Permalänk
Medlem

Läste första sidan och sedan väldigt sporadiskt, men hur som haver...

Jag är rätt säker på att kortet ryker då polisen får eller ska ta det på plats om hastighetsöverträdelsen är över 30km/h. Min tjej blev under sin prövotid stoppad när hon körde 63 på 40 väg, men hon fick behålla lappen precis.

Själv har jag aldrig blivit stoppad, är säkert en omogen förare i mångas ögon och kör ofta för fort, men efter att ha läst några av moralnissarnas inlägg här (som ofta är helt befogade ) så är jag förvånad över att folk pratar om bromssträcka, reaktionstid och djur. Kör man på en tom motorväg och väljer att köra för fort så vet man med sig att bromssträckan försämras, reaktionstiden förkortas osv. Det jag reagerade mest på var "lyckades då köra om en civil polis".

Då var motorvägen inte tom längre, du körde om minst en annan bil. Jag håller med dig om att hastigheten inte egentligen var det farliga här, utan att passera bilar som körde bra mycket långsammare än dig. Ska du köra 150 igen, så se till att sakta ner och köra förbi fordon i högerfilen I strax över den hastighet de håller, så är det lättare för dem att upptäcka dig och du har strörre beredskap ifall olyckan skulle vara framme. Är vägen tom drabbar olyckan bara dig, men leker du på vägen med andra trafikanter i närheten så är risken att det drabbar många fler som inte gjort något fel.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Bra att du inte har brutit mot någon lag någonsin, fler borde följa i dina fotspår. Livstidsstraff på alla överträdelser

Det har jag verkligen gjort, men aldrig varit så omdömmeslös att jag har brutit mot några lagar som riskerar ditt eller andras liv och hälsa. Vad är det för ett dumt argument? Bättre kan du

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Du utsatte poliserna du blåste om för fara, kanske det dom tyckte? såvitt jag vet så ryker kortet om du har prövotid finns nog inget du kan säga eller göra för att ändra på det.

Ska du köra för fort så ska du:
1: inte ha prövotid
2: inte köra över 20km/h för fort tror jag det är.
3: undvika det helt eftersom tidsvinsten ofta är väldigt marginell om du inte åker väldigt många mil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

OM allt skall gå korrekt till, eftersom du har prövotid så är det väl att du nu kommer få ta om körkortet helt från början?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du utsatte poliserna du blåste om för fara, kanske det dom tyckte? såvitt jag vet så ryker kortet om du har prövotid finns nog inget du kan säga eller göra för att ändra på det.

Ska du köra för fort så ska du:
1: inte ha prövotid
2: inte köra över 20km/h för fort tror jag det är.
3: undvika det helt eftersom tidsvinsten ofta är väldigt marginell om du inte åker väldigt många mil.

Prövotid gör inte att dom plockar kortet för mindre överträdelser. Det handlar bara om att man måste ta om kortet eller inte.

20km/h är bullshit. Kör du 50 utanför en skola i en 30 zon så är jag rätt säker på att du blir av med kortet...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

@Aktsu: "För övrigt är det intressant att vi i Sverige har sådan moralpanik över just hastigheten men inte över mycket annat som påverkar trafiksäkerheten.

Vi har t.ex. en av Europas äldsta bilparker med allt vad det för med sig, slitna bilar med sämre bromssträckor, sämre strålkastare, ingen nödbroms eller kollisionsvarning, färre eller sämre säkerhetssystem som antisladd osv, sämre skydd för fotgängare vid kollision osv."

