Permalänk
Medlem

Ny Mini gaming dator!

Hej,

Tröttnat lite på mitt gamla åbäke som nu blivit 7 år gammal.
Tänkte uppgradera mig till en lite snygg och stilren dator som ändå håller bra kvalité några år framöver.
Spelar mest WoW men blir ibland lite OW och Steam spel.

Viktigaste är att det flyter på bra, liten och stilren samt tyst. Vad tror ni om den nedanför? Kan jag fixa till något?
Har ingen direkt budget men vill alltid få så mycket bang for the buck som möjligt.

Tack på förhand

https://www.inet.se/produkt/b1019938/datorbygge

Permalänk
Medlem

Hade satsat på lite snabbare minnen. I alla fall 3000Mhz och sedan så kommer ju Ryzen 2600 med en kylare som vad jag förstått ska vara ganska bra? (I alla fall jämfört med intels gamla stock kylare)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Urven: För WoW är det Intel som gäller ifall man vill ha bäst FPS dock så är Intel Mini ITX väldigt dyrt ifall man vill Z370 moderkort hos Inet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ska du köra Ryzen så tycker jag som en annan att du ska köra snabbare minnen. Kylaren som följer med är också faktiskt väldigt bra för att vara en stockkylare eller har du tänkt och överklocka?

Jag hade också satsat på en M.2 disk istället för traditionell SSD.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hade satsat på lite snabbare minnen. I alla fall 3000Mhz och sedan så kommer ju Ryzen 2600 med en kylare som vad jag förstått ska vara ganska bra? (I alla fall jämfört med intels gamla stock kylare)

Tack för svar, har försökt läsa på lite och verkar som "snabba minnen" dvs typ över 2,4 knappast gör någon skillnad för gaming, eller jag ute och cyklar?

Skrivet av Anders9110:

@Urven: För WoW är det Intel som gäller ifall man vill ha bäst FPS dock så är Intel Mini ITX väldigt dyrt ifall man vill Z370 moderkort hos Inet.

Aha intressant! är det prestanda värt att ge om man kollar mot kostnaden mot AMD?

Skrivet av Kujo:

Ska du köra Ryzen så tycker jag som en annan att du ska köra snabbare minnen. Kylaren som följer med är också faktiskt väldigt bra för att vara en stockkylare eller har du tänkt och överklocka?

Jag hade också satsat på en M.2 disk istället för traditionell SSD.

Tack för svar, ska kolla upp snabba minnen, annars svarade jag högre upp med en fråga
Totalt missat M.2(hänger inte med längre) riktigt snabba och priset var inte så farligt jämfört med vanlig SSD.

Permalänk
Medlem

@Urven: ca 30-40% bättre prestanda med Coffee Lake ifall du överklockar och runt 20-30% vid stock ifall man jämför 8600K och Ryzen 2600.

Edit Det är främst Raids, BG och områden med mycket personer som man märker skillnaden mellan Coffee Lake och Ryzen open World Questing funkar ungefär lika bra.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Hade kört på intel om du ska raida eller göra större grejer i WoW.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Jag tror att Node 304 har plats med fullstora grafikkort om man tar bort en diskvagga. Blir kanske lite tystare med en två fläktars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Tack för svar, har försökt läsa på lite och verkar som "snabba minnen" dvs typ över 2,4 knappast gör någon skillnad för gaming, eller jag ute och cyklar?

Ryzen föredrar snabbare minnen.
Och t.ex PUBG verkar också tycka om snabba minnen. Ingen aning om varför dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hade bytt GPU till en med bättre kylare.
Snabbare minnen. Minst 3000MHz till Ryzen.
Och sist så hade jag bytt till ett B450 moderkort för att slippa uppdatera BIOS. Kan hända att batchen Inet har inne nu är uppdaterade för att fungera med 2000 serien.
Byt eller maila Inet.

EDIT: Såg att dom monterar den åt dig. Då borde dom göra det åt dig gratis.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11698980/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Urven: ca 30-40% bättre prestanda med Coffee Lake ifall du överklockar och runt 20-30% vid stock ifall man jämför 8600K och Ryzen 2600.

Edit Det är främst Raids, BG och områden med mycket personer som man märker skillnaden mellan Coffee Lake och Ryzen open World Questing funkar ungefär lika bra.

