Permalänk
Medlem

@Esseboy: Det kan finnas något på vägbanan som gör att du får punktering hur fina och nya däck du än har.

Permalänk
Medlem

ca 30 över brukar rendera i indraget kort 2-3 månader. 40 över kanske blir lite mer. För "vanligt" folk brukar man behöva ta om körkortet om man får det återkallat 3 månader eller längre (om jag minns gränsen rätt). Då du har prövotid har jag dock för mig att det är lite hårdare och återkallelse betyder att man får ta om per automatik. Men jag KAN minnas detta fel, har haft mitt kort ett bra tag så saker kan ha ändrats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265474:

OM du ska köra för fort, sakta ner vid omkörningar, kolla efter tecken på civilpolis:
- Ofta tonade rutor
- Ingen reklam på regplåten
- Ibland en extrabackspegel på höger sida
- Backljus bak under bilen
- Ibland antenner på taket
- Vanliga märken är volvo, Saab och Volkswagen, men t.ex. nyare BMW förekommer också.
Ser du ett eller flera av dessa tecken så öka inte farten igen, gå in på biluppgifter.se eller i deras app och slå in regnumret, så ser du om det faktiskt är en civilpolis eller inte.

Rekommenderar inte någon att köra för fort, men jag kan tycka att en gräns på 80km/h på bred fin motorväg i optimala förhållanden är löjligt.

Detta stämmer inte alls längre.. Sett hantverkarbilar de sista åren som vart civilbilar.

Ser enormt komiskt ut när de drar på ljusen!!

Hursom, TS, tror det blir till att göra om allt. Man får under prövotiden ingen pardon, vilket är rätt imho, man lär sig läxan en gång.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jag har lagt till text i mitt inlägg där jag tar upp det du hängde upp dig på. Och bara för att det står 80km/h så är det inget som säger att den äldre som anser att personen inte kan framföra bilen i den hastigheten kör i just den hastigheten. Men gissa vad de som gärna vill ligga i 110km/h på den vägen gör om någon kör saktare på den för att de kanske har sämre bil? Inte lägger de sig lugnt bakom och inväntar ett bra omkörningstillfälle utan de ligger garanterat bakom och varken håller avståndet eller inväntar bra tillfälle utan kastar sig förbi vid första "bästa" tillfälle.

Permalänk
Avstängd

Det där med fortkörning nattetid när det i princip inte är någon trafik alls är ett gissel. Minns för många år sedan när jag bodde i Borgholm på Öland men en gång i månaden drog järnet Borgholm > Norrköping > Borgholm för att hämta posten i min lägenhet i Nrk. En sträcka på 2 * 28 mil dvs 56 mil som jag brukade fixa på under 4 timmar.

Låg på Ölandsbron som är spikrak i lite drygt 170 km/h (skyltat 90 km/h) och klockan var strax efter midnatt, ingen trafik alls och stjärnklar himmel. Närmar mig en bil hastigt bakifrån och lägger mig i omkörningsfil när jag upptäcker att det är - en polisbil. Ställer mig nästan på bromsen och lägger mig bakom polisbilen som kryper fram i knappa 90 km/h. Mitt beteende såg säkert jävligt märkligt ut. Då sänker polisbilen hastigheten till 80 km/h och strax därpå till 75 km/h. Jag såg det som en uppmaning från deras sida att jag skulle köra om, vilket jag också gjorde... i laglig hastighet. Men så fort jag kommit över bron och jag kom ut på E22 mot Nrk så var det plattan i botten igen.

End of story...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jadu, tänk att folk blir sådana moraltanter och predikanter när det kommer till frågor om att utsätta andra människors liv för fara och potentiell död

Dock är det inte farten utan snarare kassa förare alt cyklister/fotgängare som inte kan regler om vi bortser från ett par 100k som kör rattfulla varenda vecka.
150 på natten ser jag inte ens som ett problem om det inte är på 30-väg, då kanske man tar ut svängarna lite väl

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ArtMan: Och om du fick punktering? Vad hade du tänkt att du skulle göra då? Du kanske sitter och halvsover eftersom du är lite trött på morgonen. Finns ju ett stort antal olyckor där enbart den förolyckade föraren varit helt ensam på vägen och ändå har det hänt en olycka. Enligt dig så ska det ju typ vara omöjligt för det var ju tomt på vägen. Bara för att du pendlar till ditt jobb så ska du följa lagen precis som alla andra. Gå upp tidigare om du nu inte hinner till jobbet i tid. Passar inte det så får du ta och flytta närmare ditt jobb då. Är bara löjligt när viss anser kunna välja vilka lagar de ska följa och när. Våra lagar gäller alla som bor och befinner sig i Sverige. Att vissa anser sig var väldigt bra bilförare är inget som det står som undantag i lagen t.ex. Vill du köra fort så tar du och bokar en bana kör av dig där istället för att leka F1-förare på vägar där andra befinner sig.