Ta nu och sätt dig in vad du skriver i ditt andra stycke och ställ det i fårhållande till det du skriver i ditt första stycke. Ska ta en liten lätt "förklaring" för dig. Om det du nu skriver i ditt andra stycke, att vi har gamla bilar med längre bromssträckor, dålig belysning antisladd osv. Du inser att detta då innebär att då är det ännu viktigare att hålla just hastigheten? Kanske är det att vi har så dåliga bilar som vi har som gör att vi måste ha lägre hastigheter för att du ska hinna få stopp på din bil med dåliga bromsar? Så vad ville du egentligen ha sagt med ditt inlägg mer än att det är bra att vi har de fartbegränsningar vi har för att vi har så gammal/dålig bilpark? Fast det var väl inte det du ville få fram egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

OM allt skall gå korrekt till, eftersom du har prövotid så är det väl att du nu kommer få ta om körkortet helt från början?

Han måste göra om riskutbildning, teoriprov och uppkörning. Inget annat. Han måste alltså inte ens blanda in en körskola tillexempel.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Prövotid gör inte att dom plockar kortet för mindre överträdelser. Det handlar bara om att man måste ta om kortet eller inte.

20km/h är bullshit. Kör du 50 utanför en skola i en 30 zon så är jag rätt säker på att du blir av med kortet...

Trodde dom plockade för allt.

var otydlig med hastigheten och givetvis gäller det 90 km/h+ vägar.

jag körde ca 45 på en 30 sträcka och fick en muntlig varning en gång så det beror nog på polis, fast det fanns ingen skola i närheten.

tror alla kör lite för fort lite då och då men de flesta klarar sig undan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Körde han 80+ i stan då är det inget snack om saken att han skall bli av med körkortet och köra upp igen med rejält kännbara böter, men är det en engångsföreteelse så är livstid utan körkort väl hårt om ingen råkat illa ut.

Nu menade jag kanske inte livstid, alla kan väl ändra sig. Men han ska absolut inte ha tillbaka kortet utan krångel bara för att han drar en snyftare om jobb eller barn etc.

Att köra för fort är att bryta lagen och bryter man lagen så ska man straffas. Att köra för fort går aldrig att rättfärdiga, så enkelt är det. Vill man att hastighetsgränsen ska höjas så får man väl lämna in lämplig motion - men ett lagbrott är ett lagbrott.

Det är så tråkigt att se folk köra som idioter och prioritera sig själva, istället för att inse att det medför en risk för deras eget liv och, framförallt, medtrafikanters. Att vägen ser fri ut är inte heller en ursäkt, då annat kan gå fel så att en olycka sker och samhället får stå för notan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

För alla med moralpanik

Direkt saxat från myndigheten Trafikanalys om dödsolyckor

Få omkommer på vägar med hög hastighetsgräns
Av de 253 omkomna under 2017 omkom en majoritet (178 personer eller 70 %) i olyckor utanför tättbebyggt område. Vanligaste hastighetsgränsen på olycksvägen var 70 km/h. Det är mycket få som omkommer på vägar med de högst hastigheterna, som motorvägar och motortrafikleder (Figur 6). De allra flesta omkommer i olyckor som sker i dagsljus, uppehållsväder och/eller på torra vägar.

Av de 253 personerna som omkom under 2017 omkom 99 personer (39 %) i singelolyckor med motorfordon. [...] Singelolycka var alltså den vanligaste olyckstypen. Därefter följer mötesolycka mellan motorfordon (43 omkomna) och kollision motorfordon – fotgängare (37 omkomna).

Om ni faktiskt vill hjälpa era medtrafikanter, se till att inte
A. Snedda i kurvor (gäller även 30-områden!)
B. Köra trött
och
C. Lägg energin på vägar där man har möte och gångare

Det kan ju vara relaterat till att de flesta håller sig till de strikta trafikreglerna i Sverige?

Om ni faktiskt vill hjälpa era medtrafikanter, se till att ha gott om tid så att du inte behöver stressa och köra för fort.
Är rätt säker på att det t.o.m. står i körkortsboken.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Som många andra redan har sagt - du hade prövotid. Om de väljer att ta kortet så får du göra om allting. Uppkörning, Risk 1 och Risk 2 samt provet. Du måste vänta tills "spärrtiden" har gått ut innan du kan göra om det eftersom att du inte kan ansöka så länge den är där.

