (och vice versa)

Jag prövade att trycka lätt på den och nu startade faktiskt datorn! Om det verkligen är där felet ligger vågar jag inte säga med 100% säkerhet såklart men om jag nu förstått dig rätt känns det ju rätt troligt!

Jo, det är den.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, det är den.

Topp. Är det något som någon kunnig kan löda om ifall det visar sig att det verklig är där problemet ligger eller måste man ha en kinesisk antistatkammare, heltäckande skyddsutrustning och speciellt lödningsmikroskop för att lösa det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Topp. Är det något som någon kunnig kan löda om ifall det visar sig att det verklig är där problemet ligger eller måste man ha en kinesisk antistatkammare, heltäckande skyddsutrustning och speciellt lödningsmikroskop för att lösa det hela?

Eftersom kortet i så fall redan är trasigt så har man ju inte så mycket att förlora om det misslyckas.

Här är en som kör med vanligt varmluftsblåsare, skulle jag försöka så skulle jag ha en värmeplatta under för att förvärma kortet till nånstans 120C under kretsen och sen lägga till flytande flussmedel runt om kanterna på kretsen.
https://www.youtube.com/watch?v=7VM-dGerj0U

Ska man göra det på mer på riktigt i "hemma miljö" så blir det nåt i denna stilen:
https://www.youtube.com/watch?v=KfSF28vbrM0

Alternativt om man känner nån med tillgång till motsvarande utrustning.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Eftersom kortet i så fall redan är trasigt så har man ju inte så mycket att förlora om det misslyckas.

Här är en som kör med vanligt varmluftsblåsare, skulle jag försöka så skulle jag ha en värmeplatta under för att förvärma kortet till nånstans 120C under kretsen och sen lägga till flytande flussmedel runt om kanterna på kretsen.
https://www.youtube.com/watch?v=7VM-dGerj0U

Ska man göra det på mer på riktigt i "hemma miljö" så blir det nåt i denna stilen:
https://www.youtube.com/watch?v=KfSF28vbrM0

Alternativt om man känner nån med tillgång till motsvarande utrustning.

Sorry för sent svar! Åkte hem från landet och blev överhopad med jobb. Tack snälla för tipsen!