"Vid den senaste översynen av hastighetsgränserna som gjordes 2008–2009 höjdes gränsen från 110 km/h till 120 km/h på flera motorvägssträckor. På de motorvägar som fick en högre hastighetsgräns har dödsolyckorna visserligen inte blivit fler, men däremot har antalet olyckor med allvarliga skador ökat."

Du får gärna citera nästa gång för har man gjort flera inlägg i tråden kan det vara lite svårt att veta vad det är du kommenterar.

Du kan få punktering när du kör 110km/h med. Vad skulle du göra då? Halvsover man så kör man knappast snabbt?
Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Jag kör inte som en tok samt vet när jag kan köra lite snabbare och när jag måste sakta ner.
Varför skulle jag flytta närmare mitt jobb? Vad är ditt problem? Jag skrev ju bara att jag kunde dra på lite när det inte fanns bilar på vägen och det var bra sikt och bra väglag. Snacka om moralkärring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Aktsu: Jag har lagt till text i mitt inlägg där jag tar upp det du hängde upp dig på. Och bara för att det står 80km/h så är det inget som säger att den äldre som anser att personen inte kan framföra bilen i den hastigheten kör i just den hastigheten. Men gissa vad de som gärna vill ligga i 110km/h på den vägen gör om någon kör saktare på den för att de kanske har sämre bil? Inte lägger de sig lugnt bakom och inväntar ett bra omkörningstillfälle utan de ligger garanterat bakom och varken håller avståndet eller inväntar bra tillfälle utan kastar sig förbi vid första "bästa" tillfälle.

Vad har det med vad jag säger att göra? Folk som inte klarar av att ta det piano och göra en säker omkörning bidrar självklart till ökat risk också men det är inget argument mot det jag säger. Det jag säger är ju att det är mer än hastigheten som påverkar vår risk i trafiken och vi borde fokusera på annat också så om något är det ett argument för min sak, stressat beteende bakom ratten är riskabelt oavsett hastighet.

För övrigt verkar du gilla att bygga halmgubbar...

Permalänk
Medlem

Att du ens argumenterar för att du inte gjorde något farligt när du låg i 150 säger ju rätt mycket om din mognadsnivå,bra att kortet åkte.

Permalänk
Medlem

Roligt med så mycket moralpredikan om att man inte ska köra för fort, kör någon av er bil själv ens och ser verkligheten? Skulle säga att på 110 ligger lätt 30% och kör i 130, på 120 ändras det till 140. E4/E20 mellan Södertälje och Sthlm är det väl 70-80, men snitthastigheten är nog en bit över 100, många ligger i 110-120. I Sverige ska man halshuggas för att köra 150, medan folk blåser fram i 220 i tyskland.

Permalänk

Tjo, jobbar på TS Körkort så förhoppningsvis kan jag detta bättre än de flesta här.
31-40 km/h för fort på 110 km/h väg är enligt normal praxis 2 månaders återkallelse och eftersom du har prövotid innebär det att du får ta om körkortet. Körde du 151 hamnar du i 41-50 spannet som är 3 månaders normalt så här gäller det att kolla vad polisen skrivit ner efter deras säkerhetsavdrag.

Privat behov av körkort väger inte speciellt tungt, yrkesmässigt behov väger tyngre men men spärrtid på 2 månader är inte speciellt lång så man ska nog inte hoppas på att den sänks även om behovet finns.