Det suger, jag vet. Alla kan köra fört fort och dem flesta har antagligen gjort det. Du hade otur och blev tagen. Kör man för fort så vet man ju att risken finns att man blir tagen. Finns ingen klausul i lagen som säger att man slipper undan bara för att det var lite trafik ute. Det kanske är om polisen är snäll på plats då.

Lycka till med uppkörning & teori.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Det kan alltid uppstå oväntade situationer som blir svårare att hantera i takt med att hastigheten ökar, så att det inte finns några bilar på vägen spelar inte jättestor roll.
Sedan har vi ju lagar som gäller lika för alla just för att slippa problem som :"Ja, men det gör ju inget om det bara är jag som gör detta" och "det fanns ju inga människor ute när jag kastade handgranaten, så jag tycker inte att det var en allmänfarlig handling".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Beror ju helt på situationen, 150 på 110 väg när vägen är nästan otrafikerad och utan korsningar är helt ofarligt. Finns en orsak till att autobahn är utan hastighetsbegränsningar, tyskarna har fattat att det inte är hastigheten som dödar utan det är att man är full eller kör fort vid korsningar och dylikt.

"I dag råder det begränsning till 130 km/h på 40 procent av Autobahn. För mycket enligt SPD. Partiordföranden Sigmar Gabriel vill se 120 km/h på Autobahn oavsett var i Tyskland man befinner sig. Enligt honom finns det stöd i olycksstatistiken som visar att antalet dödsolyckor och allvarliga skador minskar om man sänker till 120 km/h."
https://teknikensvarld.se/120-kmh-kan-bli-ny-hastighetsgrans-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

OM du ska köra för fort, sakta ner vid omkörningar, kolla efter tecken på civilpolis:
- Ofta tonade rutor
- Ingen reklam på regplåten
- Ibland en extrabackspegel på höger sida
- Backljus bak under bilen
- Ibland antenner på taket
- Vanliga märken är volvo, Saab och Volkswagen, men t.ex. nyare BMW förekommer också.
Ser du ett eller flera av dessa tecken så öka inte farten igen, gå in på biluppgifter.se eller i deras app och slå in regnumret, så ser du om det faktiskt är en civilpolis eller inte.

Rekommenderar inte någon att köra för fort, men jag kan tycka att en gräns på 80km/h på bred fin motorväg i optimala förhållanden är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Hahaha så polisen kom i en helikopter alltså? Fanns ju inga andra bilar på vägen...

"Det kunde ha varit mitt i stan"? Hur lyckas man köra mitt i stan i 150km/h?

Jag har inga problem med folk som kör 150km/h men då ska man också veta var man kan göra det samt vad man håller på med. Du verkar omogen och inte förstår vad du gör eller hur du ska agera ifall någonting skulle hända. I dessa hastigheter måste man ha stenkoll på sin egen bil samt vad som händer runt omkring dig.

För övrigt så tycker jag att vi borde få ett par sträckor i landet med obegränsad hastighet som de har i Tyskland. Motorväg med tre eller fyra filer, minst 5km lång. En sådan mellan Malmö-Göteborg och en till mellan Göteborg-Stockholm.

Permalänk
Medlem

Du kommer bli av med körkortet blir man alltid om man kör mer än 30 km/h för fort eller mer än 50% av hastighets gränsen(45 på 30 väg)
Sedan att du har prävotid innebär att dom är extra hårda så du kommer få ta om dit körkort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ta nu och sätt dig in vad du skriver i ditt andra stycke och ställ det i fårhållande till det du skriver i ditt första stycke. Ska ta en liten lätt "förklaring" för dig. Om det du nu skriver i ditt andra stycke, att vi har gamla bilar med längre bromssträckor, dålig belysning antisladd osv. Du inser att detta då innebär att då är det ännu viktigare att hålla just hastigheten? Kanske är det att vi har så dåliga bilar som vi har som gör att vi måste ha lägre hastigheter för att du ska hinna få stopp på din bil med dåliga bromsar? Så vad ville du egentligen ha sagt med ditt inlägg mer än att det är bra att vi har de fartbegränsningar vi har för att vi har så gammal/dålig bilpark? Fast det var väl inte det du ville få fram egentligen?

