Permalänk
Medlem

Trist TS. Det är nog bara att vänta på besked, vara ärlig i all kontakt med myndigheter och sen ta om körkortet.
PS. Jag tror att alla i den här tråden också har kört för fort någon gång. Ta åt dig av kritiken, men ta det inte personligt. DS.

Permalänk
Avstängd

@Haszan:

Det är prövotid i 2 år om man missköter det så blir man av med körkortet det får man lära sig när man går i handledarkurs.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Oj herregud vad folk tjafsar om hur farlig TS är...

Ni vet väl att hastighetsbegränsningar är satta för låg med flit för att även den mest inkompetenta halvblinda pensionär ska klara av att hålla den, mitt i natten kör man ju lugnt nästan dubbla hastighet på vägarna förutsatt att det inte finns farliga korsningar eller dylikt.

Dock kan man inte göra det all stans för snutarna gömmer sig lite överallt.

Polisen övervakar hastigheter lite punktknullande noga eftersom det är en fin inkomstkälla för dom. Att det sänker dödstalet i trafiken är inte speciellt övertygande.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har kortet på prövotid.. En kompis hade haft sitt kort i runt en vecka, körde 80 på en 70 sträcka. Han såg aldrig det kortet mer, har reglerna ändrats??

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lundan89:

Du skriver att du har kortet på prövotid.. En kompis hade haft sitt kort i runt en vecka, körde 80 på en 70 sträcka. Han såg aldrig det kortet mer, har reglerna ändrats??

Antingen så körde han betydligt fortare än 80 på 70-väg eller så fanns det andra försvårande omständigheter (rattfylla eller att det bedömts som vårdslöshet i trafik).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Lundan89:
@Mindfighter:
Polis gör själv bedömning om kortet ska dras eller inte. Givetvis är det hårdare vid lägre hastighetsbegränsningar.

Efter gränsen 30kmh för snabbt har polis inget val än att dra in kortet vid prövotid. Prövotiden gör också att man måste ta om kortet helt och hållet med Risk1, Risk2, uppkörning och prov.

@cyprus: Förstår helt vad du menar och håller till viss del med, väljer man att tumma med reglerna är det dock smart att inte gå över smärtgränsen 30km/h. Nattlig körning under sommartid med gott väglag är inte riktigt samma förutsättningar som vintertid, -5C med snö på vägen, dock samma hastighetsbegränsningar?
Jag är av åsikten att det borde finnas olika skyltar under vinter och sommarhalvåret. (men det är en annan diskussion)

Där jag bor på e4 till Sundsvall är det inte en kotte som ligger efter hastigheten utan >90% ligger 10 eller 20 över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Precis samma sak hände mig när jag hade två månader kvar av prövotiden. Detta var dock över 10 år sedan och det kostade då ca 1650 kr för bara det nya körkortstilllståndet efter återkallelse.

Nu kostar det typ 150. Jag fick även böter på 4000 kr och fick vänta tre månader innan jag fick försöka skriva upp/köra upp igen. Totalt gick det nog på 7000 kr genom att vara en ung idiot som körde om på motorvägen.

Bara att acceptera att du kommer få vänta ett tag och glatt få betala böter och alla nya avgifter det ger med sig.

Det bästa med detta är att man är väldigt rädd om körkortet när man tagit om det, för man ligger max 5-7 km/h för fort gällande hastighetsbegränsningarna på vägarna då man lärt sig en dyr men viktig läxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Erkände du brott på plats? Regel nummer ett gällande trafikförseelser är ju i princip att alltid vara trevlig mot poliserna, men aldrig erkänna. Då måste ärendet handläggas av någon papperspolis som sorterar grövst först (okej, 40km/h för fort kan ju räknas som ganska rejäl fortkörning) och tas om hand därefter.

Sådant kan komma till nytta då beslutsdatum flyttas fram med månader, om något beslut tas över huvud taget. Ofta läggs ärendena helt ned i brist på bevis som duger i rätten.