Risk 1 och risk 2 "förbrukas" i samband med att körkortet utfärdas så dessa måste du göra om. Du kan göra dom redan nu om du vill så är du redo spärrtiden släpper, finns inget krav på körkortstillstånd för någon av dom. Har ditt körkortstillstånd gått ut måste du ansöka om ett nytt för att få göra körkortsproven hos Trafikverket. Om körkortet togs på plats räknas din spärrtid fr.o.m. dagen det omhändertogs. Hojta om du har frågor. Skicka privmess om du inte vill att hela forumet ska läsa

Kan väl tillägga att normal praxis beskriver en förstagångsförseelse. Vid upprepade förseelser kan spärrtider bli längre.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ja, många kör för fort och för nära. Ni som tycker att vi som inte vill att folk kör så, är töntiga kan återkomma när ni blivit påkörda bakifrån första gången någon inte klarat av att hålla avstånd i förhållande till fart och berätta hur töntiga vi är här. Själv har jag blivit pådammad två ggr bakifrån, senast på 90-väg, det var f-n inte kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Under prövotiden är det hårdare, där finns inte det utrymmet.

Prövotiden innebär inte att körkortet lättare blir återkallat. Återkallelsekriterierna är de samma som en som haft körkort i 30 år. Skillnaden är att om det blir återkallat så får du inte tillbaka det.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@Esseboy: Det kan finnas något på vägbanan som gör att du får punktering hur fina och nya däck du än har.

Finns det sånt på vägbanan bör myndigheterna se över hur de sköter dem. Dessutom är det ytters ovanligt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

@Panzerfister: Vad händer när man inte erkänner på plats? Vad kan konsekvenserna bli? Rättegångskostnader mm.

Permalänk

Om det är 110 och du kör i 150 (som du dessutom vet) så får man ju stå sitt kast. Finns ju inte någon anledning i världen att köra i 150. Spelar ingen roll vad man själv anser är "farligt", är det 110 så är det 110.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Dock är det inte farten utan snarare kassa förare alt cyklister/fotgängare som inte kan regler om vi bortser från ett par 100k som kör rattfulla varenda vecka.
150 på natten ser jag inte ens som ett problem om det inte är på 30-väg, då kanske man tar ut svängarna lite väl

Ser nog dig som den kassa föraren i det scenariot.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Nu menade jag kanske inte livstid, alla kan väl ändra sig. Men han ska absolut inte ha tillbaka kortet utan krångel bara för att han drar en snyftare om jobb eller barn etc.

Att köra för fort är att bryta lagen och bryter man lagen så ska man straffas. Att köra för fort går aldrig att rättfärdiga, så enkelt är det. Vill man att hastighetsgränsen ska höjas så får man väl lämna in lämplig motion - men ett lagbrott är ett lagbrott.

Det är så tråkigt att se folk köra som idioter och prioritera sig själva, istället för att inse att det medför en risk för deras eget liv och, framförallt, medtrafikanters. Att vägen ser fri ut är inte heller en ursäkt, då annat kan gå fel så att en olycka sker och samhället får stå för notan.

Håller med att många kör galet. Det här hände mig som bor i en av dom lugnaste mellanstora städerna. Kör korrekt (normal hastighet) in i rondellen, bilen bakom kör förbi mig och tvärnitar framför mig, ut kommer en galning vilt viftande med armarna, såg definitivt inte vid sina fulla sinnens bruk, jag hade i bilen en närstående som tog tag mig i armen och bad mig att inte gå ut.

Dåren som kom ut ur bilen skrek "din djävla könsord du kör för sakta, kom ut och gör upp". Var jag själv i bilen, hade jag förmodligen gått ut, men, bär inget vapen, har inget i bilen. Han kan ha kniv eller pistol på sig och då är mina hyfsade kunskaper i självförsvar ingen garanti för att jag skulle gått därifrån oskadd eller med livet i behåll.

Efter ett par minuters raljerande satte sig fanskapet i bilen och åkte iväg. Ett välmenande råd till alla som råkar ut för liknande, sitt kvar, kalla på polisen är helt okej, gå inte ur bilen, börjar dom slå på bilen, rutorna, åk därifrån till närmaste polisstation och ring givetvis polisen. Hur bra du än är på någon kampsport eller självförsvar som ex Krav Maga, gå inte ut ur bilen om du råkar ut för galning/ar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, många kör för fort och för nära. Ni som tycker att vi som inte vill att folk kör så, är töntiga kan återkomma när ni blivit påkörda bakifrån första gången någon inte klarat av att hålla avstånd i förhållande till fart och berätta hur töntiga vi är här. Själv har jag blivit pådammad två ggr bakifrån, senast på 90-väg, det var f-n inte kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Hålla avståndet är något helt annorlunda. Men andelen skador/dödsfall som kommer från fortkörare på en riktig motorväg är knappast hög jämfört med andra vägar som genererar mycket mer problem. Jag har inga problem med att man kör lite för snabbt, om det är en väg som tillåter det, dvs riktig motorväg. Smala landsvägar där det är 70-90 och dålig sikt, där har vi dödsfarorna.