Ja självklart, men rent riskmässigt kan det ju då vara lika riskabelt att framföra en bra modern bil i 130 km/h som att framföra den äldre sämre i 110 km/h. Så varför endast denna moralpanik över någon som kör fört fort vid bra förhållanden och inte den som framför en mer riskabel bil i hastighetsbegränsningen?

Nu säger jag inte att TS framfärd var speciellt bra, vet inte vad han satt i för bil, hur bra sikten var osv när han körde så det är svårt att sia om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kan ju glädja TS åt att jag också kört för fort. Blev uppmätt på 130km/h på 110-väg, och 110km/h på 70-väg. Jag höll ungefär 160-170 på 110-vägen och 120-130 på 70-vägen. Däremot hängde inte polisen med när jag drog ifrån han så distansen blev för stor för dem och mäta! Detta va 22:40 på kvällen och ingen trafik såklart!

Fick böter för 130 på 110 vägen, 2500kr. Slapp böter för 110 på 70 vägen för då skulle de tagit mitt kort. Ena polisen kände igen mig då jag jobbar i butik 6mil hemifrån och påpekade: "Då är du i behov av kortet då".

Coolt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Man är oskyldig till motsatsen bevisats, heter det. Alla har rätt att få sin sak prövad i domstol.

Haha ja i lagens ögon, fast nu är han ju skyldig och dom har bevis på det. Så åter igen, varför slösa på allas pengar och sin egen energi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Förlåt. Men bra att dom tog det.

Stör mig så enormt mycket på folk som kör för fort.
Ni tjänar inget på det!!

Tror tyvärr inte på att du var helt själv på vägen(finns alltid några bilar oavsett tid).

Smäller du in i någon så dör du samt kanske även någon annan garanterat. Helt onödigt.

Där har du fel. Jag pendlade till jobb innan och det var 90% motorvägskörning. Vid vissa tillfällen på morgonen åt ena hålet fanns det absolut NOLL bilar så långt ögat kunde se på en raksträcka dvs minst ett par kilometer fram. Det var ovanligt men det hände. Helt öppet på sidorna dvs ingen skog, bra väder och bra sikt så kunde man ju dra på lite.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Fartbegränsningarna vi har är satta efter optimala förhållanden. Vilket alltså innebär att om det är natt, dåligt väder så är det lägre hastighets som ska hållas om förhållandena så kräver. Det är inte lägsta hastighet som står på skyltarna. Inte heller är det lägsta hastighet som ska hållas vid sämsta möjliga förhållanden. Det handlar inte om moral, det handlar om erfarenhet och insikt om vad som kan hända. Du kan inte veta om det finns någon idiot som står bredvid vägen och slänger in en tegelsten på motorvägen när du kommer körandes där i 150km/h och tror att du kan fixa vad som än händer. Eller att det är ett hål i ett eventuellt viltstängsel 1 km framför dig och det därigenom kommit in råddjur på vägen som går till höger precis vid viltstängsel "på felsida" och får för sig att hoppa framför din bil när du kommer blåsandes förbi där de befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Oj herregud vad folk tjafsar om hur farlig TS är...

Ni vet väl att hastighetsbegränsningar är satta för låg med flit för att även den mest inkompetenta halvblinda pensionär ska klara av att hålla den, mitt i natten kör man ju lugnt nästan dubbla hastighet på vägarna förutsatt att det inte finns farliga korsningar eller dylikt.

Dock kan man inte göra det all stans för snutarna gömmer sig lite överallt.

Polisen övervakar hastigheter lite punktknullande noga eftersom det är en fin inkomstkälla för dom. Att det sänker dödstalet i trafiken är inte speciellt övertygande.

En till omogen som bör bli av med körkortet. Så du kör över 220km/h på nätterna?

Permalänk
Medlem

@ArtMan: Och om du fick punktering? Vad hade du tänkt att du skulle göra då? Du kanske sitter och halvsover eftersom du är lite trött på morgonen. Finns ju ett stort antal olyckor där enbart den förolyckade föraren varit helt ensam på vägen och ändå har det hänt en olycka. Enligt dig så ska det ju typ vara omöjligt för det var ju tomt på vägen. Bara för att du pendlar till ditt jobb så ska du följa lagen precis som alla andra. Gå upp tidigare om du nu inte hinner till jobbet i tid. Passar inte det så får du ta och flytta närmare ditt jobb då. Är bara löjligt när viss anser kunna välja vilka lagar de ska följa och när. Våra lagar gäller alla som bor och befinner sig i Sverige. Att vissa anser sig var väldigt bra bilförare är inget som det står som undantag i lagen t.ex. Vill du köra fort så tar du och bokar en bana kör av dig där istället för att leka F1-förare på vägar där andra befinner sig.

"Vid den senaste översynen av hastighetsgränserna som gjordes 2008–2009 höjdes gränsen från 110 km/h till 120 km/h på flera motorvägssträckor. På de motorvägar som fick en högre hastighetsgräns har dödsolyckorna visserligen inte blivit fler, men däremot har antalet olyckor med allvarliga skador ökat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Aktsu: Fartbegränsningarna vi har är satta efter optimala förhållanden. Vilket alltså innebär att om det är natt, dåligt väder så är det lägre hastighets som ska hållas om förhållandena så kräver. Det är inte lägsta hastighet som står på skyltarna. Inte heller är det lägsta hastighet som ska hållas vid sämsta möjliga förhållanden. Det handlar inte om moral, det handlar om erfarenhet och insikt om vad som kan hända. Du kan inte veta om det finns någon idiot som står bredvid vägen och slänger in en tegelsten på motorvägen när du kommer körandes där i 150km/h och tror att du kan fixa vad som än händer. Eller att det är ett hål i ett eventuellt viltstängsel 1 km framför dig och det därigenom kommit in råddjur på vägen som går till höger precis vid viltstängsel "på felsida" och får för sig att hoppa framför din bil när du kommer blåsandes förbi där de befinner sig.

Vilket har 0 med min invändning att göra. Om det finns 50 variabler som påverkar risken där en är hastigheten, varför vårt stora fokus på hastigheten? Varför tycker vi det inte är lika fel att någon vars variabler ger 100 riskenheter vid 110 km/h som någon vars variabler ger 100 riskenheter vid 130 km/h?

Ja man bryter mot lagen om man kör för fort vilket ju inte är rätt, men varför är just den riskvariabeln den vi som samhälle moraliserar över när det gäller bilkörningen?

EDIT: För övrigt är hastighetsbegränsningarna inte satta efter optimala förhållanden, de är satta så att i princip alla individer med alla bilar skall klara av att köra i hastighetsbegränsningen vid bra väglag.

Permalänk
Medlem

Vi saknar ju fortfarande svar på frågan exakt vilken hastighet du erkände och om det dessutom är nån form av vårdslöshet i trafik. Vad som finns för dig att göra är att kolla om all formalia stämmer på de lappar polisen fyllt i, har de exempelvis använt en skugga för mätpunkt är det skäl för att hela mätningen ska bli ogiltig. Oklart dock om det spelar nån roll nu när du redan erkänt brott.

I övrigt tåls det att sägas igen; Erkänn aldrig nånting på plats, vägra alltid skriva under.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

En till omogen som bör bli av med körkortet. Så du kör över 220km/t på nätterna?