Tack för förklaringen! Hur kommer det sig att intel presterar så mycket bättre?

Skrivet av Nightwing:

Hade kört på intel om du ska raida eller göra större grejer i WoW.

Skrivet av circedge:

Jag tror att Node 304 har plats med fullstora grafikkort om man tar bort en diskvagga. Blir kanske lite tystare med en två fläktars?

Det är sant och om jag bara ska köra en ssd så kan jag ju ta bort en diskvagga. Kanske satsa på en GPU med två fläktar då!

Skrivet av Zippeer:

Ryzen föredrar snabbare minnen.
Och t.ex PUBG verkar också tycka om snabba minnen. Ingen aning om varför dock

Ah tack, bonus då för snabba minnen!

Skrivet av makarickiri:

Hade bytt GPU till en med bättre kylare.
Snabbare minnen. Minst 3000MHz till Ryzen.
Och sist så hade jag bytt till ett B450 moderkort för att slippa uppdatera BIOS. Kan hända att batchen Inet har inne nu är uppdaterade för att fungera med 2000 serien.
Byt eller maila Inet.

EDIT: Såg att dom monterar den åt dig. Då borde dom göra det åt dig gratis.
Skickades från m.sweclockers.com

Grymt tack. Grejen är att när jag bygger detta på inets "byggarsida" så kan jag inte lägga till högre klockade minnen för "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" stämmer detta? Det står att den klarar 3200 i OC, dock lite osäker vad det står för. Måste jag dunka in ett tyngre moderkort som stödjer snabbare minnen?

Permalänk
Medlem

Tack för kundvagnen!
Räcker den där CPU, känns den framtidssäker, skiljer inte så mycket i pris mot 2600
Funkar den där minnena med moderkortet?

Permalänk
Medlem

Snyggaste chassit: Phanteks Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Grymt tack. Grejen är att när jag bygger detta på inets "byggarsida" så kan jag inte lägga till högre klockade minnen för "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" stämmer detta? Det står att den klarar 3200 i OC, dock lite osäker vad det står för. Måste jag dunka in ett tyngre moderkort som stödjer snabbare minnen?

Klicka i "tillåt RAM över standardhastighet".

Sen skulle jag inte välja förra generationen av Ryzen som någon tipsade om.
Skulle nog inte valt Ryzen alls utan kört på Intel om det ska vara en speldator.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urven:

Tack för kundvagnen!
Räcker den där CPU, känns den framtidssäker, skiljer inte så mycket i pris mot 2600
Funkar den där minnena med moderkortet?

Varsågod. Det är en bra cpu, framtidssäker tillräckligt, den fungerar med minnena och moderkortet. Du får två år garanti med monteringen.

Permalänk
Medlem

@Urven: Högre frekvenser och högre spel IPC Intel Coffee Lake fixar 5 GHz. Intel IPC för spel är ca 10-20% bättre

Ryzen+ överklockning brukar stanna vid 4,2-4,3 GHz
Coffee Lake brukar fixa 4,9-5,1 GHz dock är kylning viktigt när man överklockar Coffee Lake då IHS inte är lödd

Edit WoW använder inte fler än 2 kärnor effektivt en i3 8350K klockad till 5 GHz är det bästa budget alternativet ifall man bara ska spela WoW.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Fyra kärnor går nog bra i flera år till men när 6 kärniga är nu så åtkomliga till priset, några hundringar till, ser jag personligen ingen poäng med fyra kärnor.

Permalänk
Medlem

Där har vi ett nätt och fint bygge

Permalänk
Medlem

Mitt Datorbygge

Cpu: Ryzen 2600x
gpu: gtx 1080
mobo: asus x470-F
psu: evga 750w g3
case: nzxt H500 Röd
Hdd:3TB
ssd: 250gb samsung evo 970
Ram: 8x2 3000mhz Corsair vengence

allt kommer att kost 12000kr så undrar bara om det är värt det eller om jag ska ändra något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Urven: Högre frekvenser och högre spel IPC Intel Coffee Lake fixar 5 GHz. Intel IPC för spel är ca 10-20% bättre

Ryzen+ överklockning brukar stanna vid 4,2-4,3 GHz
Coffee Lake brukar fixa 4,9-5,1 GHz dock är kylning viktigt när man överklockar Coffee Lake då IHS inte är lödd

Edit WoW använder inte fler än 2 kärnor effektivt en i3 8350K klockad till 5 GHz är det bästa budget alternativet ifall man bara ska spela WoW.

Skrivet av circedge:

Fyra kärnor går nog bra i flera år till men när 6 kärniga är nu så åtkomliga till priset, några hundringar till, ser jag personligen ingen poäng med fyra kärnor.

Hej,

Precis som OP så planerar jag att bygga en minidator som jag kan ha i vardagsrummet utan att det tar upp för mycket plats. Stort tack för kundvagnen, jag kan absolut 0 om detta så det hjälper enormt!

Jag planerar att spela Fortnite, Wow (dock mycket tbc/classic private server... det klarar min gamla befintliga av utan problem) och CSGO. Dock är det absolut nice att kunna spela framtida spel några år framöver på höga settings utan problem - jag känner att jag är färdig med att ha låg FPS.

EDIT:
Strunta i tidigare frågorna - snabb annan fråga istället - hur får jag ovanstående kundvagn att fungera med min gamla BENQ 120 HZ monitor? Den kräver ett DVI-DL uttag, något som detta moderkort inte har tillgång till som jag förstår det? Försökt söka runt efter mitx moderkort med detta uttag men har svårt att hitta själv. Är det Displayport som gäller istället? Det har tyvärr inte min skärm tillgång till idag men det känns tråkig att ha 0 möjlighet att uppgradera till en 120HZ skärm i framtiden med det moderkortet som står länkat i kundvagnen - eller är jag ute och cyklar?

Tack!

Permalänk
Skrivet av serenityy:

Hej,

Precis som OP så planerar jag att bygga en minidator som jag kan ha i vardagsrummet utan att det tar upp för mycket plats. Stort tack för kundvagnen, jag kan absolut 0 om detta så det hjälper enormt!

Jag planerar att spela Fortnite, Wow (dock mycket tbc/classic private server... det klarar min gamla befintliga av utan problem) och CSGO. Dock är det absolut nice att kunna spela framtida spel några år framöver på höga settings utan problem - jag känner att jag är färdig med att ha låg FPS.

EDIT:
Strunta i tidigare frågorna - snabb annan fråga istället - hur får jag ovanstående kundvagn att fungera med min gamla BENQ 120 HZ monitor? Den kräver ett DVI-DL uttag, något som detta moderkort inte har tillgång till som jag förstår det? Försökt söka runt efter mitx moderkort med detta uttag men har svårt att hitta själv. Är det Displayport som gäller istället? Det har tyvärr inte min skärm tillgång till idag men det känns tråkig att ha 0 möjlighet att uppgradera till en 120HZ skärm i framtiden med det moderkortet som står länkat i kundvagnen - eller är jag ute och cyklar?

Tack!

Jag hittade detta moderkort som har en displayport ingång https://www.inet.se/produkt/1901239/msi-b450i-gaming-plus-ac - skulle det fungera med ovanstående build?

Edit: insåg att jag tydligen är helt dum i huvudet och man kopplar in skärmen i grafikkortet, som i detta fall har ett DVI-D uttag...

Permalänk

Beställd

Hej,

Gjorde en liten modifiering till kundvagnen högre upp och körde på Ryzen 2600 ändå. Se nedan för bild.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11699983/knyll

Gick på totalt 13073kr inkl frakt (visar billigare då psu utgick efter min beställning)

Gjorde en testbuild med en Intel i5 med min limiterade kunskap och fick in builden nedan som skulle bli totalt 14413kr inkl frakt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11700019/

Gör jag ett misstag som kör på den första builden eller kommer jag att bli nöjd med en Ryzen om jag vill lira spel som Fortnite, Wow, CSGO osv?

Permalänk
Medlem

@serenityy Antar att din skärm kör 1920x1080? Oavsett om du väljer AMD eller Intel så kommer du ytterst sällan dippa under 120fps med maxade inställningar. Skulle väl vara i Fortnite som du kanske hamnar runt 100fps med allt maxat samt om du kör mycket raids i WoW med massa addons. Annars kommer det flyta på finfint

Men se till att sätta dina minnen på XMP/D.O.C.P i BIOS sen när du får datorn. Inet kommer inte att överklocka dina minnen så dom kommer garanterat gå i 2133MHz. Med Ryzen får man en sjukt bra boost av att köra snabba minnen.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

@serenityy Antar att din skärm kör 1920x1080? Oavsett om du väljer AMD eller Intel så kommer du ytterst sällan dippa under 120fps med maxade inställningar. Skulle väl vara i Fortnite som du kanske hamnar runt 100fps med allt maxat samt om du kör mycket raids i WoW med massa addons. Annars kommer det flyta på finfint

Men se till att sätta dina minnen på XMP/D.O.C.P i BIOS sen när du får datorn. Inet kommer inte att överklocka dina minnen så dom kommer garanterat gå i 2133MHz. Med Ryzen får man en sjukt bra boost av att köra snabba minnen.

Hej, tack för svar!

Det stämmer att min skärm kör det. 100-120 FPS låter toppen.

Vad menar du med att sätta mina minnen på XMP/DOCP? Googlade och fick fram att det verkar vara ett verktyg för att overclocka?

Själv är jag sjukt oteknisk och om allting bara fungerar "straight out of the box" så är det ett stort plus för mig. Jag vill verkligen helst undvika att behöva pilla på settings och overclocka m.m.
Skulle du säga att den andra builden jag länkade med en Intel I5, 2666MHZ 16gb ram och ett annat moderkort är bättre som "stock"? Jag har hört väldigt bra saker om Ryzen och att det ska vara prisvärt, samtidigt känns Intel så bekvämt då alla vet hur det fungerar och det inte verkar ha samma behov av höga minneshastigheter (rätta mig om jag har fel?). Sett en del klagomål från 2017 om att många minnen strular med Ryzen, men det kanske är löst nu med updates?

Permalänk
Medlem

@serenityy Ja det är överklockning. XMP är en färdig profil du bara aktiverar så sätter moderkortet en automatisk överklock på dina minnen i den hastighet dom är speccade för ex. 3000MHz, 3200MHz etc.
Ryzen hade problem i början med minnen men nu är nästan allt borta genom BIOS uppdateringar sen release.

Vad gäller XMP pch Intel så är det samma sak där. Man måste fortfarande aktivera XMP på Intel(är t.om. deras teknik).
XMP är inget du måste aktivera. Men köper man dyra minnen som är extra snabba så är det ju dumt att inte utnyttja det.

Om du nu skulle vilja köra på Intel så hade jag nog tagit ett billigare moderkort och bytt ut i5 8600K mot en i5 8400.
Det är sämre andrahandsvärde men om du ändå inte har något intresse av överklockning så kan du ju spara in lite pengar där.
Sen gillar även Intel snabba minnen även om det inte syns lika stor skillnad som med Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

@serenityy Ja det är överklockning. XMP är en färdig profil du bara aktiverar så sätter moderkortet en automatisk överklock på dina minnen i den hastighet dom är speccade för ex. 3000MHz, 3200MHz etc.
Ryzen hade problem i början med minnen men nu är nästan allt borta genom BIOS uppdateringar sen release.

Vad gäller XMP pch Intel så är det samma sak där. Man måste fortfarande aktivera XMP på Intel(är t.om. deras teknik).
XMP är inget du måste aktivera. Men köper man dyra minnen som är extra snabba så är det ju dumt att inte utnyttja det.

Om du nu skulle vilja köra på Intel så hade jag nog tagit ett billigare moderkort och bytt ut i5 8600K mot en i5 8400.
Det är sämre andrahandsvärde men om du ändå inte har något intresse av överklockning så kan du ju spara in lite pengar där.
Sen gillar även Intel snabba minnen även om det inte syns lika stor skillnad som med Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Tack för svar! Jag känner mig verkligen osäker på det här med överklockning osv, vill helst bara att allt ska fungera. Jag valde att köra på den kundvagnen som jag körde från början med bytte ut till Intel i5 8400 som du rekommenderade och ett nytt moderkort. Blev i princip samma pris som Ryzen-kundvagnen i slutändan. Känns riktigt bra nu! Tack som fasiken för all hjälp till alla i denna tråd - känns riktigt spännande nu att få hem datorn :).