Skillnaden mot Tyskland är att folk inte kollar i sin backspegel i det här landet, eller måste bara köra om även fast det kommer en bil bakom i vänsterfilen i 150, då är det muppen som kör ut som orsakar faran, inte fortköraren.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså. Du kan ju börja med att inte köra för fort. Det var ganska långt över gränsen. Att det var mörkt gör det hela mycket värre. Jag har inte ens körkort och jag är 34 år gammal. Du förtjänar inte att ha ditt när du gör sådär.

Men för din skull hoppas jag att du säger som det är, då de uppskattar ärlighet. Säg att du ångrar dig och aldrig kommer att göra om det igen. Dock enligt reglerna så ryker ditt kort helt och hållet då det heter prövotid. Du visste om det, men valde att ta chansen.

Nåväl, hoppas de går bra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Hålla avståndet är något helt annorlunda. Men andelen skador/dödsfall som kommer från fortkörare på en riktig motorväg är knappast hög jämfört med andra vägar som genererar mycket mer problem. Jag har inga problem med att man kör lite för snabbt, om det är en väg som tillåter det, dvs riktig motorväg. Smala landsvägar där det är 70-90 och dålig sikt, där har vi dödsfarorna.

Skillnaden mot Tyskland är att folk inte kollar i sin backspegel i det här landet, eller måste bara köra om även fast det kommer en bil bakom i vänsterfilen i 150, då är det muppen som kör ut som orsakar faran, inte fortköraren.

Vet du vilket avstånd du måste ha när du dundrar på i säg 160? Vilket kanske är ts faktiska hastighet om polisen skrev 150. Det är ett hyffsat långt avstånd för att hinna få stopp på bilen, ett avstånd du kanske inte har för att vägen kröker sig, du kör under en viadukt eller liknande som inte ger dig synfältet du behöver för att hålla korrekt avstånd... problemet är att folk tror att de är så j-vla mycket bättre förarare än de bevisligen är, annars skulle inte särskilt många olyckor inträffa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Genom att göra en circle jerk över hur dåligt det är att köra för fort? Sättet ni gör det på liknar nästan mobbning i mina ögon; ta varenda fras TS skriver och trycker ner den i gruset med honom. Tror du verkligen på riktigt att han fortsätter läsa nu när det är 2-3 sidor med folk som bara moralpredikar och ryggdunkar varandras inlägg? Det hade räckt med trådens första sida. Resten av tråden är ju bara folk som går igång på att ha rätt och få medhåll för det.

Jag förespråkade bara att man står sitt kast, när jag kör för fort (det händer) så räknar jag alltid det mot vad det kan kosta mig och är beredd att betala. Men jag kör inga 40 kmh över hastighetsgränsen, oavsett omständigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Dock är det inte farten utan snarare kassa förare alt cyklister/fotgängare som inte kan regler om vi bortser från ett par 100k som kör rattfulla varenda vecka.
150 på natten ser jag inte ens som ett problem om det inte är på 30-väg, då kanske man tar ut svängarna lite väl

Som sagts tidigare, det är farten som dödar. Bromssträckor/reaktionssträckor försämras snabbt ju högre hastighet man har vilket gör att hastigheten vid kollision också är högre vilket i sin tur leder till att det är mycket troligare att det blir dödlig utgång om man kör på någon/något. Skulle även tro att det är extremt ovanligt att det är cyklister/fotgängare som gör att någon dödas, de brukar inte komma upp i de farter/rörelseenergimängder som behövs för att de ska döda någon vid kollision

Sedan verkar det faktiskt vara så att det är fler bilister som skiter i trafikreglerna än cyklister/gångare (hastighetsgränser någon?) men folk är så vana vid det att man knappt reagerar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vet du vilket avstånd du måste ha när du dundrar på i säg 160? Vilket kanske är ts faktiska hastighet om polisen skrev 150. Det är ett hyffsat långt avstånd för att hinna få stopp på bilen, ett avstånd du kanske inte har för att vägen kröker sig, du kör under en viadukt eller liknande som inte ger dig synfältet du behöver för att hålla korrekt avstånd... problemet är att folk tror att de är så j-vla mycket bättre förarare än de bevisligen är, annars skulle inte särskilt många olyckor inträffa.