Beror helt på var jag kör, sällan är det sikt och korsningsfritt så att man kan hålla den farten men 180 är inte ovanligt, dock väldigt få ställen man kan köra så fort då det är ganska få ställen det är fritt från fartkameror och poliser.

Omogen, nej, bra omdöme, ja.
Kör aldrig över hastighet på obekanta vägar, ska ha kört där hundratals gånger innan jag är säker på att jag vet om alla farliga ställen. Kört över 6000 mil och endast varit med om olyckor på parkeringar haha! Som sagt, alla planeter ska stå i linje innan jag gasar på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Och avd är bra väglag då? Nattkörning? Is? Regn? Kanske är bra väglag på dagen vid torr vägbana? Är det optimala förhållanden kanske?

"Ja man bryter mot lagen om man kör för fort vilket ju inte är rätt, men varför är just den riskvariabeln den vi som samhälle moraliserar över när det gäller bilkörningen?"

Sedan så har det fortfarande inget med moral att göra. Varför börjar ni tjata om moral så fort ni inte får bryta mot lagen som ni vill utan att få konsekvenser? Hastigheten är den variabel som vi kan lätt kontrollera och begränsa. Det går inte ha att olika bilar ska ha individuella hastighetsbegränsningar. Alltså får man ta det som är gångbart och då blir det hastigheten för att begränsa antalet olyckor och hur allvarliga dessa blir om det sker en olycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@ArtMan: Och om du fick punktering? Vad hade du tänkt att du skulle göra då? Du kanske sitter och halvsover eftersom du är lite trött på morgonen. Finns ju ett stort antal olyckor där enbart den förolyckade föraren varit helt ensam på vägen och ändå har det hänt en olycka. Enligt dig så ska det ju typ vara omöjligt för det var ju tomt på vägen. Bara för att du pendlar till ditt jobb så ska du följa lagen precis som alla andra. Gå upp tidigare om du nu inte hinner till jobbet i tid. Passar inte det så får du ta och flytta närmare ditt jobb då. Är bara löjligt när viss anser kunna välja vilka lagar de ska följa och när. Våra lagar gäller alla som bor och befinner sig i Sverige. Att vissa anser sig var väldigt bra bilförare är inget som det står som undantag i lagen t.ex. Vill du köra fort så tar du och bokar en bana kör av dig där istället för att leka F1-förare på vägar där andra befinner sig.

"Vid den senaste översynen av hastighetsgränserna som gjordes 2008–2009 höjdes gränsen från 110 km/h till 120 km/h på flera motorvägssträckor. På de motorvägar som fick en högre hastighetsgräns har dödsolyckorna visserligen inte blivit fler, men däremot har antalet olyckor med allvarliga skador ökat."

Därför ska man inte köra med gamla däck, och gör man det får man passa sig. För att man ska ge sig på att köra över hastighet ska man ha fordonet i skick, det är självklart!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Klubben för folk som tror på att stå för sina handlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Genom att göra en circle jerk över hur dåligt det är att köra för fort? Sättet ni gör det på liknar nästan mobbning i mina ögon; ta varenda fras TS skriver och trycker ner den i gruset med honom. Tror du verkligen på riktigt att han fortsätter läsa nu när det är 2-3 sidor med folk som bara moralpredikar och ryggdunkar varandras inlägg? Det hade räckt med trådens första sida. Resten av tråden är ju bara folk som går igång på att ha rätt och få medhåll för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Aktsu: Och avd är bra väglag då? Nattkörning? Is? Regn? Kanske är bra väglag på dagen vid torr vägbana? Är det optimala förhållanden kanske?

Jag tycker du läser resten jag skrev. Det finns fler variabler än väglaget att ta hänsyn till och skyltarna sätts som sagt utifrån att de flesta skall kunna framföra majoriteten av bilar i de hastigheterna vid bra väglag. Det betyder inte att en trött 70 åring har samma risk som en pigg 30 åring vid skyltad hastighet eller samma person i en trasig bil från 80-tal kontra en hel från 2018.