Skrivet av blackis:

@NylanderJohannes Vilken utrustning använde dom för att mäta din hastighet?

Ja det är väl lika bra att kosta skattebetalarna massor av onödiga pengar och massor av tid och energi för mig själv bara för att jag inte vill stå för vad jag gjort(och det kommer sluta med böter och indraget körkort oavsett).

Och till alla andra så är 150 km/h inte farligt på en motorväg för en erfaren förare... men har du inte haft körkort i mer än 1-2 år och dessutom kanske är ung så har du inte det tänket av en erfaren förare, det är fakta och inte något att diskutera.

MEN! Jag har också varit ung och kört för fort, jag är helt övertygad om att du kommer säga som det är och lära dig lite av erfarenheten.
Välj rätt tillfällen i framtiden. kanske prova köra på bana vilket är sjukt kul.

Sammanfattning, va rädd om dig och alla andra, välj tillfälle med omsorg och stå för vad du gjort. detta kan du och alla andra även implementera i det mesta i livet.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga att man får helt enkelt ta konsekvenserna av sitt handlande, dvs försök inte slippa undan straffet nu när du blev tagen utan var ärlig i allt. Den enda gången jag åkte fast för fortkörning så var alla som åkte fast riktigt arga och riktigt brände därifrån så fort de fått boten. Förstod aldrig mig på det, man väljer ju själv om man kör för fort eller ej så jag erkände och var trevlig mot polisen.

Kan även säga att jag bestämmer min hastighet utifrån rådande situation, är jag utvilad och alert i en bra modern bil på en väg med bra underlag och sikt, ja då går det nog snabbare än skylten säger. Å andra sidan skulle jag inte ens sätta mig i bilen efter en riktigt dålig natts sömn med gruset kvar i ögonen eller efter jag tagit ett glas vin eller öl tidigare på kvällen oavsett om det "gått tillräckligt med tid sedan jag drack".

Permalänk
Medlem

Ingen ide att starta såna trådar här, det kommer bara fram en massa moralpoliser som ska säga sitt och visa hur otroligt duktiga dom är igenom att påstå de aldrig kört för fort!

Men kontakta transportstyrelsen och förklara situationen om du behöver bil.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Körde de laser på dig eller? Om inte så kan du ju alltid hävda att du körde saktare än vad du faktist gjorde.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Hej, jag förstår att det är tråkigt att bli av med körkortet. Håller med om att 150 på motorvägen under natten kan upplevas som inte så farligt. Men risken finns för en olycka det kan komma ut djur eller som jag varit med om fulla människor. Så som jag ser det ska du vara tacksam för denna läxa och kanske så räddades du från en större olycka. Allt som sker har en mening och det sker om och om igen tills vi lärt oss. Hoppas du får kortet tillbaka snart och lär dig av denna händelse. Lycka till!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Qbone10:

Ja det är väl lika bra att kosta skattebetalarna massor av onödiga pengar och massor av tid och energi för mig själv bara för att jag inte vill stå för vad jag gjort(och det kommer sluta med böter och indraget körkort oavsett).

Man är oskyldig till motsatsen bevisats, heter det. Alla har rätt att få sin sak prövad i domstol.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Men måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan börja med risk 1 och 2 och innan jag kan boka nya prov?

"EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid."

Detta är enough, ditt körkort är gone, tills din tid är ute, så något år.
Du hinner ansöka personnummer i annat EU land och skaffa körkort via där på denna tid

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Inte gjort något farligt? 150 på 110 väg.. Jag kan förstå 130 på på 120 väg men..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@NylanderJohannes: Kan du få din arbetsgivare att skriva ett intyg att du behöver KK i tjänsten kommer det rimligtvis korta ner det.

Edit: Jisses vad mkt moralpredikningar från folk...

Jadu, tänk att folk blir sådana moraltanter och predikanter när det kommer till frågor om att utsätta andra människors liv för fara och potentiell död

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag kan ju glädja TS åt att jag också kört för fort. Blev uppmätt på 130km/h på 110-väg, och 110km/h på 70-väg. Jag höll ungefär 160-170 på 110-vägen och 120-130 på 70-vägen. Däremot hängde inte polisen med när jag drog ifrån han så distansen blev för stor för dem och mäta! Detta va 22:40 på kvällen och ingen trafik såklart!

Fick böter för 130 på 110 vägen, 2500kr. Slapp böter för 110 på 70 vägen för då skulle de tagit mitt kort. Ena polisen kände igen mig då jag jobbar i butik 6mil hemifrån och påpekade: "Då är du i behov av kortet då".

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Man lär sig av andras misstag. Tur, för att jag också kört långt över hastighetsgränsen ett flertal gånger vid omkörningar. Ska inte upprepas fler gånger efter att jag läst det här.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Om körkortet var under prövotid så finns det inga förmidlrande omständigheter de kommer titta efter. Prövotiden är ju till för att se om du är en lämplig bilförare, och drar du på dig en överträdelse som resulterat i klippt körkort även utanför prövotid så går det ju räkna ut med arslet att de inte kommer köpa några snyfthistorier. Hade det varit efter prövotiden och du skött dig exemplariskt under den så kanske, men nu, nej.

De gillar absolut inte attityden att lagar och regler bara måste följas när man tror att man åker fast annars. De vill ju att folk håller hastigheten för att de har uppfattningen att det är riskfyllt och farligt att köra för fort, inte för att polisen kanske kommer på en, så det som måste till från din sida är en attitydförändring gentemot gällande lagar och regler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Inte gjort något farligt? 150 på 110 väg.. Jag kan förstå 130 på på 120 väg men..

Beror ju helt på situationen, 150 på 110 väg när vägen är nästan otrafikerad och utan korsningar är helt ofarligt. Finns en orsak till att autobahn är utan hastighetsbegränsningar, tyskarna har fattat att det inte är hastigheten som dödar utan det är att man är full eller kör fort vid korsningar och dylikt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nä huga, in på vatten å bröd... det här är bara inkörsporten till grov kriminalitet, snart kryper abstinensen på och det krävs bara grövre och grövre brott för att lindra den, ojoj jag säger då det..

Nä men det är trist när sånt händer, och jag gissar på att alla moralpoliser har gasat lite någon gång de också.
Tror inte att man hade hunnit väja för en fyllskalle som någon nämnde i 110 heller om den dök upp mitt i vägen i mörkret.

Lycka till med vad som komma skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Hej, jag förstår att det är tråkigt att bli av med körkortet. Håller med om att 150 på motorvägen under natten kan upplevas som inte så farligt. Men risken finns för en olycka det kan komma ut djur eller som jag varit med om fulla människor. Så som jag ser det ska du vara tacksam för denna läxa och kanske så räddades du från en större olycka. Allt som sker har en mening och det sker om och om igen tills vi lärt oss. Hoppas du får kortet tillbaka snart och lär dig av denna händelse. Lycka till!

t.ex att bli påkörd av någon eller att få en funktionsnedsättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Körde de laser på dig eller? Om inte så kan du ju alltid hävda att du körde saktare än vad du faktist gjorde.

Bilar med möjlighet att mäta är lika korrekta som lasern

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backlulund:

Nä huga, in på vatten å bröd... det här är bara inkörsporten till grov kriminalitet, snart kryper abstinensen på och det krävs bara grövre och grövre brott för att lindra den, ojoj jag säger då det..

Nä men det är trist när sånt händer, och jag gissar på att alla moralpoliser har gasat lite någon gång de också.
Tror inte att man hade hunnit väja för en fyllskalle som någon nämnde i 110 heller om den dök upp mitt i vägen i mörkret.

Lycka till med vad som komma skall.

Exakt, dom tror nog att man är helt skyddad från allt ont om man kör i lagligt hastighet. Direkt man kör över hastighetsbegränsningen tar djävulen ratten!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Bilar med möjlighet att mäta är lika korrekta som lasern

Jo absolut. Frågan kvarstår dock.
Mätte de upp hans hastighet eller inte?
Eller är hastigheten uppskattad över vad Civilpolisen tyckte att hastigheten var?

Förstår att en radiobil(de vanliga målade bilarna) är bestyckade med både det ena och det andra.
Frågan är dock om civilpolisers bilar är lika bestyckade.
Med tanke på att det kan vara allt från en rutten gammal volvo, passat, saab eller liknande för att kunna "smälta" in så bra som möjligt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Beror ju helt på situationen, 150 på 110 väg när vägen är nästan otrafikerad och utan korsningar är helt ofarligt. Finns en orsak till att autobahn är utan hastighetsbegränsningar, tyskarna har fattat att det inte är hastigheten som dödar utan det är att man är full eller kör fort vid korsningar och dylikt.

Nä, det är inte farten som dödar, det är smällen..

It's not the fart that kills, its the smell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ingen ide att starta såna trådar här, det kommer bara fram en massa moralpoliser som ska säga sitt och visa hur otroligt duktiga dom är igenom att påstå de aldrig kört för fort!

Men kontakta transportstyrelsen och förklara situationen om du behöver bil.

Man ändrar nog lite åsikt kring fortkörning efter man har fått barn. Nu var det förvisso på motorväg, men det är väl inte otroligt om någon som inte respekterar trafiklagar på motorväg inte gör det i bostadsområden heller. Därmed sagt så föredrar att om man nu skall köra för fort så gör det hellre på motorväg än någon annanstans.

Det är dock störigt och läsa folk som drar "moralpolis"-kortet istället för att argumentera för sin åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du hade redan körtkortet på prövotid? Eftersom du verkar ha lite svårt att lära dig så hoppas jag att det ryker för gott. Det var inte lite över hastighetsgränsen. Sluta riskera ditt och andra traffikanters liv. Ska du dra en rövare varför det är synd om dig så tycker jag att du kan komma på den själv faktiskt.

Bra att du inte har brutit mot någon lag någonsin, fler borde följa i dina fotspår. Livstidsstraff på alla överträdelser

Permalänk
Medlem

För övrigt är det intressant att vi i Sverige har sådan moralpanik över just hastigheten men inte över mycket annat som påverkar trafiksäkerheten.

Vi har t.ex. en av Europas äldsta bilparker med allt vad det för med sig, slitna bilar med sämre bromssträckor, sämre strålkastare, ingen nödbroms eller kollisionsvarning, färre eller sämre säkerhetssystem som antisladd osv, sämre skydd för fotgängare vid kollision osv.

Våra högtider firas oftast med en hel del alkohol för en stor del av befolkningen och det är inte så att folk låter bilen stå på midsommardagen även om de fått i sig en del alkohol dagen efter, de skall ju åka hem från kompisens landställe. Även om man blåser 0.0 är man inte lämplig bilförare dagen efter. Detsamma gäller ju kl 23 på kvällen om man tog ett glas vin eller öl till maten, det påverkar även om man inte skulle fastna vid kontroll.

Det är ju mer eller mindre omöjligt att bli av med körkortet när man blir äldre och olämplig i trafiken om inte de anhöriga går in och gör det. Detsamma gäller vid sjukdom eller efter operation, mycket som borde medföra förbud och uppföljning gör det inte.

Tycker man helt enkelt bör se nyktert (pun intended) på det hela och inte bara fokusera på en aspekt som påverkar risken vid bilkörning. Jag själv avstod från bilkörning under en lång period efter en operation eftersom jag själv tyckte att jag inte fungerade optimalt.