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på instrument skiljer det, men sist kg äkte på en laser från sidan drog han av 3 från 142 till 139 på 120-väg. Jag vet inte vad han ska behöva bromsa in för? Kör man på motorväg bromsar man väl oftast bara när någon får för sig stt köra om i 1km/h snabbare och man kommer bakom. I en studie jag läste svarade 9 av 10 att dom kör för fort, sen läser man detta.

”Att öka hastigheten på motorvägar från 110 till 120 km/h ledde däremot inte till fler dödsolyckor. Svenska motorvägar med 120 km/h som maxfart har visat sig vara extremt säkra med i snitt en dödsolycka per år.”

Som jag sa, att köra snabbt på motorvägen gör extremt många, ändå är det bara ett dödsfall. Vilket är den sorts väg jag anser att man kan gasa lite mer. Däremot kan man sänka 90 till 80 på dålig partier, där där flest.

Permalänk
Skrivet av inquam:

För "vanligt" folk brukar man behöva ta om körkortet om man får det återkallat 3 månader eller längre (om jag minns gränsen rätt).

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepr...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...
ganska säker på att det inte är 3 månader för att behöva ta om körkortet utan 1 år.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Dock är det inte farten utan snarare kassa förare alt cyklister/fotgängare som inte kan regler om vi bortser från ett par 100k som kör rattfulla varenda vecka.
150 på natten ser jag inte ens som ett problem om det inte är på 30-väg, då kanske man tar ut svängarna lite väl

Att du inte ser det som ett problem bevisar ju bara hur lite konsekvenstänk och/eller kunskap du har. 40 km/h i timmen ändrar din reaktions- och bromssträcka tillräckligt för att vara en väsentlig faktor i fråga om liv och död.

I allmänhet bör man ju alltid ta det lugnare på natten. Skulle någon dra fram 150 på en tom väg mitt på ljusa dagen, så hade jag väl kunnat ge någon typ av förståelse. Men mitt i natten i Sverige? Räcker med trasig baklampa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perlennartsson:

Ok, vill minnas att de var hårdare förut och att gränsen var mycket lägre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag förespråkade bara att man står sitt kast, när jag kör för fort (det händer) så räknar jag alltid det mot vad det kan kosta mig och är beredd att betala. Men jag kör inga 40 kmh över hastighetsgränsen, oavsett omständigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må så vara. Men sättet som du och resten av mobben i den här tråden gör det är inte direkt något som SweClockers som forum kan vara stolt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag måste väl ändå göra om riskutbildningarna? Och måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan göra dem?

Har inte läst igenom alla inlägg så du kanske redan fått svar på detta, dom flesta jag läst verkar skriva att du måste göra om Risk1 och Risk2, men dom är ju giltiga i 5år. Så rimligtvis behöver du inte göra dom dom, hittar inget som påvisar att man på grund av indraget körtkort eller så skulle behöva göra om kurserna, bara att dom är giltiga i 5år.

Och kör inte för fort, lite överträdelse gör nog dom flesta ibland men +40km/h är lite salt även om det kan tyckas vara "OK" på en mer eller mindre tom motorväg. Jag kan förstå resonemanget men lagen är lagen, du ska inte ens överträda hastighetsbegränsningen vid en omkörning även om man kan försöka hävda "att omkörningen ska ske snabbt och säkert", om du måste överträda hastighetsbegränsningen så kan man ifrågasätta behovet av att köra om bilen framför om det redan gick så fort att du var tvungen att köra fortare än vad som var tillåtet på vägsträckan.

Så poängen här är väl att du ska inte ångra att du åkte fast, utan att du tog dig såna friheter att köra så fort du själv kände var nödvändigt. Hade en polare som drog 2st fortkörningar samma dag, han blev stoppad och fick böter och ett snack med polisen. Eftersom han nu "tappat tid" tyckte han att han skulle köra ikapp den tiden, ett par kilometer senare blev det ytterligare böter och lappen rök i 4 månader tror jag. Han kör aldrig för fort igen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

In b4 moralpanik

Om bilkörande är en del av ditt jobb, så säg det. Har du barn som behöver skjutsas, så säg det. I övigt får du nog snällt vänta tills tiden går ut, skulle jag tro. Är ingen expert dock.

Har han barn som behöver skjutsas o kör i 150 så förtjänar han att körkortet dras.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi